Stora tråden om Zooplus

Här pratar vi om allt som har med katter att göra. Ordet är fritt!

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Användarvisningsbild
mjlee
Orakelkatt
Orakelkatt

Re: Stora tråden om Zooplus

Inläggav mjlee » mån 13 maj 2013, 17:32

Var just inne och kollade på zooplus.dk och de verkar ha skippat gratis frakt till Sverige. Nu kostar det 49 Dkr oavsett hur mycket du handlar. Lite tråkigt tycker jag! :pfft: Även om det inte är en förmögenhet så är det ju faktiskt priset som främst gör att man handlar på zooplus!

Hmm, kollade just och såg att även zooplus.com numera kommer att ta ut en fraktavgift på 6.9€ till Sverige oavsett hur mycket man handlat! :swear:

Användarvisningsbild
Marlee
Überkatt
Überkatt
Katt: Maine Coon
Kontakt:

Inläggav Marlee » mån 13 maj 2013, 18:44

mjlee skrev:Var just inne och kollade på zooplus.dk och de verkar ha skippat gratis frakt till Sverige. Nu kostar det 49 Dkr oavsett hur mycket du handlar. Lite tråkigt tycker jag! :pfft: Även om det inte är en förmögenhet så är det ju faktiskt priset som främst gör att man handlar på zooplus!

Hmm, kollade just och såg att även zooplus.com numera kommer att ta ut en fraktavgift på 6.9€ till Sverige oavsett hur mycket man handlat! :swear:

What?! Det gjorde det inte i lördags när jag shoppade?
Ägs av Selia (-12 MCO g), Nova (-13 MCO w 61) och Sookie (-14 SPH b 09 21 32).
http://www.plymarnas.se
“I guess you could call it a "failure", but I prefer the term "learning experience".”
― Andy Weir, The Martian

Användarvisningsbild
frenchvanilla
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt
Katt: Burma (n) och Siames (a)

Inläggav frenchvanilla » mån 13 maj 2013, 23:25

Marlee skrev:
mjlee skrev:Var just inne och kollade på zooplus.dk och de verkar ha skippat gratis frakt till Sverige. Nu kostar det 49 Dkr oavsett hur mycket du handlar. Lite tråkigt tycker jag! :pfft: Även om det inte är en förmögenhet så är det ju faktiskt priset som främst gör att man handlar på zooplus!

What?! Det gjorde det inte i lördags när jag shoppade?

Jag tog en titt, och de har visst tagit bort gratis frakt. :-? Det är samma för Finland, men inte för Danmark. Vet inte hur de tänker där nu...
Bild Bild
"We are the finest cats in Siam! There are no finer cats than We Am!"

Användarvisningsbild
SandyOlsen
Überkatt
Überkatt
Katt: Gjördis, Peggy & Nessi

Inläggav SandyOlsen » tis 14 maj 2013, 09:10

Men, det låter ju konstigt!

Jag gillar att beställa från zooplus, skönt att få allt man behöver för en månad hem på samma gång. Paketen brukar ofta komma till Willys så jag får hämta dom där, men dom tar bara emot paket upp till 20 kg. Och blir det som sist att jag beställer 30 kg sand så delade dom inte upp det. Och då har tydligen stället där man får hämta tunga paket stängt i den här stan. Så isåfall måste vi åka till grannstaden. En resa på ca 40 min tor istället för 5 min :pfft:
Så ja, är jag inte hemma när posten kommer så blir det ju jävla krångligt. Det stället har öppet till 17.00 och sambon (som har bilen) slutar 16.30 :roll:
Bild

Starwatcher
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: Bengal

Inläggav Starwatcher » tis 14 maj 2013, 09:18

Jag antar att orsaken till att zooplus tagit bort fri frakt till Sverige från alla sidor förutom zooplus.se är att dom vill att vi ska köpa från svenska sidan trots de höga priserna där.

Strulig frakt, postens hemska öppettider på distributionscentraler och så till råga på allt behöva betala för frakten gör att jag känner ett visst köpmotstånd trots att jag ju gillar utbudet och priserna :-(
Bild

Användarvisningsbild
zaddraya
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: Merlin (husis) Riga, Manda (BRI)
Kontakt:

Inläggav zaddraya » tis 14 maj 2013, 09:32

Starwatcher skrev:Jag antar att orsaken till att zooplus tagit bort fri frakt till Sverige från alla sidor förutom zooplus.se är att dom vill att vi ska köpa från svenska sidan trots de höga priserna där.

