Situationen ohållbar, behöver råd!

Forum för frågor och diskussioner kring kattens hälsa/sjukdomar, beteendestörningar och olika kost/foderfrågor.

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Skajja
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Situationen ohållbar, behöver råd!

Inläggav Skajja » ons 15 feb 2017, 17:54

Hejsan. Första gången på detta forum.

Jag ber på förhand om ursäkt för en väldigt lång text, men faktum är att det nog krävs en relativt lång redogörelse för att förstå hela situationen.

Det är nämligen så att jag och min sambo är väldigt oroliga för våran 4 åriga utekatt, och är i desperat behov utav rådgivning!

Vi skaffade henne som kattunge. Hon var världens goaste, finaste och sötaste katt. När hon var 1 år bestämde vi oss för att åka iväg på en 2 veckors semester, tidigare hade vi aldrig varit ifrån henne längre än någon dag. Vi skaffade en kattvakt som t o m sov hos oss vissa nätter för att hon inte skulle va själv. Under semestern sprang hon iväg, hon var borta 4 dagar och kom hem igen först samma dag som vi kom hem från semestern. Hon var då en helt annan katt. Det var som om hon hade fått någon form av psykos.

Så fort vi var borta under dagarna (jobb/uni) kissade hon ner sängarna och bajsade på golvet. När man kelade med henne (och hon spann) kunde hon bitas oprovocerat, och då pratar vi inte bara om retfulla nafsningar utan ordentliga utfall. Hon blev sämre och sämre och började kräkas ganska mycket, vi beslutade oss då att gå till veterinären. Provsvaren visade på en inflammerad bukspottskörtel, och att det därför krävdes en ordentlig undersökning med röntgen och eventuell operation beroende på situationen. Prislappen skulle landa på 35’-40.000. Vi fick valet mellan att ta bort henne eller behandla henne. Vi valde det senare, tacka kattgudarna för att vi valde den höga kattförsäkringen.

Efter operationen kände vi oss väldigt skyldiga när vi gick till jobb och skola. Hon fortsatte även att kissa i säng och soffa så fort vi var borta för länge. Lösningen på problemet blev att skaffa en kattkompis till henne, detta passade bra eftersom en god vän hade en katt som behövde omplaceras, en rädd liten stackare som inte gjorde anspråk på revir. Det hela gick sådär, dom kom överens men vår gamla katt fortsatte att bete sig underligt. Nu var vår katt 2 år.

Vi insåg även snabbt efter operationen att hennes aptit hade förändrats avsevärt. Nästan maniskt slickade hon rent golvet efter brödsmulor, hoppade upp och stal mat på bord som hon aldrig gjort förut, var inne hos grannarna och snodde mat osv. Det blev problematiskt eftersom hon efter operationen blev ordinerad specialmat, fettsnål mat, som är snäll för bukspottskörteln. Konsekvensen blev att hon kräktes mycket och fick förstoppning titt som tätt. Återbesöken till veterinären kom tätare, blodproverna visade dock goda resultat och veterinären kom med lugnande ord.

För att inte dra ut på historien för långt så fortsatte hon att bete sig konstigt därefter. Det kan gå i perioder när hon bajsar utanför lådan. Köper man någon ny möbel, lakan eller dylikt är hon framme direkt och kissar ner. Vi har kastat både sängar, bäddmadrasser och mattor vid det här laget. Nästan varje gång vi har tvättid måste vi tvätta något som hon kissat eller kräkts ner. Hon gör fortfarande utfall ibland när man klappar henne. Även om det var en olyckshändelse så bet hon mig i fingret en gång, rakt genom nageln (dvs väldigt hårt) så att jag fick gå på antibiotika. När famlij och vänner är på besök måste vi alltid varna för att hon kan bitas oprovocerat.

