Moderatorer: SKS

Dex skrev:Hm. Jag införde just regeln att begränsa mig till max en hjärndöd diskussion per dag så jag återkommer tidigast imorrn.

Lakriz_Pepsi skrev:Tror inte att detta är rätt diskussion på rätt ställe...
Katter är rena karnevorer, alltså kött ätare. För diskussionerna här går mer ut på att ge katterna en diet som påminner mer om den naturliga,
alltså så lite eller inge alls av detta som då blir mera veganmat för en katt...

LinaLj skrev:Njo men vi människor skulle kunna överleva på att andas syre ur en tub oxå, det skulle säkert finnas flera fördelar. Men jag för en skulle säga att min livskvalitee skulle krympa drastiskt om jag skulle kånka omkring på en syrgastub.
Bara för att det är fysiskt möjligt innebär det inte att det är en sund ide. Att vara vegan, vegetarian, köttätare osv ska vara ett personligt beslut (eller mediskiskt om det är så alvarligt) och jag tror ärligt talat att de flesta katter föredrar kött framför grönt. Men du har ju rätt i att katter inte äter kor i det vilda så det är väll råttor, fåglar osv som gäller
idaaa skrev:Katter är köttätare och det mår de bra av, varför ändra?

Vegankatter skrev:Jag vet att detta är en känslig fråga men idag finns det flera foder som helt tillogodoser katters näringsbehov som dessutom är vegetabiliska. Jag håller just nu på att samla information om ämnet i en blogg för att fler enkelt ska hitta fakta om man är nyfiken. Därför undrar jag om det finns någon här med erfarenhet av att ge katter veg*anmat, av vilka skäl ni valt att använda det och om det gett några problem osv. skriv gärna till mig på vegankatter@gmail.com isåfall!
Och till alla er som vill tala om för mig att katter måste äta kött, läs gärna här och här innan ni helt avfärdar möjligheterna till en veg. diet. Faktum är att de flesta vitaminer och mineraler som katter behöver och som finns i tex torrfoder är syntetiska även när fodret innehåller kött.

Miosh skrev:Vegankatter skrev:Jag vet att detta är en känslig fråga men idag finns det flera foder som helt tillogodoser katters näringsbehov som dessutom är vegetabiliska. Jag håller just nu på att samla information om ämnet i en blogg för att fler enkelt ska hitta fakta om man är nyfiken. Därför undrar jag om det finns någon här med erfarenhet av att ge katter veg*anmat, av vilka skäl ni valt att använda det och om det gett några problem osv. skriv gärna till mig på vegankatter@gmail.com isåfall!
Och till alla er som vill tala om för mig att katter måste äta kött, läs gärna här och här innan ni helt avfärdar möjligheterna till en veg. diet. Faktum är att de flesta vitaminer och mineraler som katter behöver och som finns i tex torrfoder är syntetiska även när fodret innehåller kött.
Äter du kött själv?
Och jo det var så bla galna kosjukan spreds, för att man matar köttdjur som kor med andra djur
Varför inte ge veganmat till barn?

Dex skrev:Hm. Jag införde just regeln att begränsa mig till max en hjärndöd diskussion per dag så jag återkommer tidigast imorrn.

Sada skrev:Jag förstår hur du tänker, är själv vegetarian eftersom jag inte vill äta kött från misshandlade djur. Men jag tror också på att katter mår bäst av köt och jag tycker inte de ska få lida för att vi människor är odrägliga mot djur som ska slaktas, jag får ta på mig den skulden när jag ger min katt kött.
felixfelis skrev:Katter är köttätare. Vill man inte ge sin katt kött av etiska (eller andra orsaker) så bör man inte skaffa katt. Jag själv är vegetarian men skulle aldrig utesluta kött ur min katts kost eftersom jag vet att han behöver kött för att må bra.
Jag kan inte förstå varför denna diskussion återkommer, jag trodde vi alla ville våra katters bästa på detta forum.

