På vilket sätt har katten varit elak mot dig idag?

Här pratar vi om allt som har med katter att göra. Ordet är fritt!

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Användarvisningsbild
Bast
Veterankatt
Veterankatt
Katt: Cornish Rex

Re: På vilket sätt har katten varit elak mot dig idag?

Inläggav Bast » tor 02 maj 2013, 21:05

Lurvpöse skrev:
Bast skrev:Får sällskap upp genom trapphuset av en mycket pratglad granne som hjälper mig med en bunt flyttkartonger. När vi står där i hallen så fullkomligt flyger Fjant upp på stolen och välter min påse med elsaker som ska slängas. Sladdar, mixerstaven och en gammal mobil ligger kvar, den enda som rullar ut är en dildo :oops: :oops: :oops:
Jag fullkomligen dööör..
(Tur att jag flyttar om 2 veckor, för jag kommer aldrig kunna titta den människan i ögonen igen.)

Åh, herregud vad pinsamt! :smile: Blir det till att smyga i trapphuset nu de sista veckorna?

Det är nästan så jag vill lyssna vid dörren varje gång jag ska gå ut ;-) Påsen slängdes hos mamsen idag då bara tanken på att den grannen åxå vill slänga elsaker och skulle titta ner i behållaren.. :smile:
there's a difference between alone and lonely
"One's a choice you make for yourself. The other's the power you give to someone else to make for you."

Användarvisningsbild
amiga
Gurukatt
Gurukatt
Katt: En liten svarthårig huskatt<3

Inläggav amiga » sön 12 maj 2013, 11:59

Sotis tyckte att det var dags att gå upp något tidigare än vad jag tyckte. Tydligen var det mycket viktigt att få frukost i tid.. I alla fall så visade hon det genom att slå mig i ansiktet! Två gånger! (Hon har inte gjort så förut)
Tigerfadder. Stöder kampen för hemlösa katter.

Sotis

nintendokatt
Mogen katt
Mogen katt
Katt: Frank och Penny

Inläggav nintendokatt » tor 16 maj 2013, 14:37

elak och elak, men frankie välte ner en hylla i mitt huvud så att det började blöda och jag fick en lätt hjärnskakning.. haha. nu ligger han och sover på mig och jag kan inte vara arg. :swear: :smile:

Kilo
Überkatt
Überkatt
Katt: 2 Kurilean Bobtail

Inläggav Kilo » tor 16 maj 2013, 14:48

Hekto gjorde mig rejält orolig idag när hon kom in från uteplatsen. Hon hade ändrat färg!! :shock:
Efter lite eftertanke kom jag på att hon nog hittat en tom kolpåse, för hon var rejält grå. Och minsann var det inte en tidigare ihopvikt kolpåse som nu var uppspänd mitt på uteplatsen. Så båda katterna fick bada som tack för detta. :smile:
Wookie och Hekto - Kurilean Bobtail

Användarvisningsbild
Pazuzu
Kattracka
Kattracka
Katt: Två huskatter, Socker och Anton

Inläggav Pazuzu » fre 17 maj 2013, 06:05

Jag fick panik när jag insåg att min internetdosa var puts väck. Jag letade som en tok överallt där den kunde tänkas finnas, men var hittar jag den till slut? Jo, i en toffel! Tack Anton...
BildBild

Användarvisningsbild
Guybrush Threepwood
Old Gregg
Old Gregg

Inläggav Guybrush Threepwood » fre 17 maj 2013, 06:07

Pazuzu skrev:Jag fick panik när jag insåg att min internetdosa var puts väck. Jag letade som en tok överallt där den kunde tänkas finnas, men var hittar jag den till slut? Jo, i en toffel! Tack Anton...

Jag kommer ihåg när jag i panik letade efter min hur länge som helst. Vart var den?
Under Amanda... :roll:
Bild
"I'm old Greeeeeeegg, I've got a manginaaaaaaaaaaaaa!"