Under hela hennes liv har vi att aktivt försökt leka med henne, ge henne kärlek så ofta vi kan, låtit henne sova mellan oss osv, det känns som vi har gjort allt... köpt nya kattlådor, prövat olika matsorter, prövat olika sorters kattsand, feliway. Hon är verkligen världens sötaste och keligaste, och vi älskar henne över allt annat... men vi har kommit att inse att situationen är helt ohållbar. Vi har nog egentligen vetat det länge, men förträngt det eftersom det är hela är väldigt känsligt. Oansvarigt kan tyckas, men vi vet alla hur det är att ha ett husdjur som man älskar. Det känns verkligen som att man har misslyckats som husse och matte... och vi skäms så otroligt mycket för det. Det är klart att vi också brister på vissa punkter. Att precis ha varit och tvättat för att mötas av en nerpissad säng, eller vakna av att katten kissat i sängen... eller när katten för andra gången på en vecka bajsar på mattan. Vi blir arga och frustrerade, och även om vi inte försöker rikta någon negativ energi på henne så känner ju hon av våran frustration och mår därigenom ännu sämre. Det blir en negativ spiral. Vi mår dåligt och det suger vår energi, vår relation påverkas väldigt negativt av situationen. Men framförallt så mår vår katt dåligt, hon är varken lycklig eller välmående. Vi har kommit att inse att vi inte kan ha kvar henne.

De vi har frågat säger att en katt med sådan historik varken kommer att tas emot av några djurhem eller kommer att klara av en omplacering. På ett sätt känns det som att man lämpar över problemet på någon annan genom att omplacera henne. Alternativ två är att ta bort henne, även om det är en skrämmande och moraliskt klandervärd tanke.

Jag och min sambo ber helt enkelt de som orkat ta sig igenom den här texten om råd för hur vi ska gå till väga. Förutsatt att vi inte kommer ha kvar henne, vad är då våra alternativ? Tacksam för alla svar!

Edit:
Hon har det helt enkelt inte bra hos oss, och vi vill, om möjligheten finns, flytta henne till ett bättre alternativ... om det ens är möjligt med hennes bakgrund?

Jag skulle alltså gärna ha förslag på vad alternativen är om vi inte behåller henne. Dvs. vad finns det för möjligheter för omplacering? Vart är bra ställen att vända sig i sådana fall? Är det någon som har erfarenhet av att omplacera sin katt till ett katthem?

Mvh
Skajja
Senast redigerad av Skajja ons 15 feb 2017, 22:48, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Thaeri
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: Huskatt

Re: Situationen ohållbar, behöver råd!

Inläggav Thaeri » ons 15 feb 2017, 18:37

Jag tror att jag hade låtit henne somna in. Något rejält omvälvande har uppenbarligen hänt - något som verkar mycket större än inflammationen i bukspottkörteln - och jag har ärligt talat svårt att se att hon skulle få det bättre hos någon annan.

Det enda jag skulle kunna tänka mig att pröva förutom det ni redan gjort är att hålla henne inne. Det som hänt kan ha gjort henne såpass rädd för att förlora sitt att hon inte är trygg ute och tror att hon även kan förlora innedelen av det och bli hemlös, problemet är att hon troligtvis också kommer bli stressad av att inte kunna gå ut och försvara den delen av reviret...

Detta kan lösa sig genom en omplacering där hon får ett helt nytt revir som från början är helt inomhus, men med tanke på den övriga problematiken känns det som att chansen är rätt liten att det skulle hjälpa, tyvärr.
Bild
Matte till Tarzan – HCS n 09, f. oktober 2004

Användarvisningsbild
eye of a tiger
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav eye of a tiger » ons 15 feb 2017, 18:40

Hur många sandlåder har ni?vilken sand?Hur stora låder? med huva.?

Har ni barn?Flera djur?Hur är eran kattmiljö?Då menar jag inte eran möbler som soffor etc

Vad får hon för mat?Hur ofta?

Katter gör inget ut i det blå utan det är något som gör att hon är orolig .

