Ond cirkel kräkning pga hårboll

Forum för frågor och diskussioner kring kattens hälsa/sjukdomar, beteendestörningar och olika kost/foderfrågor.

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Användarvisningsbild
Tezzi&Taamira
Orakelkatt
Orakelkatt
Katt: huskatt+Maine coon

Ond cirkel kräkning pga hårboll

Inläggav Tezzi&Taamira » tis 11 apr 2017, 09:07

Mainecoon som är 6år har haft problem med hårbollar hela sitt liv. vi har kunnat lösa detta väldigt bra med husk utblandat i våtmat. Dock inte denna gången.
Förra veckan på måndagen så kräkes han en rejäl hårboll. Sen åt han inte den dagen men började smått dagen efter. Inget konstigt. Så jag gav han husk som vanligt och på em och hela kvällen tömde han magen helt. kräk på kräk. Han åt inget alls dagen efter. Sen åt han några id torrissar(4bitar) och de kräktes upp redan efter en min. Då fick magen vila igen och vi besluta oss för att stödmata enligt vetrinärens inrådan. Funka bra tills på kvällen då de kom igen. Stödmatingen va inte för ofta(efter varde 2h och bara en spruta på 2,5ml)
vi åkte in akut med grabben och det tog prover och plåtar.De såg troligtvis en hårboll i tunntarmen men den har inte blockerat men den finns där. Han fick vätska och b-vitamin. Fick inget för illamåendet. Han vill så gärna äta och har velat hela tiden men sitter framför matskålen och slickar sig runt munnen.
De lova att försöka ge han mat när han va inlagd den dagen men tydligen hade de inte gjort det så när han kom hem ville han äta och , kräktes upp torrfodret som jag alltid har framme.
Han va väldigt trött igår när han kom hem.

Imorse kom han in och mötte mig och mös och visa han ville ha mat. Men inget av vetrinärens skonkost mat gillar han. Då gav jag ha en klick i mungipan med ad. Från kl 7 tills nu har han fått 6finger klickar med mat i mungipan och fått behålla.
Självklart ringde jag veterinären och nämnde han kräktes igår när jag kom hem och de kan starta en utredning med kontraströntgen och jag fråga om vi ska avvakta nu och se om han kan behålla detta eller om vi ska göra det nu direkt. Jag har en tid nu kl 10 och jag skulle avboka den om han ej kräkts under tiden. Kärks han dock i em så åker vi in och gör den.

Hade veterinären provat att ge han mat när han va inlagd så tror jag inte han hade käks upp maten när han väl åt när han kom hem.
Jag bad om illamående medicin men fick inte heller det. Jag hoppas ju självklart att han kan behålla detta nu och maten han får så vi slipper mer stress(han är otroligt stresskänslig)

tankar och erfarenheter?
Saknar mina änglakatter som somna in 2011<3

jecnodde
Überkatt
Überkatt
Katt: Isis och Osiris
Kontakt:

Re: Ond cirkel kräkning pga hårboll

Inläggav jecnodde » tis 11 apr 2017, 14:19

Ge kattmalt dagligen...oftast gillar katter malt

Mer motion

låt bli torrfoder (min långhåriga blir knasig i magen så fort hon ätit några bitar)

Daglig borstning.

Har själv en långhårig som lätt blir förstoppad pga av hårbollar. Så där är det just daglig malt, daglig motion, borsta och enbart blötmat som gäller.
It's not death to refuse it - It's death to accept it.
Från boken "The Crow"

Användarvisningsbild
Tezzi&Taamira
Orakelkatt
Orakelkatt

Inläggav Tezzi&Taamira » tis 11 apr 2017, 14:39

jecnodde skrev:Ge kattmalt dagligen...oftast gillar katter malt

Mer motion

låt bli torrfoder (min långhåriga blir knasig i magen så fort hon ätit några bitar)

Daglig borstning.

Har själv en långhårig som lätt blir förstoppad pga av hårbollar. Så där är det just daglig malt, daglig motion, borsta och enbart blötmat som gäller.

*kattmalt ges nästan dagligen.(blir lite illamående av den) men husk ges varje dag som ska hjälpa till med hårbollarna. Detta ges i blötmaten. Har får fri tillgång till blötmaten ,så ofta han vill får han. Torrfodret är mer till för när jag är på jobb och äter några kulor. 90%av kosten är våtmat.

