Badar ni katten?

Här pratar vi om allt som har med katter att göra. Ordet är fritt!

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Användarvisningsbild
Ida_a
Mästerkatt
Mästerkatt
Katt: Britt

Badar ni katten?

Inläggav Ida_a » fre 10 feb 2017, 23:12

Skulle vilja kolla med er om ni badar era katter?

Jag har gjort det vid ett par tillfällen när det varit varmt på sommaren. Inbillar mig att det skulle svalka lite?

Nu tycker jag att min snart nioåriga britt luktar lite smått unket på någon fläck och tänker jag ska bada honom. Läser samtidigt att en korthårig katt (i mitt fall brittiskt korthår) inte behöver badas då pälsen var ett naturligt fett som håller smuts borta?
S*Sweet Cheek's Fritz Bild

Fragole
Überkatt
Überkatt
Katt: Honeydew och Pisco (huskatter)

Re: Badar ni katten?

Inläggav Fragole » fre 10 feb 2017, 23:19

Vår ena kisse (korthårig huskatt) behöver badas då och då också för att han inte är jätteduktig med sin personliga hygien. Kanske ger honom ett ordentligt bad två gånger per år och tar där det behövs när det behövs (tex när han smutsar ner sig extra på ett litet område)

Användarvisningsbild
mjlee
Orakelkatt
Orakelkatt

Inläggav mjlee » fre 10 feb 2017, 23:34

Jag har badat Nikita vid några tillfällen. I somras när det var så fruktansvärt varmt och jag trodde hon blivit överhettad, men det var mer att jag svepte in henne i en kall fuktig handduk några gånger för att kyla ner henne. Sedan har jag badat henne på riktigt några gånger när hon luktade illa. Eftersom hon ibland läcker lite urin och uppenbarligen kissat ner sin igloo och sedan legat i det så blev hon badad med schampo. Icke road katt kan jag lugnt säga. Då var jag gratis på Blocket. :swear:

Användarvisningsbild
Ida_a
Mästerkatt
Mästerkatt

Inläggav Ida_a » lör 11 feb 2017, 08:28

mjlee skrev:Icke road katt kan jag lugnt säga. Då var jag gratis på Blocket. :swear:

Haha, förstår det! Är lite rädd för den reaktionen med! Men vill minnas det gick ganska okej en gång för läääängesen.

Använder ni kattschampo? Vilket?

Svårt att torka katten, går de runt och fryser sen?

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator
Katt: ett gäng busiga birmor

Inläggav Yrhättans » lör 11 feb 2017, 09:04

Mina semilånghår badas självklart vid utställning men även om de bara går hemma så badar jag ungefär två gånger om året, det gjorde jag även när jag hade korthårskatter.
Mina tankar är att jag hjälper till att få bort löshår (passar på när det är fällningsperiod) och att jag hjälper till så de får enklare att hålla sig rena själv. Självklart kan de bli ett extra bad om det behövs. När katterna blir äldre får de ofta svårare att hålla sig rena själv och då är de vana vid ett bad ibland.

Det finns mängder av schampon på marknaden, köp ett från djuraffären som passar din katt, de brukar vara duktiga på att hjälpa till så du får rätt schampo.

Jag använder hårfön för att torka när det är utställning, annars använder jag mängder av handdukar och gnuggar pälsen torr. Det finns även något som heter Plutoduk som har en fenomenal uppsugningsförmåga. Torka katt, vrid ur trasan och börja om. När allt är klart har jag alltid en uppvärmd plats (element på högsta) och en gosig korg på plats. Men, ofta väljer de att krypa ner i sängen under täcket tills de är torra.

Kulan
Superkatt
Superkatt
Katt: Donna MCO-tjej, Poppe husishane

Inläggav Kulan » lör 11 feb 2017, 13:12

Om katten inte är van vid bad så skulle jag inte ta schampoo första gången. Man måste skölja, skölja, skölja massor och väldigt länge för att få ut allt schampoo. När man tror man är klar så bör man skölja lika länge till. En ovan katt kan tröttna på den behandlingen långt innan och det är inte så kul med en blöt och arg katt med schampoo kvar i pälsen.