Strulig frakt, postens hemska öppettider på distributionscentraler och så till råga på allt behöva betala för frakten gör att jag känner ett visst köpmotstånd trots att jag ju gillar utbudet och priserna :-(

Tycker det är konstigt ändå, det är ju samma lager... Egentligen kunde de ha en enda sida, möjligen på olika språk. Allt skickas ju från samma ställe ändå.
Merlin (HCL n02) - 15/4 -09
IP S*Billfeldt's Riga made of gold (BRI g) - 29/10 -09
SP S*Billfeldt's Manda Mandarin (BRI e24) - 3/7 -10
Ganondorf (kinesisk grottgecko) - 2012

Kattstatus - För ett bättre kattliv!
SE*Expelliarmus

Starwatcher
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav Starwatcher » tis 14 maj 2013, 09:39

zaddraya skrev:
Starwatcher skrev:Jag antar att orsaken till att zooplus tagit bort fri frakt till Sverige från alla sidor förutom zooplus.se är att dom vill att vi ska köpa från svenska sidan trots de höga priserna där.

Tycker det är konstigt ändå, det är ju samma lager... Egentligen kunde de ha en enda sida, möjligen på olika språk. Allt skickas ju från samma ställe ändå.

Joo, på samma sätt är det lite konstigt att priserna skiljer sig så mkt mellan de olika sidorna :pfft:
Bild

Användarvisningsbild
eye of a tiger
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav eye of a tiger » tis 14 maj 2013, 10:37

Tråkigt att dom har gjort på detta viset. Kommer nog ändå att fortsätta köpa på dk och com
Man spara ju ändå pengar på en del av varorna .
Cat mojo 101- putting on your "cat glasses" and see the world through the eyes of your cat.
Jackson Galaxy

Bild

Användarvisningsbild
frenchvanilla
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt

Inläggav frenchvanilla » tis 14 maj 2013, 10:46

Kanske det, men ändå med frakt så blir det billigare att köpa ifrån .com, .dk, och .fi istället för .se. Men danskarna kan köpa fraktfritt ifrån .com, .fi, etc. Det är Sverige, Finland, Nordirland och Portugal som alltid måste betala för frakt nu.

Ang problem att få ut paketet - ring Posten. När de inte levererar mitt paket till dörren så har jag börjat ringa nu och de fixar alltid att de kör ut det till mig.
Bild Bild

Användarvisningsbild
zaddraya
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: Merlin (husis) Riga, Manda (BRI)
Kontakt:

Inläggav zaddraya » tis 14 maj 2013, 10:49

frenchvanilla skrev:

Kanske det, men ändå med frakt så blir det billigare att köpa ifrån .com, .dk, och .fi istället för .se. Men danskarna kan köpa fraktfritt ifrån .com, .fi, etc. Det är Sverige, Finland, Nordirland och Portugal som alltid måste betala för frakt nu.

Ang problem att få ut paketet - ring Posten. När de inte levererar mitt paket till dörren så har jag börjat ringa nu och de fixar alltid att de kör ut det till mig.

Kanske det har med det geografiska läget att göra? Sverige, Nordirland och Finland måste man korsa hav (mer eller mindre) för att komma till. Portugal förstår jag däremot inte...
Merlin (HCL n02) - 15/4 -09
IP S*Billfeldt's Riga made of gold (BRI g) - 29/10 -09
SP S*Billfeldt's Manda Mandarin (BRI e24) - 3/7 -10
Ganondorf (kinesisk grottgecko) - 2012

Kattstatus - För ett bättre kattliv!
SE*Expelliarmus

Starwatcher
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav Starwatcher » tis 14 maj 2013, 10:53

frenchvanilla skrev:Ang problem att få ut paketet - ring Posten. När de inte levererar mitt paket till dörren så har jag börjat ringa nu och de fixar alltid att de kör ut det till mig.

Jo, jag ringer alltid posten för att klaga. Dom erbjuder sig då att köra ut igen men då måste jag ta ledigt ännu en heldag från jobbet och jag kan inte få en dags ledigt med så kort varsel så det hjälper mig tyvärr inte alls.

Tidigare fungerade det jättebra då jag kunde åka och hämta paketen själv på företagscenter vilket inte går längre då paketen inte kommer dit.
Bild

Användarvisningsbild
Thaeri
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: Huskatt

Inläggav Thaeri » tis 14 maj 2013, 11:06

zaddraya skrev:Kanske det har med det geografiska läget att göra? Sverige, Nordirland och Finland måste man korsa hav (mer eller mindre) för att komma till. Portugal förstår jag däremot inte...

Nordirland ligger ju inte avigare till än Irland...
Bild
Tarzan, HCS n 09, 2004-2019

Användarvisningsbild
frenchvanilla
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt

Inläggav frenchvanilla » tis 14 maj 2013, 15:10

Starwatcher skrev:
frenchvanilla skrev:Ang problem att få ut paketet - ring Posten. När de inte levererar mitt paket till dörren så har jag börjat ringa nu och de fixar alltid att de kör ut det till mig.