*motion är ökad sen 1år tillbaka då han vägde över 12kg så i vårt nya hus får han dessutom mer plats(bodde i en etta innan)

Trots åtgärder så räckte det inte till denna fällnings period och har hamnat i en ond cirkel. Han blev inlag trots allt idag då han kräket upp vatten han drack strax efter mitt skivandes här. kontraströntgen, fler prover, eventuellt ultraljud oxå. Hoppas bara han blir bra.

Är det någon som har tips angående kräkningarna? Jag hoppas han får utskrivet medicin för magsyran och illamåendet.
Min lilla prins :cry:

jecnodde
Überkatt
Überkatt
Kontakt:

Inläggav jecnodde » tis 11 apr 2017, 14:51

Jobbigt läge :(

Min långhåriga blir riktigt hängig när en hårboll bråkar. Jag funderar på att raka av hennes päls denna sommar. Gjorde det förra året (hon älskade att bli rakad :O)

Det kanske vore något, att raka katten.

Annars är det väl att se till att katten får i sig vätska (finns vätskeersättnings recept på internet)

Håller en tumme att det löser sig, jag har haft tur med min långhåriga, det har löst sig naturligt (hon är idag 16 )

Från boken "The Crow"

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator
Katt: ett gäng busiga birmor

Inläggav Yrhättans » tis 11 apr 2017, 15:17

Kanske lite radikalt men en del väljer att klippa sina katter under fällningsperioden för att klara hårbollsproblem.

Användarvisningsbild
Tezzi&Taamira
Orakelkatt
Orakelkatt

Inläggav Tezzi&Taamira » tis 11 apr 2017, 16:38

Tack för tipset om att klippa! har jag inte ens tänkt på.
Min brukar klara av det ganska bra med mina åtgärder och brukar bajsa ut håret. men ibland händer de att han kräks men sen är de ok dagen efter. Nu va det inte alls så. Hoppas jag får goda nyheter ikväll när jag ska hämta han och imorgon bitti när vi åker in igen.

Användarvisningsbild
Tezzi&Taamira
Orakelkatt
Orakelkatt

Inläggav Tezzi&Taamira » tis 11 apr 2017, 20:59

då är vi hemma men dock väldigt irriterade.

När vi får prata med veterinären så är det otroligt stressande. Hon börja prata om att han inte har höjd temp längre som i går. Och inte förhöjd värde längre för det va normalt. Frågar då vilket värde för du mer väl njurvärdet(va liiite förhöjd) och då sa hon nej utan mena infektionen. Jag har dock aldrig fått reda på någon infektion. Då går hon o kollar datorn och då verkar de inte alls hon pratar om min katt! han tog aldrig tempen eller infektionsprov igår! Men positiva är att idag är de verken feber eller infektion.(som han troligtvis inte ens hade igår)

Kontrasten Passerar som den gör men ska in och ta en ny plåt imorgon. Jag hade fått veta att jag skulle bara ta om plåtarna. Då börjar djurskötaren bli sur på mig för jag sa det va ingen som har informerat oss att vi ska lämna in honom för jag fattade som han bara skulle ta om plåtarna. Den infon har jag fått. Hon blev otroligt otrevlig och menar på att jag borde förstå att man måste gå vidare med kattens hälsa om han inte mår bra! Jag är lixom medveten om detta då jag sa till den andra veterinären att ta alla prover som behövs nu för jag bryr mig inte om vad det kostar. Men jag måste ha rätt att få all info vad som ska göras och vad som förväntas så jag vet om jag ska vara med på besöket osv.

Jag frågar om hur jag ska vidare med mat, vatten och OM han kräker igen. Då får jag för svar om jag TROR han mår illa då? Det va ju därför vi varit där i 2dagar! För han mår illa och käks. Får frågan om han brukar slicka sig om munnen om han mår illa? Borde inte en veterinär veta detta? Då ställer jag får fråga om han har fått något mår illamåendet som jag redan sa ifrån om igår. Det hade han inte men han kunde få om jag ville.