Ett tips är att skruva av handtaget på duschslangen så att vattnet kommer direkt från slangen. Jag inbillar mig att katten lättare accepterar badet om den har lite koll på var vattnet kommer ifrån och var det hamnar på kroppen.
Ragdoll och huskatt

Användarvisningsbild
mjlee
Orakelkatt
Orakelkatt

Inläggav mjlee » lör 11 feb 2017, 15:40

Jag badar Nikita i diskhon. I Årsta blev det badkaret och duschen men här i Bollnäs tycker jag det är lättare i hon eftersom lampan i duschen bara fungerar ibland. Dessutom inbillar jag mig att det blir mindre blöt matte än i duschen. Vill inte riktigt vara naken eller i underkläder heller när jag badar katt eftersom Nikita klättrar på mig. :smile:

Fragole
Überkatt
Überkatt
Katt: Honeydew och Pisco (huskatter)

Re: RE: Re: Badar ni katten?

Inläggav Fragole » lör 11 feb 2017, 16:14

mjlee skrev:Jag badar Nikita i diskhon. I Årsta blev det badkaret och duschen men här i Bollnäs tycker jag det är lättare i hon eftersom lampan i duschen bara fungerar ibland. Dessutom inbillar jag mig att det blir mindre blöt matte än i duschen. Vill inte riktigt vara naken eller i underkläder heller när jag badar katt eftersom Nikita klättrar på mig.

Det blir betydligt blötare matte nu när vi bara har dusch än i badkaret i förra lägenheten jag sätter på mig oömma kläder och duschar med katten det är dock lättare nu i duschen då katten har mindre utrymme att röra sig och inte halkar runt lika mycket.

Kloklippning innan bad (eller någon dag innan) är ett måste för oss!

jecnodde
Überkatt
Überkatt
Katt: Isis och Osiris
Kontakt:

Inläggav jecnodde » lör 11 feb 2017, 22:30

Nej

Dock händer det att jag behöver skölja av rumpan på ena katten när det hänt en olycka, är väl så där populärt, men hon är van sedan länge att bli dushad då och då över rumpan när det skett olyckor (vilket skedde ofta när hon var kattunge och inte riktigt lärt sig det där med att bajsa)
It's not death to refuse it - It's death to accept it.
Från boken "The Crow"

Ida
Kattunge
Kattunge

Inläggav Ida » tis 14 feb 2017, 07:55

Nä, jag föredrar att ha mitt blod på insidan av kroppen :shock:

Gisele
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: Norsk skogkatt
Kontakt:

Inläggav Gisele » tis 14 feb 2017, 21:40

Du kanske inte ska bada honom med tanke på anfallet han hade, om stressen skulle utlösa något nytt. Däremot kan du ta en frottehanduk och blöta i varmt vatten och torka honom med, och sen ta en torr handduk och göra honom torr. Då kommer ha igång att tvätta sig själv också.
Bild
Tack för alla fina år, alla duktiga kunniga uppfödare och huskattälskare. Nu går jag. Forumet har gått i graven, kunskapen är borta. Negativa tråden tog livet av vårt forum.

Safia
Gurukatt
Gurukatt
Katt: 3 husisar från misärhem/koloni

Inläggav Safia » ons 15 feb 2017, 10:54

Jag badar vid behov, d v s om någon smutsat ner sig så pass att han inte kan rengöra sig själv. Senaste var Jaromir efter ett oljelavemang hos veterinären för att lösa upp en envis förstoppning där pälsen blev så pass fettig att han inte kunde klara av att ta hand om det själv. Försöker undvika att bada dem så långt det går då de klarar av den egna hygienen för det mesta och det är en extra stressfaktor för dem att bli satta under duschen och inlöddrade med schampo.
Ägd av nervknippet och ångestmissen Jaromir, bossen i huset Jacek och blinde Vilbert.

