Trasdockornas tråd!

Här pratar vi om allt som har med katter att göra. Ordet är fritt!

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Miniwini
Veterankatt
Veterankatt

Re: Trasdockornas tråd!

Inläggav Miniwini » lör 22 mar 2014, 21:57

Upptäckte rätt snart att min kattunge har ett kalt "hål" på ena örat, längst upp på tippen, typ. Det är stort som en liten torris (torrfoder) ungefär. Är detta nåt som täcks av försäkringen? Står inget om det på pappret från besiktningen eller så och inget jag fick info om.

Användarvisningsbild
Linika
Kompetent katt
Kompetent katt
Katt: Emmy RAGa21, Ponyo BENn24, Wlima

Inläggav Linika » lör 22 mar 2014, 23:53

Vill bara visa upp en modig grabb som just upptäckt att utomhuset ändå är rätt spännande :D

Bild
Wilma - svartvit - Huskatt - *2001-05-26
Chewbacca - bruntabby - Japansk Huskatt - *2013-03 +2013-04
S*Strömkattens Emerald of Moses, aka Emmy - RAG a21 - *2013-05-20

zassoo
Veterankatt
Veterankatt
Katt: Huskatt

Inläggav zassoo » tis 25 mar 2014, 20:21

Men oj vad stor och fin han blivit, Linika! :luv:

Användarvisningsbild
Linika
Kompetent katt
Kompetent katt

Inläggav Linika » tis 25 mar 2014, 22:56

zassoo skrev:Men oj vad stor och fin han blivit, Linika! :luv:

Tack! Jag tycker med att han har blivit fin. :D. Stor vete skam, dagsfärska siffror säger att han bara väger 4,2 kg, och han har redan hunnit bli 10 månader gammal :o

zassoo
Veterankatt
Veterankatt

Inläggav zassoo » ons 26 mar 2014, 06:53

Jag har ingen koll på vad som är "normalt" i den åldern :-k Tesla väger lika mycket, hon är drygt 15 månader.

zassoo
Veterankatt
Veterankatt

Inläggav zassoo » ons 26 mar 2014, 06:55

Passar på att slänga in en ganska nytagen bild. Tesla med sin gosebjörn och kompisen Sessan :heart:

Bild

Miniwini
Veterankatt
Veterankatt

Inläggav Miniwini » ons 26 mar 2014, 09:33

Hehe vilka småttingar ni har :-) Min stora är 8 månader och sprängt 6-kilosgränsen :grin:

Användarvisningsbild
Sexan
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: Misha & Xante, RAG

Inläggav Sexan » ons 26 mar 2014, 10:20

Bella är... Öh... Snart tio månader, och jag tror hon ligger runt 4kg nu. Borde nog väga damen.
Våra änglar saknas oss: Bella, 2013-06-09 - 2015-04-14 | Disa, 2003-11-01 - 2012-04-20

Användarvisningsbild
Linika
Kompetent katt
Kompetent katt

Inläggav Linika » ons 26 mar 2014, 11:07

Hehe, inte konstigt att folk misstar Emmy som tjej xD

Användarvisningsbild
Sexan
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav Sexan » ons 26 mar 2014, 20:23

2,9 vägde hon idag på stora vågen i min famn. Jag litar nog inte helt på den... Men hon väger mindre än Xante, och han har alltid legat mellan 3,5 och 4kg, spinkisen.
Våra änglar saknas oss: Bella, 2013-06-09 - 2015-04-14 | Disa, 2003-11-01 - 2012-04-20

Miniwini
Veterankatt
Veterankatt

Inläggav Miniwini » sön 30 mar 2014, 19:06

Jag tror jag blev lurad i zooaffären idag. Frågade efter kam eller borste som tar bort de lösa yttersta håren och kom hem med en furminator. Tog katten och satte mig i soffan med prylen och HJÄLP vad hår det lossnade :-o!! Hela soffan blev vit av hår och det flög hår i luften och hela jag blev nerhårad. Fick en boll stor som golfboll med hår när det var klart. Tycker inte alls att den avlägsnade de yttersta håren utan snarare de undre. De som satt löst sitter fortfarande lös så jag får ta dem med handen. Däremot ser katten nyfriserad ut. Och smalare :grin:

Användarvisningsbild
Saiph
Kosmoskatt
Kosmoskatt

Inläggav Saiph » sön 30 mar 2014, 19:15

Miniwini skrev:Jag tror jag blev lurad i zooaffären idag. Frågade efter kam eller borste som tar bort de lösa yttersta håren och kom hem med en furminator. Tog katten och satte mig i soffan med prylen och HJÄLP vad hår det lossnade :-o!! Hela soffan blev vit av hår och det flög hår i luften och hela jag blev nerhårad. Fick en boll stor som golfboll med hår när det var klart. Tycker inte alls att den avlägsnade de yttersta håren utan snarare de undre. De som satt löst sitter fortfarande lös så jag får ta dem med handen. Däremot ser katten nyfriserad ut. Och smalare :grin:

En furminator tar bort underullen. :-k Trist att dom inte lyssnade på vad du ville ha.

Miniwini
Veterankatt
Veterankatt

Inläggav Miniwini » sön 30 mar 2014, 19:22

Ja, och han var helt övertygad då hans fru jobbade med nåt sånt här (djurfrisör? eller vad det heter) och tyckte att den hör vaR bäst.
Kan karda vara bättre? Har en spratts kam men tycker inte den tar de yttersta håren..

Användarvisningsbild
Sexan
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav Sexan » fre 04 apr 2014, 10:46

Att väcka en ragdoll... :smile: :smile:

Bild

Användarvisningsbild
kidallday
Gurukatt
Gurukatt
Katt: Ragdolls

Inläggav kidallday » tis 06 maj 2014, 13:51

Alltså Sexan.. :smile: :smile: :smile:

Jag har ju, som några vet, väntat på en kattunge efter en speciell hona i 3 (!) år. Drömmen har varit en hane, blå bicolor, som håller för utställning.

Nu, mina damer och herrar, kan jag meddela att drömmen gått i uppfyllelse :happy:
Det blev dock inte en blå bicolor, utan en brun, men han är det finaste jag någonsin sett. Alldeles ljuvlig med mörkblåa ögon och ett fantastiskt temperament.

På nationaldagen, den 6e juni, är han leveransklar :love:

Någon som vill se bilder? :grin:
Bild

Användarvisningsbild
Pebb
Veterankatt
Veterankatt
Katt: Ragdoll och huskatter

Inläggav Pebb » tis 06 maj 2014, 15:50

kidallday skrev:Någon som vill se bilder? :grin:

Mycket dum fråga, klart vi vill se bilder :grin:

Jag förstår inte vart tiden tar vägen, Duchess har fyllt 1 år redan, det var ju bara några veckor sen hon var en sån där liten vit råtta som låg i lådan :luv: I maj blir det hennes andra utställning, ska bli skoj att se vad dom tycker den här gången, senast gick det bra iallafall :grin:
SE*Nen Isis ragdolls

Användarvisningsbild
Hasse
Kattracka
Kattracka
Katt: ragdoll
Kontakt:

Inläggav Hasse » ons 07 maj 2014, 00:07

kidallday skrev:Någon som vill se bilder? :grin:

Massor. Och Grattis!

Användarvisningsbild
kidallday
Gurukatt
Gurukatt

Inläggav kidallday » ons 07 maj 2014, 10:07

Okej då ;-)

Här är min lilla älskling, 7v gammal :heart:

Bild
Senast redigerad av kidallday tor 08 maj 2014, 10:21, redigerad totalt 1 gång.
Bild

Användarvisningsbild
Trashkitten
Mästerkatt
Mästerkatt
Katt: Huskatt, ragdoll, norsk skogkatt
Kontakt:

Inläggav Trashkitten » ons 07 maj 2014, 20:51

Kidallday: Åh vilken sööööt! :love: :happy: Vad kul att du äntligen får din efterlängtade katt. Hoppas på att få se er på Järva i augusti ;-)

Användarvisningsbild
kidallday
Gurukatt
Gurukatt

Inläggav kidallday » tor 08 maj 2014, 10:11

Trashkitten skrev:Kidallday: Åh vilken sööööt! :love: :happy: Vad kul att du äntligen får din efterlängtade katt. Hoppas på att få se er på Järva i augusti ;-)

Visst är han! Så rund och söt och go :rosekiss:

Järva i augusti, ja kanske det! Ställas ut ska han iallafall. Ska ta hjälp av E&E med planeringen :grin:

Bild
Bild

Användarvisningsbild
Trashkitten
Mästerkatt
Mästerkatt
Kontakt:

Inläggav Trashkitten » tor 08 maj 2014, 20:01

kidallday skrev:

Järva i augusti, ja kanske det! Ställas ut ska han iallafall. Ska ta hjälp av E&E med planeringen :grin:

Bild

Haha, tar du hjälp av dem så kommer du få åka landet runt med lillkillen ;-) Och kanske en sväng till Prag på WW också. Oavsett så ser jag fram emot att se honom. Han ser sådär underbart go och rund ut som bara ragdoll kan vara :love:

Användarvisningsbild
kidallday
Gurukatt
Gurukatt

Inläggav kidallday » mån 12 maj 2014, 14:32

Trashkitten skrev:
kidallday skrev:

Haha, tar du hjälp av dem så kommer du få åka landet runt med lillkillen ;-) Och kanske en sväng till Prag på WW också. Oavsett så ser jag fram emot att se honom. Han ser sådär underbart go och rund ut som bara ragdoll kan vara :love:

Haha, ja det har du nog rätt i! Var hos dom och planerade i torsdags och om vi säger såhär, utställningslistan blev lååång! :smile:

Järva i augusti är första stoppet, får hoppas att lillkillen inte är alltför urvuxen då :grin:
Bild

Miniwini
Veterankatt
Veterankatt

Inläggav Miniwini » mån 12 maj 2014, 19:40

Klippte av lilla gubbens skägg/man för en vecka sen och det har redan växt ut :shock: Nu fattar jag varför det är hår överallt (chewbacka)

Användarvisningsbild
Saiph
Kosmoskatt
Kosmoskatt

Inläggav Saiph » mån 12 maj 2014, 19:43

Miniwini skrev:Klippte av lilla gubbens skägg/man för en vecka sen och det har redan växt ut :shock: Nu fattar jag varför det är hår överallt (chewbacka)

:smile: :smile: :smile:

Varför klippte du manen?

Användarvisningsbild
Nevyn
Mogen katt
Mogen katt
Katt: Ragdoll
Kontakt:

Inläggav Nevyn » mån 12 maj 2014, 20:59

kidallday skrev:
Haha, ja det har du nog rätt i! Var hos dom och planerade i torsdags och om vi säger såhär, utställningslistan blev lååång! :smile:

Järva i augusti är första stoppet, får hoppas att lillkillen inte är alltför urvuxen då :grin:

Förstår inte vad du menar....den blev ju inte alls lång :grin:
Åhh jag vill till Prag!!! (Mamma vägrar :roll: )

Användarvisningsbild
kidallday
Gurukatt
Gurukatt

Inläggav kidallday » mån 12 maj 2014, 21:11

Nevyn skrev:
kidallday skrev:

Förstår inte vad du menar....den blev ju inte alls lång :grin:
Åhh jag vill till Prag!!! (Mamma vägrar :roll: )

Den blev alldeles lagom lång! Prag hade varit spännande, du får muta mamman med en typ.. blå bicolor hona :grin:
Bild

Användarvisningsbild
Trashkitten
Mästerkatt
Mästerkatt
Kontakt:

Inläggav Trashkitten » mån 12 maj 2014, 22:15

kidallday skrev:
Trashkitten skrev:Haha, tar du hjälp av dem så kommer du få åka landet runt med lillkillen ;-) Och kanske en sväng till Prag på WW också. Oavsett så ser jag fram emot att se honom. Han ser sådär underbart go och rund ut som bara ragdoll kan vara :love:

Tjoho! Ragdollgos på Järva :-D Ni ska inte till Luleå helgen efter också? ;-)

Miniwini
Veterankatt
Veterankatt

Inläggav Miniwini » mån 12 maj 2014, 22:54

Saiph skrev:
Miniwini skrev:Klippte av lilla gubbens skägg/man för en vecka sen och det har redan växt ut :shock: Nu fattar jag varför det är hår överallt (chewbacka)

Varför klippte du manen?

Hehe skjut mig inte, jag är nybörjare...men.. Tyckte den var så ullig längst ut på topparna och drömde om att bara jag får bort dom så kanske det inte släpper lika mycket hår. Eh? Låter det vettigt? Stackarn behövde inte se ut som en sockervadd särskilt länge iaf. Helt återställd skäggstatus.

Användarvisningsbild
Sexan
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav Sexan » mån 12 maj 2014, 23:02

Du kan raka ner kisse, och det växer ut likadant igen. Så fort det är päls så fäller de. :smile: Ragdolls fäller. Mycket och ofta. Punkt.

Användarvisningsbild
teachingbirds
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: Ziggy och Honey, ragdolls

Inläggav teachingbirds » mån 12 maj 2014, 23:12

Miniwini skrev:
Saiph skrev:

Varför klippte du manen?

Hehe skjut mig inte, jag är nybörjare...men.. Tyckte den var så ullig längst ut på topparna och drömde om att bara jag får bort dom så kanske det inte släpper lika mycket hår. Eh? Låter det vettigt? Stackarn behövde inte se ut som en sockervadd särskilt länge iaf. Helt återställd skäggstatus.

Furminator är bättre för att minska fällande!
BildBild -

Transformation is not a future event
it's a present activity

Användarvisningsbild
Saiph
Kosmoskatt
Kosmoskatt

Inläggav Saiph » tis 13 maj 2014, 00:26

Miniwini skrev:
Saiph skrev:

Varför klippte du manen?

:smile: Nej då inte blir du skjuten!

Men nja, jag skulle tyvärr inte tro att det hjälper så mycket. Raggisar fäller tyvärr mycket så det är borsta borsta borsta som gäller om man vill få bort så mycket päls som möjligt.
Kan du bada katten? I så fall så åker ju mycket päls bort med vattnet tycker jag.

Miniwini
Veterankatt
Veterankatt

Inläggav Miniwini » tis 13 maj 2014, 14:39

Men nja, jag skulle tyvärr inte tro att det hjälper så mycket. Raggisar fäller tyvärr mycket så det är borsta borsta borsta som gäller om man vill få bort så mycket päls som möjligt.
Kan du bada katten? I så fall så åker ju mycket päls bort med vattnet tycker jag.[/quote]

Åh om det ändå gick, han får panik i badet :-( Jag kammar som en galning och får bort massor med kammen men inget händer, gällande fällningen hårtussar och bollar överallt. Bara man klappar honom får man handen full. Skulle vilja ha nån borste eller kam som verkligen tog bort det där lösa men det verkar inte finnas.

Användarvisningsbild
teachingbirds
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav teachingbirds » tis 13 maj 2014, 15:03

Miniwini skrev:Men nja, jag skulle tyvärr inte tro att det hjälper så mycket. Raggisar fäller tyvärr mycket så det är borsta borsta borsta som gäller om man vill få bort så mycket päls som möjligt.
Kan du bada katten? I så fall så åker ju mycket päls bort med vattnet tycker jag.