Användarvisningsbild
Molly
Professionell katt
Professionell katt
Katt: 2 birmor + 1 husis

Inläggav Molly » lör 18 maj 2013, 11:49

Lördag morgon. Tittar på klockradion, 8.53, vänder på mig nöjd och slumrar till igen. Kan sova en liten stund till...

Klockan 8.57: KRASCH! :trance:

Sätter mig yrvaket rakt upp i sängen och ser att en av de stora tavlorna (70x100 cm) på väggen mittemot ramlat ner.

Molly har vid ett antal tillfällen försökt hitta ett sätt att klättra upp ovanpå tavlan för hon vill klättra högre upp än vad byrån tillåter. Gissar att detta var resultatet av dagens försök. :smile:

Tur att tavlan är en plansch inramad i lättmetall/plast - inget gick sönder (dvs inget splitter som kunde skadat katterna)
Tur att tavlan inte hade sönder något annat i fallet
JÄTTETUR att ingen av katterna kom till skada. Fast Molly var lite skärrad efteråt.

Rita
Überkatt
Überkatt
Katt: Lilo, DRX
Kontakt:

Inläggav Rita » tis 21 maj 2013, 12:43

Lilo ställde sig på kanten av köksbordet i morse och kräktes så det skvätte över mitt nystädade golv :wait:
Bild

Kilo
Überkatt
Überkatt

Inläggav Kilo » tis 21 maj 2013, 14:04

Kilo låg och gosade och spann och dreglade bredid mig i sängen imorse. Sen nös hon mig i ansiktet och sprayade ner hela mig med dregel för att sedan somna om. Skruttkatt..

Användarvisningsbild
myntasmatte
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt
Katt: Huskatt x3

Inläggav myntasmatte » tis 21 maj 2013, 14:10

Mynta spelar på min snällhet och vägrar sin blötmat så att jag ska ge henne torrisar som hon fick i helgen då jag var bortrest (för att säkerställa att hon alltid skulle ha mat om blötmaten tog slut mellan tillsynstillfällena).

Jag kan riktigt känna hur hon bara ligger och väntar på att jag ska vekna :wait:
Bild

Användarvisningsbild
Stanway
Kompetent katt
Kompetent katt
Katt: Huskatterna Maja & Molly

Inläggav Stanway » tis 21 maj 2013, 14:20

Efter en stund lek rev Maja till med sin karatetass... man har inget att sätta emot... :smile:
Bild

Användarvisningsbild
Tuohte
Mästerkatt
Mästerkatt
Katt: 1 huskatt

Inläggav Tuohte » ons 22 maj 2013, 05:56

Att vakna 05.10 av att en av orkidéerna går i golvet är ju precis vad vilken matte som helst vill göra, tur att jag ändå skulle upp för att gå till jobbet, men ändå, dyrbara 10 min där på morgonen! :swear:

Kilo
Überkatt
Überkatt

Inläggav Kilo » ons 22 maj 2013, 21:27

Tuohte skrev:Att vakna 05.10 av att en av orkidéerna går i golvet är ju precis vad vilken matte som helst vill göra, tur att jag ändå skulle upp för att gå till jobbet, men ändå, dyrbara 10 min där på morgonen! :swear:

Skruttigt av dem! Dags att tejpa/häftmassa fast alla krukor kanske? ;)

Användarvisningsbild
myntasmatte
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt

Inläggav myntasmatte » tor 23 maj 2013, 10:05

Om det ändå bara var krukorna som åkte i golvet :roll: *tugg smask gnask gnaaag tugg gnng smask*

*gråter en skvätt*
Bild

Användarvisningsbild
Pirpa
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt
Katt: 3 kastrater och fertil hona

Inläggav Pirpa » tor 23 maj 2013, 10:33

Min stora maine coon, Balou, är elak mot mig nästan varje morgon...
Om han inte får uppmärksamhet eller sin blötmat direkt när jag kliver upp så gör han en massa buss. Om jag går på toa först så börjar han tömma ur papperskorgen där. Om han inte får mat direkt när vi kommer in i köket så börjar han ha ner grejer från köksön eller börjar slita i kökshandduken som hänger precis bredvid. ALLT för att få uppmärksamhet/mat. Oftast är man på bra humör när man vaknar, men ibland inte och då är det inte kul när han röjer runt :roll:

Och en katt på nästan 12 kg är inget man bara puttar bort lite lätt. Men man får stå ut :-)
Vi har kattungar till salu!