Aziz
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt
Katt: Bengal, Abessinier

Inläggav Aziz » ons 15 feb 2017, 17:16

Har aldrig badat någon av katterna. Borstar nästan dagligen för att de gillar det. Försökte en gång hjälpa kattherren att bli av med något vitt kladd han fått i pälsen. Använde olivolja på en padd och fick fyra välplacerade klor i handen. :shock: Bada? Eh, helst inte. :smile:

Användarvisningsbild
KattenOxå
Superkatt
Superkatt
Katt: Bengaler

Inläggav KattenOxå » ons 15 feb 2017, 17:39

Kulan skrev:Om katten inte är van vid bad så skulle jag inte ta schampoo första gången. Man måste skölja, skölja, skölja massor och väldigt länge för att få ut allt schampoo. När man tror man är klar så bör man skölja lika länge till. En ovan katt kan tröttna på den behandlingen långt innan och det är inte så kul med en blöt och arg katt med schampoo kvar i pälsen.

Tyckte detta var ett bra påpekande!
Schampo kan löddra så in i hoppsan mycket, och med en ovan katt riskerar det bli väldigt svårt att skölja bort allt sedan. Man kan se till att spä ut schampot ordentligt med vatten först så det åtminstone inte är så väldans koncentrerat. Eller bara använda just där det verkligen behövs.

Användarvisningsbild
artemis
Mogen katt
Mogen katt
Katt: DRX

Inläggav artemis » ons 15 feb 2017, 17:51

Ida_a skrev:Skulle vilja kolla med er om ni badar era katter?

Jag har gjort det vid ett par tillfällen när det varit varmt på sommaren. Inbillar mig att det skulle svalka lite?

Nu tycker jag att min snart nioåriga britt luktar lite smått unket på någon fläck och tänker jag ska bada honom. Läser samtidigt att en korthårig katt (i mitt fall brittiskt korthår) inte behöver badas då pälsen var ett naturligt fett som håller smuts borta?

Katter kan svalka av sin kropp med saliv ibland, så en dusch kan säkert hjälpa lite :)

Jag duschar min ena katt inför utställning. Jag märkte dock att när jag bytte till ett mer lämpligt foder så blev hennes hud mycket mindre fett, så behöver inte duscha henne till vardags nu. Räcker att torka av lätt med en våtservett.
SE*Mica Flava - devon rex cattery

Användarvisningsbild
Colourspot
Profetkatt
Profetkatt
Katt: huskatt

Inläggav Colourspot » tor 16 feb 2017, 22:58

Mina katter är korthåriga huskatter (den ena med en jävla massa underull...iofs...), ställs inte ut och är innekatter. De badas inte. Om nån av dem lyckas kleta ner sig fullständigt eller behöver duscha av medicinska skäl, lär jag väl ge mig på det, men i annat fall får de klara den biten själva. Lugnast för husfriden :smile:

ApanAnn
Gurukatt
Gurukatt
Katt: Chilla och Chaplin, huskatter

Inläggav ApanAnn » fre 17 feb 2017, 16:41

Jag brukar hjälpa till med fuktig frottéhandduk om någon av dem kladdat ned sig, och häromdan testade jag att ställa Chaplin i handfatet pga intorkat bajs på tass. Jag spolade bara vatten på tassen (och svanstippen som kom ivägen). Jag vet inte hur mycket det hjälpte för dagen efter fick jag ändå ta honom i knät och gnugga bort det sista som fastnat högre upp bak på tassen/underbenet med blöt handduk. Vi var fortfarande kompisar efteråt, och han ville gosa mer. Förhoppningsvis slipper vi badandet...

Användarvisningsbild
Bascule666
Kattunge
Kattunge
Katt: Ocicat & Turkish Van

Inläggav Bascule666 » fre 17 feb 2017, 17:01

Jag skulle aldrig kunna bada min Ocicat Zelda, hon skulle gå upp i atomer. Hon trillade ner i toaletten för ett tag sedan och då jag använder WC-blått (det var spolat som tur var) så var jag tvungen att spola av henne i handfatet. Det var som armageddon, skrik och panik.