Jo, jag ringer alltid posten för att klaga. Dom erbjuder sig då att köra ut igen men då måste jag ta ledigt ännu en heldag från jobbet och jag kan inte få en dags ledigt med så kort varsel så det hjälper mig tyvärr inte alls.

Tidigare fungerade det jättebra då jag kunde åka och hämta paketen själv på företagscenter vilket inte går längre då paketen inte kommer dit.

Jag kunde få mitt hemskickad på kvällstid utan problem. :-k Vad konstigt!

Thaeri skrev:
zaddraya skrev:Kanske det har med det geografiska läget att göra? Sverige, Nordirland och Finland måste man korsa hav (mer eller mindre) för att komma till. Portugal förstår jag däremot inte...

Nordirland ligger ju inte avigare till än Irland...

Men just precis, det finns ingen logik i det, sen att de gärna skickar fraktfritt ifrån deras finska sida till Finland och deras svenska sida till Sverige, som har sina produkter i ett och samma lager i Tyskland. Jag har mailat Zooplus och frågat vad som ledde till detta beslutet ang. frakt.
Senast redigerad av frenchvanilla tis 14 maj 2013, 15:12, redigerad totalt 1 gång.
Bild Bild

Starwatcher
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav Starwatcher » tis 14 maj 2013, 15:12

frenchvanilla när jag pratat med Posten säger dom att vilka tider man kan få beror på vilket åkeri som har hand om utkörningarna. Hos oss innebär det leverans ngn gång mellan 8-17 :-(
Bild

Användarvisningsbild
frenchvanilla
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt

Inläggav frenchvanilla » tis 14 maj 2013, 15:13

Starwatcher skrev:frenchvanilla när jag pratat med Posten säger dom att vilka tider man kan få beror på vilket åkeri som har hand om utkörningarna. Hos oss innebär det leverans ngn gång mellan 8-17 :-(

Det låter ju riktigt trist. :-? Här kunde jag fritt få välja.
Bild Bild

Användarvisningsbild
LaSadies
Orakelkatt
Orakelkatt
Katt: 5*NFO 1*HCS 1*Änglakatt
Kontakt:

Inläggav LaSadies » tis 14 maj 2013, 19:38

Ang. när paketen kan levereras för att de är för tunga. Först erbjuds 8-16 som är normal utkörningstid, det finns möjlighet att de körs ut mellan 17-21 men då kan man inte bo på en sk. lantbrevbärarlinje. De som bor på dessa postnummer har ingen kvällsutkörning :(
S*LaSadie's NFO http://www.lasadie.com

Starwatcher
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav Starwatcher » tis 14 maj 2013, 20:17

LaSadies skrev:Ang. när paketen kan levereras för att de är för tunga. Först erbjuds 8-16 som är normal utkörningstid, det finns möjlighet att de körs ut mellan 17-21 men då kan man inte bo på en sk. lantbrevbärarlinje. De som bor på dessa postnummer har ingen kvällsutkörning :(

Vi bor olyckligvis lantbrevbärning så ändringen att paketen inte längre kommer till företagscenter har gjort det mkt besvärlig för oss :-(
Bild

Användarvisningsbild
LaSadies
Orakelkatt
Orakelkatt
Katt: 5*NFO 1*HCS 1*Änglakatt
Kontakt:

Inläggav LaSadies » tis 14 maj 2013, 20:45

Starwatcher skrev:
LaSadies skrev:Ang. när paketen kan levereras för att de är för tunga. Först erbjuds 8-16 som är normal utkörningstid, det finns möjlighet att de körs ut mellan 17-21 men då kan man inte bo på en sk. lantbrevbärarlinje. De som bor på dessa postnummer har ingen kvällsutkörning :(

Vi bor olyckligvis lantbrevbärning så ändringen att paketen inte längre kommer till företagscenter har gjort det mkt besvärlig för oss :-(

:cry:
S*LaSadie's NFO http://www.lasadie.com

Användarvisningsbild
Marlee
Überkatt
Überkatt
Kontakt:

Inläggav Marlee » ons 15 maj 2013, 12:35

Mailade zooplus och frågade om frakten:
Mange tak for din henvendelse.

Vi beklager men vi yder ikke længere fri porto til Sverige dette skyldes logistiske omkostninger.

Hav en god dag.

Med venlig hilsen,
Dit zooplus Team

Som pricken över i:t fick jag tre av fyra paket idag. Det fjärde hade felsorterats (enligt spårlänken) och kommer bli försenad. De tre jag fick idag är milt sagt tillknycklade, men allt verkar hålla än så länge. (har iofs bara öppnat ett paket med blandat innehåll och ett paket med kattsand.)