Tessera
Überkatt
Überkatt
Katt: Långhårig huskatt och birma
Kontakt:

Inläggav Tessera » tor 23 maj 2013, 11:06

Jag har en skråma på hakan...en Minou-orsakad skråma. Lite elakt av henne var det, även om jag får skylla mig själv - lek med otroligt roliga fjäder-och-skinnvippan i sängen, vippan fastnade i sängräcket, jag böjer mig fram för att ta loss den samtidigt som tre kilo yster "kattunge" gör ett gigantiskt hopp på den...och river upp min haka med en bak-klo.
Bild
Tess 080207-121020, Leonardo 960101-130109 och Pandora 960101-150121 - saknade och älskade!

Användarvisningsbild
Birmafröken
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: 2 Skogisar, 1 Ragdoll 1 Birma

Inläggav Birmafröken » tor 23 maj 2013, 23:40

Ruben passade på att kloa på min laptop när jag lämnade den obevakad ett ögonblick, så tangenterna låg som alfapetbrickor när jag kom tillbaka... (och det är inte första gången heller). Att jag aldrig lär mig!! :doh:
Matte till skogisarna Moltas och Milou, busraggisen Oberon och birmapojken Ruben!

Användarvisningsbild
Pazuzu
Kattracka
Kattracka
Katt: Två huskatter, Socker och Anton

Inläggav Pazuzu » ons 05 jun 2013, 19:15

Någon (bevisbördan är inte riktigt utredd...) hade bäddat upp åt mig när jag kom hem från jobbet. Bara att skaka av de värsta dammråttorna och bädda för andra gången idag. :roll:

Bild
BildBild

Användarvisningsbild
Tuohte
Mästerkatt
Mästerkatt
Katt: 1 huskatt

Inläggav Tuohte » ons 05 jun 2013, 22:23

*jag tvättar mattorna i sovrummet*
*jag hör hur Albert kommer och jamar på uppmärksamhet, då han i regel bara vill gosa fast i annat rum struntar jag i det och tycker att om han vill gosa så får han minsann komma hit*
*jag upptäcker att det börjar lukta*
*jag upptäcker att Albert varit lös i magen och droppat bajs på badrumsgolvet + gått in och gnuggat av rumpan på nytvättade mattan*

Användarvisningsbild
BirmaDalen
Profetkatt
Profetkatt
Katt: Två Heligbirma pojkar 1 Devon

Inläggav BirmaDalen » tor 06 jun 2013, 15:52

Gibbs lekte med Pixels medicintub så den försvann :wait: Tur att jag hittade den sedan.

Användarvisningsbild
Molly
Professionell katt
Professionell katt
Katt: 2 birmor + 1 husis

Inläggav Molly » fre 07 jun 2013, 09:23

Tuohte skrev:*jag tvättar mattorna i sovrummet*
*jag hör hur Albert kommer och jamar på uppmärksamhet, då han i regel bara vill gosa fast i annat rum struntar jag i det och tycker att om han vill gosa så får han minsann komma hit*
*jag upptäcker att det börjar lukta*
*jag upptäcker att Albert varit lös i magen och droppat bajs på badrumsgolvet + gått in och gnuggat av rumpan på nytvättade mattan*

Självklart är det alltid den nytvättade mattan som de går till. Vet inte hur många gånger jag haft hårbollar just på den matta som är helt nytvättad. Bajs har jag tack och lov sluppit.