Min nya kisse Kara som är en Turkish Van vore nog däremot inget större problem, han gillar vatten skarpt.

Bild

Koshka_ru
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav Koshka_ru » mån 27 mar 2017, 14:30

Jag har badat mina två inför utställningen för en månad sedan (första gången för killen och andra gången för tjejen). Tror att de nästan tyckte om det - båda var ganska lugna och tysta och redan dagen efter satt på badkarskanten och tittade intresserade när jag tvättade håret och duschade själv :smile: Tänkte att bada dem då och då (nån gång i månaden). Men de är iofs tillhör rasen som bör tycka om vatten och t o m fiska (Kurilean bobtails).

Användarvisningsbild
Spatborg
Überkatt
Überkatt
Katt: Spaten, Tuborg och Erdinger

Inläggav Spatborg » mån 27 mar 2017, 20:26

shinobi, 7 år, har badat två gånger, första gången för att jag var kattnybörjare och tänkte att jag måste vänja honom vid sånt, andra gången för att vi var ute och han blev jääääätteskitig. vi skulle tvätta tassarna men han var kvar så jag tvättade lite till och lite till och lite till och sen var hela katten tvättad.

Användarvisningsbild
Mulla
Kattracka
Kattracka
Katt: 2 Huskatter

Inläggav Mulla » tor 13 apr 2017, 12:54

Nä, mina katter tycker inte om vatten. De brukar lägga sig i duschen när den är torr. Men om jag ska duscha så vill de ibland inte gå därifrån. Men om man sätter på duschen (inte på dom naturligtvis), o det stänker lite, så springer de snabbt iväg.

Användarvisningsbild
Östlund
Profetkatt
Profetkatt
Katt: Devon rex
Kontakt:

Inläggav Östlund » fre 05 maj 2017, 13:51

Mina katter har jag alltid duschat några gånger per år, ibland oftare. Men jag kan inte säga att det behövts egentligen utan mest bara för att jag gillar att borsta ordentligt med Furminator och sedan duscha, och borsta igen. Gissa om man slipper katthår och de luktar ju så mysigt och rent :heart:

Jag har duschat så oräkneligt många katter genom åren, och aldrig upplevt att det varit besvärligt med någon av katterna. Så jag tänkte tipsa er som har problem med just detta om att
1. Undvika att duscha/ bada en katt för första gången i något annat än en instängd dusch, typ kabin. När katten kan se en flyktväg så försöker många ta den chansen och illa fäktas! Ett badkar eller en dusch med draperi är tyvärr ofta förenat med misslyckande. En stängd kabin gör katten märkligt lugn!
2. Behålla ditt eget lugn och våga lita på att allt kommer gå fint- bra självförtoende i siatuationen! :-D
3. Stänga in sig själv med katten i kabinen, sätta dig på huk och duscha den som om du aldrig gjort annat, med en mjuk och ljummen stråle. Av egen erfarenhet hålls katten lugnare om vattnet är litet varmare än ljummet.
4. Inte skratta åt katten (även fast den ser väldigt tokig ut :smile: ) och låt ingen annan än du vara i badrummet. Om du måste tala så prata mjukt med katten.

Jag har duschat katter som tidigare fått panik då de blivit badade, och jag har nog aldrig blivit klöst vad jag kan minnas, någon katt som kanske försökt klättra upp i mitt knä kanske orsakat något märke men inget mer än så.

Så konklusionen är väl egentligen att du bättre kommer att lyckas med duschningen om katten inte kan se någon flyktväg. Badkar skulle jag bara använda om jag hade en katt som var van vid dusch/ bad och som uppskattar det.

Användarvisningsbild
mjlee
Orakelkatt
Orakelkatt

Inläggav mjlee » lör 06 maj 2017, 20:09

Stackars älskling, idag hade hon verkligen kissat på sig så jag tvättade henne i diskhon med en droppe schampo. Nikita skrek hjärtskärande hela tiden, kände mig som en tortyrbödel :crying: särskilt som jag fick tvätta henne så noggrant efteråt. Hon såg ynklig ut där hon satt vid den stängda köksdörren och väntade på att jag skulle släppa ut henne och att torka med en mjuk handduk var inte heller någon hit. :-( Tack och lov för Dreamies, mutade riktigt ordentligt och nu sitter hon och tvättar sig noga.