Det är viktigt att ga en bra lådsitation även för utekatter och en miljö de känner de äger. jag tipsar att ni tar kontakt med susane hellman

en bra kattbeetenderådgivare samt att kolla in böckerna catify to satisfy och catification av jackson galaxy

Att hon bits kan bero på att hon blir överstimulerad och då får man börja läsa tecken på in an katten når den punkten .
Cat mojo 101- putting on your "cat glasses" and see the world through the eyes of your cat.
Jackson Galaxy

Bild

Skajja
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav Skajja » ons 15 feb 2017, 19:18

eye of a tiger skrev:Hur många sandlåder har ni?vilken sand?Hur stora låder? med huva.?

Har ni barn?Flera djur?Hur är eran kattmiljö?Då menar jag inte eran möbler som soffor etc

Vad får hon för mat?Hur ofta?

Katter gör inget ut i det blå utan det är något som gör att hon är orolig .

Det är viktigt att ga en bra lådsitation även för utekatter och en miljö de känner de äger. jag tipsar att ni tar kontakt med susane hellman

en bra kattbeetenderådgivare samt att kolla in böckerna catify to satisfy och catification av jackson galaxy

Att hon bits kan bero på att hon blir överstimulerad och då får man börja läsa tecken på in an katten når den punkten .

Jag förstår precis vad du menar.

Tro mig, det här är inget som har hänt bara för att hon inte gillar kattmaten, även om vi önskar att lösningen var så enkel... :(

Vi har pratat med veterinär och prövat flera olika märken med mat. Samma med kattsand, vi har prövat det mesta. Vi bor på 75 kvadrat så det är gott om utrymme, har kattkorgar, kattklätterträd, leksaker och högt belägna punkter som hon kan övervaka sitt revir från. Vi har 2 lådor, haft 3 och det gjorde ingen skillnad, både med och utan hölje. Vi har läst och testat många saker som tipsas om på internet.

Problemet är att hon alltid varit så här. Det var något som slog slint i huvudet när vi var på semester och sedan förvärrades det vid operationen... och även om vi någonstans alltid vetat att det är så, så har vi försökt olika saker med förhoppningen om att just det du säger stämmer.

Någonstans vill man inte att det ska behöva vara ett argument, men att ha ett husdjur blir lätt en klassfråga när man har ett djur som mår dåligt. Vi är rätt unga, och vi har inte råd att köpa den dyraste kattmaten, dyraste kattsanden, gå till veterinären varannan månad samtidigt som vi ska köpa nya sängar.

Vi har försökt i 3 år, och det finns nog inte många knep som vi inte har testat... Känner mig väldigt uppgiven med tanke på det.

Tack för svaret och tipsen!

Användarvisningsbild
eye of a tiger
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav eye of a tiger » ons 15 feb 2017, 19:37

Tror det inte handlar om slint i skallen utan om rädsla och osäkerhet.Att hon kissar på möbler med eran lukt är ju för att säga att hon vill tillhöra er.Därför kan det vara vra att prata med en proffisonel kattbeetenderådgivare

har ni provat stäkla lådan där hon kissar ?

men der låter ju som att ni försökt en hel del.
Så det är väl upp till er vad ni gör.
Cat mojo 101- putting on your "cat glasses" and see the world through the eyes of your cat.
Jackson Galaxy

Bild

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt
Katt: Bengal

Inläggav Starwatcher » ons 15 feb 2017, 19:47

Har ni provat att kontakta beteendevetare?

http://www.kattproblem.se/
Bild

Användarvisningsbild
kitecat
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt
Katt: Luca och Fiona sphynxar

Inläggav kitecat » ons 15 feb 2017, 20:44

Jag skulle tagit bort katten den verkar inte må bra och jag tycker det verkar som ni gjort allt ni kunnat.
Ibland får man bara skita i vad man tror att andra tycker och sitt samvete .

Katten lider absolut inte av att gå till katthimlen snarare tvärtom.