Användarvisningsbild
Lurvpöse
Moderator
Moderator
Katt: Huskatterna Doxy och Midna

Inläggav Lurvpöse » fre 07 jun 2013, 10:47

Pix blir ofta akut gosnödig direkt efter att hon varit på lådan :sick: Sånt är kul. Hon hoppar upp i sängen, luktar fis, tokspinner och bara "Matte! :love: PUSSAS!!!"
Pix (200?-2015) fattas oss. <3

MessiSmilla
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse
Katt: Huskatter

Inläggav MessiSmilla » fre 07 jun 2013, 15:54

Krukan i köket: R.I.P. :swear:
Krukan i TVrummet: R.I.P :wait:
Krukorna i sovrummen: R.I.P :-?
För att toppa det hela........ fisa in hela tvrummet, så tänder man ett ljus, exploderar väl hela stället. :frissa: :frissa: :frissa:

Kilo
Überkatt
Überkatt

Inläggav Kilo » sön 09 jun 2013, 20:30

Jag skulle fixa middag för en timme sedan men Hekto har inte behagat flytta sig från mitt knä än. Och hon sover ju så sött. Jag får gå hungrig :smile:

Användarvisningsbild
myntasmatte
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt

Inläggav myntasmatte » tis 11 jun 2013, 08:45

Mynta kommer ilande i 190 knyck och kastar sig upp på den gamla tjock-tv:n jag inte lyckats få upp på vinden ännu, slänger sig därifrån mot sin "sunny seat" men missar och glider med alla klorna längs med balkongdörren.

Skrraaaaaapgnisselskraaaaaapiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii :wait:
Bild

Användarvisningsbild
Trasia
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: Heliga birmor

Inläggav Trasia » tis 11 jun 2013, 19:14

Inte mot mig, men när jag är bortrest har Kaiser börjat väcka husse klockan 03:00 för gos istället för mig. Lite skadeglad är jag allt :smile:
Bild

Användarvisningsbild
myntasmatte
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt

Inläggav myntasmatte » tor 13 jun 2013, 07:10

Mynta som demonstrativt (vill jag inbilla mig) lägger sig raklång i duschvattnet efter mig.

Titta, matte! Det här får inte du göra med mig! :smile:
Bild

Tessera
Überkatt
Überkatt
Katt: Långhårig huskatt och birma
Kontakt:

Inläggav Tessera » tor 13 jun 2013, 08:59

Solen går upp ganska tidigt nu för tiden. Vår klockradio sätter igång strax före klockan sex. Klockan halv fem vaknar jag till lite lätt av att något bökar rejält i sängen...och sedan biter mig i stortån! Lätt yrvaken tittar jag ner och där kommer en Minou utkravlandes från under täcket, med en glitterpiprensare i munnen. Hon skuttar glatt fram till mig och lägger ner piprensaren vid min hand och jamar uppfordrande.

Det är morgon. Minou vill leka. Jag har gräsligt ont i huvudet och skulle gärna ha velat sova en timme till.

Fast så hemskt elak var hon inte...när jag inte kastade piprensaren åt henne utan bara gave henne en kram och vände mig om gick hon och lade sig på min kudde och jag fick somna om lite grann.
Bild
Tess 080207-121020, Leonardo 960101-130109 och Pandora 960101-150121 - saknade och älskade!

Användarvisningsbild
zaddraya
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: Merlin (husis) Riga, Manda (BRI)
Kontakt:

Inläggav zaddraya » tor 13 jun 2013, 09:16

Tessera skrev:Solen går upp ganska tidigt nu för tiden. Vår klockradio sätter igång strax före klockan sex. Klockan halv fem vaknar jag till lite lätt av att något bökar rejält i sängen...och sedan biter mig i stortån! Lätt yrvaken tittar jag ner och där kommer en Minou utkravlandes från under täcket, med en glitterpiprensare i munnen. Hon skuttar glatt fram till mig och lägger ner piprensaren vid min hand och jamar uppfordrande.

