Blodtryck

Forum för frågor och diskussioner kring kattens hälsa/sjukdomar, beteendestörningar och olika kost/foderfrågor.

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
kazam
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Blodtryck

Inläggav kazam » tis 07 okt 2014, 11:21

Hej
Är ny i forumet och fick tipset att här finns många kunniga kloka människor att fråga.
Jag vill köpa en blodtrycksmätare som går att använda till katt, har en gammal hankatt 16-17 år som har hjärtproblem och hade vid sista besöket på djursjukhuset högt blodtryck 198/? vi är inbokade för ett återbesök (4veckor senare) och jag skulle framöver vilja själv kunna ta blodtrycket hemma i en mindre stressig miljö så han slipper 5,5 mil i bil enkel resa.
Har fått prisuppgift på likadan som djursjukhuset har, den kostar ca 10 000kr :-(
har försökt hitta på nätet, men kanske någon kan tipsa var man kan köpa en mätare för katt.
Anledningen utöver stressen är att om han har högt blodtryck, ska vet sätta in blodförtunnande medicin. Jag hade för länge sedan en katt som fick högt blodtryck och hon blev blind av det, inte kul.
Hoppas på forumets stora kunnande. Yvonne

Användarvisningsbild
fmercury
Veterankatt
Veterankatt

Re: Blodtryck

Inläggav fmercury » tis 07 okt 2014, 18:15

Hen. Kalla mig hen.

Användarvisningsbild
Liselottemj
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav Liselottemj » tis 07 okt 2014, 20:50

Kan de från djursjukhuset inte komma hem och mäta hos er? Eller om ni får låna hem en maskin mot en liten avgift?

Blodtryck på människor kan bli högt av stress. Är det samma hos katter - så kan en bilresa stressa rejält.

Vad tror de är orsaken till det höga blodtrycket? Och vad tror de att de kan sätta in för mediciner till en äldre katt?
Norsk skogkatt och Helig Birma

kazam
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav kazam » ons 08 okt 2014, 08:47

Liselottemj skrev:Kan de från djursjukhuset inte komma hem och mäta hos er? Eller om ni får låna hem en maskin mot en liten avgift?

Blodtryck på människor kan bli högt av stress. Är det samma hos katter - så kan en bilresa stressa rejält.

Vad tror de är orsaken till det höga blodtrycket? Och vad tror de att de kan sätta in för mediciner till en äldre katt?

Hej
har inte frågat, men vi har 5,5 mil till djursjukhuset, så chansen är nog liten både att de kommer hem o mäter och att jag får låna deras 10 000 kronors instrument
ja, hans blodtryck höjs av stress, därför skulle jag vilja mäta hemma så han slipper den stressen.
Orsaken till det höga blodtrycket är hans hjärtproblem, han har arytmi och går på ACE hämmare: Fortekor, vätskedrivande: Flutide. Men för att hjälpa hans hjärta om blodtrycket är för högt, ska vet kanske sätta in blodförtunnande medicin, precis som på människor.

Tack fmercury
jag har kollat runt lite på ebay, och är nyfiken på om någon provat de mätarna som säljs där.
/Kazam

Inca
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav Inca » sön 20 mar 2016, 20:08

Hej Kazam,
Det var ju ett tag sen det skrevs i den här tråden, men jag är mycket nyfiken på om du hittade en bra blodtrycksmätare (till överkomlig kostnad) till din katt? Jag är i samma situation... Mycket tacksam för tips.

kazam
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav kazam » fre 02 nov 2018, 15:03

Inca skrev:Hej Kazam,
Det var ju ett tag sen det skrevs i den här tråden, men jag är mycket nyfiken på om du hittade en bra blodtrycksmätare (till överkomlig kostnad) till din katt? Jag är i samma situation... Mycket tacksam för tips.

Hej, länge sedan denna tråden var aktuell ser jag.
Jag har inte köpt någon mätare än, men förvånas över att inte ofta veterinärer vill ta blodtryck när man ändå är där.
Kollade länken i inlägget ovan och där finns många olika mätare att välja mellan, så jag ska kolla igenom urvalet och köper nog en av dem. Den gamla katten har somnat in 19 år gammal. Nu har jag en 14 åring med njurproblem och har läst att man måste hålla koll på blodtrycket för njurarnas skull. Har någon provat eller köpt en mätare, är jag nyfiken att höra vad du tycker och var du köpte. nospuffar från Kattkollektivet/Y

Stig-Britt
Überkatt
Überkatt

Inläggav Stig-Britt » mån 05 nov 2018, 18:48

kazam skrev:
Inca skrev:Hej Kazam,

Hej, länge sedan denna tråden var aktuell ser jag.
Jag har inte köpt någon mätare än, men förvånas över att inte ofta veterinärer vill ta blodtryck när man ändå är där.
Kollade länken i inlägget ovan och där finns många olika mätare att välja mellan, så jag ska kolla igenom urvalet och köper nog en av dem. Den gamla katten har somnat in 19 år gammal. Nu har jag en 14 åring med njurproblem och har läst att man måste hålla koll på blodtrycket för njurarnas skull. Har någon provat eller köpt en mätare, är jag nyfiken att höra vad du tycker och var du köpte. nospuffar från Kattkollektivet/Y

Veterinären borde ta blodtrycket när katten är där på besök. Sedan gör man en bedömning av hur stressad katten är, man använder white coat effect.-skalan (WCE) från 1 till 5 där 1 är inte stressad alls och 5 är väldigt stressad. Det systoliska blodtrycket kan beräknas vara minst 20% högre när katten är stressad.

Vi gör regelmässigt blodtrycksmätningar på katter där jag jobbar och vi får ta hänsyn till WCE.
I won't yield before a man.

Återgå till "Hälsa, beteende och kosthållning"