Å nej. De ringde inte innan utan portkod med en gång. Men de körde iaf ut det! :hi5:
“I guess you could call it a "failure", but I prefer the term "learning experience".”
― Andy Weir, The Martian

Användarvisningsbild
frenchvanilla
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt

Inläggav frenchvanilla » ons 15 maj 2013, 13:25

Marlee skrev:Mailade zooplus och frågade om frakten:
Mange tak for din henvendelse.

Vi beklager men vi yder ikke længere fri porto til Sverige dette skyldes logistiske omkostninger.

Hav en god dag.

Med venlig hilsen,
Dit zooplus Team

-Klipp-

Förstår inte alls logiken där, då de skickar ifrån samma lager och Zooplus.se ger fri frakt till Sverige?
Bild Bild

Användarvisningsbild
sugarcane
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: halvperser & lurvig bondkatt

Inläggav sugarcane » ons 15 maj 2013, 14:01

frenchvanilla skrev:Förstår inte alls logiken där, då de skickar ifrån samma lager och Zooplus.se ger fri frakt till Sverige?

Logiken är denna: Det är dyrare att skicka till Sverige och Finland. Längre avstånd, olika transportmedel, fler omlastningar, etc. Det reflekteras även i prisbilden på länder-sajterna, de högre prisnivåerna på FI och SE har varit fraktpåslag. Men tydligen har det inte räckt för att vara lönsamt, i synnerhet inte som smarta kunder i Sverige och Finland beställt varorna från DK eller COM till lägre pris (och i förekommande fall sett till att nå fraktfri-gränsen).

Så nu "straffas" vi som ur zooplus horisont bor i Tjottahejti med obligatorisk frakt oavsett hur mycket vi handlar för, utom när vi handlar från vår egen landsajt, som istället har dyrare priser. Noterar även att de höjt gränsen för fraktfritt på SE från 350 till 499.

Tja, vad säger man? Det var roligt så länge det fraktfria varade. Egentligen är ju 6,90 euro i frakt inget att säga om, sett till att jag kan beställa hur mycket/tungt som helst för det beloppet. Då är det värre att Postens utkörningsrutiner är rena vilda västern, med egendomliga regler om vart godset ska lämnas ut och personal som blåljuger om att mottagaren inte varit hemma hemma. Som jag ser det är utkörningen det största svagheten med att handla på zooplus. Å så det taskiga emballaget förstås, men varorna klarar sig ju förvånansvärt väl trots massakrerade kartonger.

Jag kommer att fortsätta handla mat och sand i stora partier så man kan nyttja storköpsrabatt, men spontana impulsköp blir det färre av helt klart. Och SE-sajten är poänglös att handla från även med fri frakt eftersom varorna är så pass mycket dyrare jfrt med på COM och DK.
Halvpersern Alice, 13, finns inte mer. Bondkatten Kajsa Kavat, 13½ år, är ensam kvar.

Användarvisningsbild
frenchvanilla
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt

Inläggav frenchvanilla » ons 15 maj 2013, 16:12

sugarcane skrev:
frenchvanilla skrev:Förstår inte alls logiken där, då de skickar ifrån samma lager och Zooplus.se ger fri frakt till Sverige?

Logiken är denna: Det är dyrare att skicka till Sverige och Finland. Längre avstånd, olika transportmedel, fler omlastningar, etc. Det reflekteras även i prisbilden på länder-sajterna, de högre prisnivåerna på FI och SE har varit fraktpåslag. Men tydligen har det inte räckt för att vara lönsamt, i synnerhet inte som smarta kunder i Sverige och Finland beställt varorna från DK eller COM till lägre pris (och i förekommande fall sett till att nå fraktfri-gränsen).

Så nu "straffas" vi som ur zooplus horisont bor i Tjottahejti med obligatorisk frakt oavsett hur mycket vi handlar för, utom när vi handlar från vår egen landsajt, som istället har dyrare priser. Noterar även att de höjt gränsen för fraktfritt på SE från 350 till 499.

Tja, vad säger man? Det var roligt så länge det fraktfria varade. Egentligen är ju 6,90 euro i frakt inget att säga om, sett till att jag kan beställa hur mycket/tungt som helst för det beloppet. Då är det värre att Postens utkörningsrutiner är rena vilda västern, med egendomliga regler om vart godset ska lämnas ut och personal som blåljuger om att mottagaren inte varit hemma hemma. Som jag ser det är utkörningen det största svagheten med att handla på zooplus. Å så det taskiga emballaget förstås, men varorna klarar sig ju förvånansvärt väl trots massakrerade kartonger.

Jag kommer att fortsätta handla mat och sand i stora partier så man kan nyttja storköpsrabatt, men spontana impulsköp blir det färre av helt klart. Och SE-sajten är poänglös att handla från även med fri frakt eftersom varorna är så pass mycket dyrare jfrt med på COM och DK.