Det är morgon. Minou vill leka. Jag har gräsligt ont i huvudet och skulle gärna ha velat sova en timme till.

Fast så hemskt elak var hon inte...när jag inte kastade piprensaren åt henne utan bara gave henne en kram och vände mig om gick hon och lade sig på min kudde och jag fick somna om lite grann.

Det låter lite som Manda. Varje morgon när solen går upp är det dags att vakna tycker hon. Det betyder att hon vill ha frukost (Manda kallas för det Bottenlösa Hålet av en anledning...). Manda kan spinna. Högt. Inte sådär mysigt, sövande, utan väldigt, väldigt högt. Hjälper det inte att spinna börjar hon peta på mitt ansikte. Hjälper inte det börjar hon trampa runt på mig. När inget hjälper biter hon (försiktigt) i min näsa. Det faktum att det brukar finnas mat kvar på morgonen är inte relevant, hon ska ha ny mat bara för att det är ny dag :roll: Det hjälper inte heller att gå upp och ge henne frukost och sen gå tillbaka till sängen. Då ska hon leka istället... Enligt Manda ska jag nog aldrig sova :smile:
Merlin (HCL n02) - 15/4 -09
IP S*Billfeldt's Riga made of gold (BRI g) - 29/10 -09
SP S*Billfeldt's Manda Mandarin (BRI e24) - 3/7 -10
Ganondorf (kinesisk grottgecko) - 2012

Kattstatus - För ett bättre kattliv!
SE*Expelliarmus

Användarvisningsbild
videofotografen
Kattunge
Kattunge
Katt: sex stycken... se min signatur
Kontakt:

Inläggav videofotografen » sön 16 jun 2013, 23:18

Lite flummig topic... På vilket sätt har katten varit elak mot dig idag?

Jag uppfattar inte att katter är "elaka" mot människor. Snarare är det kanske vi människor som försöker "förmänskliga" katten.

Vore katten hungrig o katten vore betydligt större än vad h*n är o människan betydligt mindre än vad h*n är så skulle katten äta upp människan. :grin:

Användarvisningsbild
Birmafröken
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: 2 Skogisar, 1 Ragdoll 1 Birma

Inläggav Birmafröken » sön 16 jun 2013, 23:42

videofotografen skrev:Lite flummig topic... På vilket sätt har katten varit elak mot dig idag?

Jag uppfattar inte att katter är "elaka" mot människor. Snarare är det kanske vi människor som försöker "förmänskliga" katten.

Vore katten hungrig o katten vore betydligt större än vad h*n är o människan betydligt mindre än vad h*n är så skulle katten äta upp människan. :grin:

Det här är en humortråd. Vi kattägare som skriver här är sådana som älskar att berätta om alla störande och retsamma saker som våra katter gör. Att de gör retsamma och störande saker är (hur konstigt det än låter) en del av tjusningen med katter, iallafall om man är en sann kattälskare.
Matte till skogisarna Moltas och Milou, busraggisen Oberon och birmapojken Ruben!

Barbro50
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav Barbro50 » mån 17 jun 2013, 11:48

MIn lilla siameshona kan göra mig galen med att låta högt och länge om något går emot henne. Så låter hon om man lägger in favoritleksaken i skåpet eller om hon ska få mat. Hon är företagsam och flyttar på allt som går att flytta på. Hittade disktrasan under soffan. Hon klarar av att bära stora gossedjur i munnen och toarullen bär hon lätt ut från toaletten. Hon är med överallt och studerar ingående vad man gör. Ingen knäkatt men sover gärna i sängen. JUst nu har hon krupit ner i en väska där jag förvarar tomma plastkassar.
Tur att man har två lugna kattpojkar som bara iakttar henne och verka förundras över vad hon kan hitta på. HOn lugnar ner sig säger folk men än så länge har hon bara blivit mer och mer aktiv. Hon verkar dock trivAS. Alltid svansen i vädret och äter mest av alla tre fast hon är minst. Det ska vara nån mening med alla katter man "får" men ibland undrar jag vad jag har tagit på mig. Men vi ska nog bli vänner så småningom när hon har slutat att bitas och rivas och har dämpat ner sin stämma. Men hon är fantastisk. Jagar favoritleksaken i timmar.