Känns så otroligt oseriöst. Första dagen när vi lämna in fick vi inte ens prata med veterinären efter han känns och klämt på min katt. De skrev bara ut han och jag fick fråga vad som gjorts, vad jag skulle göra och jag hade inte fått veta ens vad de trodde de kunde vara efter röntgen. Efter jag klagat till 2personer om detta på veterinären fick jag träffa en annan veterinär som fick förklara att de trodde kräkningen beror på hårboll och de se att lite är kvar i tarmen men det är inget stopp. Får veta att njurvärdet va minimalt förhöjd men ansågs att det hörde ihopa med kräkningen och inte orsaken till kräkningen. Detta är en stor klinik närheten av var jag bor.
Rörigt, inte organiserat och ger felaktiga svar på blodprover osv.

Min katt är iallfall hemma. Nerkissad och trött. Nu hoppas jag att illamående medlet funkar(hitills inte visat illamående) och hoppas jag slipper ha och göra med denna klinik. Blir så besviken och ledsen för min katts vägnar.

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator

Inläggav Yrhättans » tis 11 apr 2017, 21:09

Jag skulle begära ut journalen omgående och byta veterinär om jag fick det bemötandet.
Tänk på att han kan må lite dåligt bara av allt han varit med om.
Håller tummarna att han mår bättre och om det behövs klipp ner pälsen.
Ibland tror jag vetr bara tar prover och kollar utan att fundera över varför.
Edit: Har varit med om att scanna som uppföljning och jag förstod inte ett dugg tills det upptäcktes att min katts bilder var någon annanstans och det var hundbilder i stället........

Användarvisningsbild
Tezzi&Taamira
Orakelkatt
Orakelkatt

Inläggav Tezzi&Taamira » tis 11 apr 2017, 21:24

Yrhättans skrev:Jag skulle begära ut journalen omgående och byta veterinär om jag fick det bemötandet.
Tänk på att han kan må lite dåligt bara av allt han varit med om.
Håller tummarna att han mår bättre och om det behövs klipp ner pälsen.
Ibland tror jag vetr bara tar prover och kollar utan att fundera över varför.
Edit: Har varit med om att scanna som uppföljning och jag förstod inte ett dugg tills det upptäcktes att min katts bilder var någon annanstans och det var hundbilder i stället........

Jag känner lite så oxå. Man betalar så otroliga summor(inga problem att betala för att får behandling så min katt mår bra ) men ta då tid och förklara vad som görs. De ville egentligen inte ta ut kanylen fast jag sa att han biter och vill tugga i sig det. Maken och jag har pratat och reflekterat över vad som sades och så. Vi är lite som frågetecken och lite irriterade efter bemötandet.
Min katt är ju matt och trött och förväntar mig inte att imorgon blir sig själv igen. Men så länge det går åt rätt håll även om det tar ett par dagar. Jag ska avakta i någon timme och sen introducera A/D igen och ge i mungipan.

Skämmande att de blandar ihopa prover och plåtar. Visst fel kan inträffa men det är skrämmande. :wait:

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator

Inläggav Yrhättans » tis 11 apr 2017, 21:35

Något jag brukar tipsa om är Aptus recovery pasta, den är oerhört näringsrik och mina katter hävdar bestämt att de får igång aptiten om de får den. Jag ger den alltid till dräktig hona och under digivning. Den är hos oss något som alltid finns hemma om det behövs.
Jag använder den också för att ge tabletter, rullar in dom i pastan och dom äter upp allt.
Billigast på Apotea.

Hoppas allt blir bra nu.

jecnodde
Überkatt
Überkatt
Kontakt:

Inläggav jecnodde » tis 11 apr 2017, 21:57

Men fy vilket dåligt bemötande :(

Håller med om att begära ut journalen och byta veterinär.

Sen kan mina katter intyga att Aptus recovery pasta är mumma (även om ena inte äger mycket åt gången)

Från boken "The Crow"

Användarvisningsbild
Tezzi&Taamira
Orakelkatt
Orakelkatt

Inläggav Tezzi&Taamira » tis 11 apr 2017, 22:37

jecnodde skrev:Men fy vilket dåligt bemötande :(

Håller med om att begära ut journalen och byta veterinär.