+1

Jag räknade ut att även om jag handlade fraktfritt på .SE skulle det bli så mycket dyrare. Nu lär de ju eventuellt skrämma bort fler kunder, vilket de inte tjänar på. Så svenska, finska, nordirländska och portugisiska kunder lär ju nog bli mindre pigga på att handla. Problemet är också att råttmaten är ungefär lika billig lokalt som på Zooplus, men nu när frakten läggs på så får jag se hur jag gör med råttmat. Kattmat är svårt, då nu med den senaste leveransen där vissa burkar levererades nästan helt massakrerade. Kattsand lär jag fortsätta med, man kan inte bli billigare än Zooplus där, även med frakt. Tigerino är så billigt och bra och köper jag en stor leverans är fraktkostnaden ett spott i havet med hur mycket sand för mig skulle kosta att köpa här lokalt. Godis är relativt billigt med, och även burinredning är billigt att köpa på Zooplus. Ja, det är lite blandade känslor och tankar inför fraktsumman.
Bild Bild

Gisele
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: Norsk skogkatt
Kontakt:

Inläggav Gisele » ons 15 maj 2013, 16:33

Frenchvanilla: Du som är så bra på att formulera dig och som skriver så vänligt alltid, kan inte du maila dem och säga dina åsikter, och säga att du är medlem på ett stort kattforum där många handlar från zooplus?
Bild
Tack för alla fina år, alla duktiga kunniga uppfödare och huskattälskare. Nu går jag. Forumet har gått i graven, kunskapen är borta. Negativa tråden tog livet av vårt forum.

Användarvisningsbild
sugarcane
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav sugarcane » ons 15 maj 2013, 16:35

frenchvanilla skrev:Jag räknade ut att även om jag handlade fraktfritt på .SE skulle det bli så mycket dyrare. Nu lär de ju eventuellt skrämma bort fler kunder, vilket de inte tjänar på.

Vi svenskar och finnar är en spott i havet jämfört med deras huvudkundgrupp i Tyskland, England, Frankrike och Holland. De har nog inte tjänat många euro på oss, snarare är vi en ren förlustaffär, i synnerhet sandbeställningarna. Med danskarna är det lite annorlunda, eftersom de bor nästgårds.

Vad frakten beträffar är ju det bästa om man kan sambeställa med nån annan kattshoppingsugen och dela på fraktkosynaden. Men då ska man förstås ha turen att bo med likasinnande på samma ort. Samt komma överens om vem ska få bonuspoängen.

Fast sen klöstunnan försvann från bonusshoppen är det egentligen inget som är riktigt åtråvärt där heller, det blir billigare att köpa prytteln direkt i så fall.
Senast redigerad av sugarcane ons 15 maj 2013, 16:44, redigerad totalt 2 gånger.
Halvpersern Alice, 13, finns inte mer. Bondkatten Kajsa Kavat, 13½ år, är ensam kvar.

Användarvisningsbild
Marlee
Überkatt
Überkatt
Kontakt:

Inläggav Marlee » ons 15 maj 2013, 16:40

Ja alltså de där 49 DKK jag betalar är ingenting. Jag får dessutom rätt mycket rabatt då och då, liksom storköpsrabatt på 3% numera. Att som uppfödare, ensamstående, billös mm kunna köpa 90 kg kattsand för 720 kr är oslagbart, framför allt att få det hemlevererat. Så jag lär fortsätta hos dem, men minsta lilla trasiga grej, massakrerad kartong ska framföras. Om jag ska betala fraktkostnad så ska det komma fram oskadat och till dörren.

Å .dk kundtjänsten svarar ibland goddag yxskaft får jag säga...
― Andy Weir, The Martian

Användarvisningsbild
frenchvanilla
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt

Inläggav frenchvanilla » ons 15 maj 2013, 17:13

Gisele skrev:Frenchvanilla: Du som är så bra på att formulera dig och som skriver så vänligt alltid, kan inte du maila dem och säga dina åsikter, och säga att du är medlem på ett stort kattforum där många handlar från zooplus?

Jag tror det inte har någon större påverkan, tyvärr. :-( Jag lär nog inte köpa en del grejer ifrån Zooplus längre, men såsom sand lär jag fortsätta. Som Marlee sa - som en person utan bil själv och är klen, och det kombinerat med att konka hem 60-120kg sand på en gång, går inte, och då så är hemleverans ett stort plus.

sugarcane skrev:
Vi svenskar och finnar är en spott i havet jämfört med deras huvudkundgrupp i Tyskland, England, Frankrike och Holland. De har nog inte tjänat många euro på oss, snarare är vi en ren förlustaffär, i synnerhet sandbeställningarna. Med danskarna är det lite annorlunda, eftersom de bor nästgårds.