Förstår det är svårt men jag skulle gett upp för länge sen.
Ok jag kan inte stava så bra de bor en elak gubbe i mitt tangentbord, han blandar bokstäver .
Bild

Användarvisningsbild
Birmafröken
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: 2 Skogisar, 1 Ragdoll 1 Birma

Inläggav Birmafröken » ons 15 feb 2017, 21:28

Nu orkade jag bara skumma lite i all text, men eftersom ett stort problem verkar vara felkissande och felbajsande kan du inte bara svara lite svävande "vi har provat det mesta" när frågor om den nuvarande toalettsituationen ställs. Jag har erfarenhet av många felkissningstrådar och när man väl får konkreta svar kan det ofta komma fram saker som kattägaren själv inte har tänkt på eller har kunskap om.

Så, hur ser den faktiska lådsituationen ut?

Hur många lådor (till hur många katter)?

Vilken typ av lådor är det? (små, stora, med eller utan huv, med eller utan svänglucka)?

Hur stort bor ni och var är lådorna placerade?

Vilken sandsort finns det i lådorna? (märke och sort))

Hur tjockt lager av sand är det i lådorna?

Hur ofta rensas sanden från kissklumpar och avföring?
Matte till skogisarna Moltas och Milou, busraggisen Oberon och birmapojken Ruben!

Skajja
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav Skajja » ons 15 feb 2017, 22:38

Tack för alla svar.

Jag kanske var lite ospecifik i min frågeställning. Jag skulle alltså gärna ha förslag på vad alternativen är om vi inte behåller henne. Dvs. vad finns det för möjligheter för omplacering? Vart är bra ställen att vända sig i sådana fall? Är det någon som har erfarenhet av att omplacera sin katt till ett katthem?

Är väldigt tacksam för att folk uppmuntrar oss att pröva diverse saker, men faktum är att vi inte direkt suttit och rullat tummarna under de 3 åren som hon mått dåligt. När jag säger att vi "provat det mesta" så är det inte svävande, provat det mesta innebär verkligen provat det mesta. Vi har lagt ner både tid, pengar och kärlek på den lilla krabaten. Vi har nått en kritisk punkt där vi känner att vi prövat allt och lite till. Hon har det helt enkelt inte bra hos oss, och vi vill, om möjligheten finns, flytta henne till ett bättre alternativ... om det ens är möjligt med hennes bakgrund?

ApanAnn
Gurukatt
Gurukatt
Katt: Chilla och Chaplin, huskatter

Inläggav ApanAnn » ons 15 feb 2017, 23:07

Det är inte alla katthem som tar omplaceringar, en del fokuserar på att bara hjälpa hemlösa katter. Så steg ett är att hitta något katthem som även tar emot katter som redan har ett hem. Kolla också vad de har för policy för avlivningar. No kill-hem avlivar inte friska eller behandlingsbara katter som är skygga/vilda/har beteendeproblem.

Det är antagligen självklart, men: Hota inte med att katten kommer att avlivas om de inte tar katten. Har de fullt så har de och de volontärer som står för intagningen av katter får ta så mycket sån skit redan.

I vissa fall kan katthemmet hjälpa till att annonsera om omplacering även om de har intagsstopp.

En annan lösning skulle kunna vara att leta jourhem "privat". Dvs ni står kvar som ägare för katten och så pass mycket av sand/mat/övrigt kostnader som ni kommer överens om. Det skulle ju kunna vara ett sätt för er att ta reda på om miljöombyte hjälper.

jecnodde
Überkatt
Überkatt
Katt: Isis och Osiris
Kontakt:

Inläggav jecnodde » ons 15 feb 2017, 23:30

Ta kontakt med katthem själva

Och lägg ut egen annons med bra bilder och beskrivande text, på blocket och fb. När jag gjorde en omplacering så lade jag upp dom 4 bästa bilder jag hade på katten. Skrev om Chilis bästa och sämsta sidor och vad för hemma jag trodde skulle passa honom

Visst jag fick lite elaka kommentarer om att "man minsann inte säljer familjemedlemmar som man haft i flera år...bla, bla" men det var också otroligt många som stöttade och visade intresse. Chili kom till ett underbart hem, där han är så omtyckt och jag får då och då bilder med text från hans nya matte <3

Var beredd på att hitta ett nytt bra hem kan ta tid.