Åh om det ändå gick, han får panik i badet :-( Jag kammar som en galning och får bort massor med kammen men inget händer, gällande fällningen hårtussar och bollar överallt. Bara man klappar honom får man handen full. Skulle vilja ha nån borste eller kam som verkligen tog bort det där lösa men det verkar inte finnas.[/quote]
Du har en furminator?
BildBild -

it's a present activity

Miniwini
Veterankatt
Veterankatt

Inläggav Miniwini » tis 13 maj 2014, 20:57

teachingbirds skrev:
Miniwini skrev:Men nja, jag skulle tyvärr inte tro att det hjälper så mycket. Raggisar fäller tyvärr mycket så det är borsta borsta borsta som gäller om man vill få bort så mycket päls som möjligt.

Åh om det ändå gick, han får panik i badet :-( Jag kammar som en galning och får bort massor med kammen men inget händer, gällande fällningen hårtussar och bollar överallt. Bara man klappar honom får man handen full. Skulle vilja ha nån borste eller kam som verkligen tog bort det där lösa men det verkar inte finnas.

Du har en furminator?[/quote]

Ja! Och den får loss hur mycket som helst. Men det finns lika mycket (löst) kvar. Brukar avsluta med en kam för att få bort det som furminatorn lossar.. Kanske ska köra varannan dag istället för 1 g/v?

Användarvisningsbild
teachingbirds
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav teachingbirds » tis 13 maj 2014, 21:42

Miniwini skrev:Ja! Och den får loss hur mycket som helst. Men det finns lika mycket (löst) kvar. Brukar avsluta med en kam för att få bort det som furminatorn lossar.. Kanske ska köra varannan dag istället för 1 g/v?

Kör varannan dag du, tills det inte lossnar när du klappar längre. Om jag tar allt på en katt på samma gång får jag lätt sitta och borsta i en timme eller mer, därför brukar jag dela upp det.
BildBild -

it's a present activity

Miniwini
Veterankatt
Veterankatt

Inläggav Miniwini » ons 14 maj 2014, 22:40

teachingbirds skrev:
Miniwini skrev:Ja! Och den får loss hur mycket som helst. Men det finns lika mycket (löst) kvar. Brukar avsluta med en kam för att få bort det som furminatorn lossar.. Kanske ska köra varannan dag istället för 1 g/v?

Kör varannan dag du, tills det inte lossnar när du klappar längre. Om jag tar allt på en katt på samma gång får jag lätt sitta och borsta i en timme eller mer, därför brukar jag dela upp det.

Hur gör du då?

Användarvisningsbild
Pebb
Veterankatt
Veterankatt
Katt: Ragdoll och huskatter

Inläggav Pebb » tor 15 maj 2014, 07:28

Furminator är bara gjord för att ta bort underullen så dom långa stråna får du använda en kam till, jag använder enbart mirakelkammen på mina raggisar och det funkar bra men dom har inte jättemycket päls, fast nog sjutton far det runt vita små moln överalt :roll:
Jag har däremot använt furminator på min ena huskatt och vill höja ett litet varnande finger för att använda den för mycket, hon blev nämligen av med all underull och hade bara dom sträva stråna kvar eftersom matte var överambitiös 8-[ Efter det har jag varit mer försiktig med den ;-)
SE*Nen Isis ragdolls

Användarvisningsbild
teachingbirds
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav teachingbirds » tor 15 maj 2014, 07:39

Miniwini skrev:
teachingbirds skrev:

Hur gör du då?

Jag...borstar? 8-[
BildBild -

it's a present activity

Miniwini
Veterankatt
Veterankatt

Inläggav Miniwini » tor 15 maj 2014, 12:17

[
hehe, förstår det :-) Trodde du menade att du delade upp det med olika kammar eller nåt...jaja

Användarvisningsbild
teachingbirds
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Re: Sv: Trasdockornas tråd!

Inläggav teachingbirds » tor 15 maj 2014, 12:21

Miniwini skrev:[
hehe, förstår det :-) Trodde du menade att du delade upp det med olika kammar eller nåt...jaja

Jaha, nej jag delar upp det över flera dagar menar jag.
BildBild -

it's a present activity

Återgå till "Allmänt kattprat!"