Bästa fästingmedlet?

Forum för frågor och diskussioner kring kattens hälsa/sjukdomar, beteendestörningar och olika kost/foderfrågor.

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Carina38
Ungkatt
Ungkatt

Bästa fästingmedlet?

Inläggav Carina38 » sön 08 maj 2016, 10:21

Hej hej!
Vad skulle ni rekommendera fästingmedel? Bor i Sthlm och de får massa fästingar.
Det finns droppar på apoteket, är de bra? Eller kan de vara giftiga för katten?

Vad rekommenderas?
Tack för hjälp!
/Carina

betjänten
Kattunge
Kattunge

Re: Bästa fästingmedlet?

Inläggav betjänten » sön 08 maj 2016, 20:11

Man kan väl säga att alla apotekets preparat tiil katt är nervgifter, inte nyttiga för oss, barn och absolut inte för katten.
Andra alternativ är Petwise fästinghalsband som är impregnerad med eukalyptusolja eller Fixodida som finns i pulver eller tabletter som ges dagligen den är baserad på rörstarrstorv och finns även för oss människor. :roll:

ApanAnn
Gurukatt
Gurukatt
Katt: Chilla och Chaplin, huskatter

Inläggav ApanAnn » sön 08 maj 2016, 22:59

Om mina kissar hade varit ute hade jag nog testat Seresto fästinghalsband. Jag menar det är rätt mycket skillnad på fästing och katt/barn/människa, det som dödar den ena skadar inte den andra. Skulle katten vara av känsligare slag är det bara att ta av halsbandet i såna fall. I annat fall typ frontline, även om man måste hålla på med det lite mer ofta.

Hellre läkemedelstestade "kemikalier" än naturliga "kemikalier" för min del. Eteriska oljor är jag väääldigt försiktig med då de är så allergiframkallande.

betjänten
Kattunge
Kattunge

Inläggav betjänten » sön 08 maj 2016, 23:42

Petwise är godkänt av kemikalieinspektionen. Och eukalyptusolja går att bara tvätta av. Min fasters katt gick inte att rädda när hon använde apotekets preparat. Katten började tappa pälsen redan efter en dag hon tvättade den flera gånger, katten kliade sig hela tiden sen la kroppen av katten var död inom en vecka. Kanske var den redan nedsatt, men jag skulle inte chansa jag har hört många som fått biverkningar så som beteendeförändringar och sanslös klåda. Men jag dömer ingen, mycket fästingar är ett helvete. :roll:

ApanAnn
Gurukatt
Gurukatt

Inläggav ApanAnn » mån 09 maj 2016, 10:11

Nja... Kemikalieinspektionen "godkänner" inte produkter... Företaget är skyldiga att göra en riskbedömning själva och att inte hälla i kemikalier som är förbjudna eller kemikalier i förbjudna mängder. Olika myndigheter kan sen utöva tillsyn över verksamheten. Så det är på deras heder och samvete att produkten inte är farlig för ändamålet, och det finns inga krav på att visa hur effektivt det är. P-metan-3,8-diol som är det aktiva ännet i Petwise används i myggspray (Mygga) så det har säkert någon effekt på krypen. Min erfarenhet av Mygga myggmedel mot fästingar är dock att det måste rollas på rätt rejält och sättas på igen ofta. Men djuret borde slippa myggbett en stund i alla fall!

Läkemedel däremot måste ha studier som visar att det fungerar, och även studier som visar kvalitet och säkerhet. Det räcker inte med "heder och samvete" utan läkemedelsverket i sverige eller något EU-land måste bedöma om det är nog testat och om resultaten räcker. Dessutom är flretagen skyldiga att samla ihop biverkningsrapporter och de kan inspekteras av Läkemedelsverket. Godkönnandet dras in om något nytt kommer fram, t.ex att läkemedlet är farligare än vad som syntes i studierna innan godkännande (t.ex Vioxx, Neurosedyn).

Känsliga individer och raser kan självklart skadas av vad som helst. När det gäller hundar t.ex så är Collier superkänsliga och tål inte samma mediciner och doser som andra raser.

Apropå hundar... köp absolut inte Exspot fästingmedel och använd på katt! Det är bara för hundar och katter dör av det. Så är det flera djur i familjen är Frontline bättre.

Skulle tro att din fasters katt antingen var superkänslig eller att det var Exspot. Beklagar, det måste ha varit hemskt! :(

betjänten
Kattunge
Kattunge

Inläggav betjänten » mån 09 maj 2016, 14:06

Nä om vi nu ska hänga ut någon så var det frontline som användes och det droppades på hos veterinären. Jag delar bara med mig av mina erfarenheter av preparaten som jag har fått mycket positiv feedback på. Har inte hört någon katt som reagerat på dem endast en hund som fick klåda och det försvann när dem tvättade av den. :blink:

Vivela
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav Vivela » lör 01 apr 2017, 10:56

Hej, har tidigare använt frontline, men den ena katten tål inte det. Som tur är får inte hon så jättemycket fästingar. På min andra katt frontline bara effekt i ungefär två veckor sen är hon full av dom igen, och jag har ingen lust att ge henne gift varannan vecka i ett halvår. Dessutom blir det vansinnigt dyrt. Nåväl, blev tipsad om seresto halsband på apoteket i början av förra sommaren. Tänkte att det blir väl bökigt på en katt som aldrig haft halsband, men det funkade bra. Men det bästa är att hon inte haft en enda fästing sen dess, och hon som var fullkomligt överlusad av dem tidigare. Halsbandet kostar ca 400, men det är det värt; frontline blir ju dyrare i längden, sen fungerar det ju inget vidare heller. Nu har fästingsäsongen startat, så det blir ett nytt halsband i år igen. Dom fungerar föresten i upp till 8 mån, så hela säsongen täcks av ett halsband.

Vivela
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav Vivela » lör 01 apr 2017, 11:00

Vet inte varför texten ändrades till hund i förra inlägget. Jag har två katter, syskon som är 3 1/2 och 4 1/2 år

ApanAnn
Gurukatt
Gurukatt

Inläggav ApanAnn » lör 01 apr 2017, 17:44

Vivela skrev:Vet inte varför texten ändrades till hund i förra inlägget. Jag har två hundar, syskon som är 3 1/2 och 4 1/2 år

Årets aprilskämt... Men vad bra att Serresto funkat för dig och dina katter.

Återgå till "Hälsa, beteende och kosthållning"