Var inte rädd för att ta betalt för katten - inga fantasi summor men mer en summa som symboliserar att katten har ett värde. När jag placerade om Chili, tog jag 300kr för honom. Min mor och syster kan inte fatta att folk ville betala den summan "bondkatter finns ju gratis överallt".

Det kan vara så att det otäcka som hände, som gjorde eran katt otrygg, försvinner vid nytt hem. Felkisseri och aggressivt beteende talar för att något är fel.

Det som jag är mer orolig för vid en omplacering, det är hennes sjukdomsbild med bukspottkörteln. Jag kan inte läsa mig till om hon är frisk från det. Hade det bara vara frågan om felkisseri, bajsa utanför lådan och ibland aggressivt beteende, det är inget som skulle få mig att backa + men lägg till en ev sjukdomsbild, så blir det hela i ett annat ljus.

Hur beter hon sig annars, alltså hur går hon omkring inne hos er?
It's not death to refuse it - It's death to accept it.
Från boken "The Crow"

Användarvisningsbild
myntasmatte
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt
Katt: Huskatt x3

Inläggav myntasmatte » tor 16 feb 2017, 20:50

Det kanske är jag som läser för snabbt, men jag ser inte någonting om kastrering nämnas i tråden. Hon är väl kastrerad?
Bild

Användarvisningsbild
satanica
Überkatt
Überkatt
Katt: bengaler
Kontakt:

Inläggav satanica » fre 17 feb 2017, 17:41

Det första jag tänkte på var om katten är kastrerad?
Mycket av beteenden som katten har kan faktiskt tillhöra fertiliteten men också osäkerhet. Har du fråga katt vakten vad som hände under den tid ni var borta. Som jag förstod var katt vakten bara där ibland inte hela tiden. Om inte katten hade kommit in då personen gick hur länge fick katten vara utomhus då? Det kan ju ha varit de som utlöst det hela att katten inte fått komma in i det trygga reviret. Har du testat att inte släppa ut katten alls?

Det kan hjälpa att omplacera en sådan katt och den nya familjen passar bättre men beteendet kan också vara kvar om det varit så länge att de blivit invant. Annonseras katten ut var ärlig och öppen med kattens fel och brister.
Bild

Användarvisningsbild
Bascule666
Kattunge
Kattunge
Katt: Ocicat & Turkish Van

Inläggav Bascule666 » lör 18 feb 2017, 21:47

Även om det låter hemskt så är avlivning det enda alternativet. Ingen vill ha en katt med den bakgrundshistorien.

Användarvisningsbild
eye of a tiger
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav eye of a tiger » lör 18 feb 2017, 22:37

Bascule666 skrev:Även om det låter hemskt så är avlivning det enda alternativet. Ingen vill ha en katt med den bakgrundshistorien.

Var inte så säker på det.
Jackson Galaxy

Bild

Siv
Kompetent katt
Kompetent katt

Inläggav Siv » lör 18 feb 2017, 22:43

eye of a tiger skrev:

+1

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Användarvisningsbild
Birmafröken
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: 2 Skogisar, 1 Ragdoll 1 Birma

Inläggav Birmafröken » sön 19 feb 2017, 10:47

Skajja skrev:Tack för alla svar.

Jag kanske var lite ospecifik i min frågeställning. Jag skulle alltså gärna ha förslag på vad alternativen är om vi inte behåller henne. Dvs. vad finns det för möjligheter för omplacering? Vart är bra ställen att vända sig i sådana fall? Är det någon som har erfarenhet av att omplacera sin katt till ett katthem?