Användarvisningsbild
mycketsaft
Kattracka
Kattracka
Katt: SPH
Kontakt:

Inläggav mycketsaft » mån 17 jun 2013, 13:20

Bild

Inte idag men igår...

Användarvisningsbild
Pebb
Veterankatt
Veterankatt
Katt: Ragdoll och huskatter

Inläggav Pebb » tis 18 jun 2013, 07:30

En av kattungarna sätter sig och bajsar precis när matte äter frukost :urk: Man ska inte ha kattlådan i köket men småttingarna behöver lite överallt, tack för den stanken!
SE*Nen Isis ragdolls

Anaii
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav Anaii » tis 18 jun 2013, 22:38

Inte idag, men igår fick Yoshi för sig att det var en bra idé att ta av sig selen på egen hand och gå och rulla sig under häcken innan jag fick tag i honom. Måste tilläggas att jorden under häcken är täckt av någon form av taggiga pinnar som fastnar som kardborre i pälsen.

Jag tror dock att Yoshi var den som led mest av allt detta för det innebar att vi fick gå in, rensa pälsen och spänna selen hårdare till idag.

Användarvisningsbild
Pebb
Veterankatt
Veterankatt
Katt: Ragdoll och huskatter

Inläggav Pebb » tor 20 jun 2013, 07:31

Inte idag, men i måndags, hade varit på ridläger och kom inte hem förrän vid 23, duschar och fixar och inser sedan att Marie har bajsat en fin hög med lösbajs på golvet i tvättstugan.. Uppskattades INTE vid den tiden på dygnet!!! :swear: :pfft:
SE*Nen Isis ragdolls

Användarvisningsbild
Trasia
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav Trasia » tor 20 jun 2013, 10:53

Fullt ös hos mig i sängen i natt. Katterna turades om att kräva gos. Trött
Bild

Användarvisningsbild
wendars
Orakelkatt
Orakelkatt
Katt: Nellie huskatt Nora SIB Nala sno

Inläggav wendars » tor 20 jun 2013, 20:39

inte idag men för några dagar sedan uppmärksammar de har haft kattrejs över min dator där slitit bort några i farten :wait: jag blir tvungen nu efter alltid stänga lock på den
Lever med katter som styr mitt liv :love:

Användarvisningsbild
lilla_pi
Kattunge
Kattunge
Katt: Bellatrix (MCO)

Inläggav lilla_pi » sön 23 jun 2013, 22:57

Haha, Bella brukar inte väcka oss för mat eller lek på morgonen, men däremot så har hon lärt sig vilken tid vi brukar vakna till av oss själva, och då sitter hon på fönsterbrädan och bevakar oss som en hök.
Så fort vi börjar visa tecken på att gå ur djupsömn, då är det minsann dags för MORGONGOS!
Så hon hoppar som en puma ner i sängen och myser ner sig. Oftast på mattes bröstkorg. Oftast under mycket bök och stök och ommöblering av inre organ, så där så att man vaknar oavsett.
Hade varit rätt mysigt om det inte vore för de där fyra små tassarna och en hel del kroppsvikt.

En tass placerad mellan två godtyckliga revben, en tass intryckt djupt ner i bröstvävnaden med djävulsk precision, en tass strategiskt placerad på luftstrupen och en tass vars klor hotar att avlägsna navelpiercingen på olämpligt sätt, i kombination med en fluffig mainecoonsvans placerad så att den effektivt täpper till alla andningsorgan...

Användarvisningsbild
Trasia
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav Trasia » mån 24 jun 2013, 10:28

Skulle precis sätta mig och äta frukost då någon kräks på hallmattan
Bild

Återgå till "Allmänt kattprat!"