Sen kan mina katter intyga att Aptus recovery pasta är mumma (även om ena inte äger mycket åt gången)
'
tack båda! Ska kolla upp det redan ikväll. Gör va som helst för att han ska bli bra igen.

Vi har bestämt att vi kommer inte lämna in han imorgon. De får ta plåtarna på plats och medicin mot illamående. Han verka klara det bar för han ute helt självmant a/d från skålen. Mår han dåligt under dagen eller kräks sen så går vi vidare hos någon annan. Kostar det att få ut journalen? Kan ni rekommendera någon bra vet i hbg?

Gisele
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: Norsk skogkatt
Kontakt:

Inläggav Gisele » ons 12 apr 2017, 00:13

Var har ni varit nu i Hbg? Det finns flera bra kliniker nu i ert område. Själv har jag väldigt bra erfarenhet av hallands djursjukhus, men det är långt att åka för er. Jag vet flera som är väldigt nöjda med Våxtorps djurklinik:
http://www.vaxtorpsdjurklinik.se

Ska återkomma om de andra klinikerna runt Hbgnär jag vet var du varit. Och grattis till huset!
Bild
Tack för alla fina år, alla duktiga kunniga uppfödare och huskattälskare. Nu går jag. Forumet har gått i graven, kunskapen är borta. Negativa tråden tog livet av vårt forum.

Användarvisningsbild
lindak
Kosmoskatt
Kosmoskatt
Katt: Änglakatten Gullan <3
Kontakt:

Inläggav lindak » ons 12 apr 2017, 07:35

Yrhättans skrev:Kanske lite radikalt men en del väljer att klippa sina katter under fällningsperioden för att klara hårbollsproblem.

Tezzi&Taamira skrev:Tack för tipset om att klippa! har jag inte ens tänkt på.
Min brukar klara av det ganska bra med mina åtgärder och brukar bajsa ut håret. men ibland händer de att han kräks men sen är de ok dagen efter. Nu va det inte alls så. Hoppas jag får goda nyheter ikväll när jag ska hämta han och imorgon bitti när vi åker in igen.

Jag hoppas din kisse repar sig snart igen :consoling:

Jag klippte min förra när han fällde vinterpälsen, han avskydde verkligen att bli borstad (håröm) så jag rakade ner honom, då slapp han alla hårbollar och bli borstad, men han såg ju lite knäpp ut i någon månad :)

Användarvisningsbild
Tezzi&Taamira
Orakelkatt
Orakelkatt

Inläggav Tezzi&Taamira » ons 12 apr 2017, 10:42

nu är vi hemma.
Han har fått behålla maten han ätit iallafall. han har ätit helt själv.
har kissat ordentligt efter 2dagars dropp. det kom även ut en hårboll i bajset.

kontakt röntgen såg ok ut. kontrasten är i grovtarmen nu.
vi fick recept på illamåendet vi ska ge o hittills har det gått bra här hemma. han har ätit i 3 omgångar sen kl 6 i morse. en del släckningar runt munnen precis efteråt och sväljer. han kan ju vara öm i halsen efter så många kräkningar.

vi har varit hos en klinik som är ganska stor. har gått där med de andra katterna. vi vill gärna hålla oss i hbg men en bra klinik.
min lilla tevin. 11,7kg väger han och han är väldigt lång o smal. han är min lilla bäbis. ligger i mitt knä just nu :blink:
nu hoppas jag det blir bra. tar allt i hans takt.
sen får vi hitta en bättre lösning hur vi behandlar hårbollar. tre dagars veterinärbesök pga hår :wait:

Användarvisningsbild
Tezzi&Taamira
Orakelkatt
Orakelkatt

Inläggav Tezzi&Taamira » ons 12 apr 2017, 21:23

Hittills inget kräk alls idag.

Han har ätit självmant idag. Jag har dock försökt få han äta a/d men fick bara i sig några slicka och sen har han ätit torrisar(han vanliga) från och till under dagen. Han äter dock bara ca5 bitar per gång dock.äter vart annan timme.(vet att det är för lite mat för honom men en bra start, eller?) Men har inte ätit själv så här på en vecka för det har kommit upp under em/kvällen igen.