Är väldigt tacksam för att folk uppmuntrar oss att pröva diverse saker, men faktum är att vi inte direkt suttit och rullat tummarna under de 3 åren som hon mått dåligt. När jag säger att vi "provat det mesta" så är det inte svävande, provat det mesta innebär verkligen provat det mesta. Vi har lagt ner både tid, pengar och kärlek på den lilla krabaten. Vi har nått en kritisk punkt där vi känner att vi prövat allt och lite till. Hon har det helt enkelt inte bra hos oss, och vi vill, om möjligheten finns, flytta henne till ett bättre alternativ... om det ens är möjligt med hennes bakgrund?

Varför är det så svårt att svara på några frågor? Du skriver massor, så det kan ju inte vara för att du inte orkar skriva. Jag känner inte dig, har aldrig varit hemma hos dig och kan därför omöjligt bara "lita på" att du har koll.
Matte till skogisarna Moltas och Milou, busraggisen Oberon och birmapojken Ruben!

Användarvisningsbild
miss_mia
Überkatt
Überkatt
Katt: 2 Burmilla/huskatt och 1 R.I.P

Inläggav miss_mia » sön 19 feb 2017, 10:49

Siv skrev:
eye of a tiger skrev:

+1

Skickat från min iPhone med Tapatalk

+1
Stassie, min obeskrivbart älskade katt sen barndomen somnade 100430, 20 år ung.
Välkomna älskade små huliganerna Hassel o Keso som kom hem 1/7 :).

BildBildBildBild

Användarvisningsbild
myntasmatte
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt
Katt: Huskatt x3

Inläggav myntasmatte » sön 19 feb 2017, 11:59

Det finns människor som brinner för att adoptera katter med sjukdomar och beteendeproblem. Det finns även föreningar och organisationer som kan gå in och hjälpa till om det krisar. Jag tycker att man bör prova och se hur han fungerar i ett nytt hem (om det är det ni vill) - hos en person med erfarenhet av den här typen av problematik, eller med stöd av en beteenderådgivare.

Prova att annonsera på Blocket, eller kontakta någon förening/organisation som har stort kontaktnätverk och som kan annonsera efter ett lämpligt hem på sin hemsida/facebook-sida.
Bild

Användarvisningsbild
artemis
Mogen katt
Mogen katt
Katt: DRX

Inläggav artemis » tis 21 feb 2017, 21:57

Skajja skrev:Tack för alla svar.

Jag har volontärarbetat på katthem, men har ingen erfarenhet av att omplacera själv. Det jag vet är dock två saker. Det första är att de flesta katthem (åtminstone här i Stockholm) har en slags nollvision mot avlivning av katter med psykisk ohälsa, så om avlivning är ett av alternativen för att situationen blivit så illa så kommer ingenting bli bättre av katthemsbyråkrati.

Den andra saken är att katthem är en extremt stressande miljö för alla katter, och ska bara användas i absoluta nödfall. Ingenting blir bättre för någon katt miljömässigt på ett katthem, tro mig. De flesta katthem åtminstone jag hört om är redan svårt överbelastade på grund av alla katter som kommer in och måste rehabiliteras. Det var riktigt jobbigt att se hur många katter mådde psykiskt av att vara i en sådan miljö, även om de hade fina bås och sällskap. Om detta dessutom är en katt som har problem med människomiljö så kommer det krävas låååång rehabilitering på katthemmet för att få hen stabil nog att omplaceras, och hon kommer att lida av andra orsaker under tiden, om tryggheten någonsin inträffar igen.

Jag tycker det låter på beskrivningen som att hon inte trivs med livet och du säger att du prövat allt, men det är så klart svårt för mig att bedöma från en skärm. Det är bara du som känner henne och känner det hon känner.
Fundera på detta - även om du omplacerar henne, vad kommer hända om problemen istället eskalerar ännu mer? Då kommer du inte ha makten att påverka hennes liv, och hon kan utsättas för onödigt lidande, men du kan påverka just nu. Bara ha det i åtanke.
Lycka till.

Återgå till "Hälsa, beteende och kosthållning"