Öskar att det inte behövde göras.

Starwatcher
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: Bengal

Inläggav Starwatcher » lör 06 maj 2017, 20:56

mjlee skrev:Stackars älskling, idag hade hon verkligen kissat på sig så jag tvättade henne i diskhon med en droppe schampo. Nikita skrek hjärtskärande hela tiden, kände mig som en tortyrbödel :crying: särskilt som jag fick tvätta henne så noggrant efteråt. Hon såg ynklig ut där hon satt vid den stängda köksdörren och väntade på att jag skulle släppa ut henne och att torka med en mjuk handduk var inte heller någon hit. :-( Tack och lov för Dreamies, mutade riktigt ordentligt och nu sitter hon och tvättar sig noga.

Öskar att det inte behövde göras.

Prickisarna duschar visserligen varje dag frivilligt tillsammans med mig fast helst utan schampo. Däremot hälsar dom är det en extrem kränkning att bli torkad med handduk! En katt putsar sig själv torr! Båda skickar varmaste sympatier till Nikita!
Bild

Användarvisningsbild
Kikki
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse
Katt: Huskatt född september -16

Inläggav Kikki » sön 07 maj 2017, 18:33

Jag badar min kille varje vecka eftersom maken är aningens allergisk. Det var väldigt lite drama redan från början, han klättrade upp på min axel och ruskade på sig så jag blev blötare än han ett par gånger och han blev skräckslagen den enda gång jag skulle försöka få honom torr med hårfön :shock: men nu är det mesta som händer att han sätter upp tassen på diskhons kant. Jag håller inte ens i honom, han bara står där. Han tycker det är rätt skönt att bli masserad i ansiktet med blöta fingrar, trycker upp nosen i mina händer och blundar :-D

Användarvisningsbild
Östlund
Profetkatt
Profetkatt
Katt: Devon rex
Kontakt:

Inläggav Östlund » mån 08 maj 2017, 13:19

Kikki skrev:Jag badar min kille varje vecka eftersom maken är aningens allergisk. Det var väldigt lite drama redan från början, han klättrade upp på min axel och ruskade på sig så jag blev blötare än han ett par gånger och han blev skräckslagen den enda gång jag skulle försöka få honom torr med hårfön :shock: men nu är det mesta som händer att han sätter upp tassen på diskhons kant. Jag håller inte ens i honom, han bara står där. Han tycker det är rätt skönt att bli masserad i ansiktet med blöta fingrar, trycker upp nosen i mina händer och blundar :-D

:luv:

Användarvisningsbild
Ida_a
Mästerkatt
Mästerkatt

Inläggav Ida_a » mån 29 maj 2017, 15:54

Kikki skrev:Jag badar min kille varje vecka eftersom maken är aningens allergisk. Det var väldigt lite drama redan från början, han klättrade upp på min axel och ruskade på sig så jag blev blötare än han ett par gånger och han blev skräckslagen den enda gång jag skulle försöka få honom torr med hårfön :shock: men nu är det mesta som händer att han sätter upp tassen på diskhons kant. Jag håller inte ens i honom, han bara står där. Han tycker det är rätt skönt att bli masserad i ansiktet med blöta fingrar, trycker upp nosen i mina händer och blundar :-D

Myskatten! :rosor:

Det låter som många har bra erfarenhet av att bada sina katter? :-D
För oss gick det fint! Fritz var lugn, förutom stora runda och svarta ögon pga lite nervös skulle jag tro. Ända flyktbeteende han visade på var att sätta upp tassarna mot väggen, men han smet inte ur duschen. Han accepterade nästan till och med hårfönen - nåja, helt ok! Men kunde i alla fall blåsa honom nästan torr =D>

Återgå till "Allmänt kattprat!"