Tisslan goes Räkan

Här pratar vi om allt som har med katter att göra. Ordet är fritt!

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Användarvisningsbild
Tisslan
Orakelkatt
Orakelkatt
Kontakt:

Tisslan goes Räkan

Inläggav Tisslan » sön 05 feb 2017, 22:32

Trodde aldrig vi skulle bli med katt igen. Hade inga som helst planer på det. Sen hände det sig förra sommaren att vi vaktade en skön dam på 13 år två veckor åt en kollega. Räkan. Hon var då en innekatt som hade stor integritet. Eftersom vi bor i radhus, och inte ville släppa ut henne var det två rätt jobbiga veckor, då hon satt och jamade vid altanen varje dag. Ville helst ligga för sig själv och inte med oss. Så när hon åkte hem var det ganska skönt även om det var mysigt att ha henne här. Sedan kom livet och en skilsmässa emellan för kollegan och det fanns planer på att avliva Räkan. Men istället blev hon en del av vår familj i augusti, och därmed en utekatt. Som hon älskar det Och hon älskar vara med oss, både vuxna och barn. En lugn och mysig familjekisse som älskar ligga i knät på alla i familjen. Förutom när hon spanar i fönstret. Hon är dock väldigt kräsen med vädret och vill aldrig gå ut i regn. Blåst är lite läskigt [HEAVY BLACK HEART]️ Så nu är vi tillbaka på Kattforum med snart en massa frågor om gamla kattdamer och kattens åldrande. Och förstås. Några bilder på Räkan [HEAVY BLACK HEART]️BildBild

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Bild Bild

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator
Katt: ett gäng busiga birmor

Re: Tisslan goes Räkan

Inläggav Yrhättans » sön 05 feb 2017, 22:40

Så fin och vilka härliga vitfläckar under magen. Hon ser ut att må väldigt gott!

Användarvisningsbild
Kryddmamma
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt
Katt: Chili, Curry MCO och Vanilla MCO

Inläggav Kryddmamma » mån 06 feb 2017, 00:11

Oj, den där magen bara tigger om att bli gosad! :rosor:

Användarvisningsbild
Magica de Hex
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: Fluffisar och gostroll <3

Inläggav Magica de Hex » mån 06 feb 2017, 00:37

Men å vilken sötis :love:
Mattbilden....... den magen :heart:
Bild

Användarvisningsbild
Tisslan
Orakelkatt
Orakelkatt
Kontakt:

Inläggav Tisslan » tis 14 feb 2017, 21:14

Jag tolkar det som att hon känner sig trygg. Varje kväll lägger hon sig så på rygg innan vi ska sova. Sen måste vi sitta och klappa henne på magen i mååånga minuter

Bild Bild

Gisele
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: Norsk skogkatt
Kontakt:

Inläggav Gisele » tis 14 feb 2017, 21:35

Det är en jättefin kattdam. Men att göra en seniorkatt som varit inne i hela sitt liv till en lös utekatt är väl inte att visa omsorg om henne? Näta in trädgården istället. Hon har inte en chans att värja sig mot faror ute och yngre okastrerade katter.
http://www.kattstatus.se/sida112.html
http://www.kattstatus.se/sida43.html

När man har en seniorkatt så är det bra att göra blodprovskontroll en gång om året för att kolla att deras njurar och sköldkörtel mm är ok. Då kan man hinna upptäcka sjukdomsförändringar i tid. Det är också bra att väga henne en gång i veckan och notera vikten. Många sjukdomar kan upptäckas genom viktförändring.
Bild
Tack för alla fina år, alla duktiga kunniga uppfödare och huskattälskare. Nu går jag. Forumet har gått i graven, kunskapen är borta. Negativa tråden tog livet av vårt forum.

Användarvisningsbild
Tisslan
Orakelkatt
Orakelkatt
Kontakt:

Inläggav Tisslan » tis 14 feb 2017, 21:38

Gisele skrev:Det är en jättefin kattdam. Men att göra en seniorkatt som varit inne i hela sitt liv till en lös utekatt är väl inte att visa omsorg om henne? Näta in trädgården istället. Hon har inte en chans att värja sig mot faror ute och yngre okastrerade katter.
http://www.kattstatus.se/sida112.html
http://www.kattstatus.se/sida43.html

När man har en seniorkatt så är det bra att göra blodprovskontroll en gång om året för att kolla att deras njurar och sköldkörtel mm är ok. Då kan man hinna upptäcka sjukdomsförändringar i tid. Det är också bra att väga henne en gång i veckan och notera vikten. Många sjukdomar kan upptäckas genom viktförändring.

Bild Bild

Användarvisningsbild
Tisslan
Orakelkatt
Orakelkatt
Kontakt:

Inläggav Tisslan » tis 14 feb 2017, 21:42

Hon har inte varit innekatt hela sitt liv, utan de senaste åren bara. Innan var hon utekatt. Hon är aldrig ute om dagarna när vi inte är hemma, utan hon går ut då vi är hemma och har dörren öppen. Hon har sitt revir utanför huset och går inte längre än så. Bra tips om blodprovskontroll och vikt.

Bild Bild

Gisele
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: Norsk skogkatt
Kontakt:

Inläggav Gisele » tis 14 feb 2017, 21:44

Jag tycker ändå att du inte ska göra henne till lös utekatt i ett radhusområde. Lär dina barn att gå med henne i sele eller näta in trädgården. Läs gärna länkarna, tänk på katten och tänk på dina barn om något händer henne. Och tänk på dina grannar som kanske har barn med astma t ex. Kolla gärna artiklarna och fundera på alternativen.
Bild
Tack för alla fina år, alla duktiga kunniga uppfödare och huskattälskare. Nu går jag. Forumet har gått i graven, kunskapen är borta. Negativa tråden tog livet av vårt forum.

Återgå till "Allmänt kattprat!"