Vad frakten beträffar är ju det bästa om man kan sambeställa med nån annan kattshoppingsugen och dela på fraktkosynaden. Men då ska man förstås ha turen att bo med likasinnande på samma ort. Samt komma överens om vem ska få bonuspoängen.

Fast sen klöstunnan försvann från bonusshoppen är det egentligen inget som är riktigt åtråvärt där heller, det blir billigare att köpa prytteln direkt i så fall.

Det är ju fortfarande en förlust vilket som. Nu lär de ju riskera att skrämma bort kunderna. Visst att vi inte kollektivt är stora "kundländer" (Sverige, Finland, Nordirland och Portugal har ju inte riktigt en stor population), men det är fortfarande en inkomst. Jag kan förstå det är lite surt med sandbeställningarna, de kanske har märkt att kattsand är dyrt här. ;-) Kattmaten är det si och så. Per burk skulle jag para en krona ungefär vs. att köpa det här hemma lokalt i butik med den nya frakten inräknat, men när burkar ibland brukar komma massakrerade så vet jag inte riktigt om jag ska beställa min burkmat därifrån mer.
Bild Bild

Användarvisningsbild
sugarcane
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav sugarcane » ons 15 maj 2013, 17:35

frenchvanilla skrev: /.../ men när burkar ibland brukar komma massakrerade så vet jag inte riktigt om jag ska beställa min burkmat därifrån mer.

Håller med - att köpa burkmat på zooplus är ett högriskprojekt. Jag köper ju tetra som huvudkost, men köper även mousseburkar som lördagsgodis. De klarar sig oftast, men en gång fick jag reklamera 16 av 24 burkar. :swear:

En väninna som köper flera tjog burkar åt gången har slutat, det var för mycket bök att reklamera knyckelburkarna, sett till den lilla förtjänsten jämfört med att köpa samma burkmat på lågprisvaruhus.

Användarvisningsbild
Chillas
Orakelkatt
Orakelkatt
Katt: Chinchillaperser
Kontakt:

Inläggav Chillas » ons 15 maj 2013, 17:39

Jag fick förra veckan hem en sändning med Felix burkmat 24x400 gram. Vanligtvis brukar det kanske vara 5-6 stycken som är lite buckliga men denna gång var ALLA jättebuckliga och fula. Jag hade även skickat efter Gimpet Babytabs, små vitaminer som kommer i en pappburk. Dessa tre burkar var helt trasiga också. Det enda som var helt i kartongen var 2 stycken 8 kg RC oral sensitive. Kartongen de kom i var alldeles för stor till allt detta och burkarna låg en och en nerslängda intill säckarna.
Jag tycker att de borde skicka dessa som packar detta på en kurs där de lär sig hur man bör packa för att varorna ska vara hela när de kommer fram.
Jag klagade naturligtvis och var riktigt arg och de erbjöd sig att skicka hem nya varor till mig och jag tackade ja. Idag, några dagar senare, ber de mig meddela dem vilken dag som passar mig att ta emot chauffören som ska hämta de trasiga varorna...? Va sjutton ska de ha dem till? Tror de inte på mig?
Nej nu är jag så sur på Zooplus så jag går i bitar. Och till råga på att de nu tar 49 kr i frakt gör det ju inte bättre.
Bild

***Vi har kattungar***

Användarvisningsbild
frenchvanilla
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt

Inläggav frenchvanilla » ons 15 maj 2013, 17:39

sugarcane skrev:
frenchvanilla skrev: /.../ men när burkar ibland brukar komma massakrerade så vet jag inte riktigt om jag ska beställa min burkmat därifrån mer.

Håller med - att köpa burkmat på zooplus är ett högriskprojekt. Jag köper ju tetra som huvudkost, men köper även mousseburkar som lördagsgodis. De klarar sig oftast, men en gång fick jag reklamera 16 av 24 burkar. :swear:

En väninna som köper flera tjog burkar åt gången har slutat, det var för mycket bök att reklamera knyckelburkarna, sett till den lilla förtjänsten jämfört med att köpa samma burkmat på lågprisvaruhus.

Just precis hur jag känner! Nu har jag gott som alla tolv burkar att reklamera, vilket känns trist. Kan man ens ge katterna maten från de burkarna? Jag betalar nog hellre 50 öre-1kr mer per burk än att behöva reklamera hela tiden. Synd att mina katter inte äter kattmat ur tetror.

Med blötmatspåsekartonger bryr jag mig mindre, men just med burkar är det synd.