Han fick en halvtablett mot illamånde kl 17 idag. Fick inte i han hela då den smaka äckligt tyckte han. Ska försöka ge han den andra delen sen.

Jag vet att han inte blir frisk över en natt efter sådant "allvarlig" kräkning där han ej fått behålla mat eller vatten men jag är så orolig!
Jag mår fysiskt o psykiskt dåligt över detta då man har dåliga erfarenheter med mina ängla katter.
Jag ser på hans ansiktsutryck att han inte är ok. Lika så i kväll lade han sig hos oss i soffan och jag märker han är trött och lite slö.
Han har ju tagit provet, plåtar osv så han har inget stopp. Men vill bara han ska må bra och jag slippa oroa mig. Kan låtas löjligt av många att jag är så ledsen men har man haft så hemska erfarenheter så blir man rädd snabbt.

Jag försöker lugna mig så här i tänket
*Prio är att inte käkas
*prio är att äta själv och försöka reglera maten själv och det går åt rätt håll
*prio är att magen ska komma igång.

Jag ska jobba imorgon och maken löser av mig här hemma så vi har koll så han äter och dricker. Sen är maken hemma hela helgen med han. Jag hoppas innerligt att detta vänder.

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator

Inläggav Yrhättans » ons 12 apr 2017, 21:50

Håller tummarna att det fortsätter gå åt rätt håll. Om tabletten smakar illa kan man ibland luras lite med att ha något gott runt den. Smör, mjukost eller något annat.
Prova att köpa en tub Aptus recovery pasta, finns även på apoteket, smakar kanske bättre än blötmaten och är oerhört näringsrik.

Användarvisningsbild
Tezzi&Taamira
Orakelkatt
Orakelkatt

Inläggav Tezzi&Taamira » ons 12 apr 2017, 22:39

Yrhättans skrev:Håller tummarna att det fortsätter gå åt rätt håll. Om tabletten smakar illa kan man ibland luras lite med att ha något gott runt den. Smör, mjukost eller något annat.
Prova att köpa en tub Aptus recovery pasta, finns även på apoteket, smakar kanske bättre än blötmaten och är oerhört näringsrik.

ska kika på det. är bara rädd att blanda in för mycket så magen kraschar för det :rose:

Tjejenmedklös
Ungkatt
Ungkatt
Katt: Sibir

Inläggav Tjejenmedklös » ons 12 apr 2017, 23:05

Min veterinär rekommenderar 5 ml matolja när min katt börjar kräkas men inte får upp något och inte vill äta. Det har hänt ett par gånger men hårbollen har då kommit ut inom ett dygn. :-)

Användarvisningsbild
Tezzi&Taamira
Orakelkatt
Orakelkatt

Inläggav Tezzi&Taamira » tor 13 apr 2017, 08:05

Tjejenmedklös skrev:Min veterinär rekommenderar 5 ml matolja när min katt börjar kräkas men inte får upp något och inte vill äta. Det har hänt ett par gånger men hårbollen har då kommit ut inom ett dygn. :-)

Matolja :shock: ? Vet inte riktigt om jag skulle våga göra något sådant som en "veterinär" rekommenderat. Matoljor är absolut inte till för djur.

Tjejenmedklös
Ungkatt
Ungkatt

Inläggav Tjejenmedklös » tor 13 apr 2017, 14:26

Detta var vid ett besök, dem röntgade och såg hårbollen i tarmen.Då tyckte han att jag skulle åka hem ge 5 ml mat olja och hade den inte kommit ut till lunchtid dagen efter skulle jag komma tillbaka och då skulle vi vätska upp honom.

ApanAnn
Gurukatt
Gurukatt
Katt: Chilla och Chaplin, huskatter

Inläggav ApanAnn » fre 14 apr 2017, 01:25

Jag har hört det förut angående hårbollar hos katter. Lite matilja på maten kan minska problemet. Dock tycker mina att det var ett ondskefullt sätt att förstöra god mat, såatteh... :smile:

Tjejenmedklös
Ungkatt
Ungkatt

Inläggav Tjejenmedklös » fre 14 apr 2017, 21:53

Jag ger direkt i munnen med spruta.

Återgå till "Hälsa, beteende och kosthållning"