5tails skrev:Och jo det var så bla galna kosjukan spreds, för att man matar köttdjur som kor med andra djur
lite fel. Galna ko sjukan blev för att man mata kor med kor. Alltså sin egen art.
katten kan inte ta upp växt protienerna. De behöver animalsikt protein för att må bra, undvika sjukdommar osv.Varför inte ge veganmat till barn?
För att barn mår bäst av animaliskt protein för att växa, blir friskt. En vuxen kan tillgodo se sig på vegetabiliskt protein men inte ett barn....
Kan ju tilläggas att jag har varit vegetarian.

felixfelis skrev:Katter är köttätare. Vill man inte ge sin katt kött av etiska (eller andra orsaker) så bör man inte skaffa katt. Jag själv är vegetarian men skulle aldrig utesluta kött ur min katts kost eftersom jag vet att han behöver kött för att må bra.
Jag kan inte förstå varför denna diskussion återkommer, jag trodde vi alla ville våra katters bästa på detta forum.
barn kan tillgodose sig växtproteiner lika bra som vuxna! Jag har aldrig ätit kött i hela mitt liv och är alltså ett levande bevis..
Vegankatter skrev:Jag vill absolut inte heller att någon katt ska behöva lida. Men det är ju inte det det är frågan om. Jag tycker det är intressant att det finns ett alternativ och tycker det är värt ett försök likaväl som man testar olika märken av mat eller att BARF. Visar det sig att katterna inte tycker om maten eller man stöter på något annat problem skulle jag ju självklart välja ett annat alternativ!

5tails skrev:Dex skrev:Hm. Jag införde just regeln att begränsa mig till max en hjärndöd diskussion per dag så jag återkommer tidigast imorrn.
DAGENS ABSOLUTA BÄSTA INLÄGG!! Du är min hjälte!!
![]()
![]()
Önskar så jag besatt samma förmåga att bita mig i tungan när människans idioti visa sig...
Vegankatter skrev:Det finns många som avfärdar vegetarisk kost för människor med samma argument trots att det är bevisat att det är det mest hälsosamma för oss.

Reaper skrev:Vegankatter skrev:Jag vill absolut inte heller att någon katt ska behöva lida. Men det är ju inte det det är frågan om. Jag tycker det är intressant att det finns ett alternativ och tycker det är värt ett försök likaväl som man testar olika märken av mat eller att BARF. Visar det sig att katterna inte tycker om maten eller man stöter på något annat problem skulle jag ju självklart välja ett annat alternativ!
Men även om dina katter tycker om fodret och äter det, så betyder det inte per automatik att det är ett bra foder som tillgodoser alla deras näringsbehov. Det farliga med att prova ett foder som ligger så fruktansvärt långt ifrån deras naturliga föda är då att du inte märker om det är ett bra föder förän det är för sent. Om katten får några bristsjukdomar eller de inre organen skadas på något vis så är det inte säkert att du märker det inom en snar framtid, i värsta fall kanske sådant inte uppdagas förän flera år...
slaughterhouses take all that is left over, including the head, legs, intestines, liver and lungs

Gräddnos skrev:barn kan tillgodose sig växtproteiner lika bra som vuxna! Jag har aldrig ätit kött i hela mitt liv och är alltså ett levande bevis..
Är det inte en ganska etablerad sanning att vissa för människor nödvändiga aminosyror inte finns med i vegetarisk kost.Med risk för att låta lite vass så undrar jag: Får hjärnan verkligen allt den behöver av rent vegetarisk kost?
Vegankatter skrev:felixfelis skrev:Jag kan inte förstå varför denna diskussion återkommer, jag trodde vi alla ville våra katters bästa på detta forum.
Diskussionen återkommer antagligen för att det finns människor som inte bara köper en allmän uppfattning om vad som är bra och dåligt utan är mer intresserade av fakta. Det finns många som avfärdar vegetarisk kost för människor med samma argument trots att det är bevisat att det är det mest hälsosamma för oss.

Gräddnos skrev:Du eftersöker bra argument. Det finns djur som är växtätare, köttätare eller allätare. Människor är allätare, katter är köttätare. Det kan man bl a se på tarmens längd. Växtätare har längst tarm. Det krävs för att det är svårare att tillgodogöra sig näring från vegetabilier. Köttätare har betydligt kortare tarm. Den korta längden gör att tarmen inte hinner ta upp tillräckligt med näring från vegetabilierna. Allätarnas tarmlängd är mittimellan lång.
Finns det inga övertaliga kaniner som du kan ta hand om? Det är ingen välgärning att ta hand om en övertalig katt för att ge den fel mat.
Återgå till Hälsa, beteende och kosthållning
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot], Winniep och 1 gäst