Chillas skrev:Jag fick förra veckan hem en sändning med Felix burkmat 24x400 gram. Vanligtvis brukar det kanske vara 5-6 stycken som är lite buckliga men denna gång var ALLA jättebuckliga och fula. Jag hade även skickat efter Gimpet Babytabs, små vitaminer som kommer i en pappburk. Dessa tre burkar var helt trasiga också. Det enda som var helt i kartongen var 2 stycken 8 kg RC oral sensitive. Kartongen de kom i var alldeles för stor till allt detta och burkarna låg en och en nerslängda intill säckarna.
Jag tycker att de borde skicka dessa som packar detta på en kurs där de lär sig hur man bör packa för att varorna ska vara hela när de kommer fram.
Jag klagade naturligtvis och var riktigt arg och de erbjöd sig att skicka hem nya varor till mig och jag tackade ja. Idag, några dagar senare, ber de mig meddela dem vilken dag som passar mig att ta emot chauffören som ska hämta de trasiga varorna...? Va sjutton ska de ha dem till? Tror de inte på mig?
Nej nu är jag så sur på Zooplus så jag går i bitar. Och till råga på att de nu tar 49 kr i frakt gör det ju inte bättre.

Som jag, då. Burkar knöggliga och vissa som sagt nästan helt massakrerade, och nu ska man betala 49kr i frakt också? Känns inte alls lockande. Synd att de kanske inte kunde sätta det i deras onlineaffärs skript att lägga till en liten fraktsumma extra om man beställer hem sand eller något, om det är det som kanske kostar en del.
Bild Bild

Användarvisningsbild
Rubicon
Orakelkatt
Orakelkatt
Katt: Apan och Kakan :)

Inläggav Rubicon » ons 15 maj 2013, 17:44

sugarcane skrev:Håller med - att köpa burkmat på zooplus är ett högriskprojekt. Jag köper ju tetra som huvudkost, men köper även mousseburkar som lördagsgodis. De klarar sig oftast, men en gång fick jag reklamera 16 av 24 burkar. :swear:

Får jag fråga varför? Om inte det gått hål på burken så innehållet blivit dåligt så finns det ingen som helst anledning till det.
Burkar svetsas numera så det finns inga blylödningar som kan skadas.

Användarvisningsbild
frenchvanilla
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt

Inläggav frenchvanilla » ons 15 maj 2013, 18:14

Rubicon skrev:
sugarcane skrev:Håller med - att köpa burkmat på zooplus är ett högriskprojekt. Jag köper ju tetra som huvudkost, men köper även mousseburkar som lördagsgodis. De klarar sig oftast, men en gång fick jag reklamera 16 av 24 burkar. :swear:

Får jag fråga varför? Om inte det gått hål på burken så innehållet blivit dåligt så finns det ingen som helst anledning till det.

Jag har hört att tenn kan utlösas, men jag kan ha fel.
Bild Bild

Användarvisningsbild
sugarcane
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav sugarcane » ons 15 maj 2013, 18:23

Rubicon skrev:Får jag fråga varför? Om inte det gått hål på burken så innehållet blivit dåligt så finns det ingen som helst anledning till det.

Oavsett det är hälsovådligt eller inte så är det en principsak - beställer man en vara vill man givetvis få den intakt. Burkarna är så uppenbart slarvpackade. I väninnans fall köper hon alltid exakt antal så att de ska kunna skicka inplastade flak, ändå har de slängt ner burkar lösa i lådan utan att fylla ut den ordentligt. Det tyder på nonchalans.

Köper man större mängder räcker ju maten länge, och själv skulle jag inte känna mig tillfreds med att servera knyckelburk-mat som lagrats i ett halvår eller längre, även om bäst före-datum inte gått ut. Vad moussen beträffar hade två burkar knycklats så att locket gått upp och moussen kladdat ner delar av lådan. Obra.

Starwatcher
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav Starwatcher » ons 15 maj 2013, 18:42

Inte ens påsmat i hel kartong är riskfritt tyvärr. Vår senaste leverans var oerhört misshandlad med stort hål i och med trasiga påsar. Maten hade runnit ut och ruttnat :urk: Efter lite bråk gav sig zooplus - först tyckte dom att jag skulle ha sparat den ruttna maten :pfft:

Märkligt att dom packar så uselt- det måste kosta massor med pengar för zooplus med alla reklamationer :-k
Bild

Användarvisningsbild
eye of a tiger
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav eye of a tiger » tor 16 maj 2013, 06:27

Dom gångerna jag beställde burk och påsmat har det gått bra men samtidigt vet man ju hur hanteringen och packningen .Men något jag ändå har slutat att göra
Starwatcher skrev:
Märkligt att dom packar så uselt- det måste kosta massor med pengar för zooplus med alla reklamationer :-k

De borde ju förlora en den del på det så det är ju lite konstigt att de är ojämn packning.
Cat mojo 101- putting on your "cat glasses" and see the world through the eyes of your cat.
Jackson Galaxy

Bild

Användarvisningsbild
myntasmatte
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt
Katt: Huskatt x3

Inläggav myntasmatte » fre 17 maj 2013, 13:06

Nu har jag för första gången på riktigt fått erfara det negativa med zooplus/posten. Mitt paket skulle enligt avin ha landat hos utlämningsstället förra fredagen. Jag var där på söndagen, men då var paketet kvar i Malmö, enligt biträdet. Idag, en hel vecka senare, hade de fortfarande inte scannat in paketet på utlämningsstället, men de hade precis fått en försändelse som inte lagts in i systemet ännu, och där fanns mitt paket tack och lov. Jag såg redan när de bar fram det att inte mycket kunde vara helt innuti det paketet. Det höll nätt och jämt sin form tack vare några lager tejp. Och mycket riktigt, alla Bozita-tetror är illa tillknycklade och kartongen med "cat it senses"-labyrinten ser minst sagt misshandlad ut.

Måste maten ha läckt ut för att man ska få reklamera?
Bild

Användarvisningsbild
kvasthilda
Profetkatt
Profetkatt
Katt: Ett gäng hittisar

Inläggav kvasthilda » fre 17 maj 2013, 13:12

myntasmatte skrev:

Nej. Men bifoga foto på eländet när du reklamerar.
Bild

Användarvisningsbild
myntasmatte
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt

Inläggav myntasmatte » fre 17 maj 2013, 13:17

Tack, kvasthilda!

Ursäkta, men har zooplus anlitat femåringar att packa åt dem?! Beställde 6x8 förp. av olika smaker. Endast en smak var komplett med 6 förp. 3 smaker har endast 5 förp., 1 smak 4 förp., 2 smaker 3 förp. och 1 smak 2 förp. :shock: :shock:
Bild

Användarvisningsbild
frenchvanilla
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt

Inläggav frenchvanilla » fre 17 maj 2013, 13:26

myntasmatte skrev:Nu har jag för första gången på riktigt fått erfara det negativa med zooplus/posten. Mitt paket skulle enligt avin ha landat hos utlämningsstället förra fredagen. Jag var där på söndagen, men då var paketet kvar i Malmö, enligt biträdet. Idag, en hel vecka senare, hade de fortfarande inte scannat in paketet på utlämningsstället, men de hade precis fått en försändelse som inte lagts in i systemet ännu, och där fanns mitt paket tack och lov. Jag såg redan när de bar fram det att inte mycket kunde vara helt innuti det paketet. Det höll nätt och jämt sin form tack vare några lager tejp. Och mycket riktigt, alla Bozita-tetror är illa tillknycklade och kartongen med "cat it senses"-labyrinten ser minst sagt misshandlad ut.

Ta bilder och reklamera!

myntasmatte skrev:Tack, kvasthilda!

Ursäkta, men har zooplus anlitat femåringar att packa åt dem?! Beställde 6x8 förp. av olika smaker. Endast en smak var komplett med 6 förp. 3 smaker har endast 5 förp., 1 smak 4 förp., 2 smaker 3 förp. och 1 smak 2 förp. :shock: :shock:

Ibland undrar man. Ibland när jag beställer x6 burkar så brukar de vara fint med kartong och plast omkring. Senast var allt huller och buller helt enkelt slängt rakt ned in i lådan. :-?
Bild Bild

Användarvisningsbild
myntasmatte
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt

Inläggav myntasmatte » fre 17 maj 2013, 13:37

frenchvanilla skrev:Ibland undrar man. Ibland när jag beställer x6 burkar så brukar de vara fint med kartong och plast omkring. Senast var allt huller och buller helt enkelt slängt rakt ned in i lådan. :-?

Det är väl sin sak om man skulle råka missa en tetra eller två, vi är ju inte mer än människor. Men hur lyckas man missa 15 st.?! Ser nu att jag bara fått en av två beställda matskålar också... :-(
Bild

Användarvisningsbild
frenchvanilla
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt

Inläggav frenchvanilla » fre 17 maj 2013, 13:42

myntasmatte skrev:
frenchvanilla skrev:Ibland undrar man. Ibland när jag beställer x6 burkar så brukar de vara fint med kartong och plast omkring. Senast var allt huller och buller helt enkelt slängt rakt ned in i lådan. :-?

Det är väl sin sak om man skulle råka missa en tetra eller två, vi är ju inte mer än människor. Men hur lyckas man missa 15 st.?! Ser nu att jag bara fått en av två beställda matskålar också... :-(

Det är också en annan sak. En gång glömde de en produkt jag hade beställt, men jag fick tur nog iaf. pengarna tillbaka.
Bild Bild

Återgå till "Allmänt kattprat!"