Ilsken mamma.

Vill du prata uppfödning, utställning och genetik? Isåfall är detta rätt ställe!

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Peaches
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Ilsken mamma.

Inläggav Peaches » lör 15 aug 2020, 22:57

Min norska skogkatt fick ungar i onsdags natt. Det är hennes första kull. Allt har gått som det ska och ungarna är pigga och fina.
Men-
Hon är väldigt beskyddande. Hon fräser och morrar bara vi kommer in till henne. Mamman är inköpt och inte alls så gosig som våra andra katter. Stoppar jag ner handen i lådan så bits hon. Jag är inte van vid detta beteendet. Hur ska jag hantera mamma och ungar?

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator
Katt: ett gäng busiga birmor

Re: Ilsken mamma.

Inläggav Yrhättans » sön 16 aug 2020, 11:34

Peaches skrev:Min norska skogkatt fick ungar i onsdags natt. Det är hennes första kull. Allt har gått som det ska och ungarna är pigga och fina.
Men-
Hon är väldigt beskyddande. Hon fräser och morrar bara vi kommer in till henne. Mamman är inköpt och inte alls så gosig som våra andra katter. Stoppar jag ner handen i lådan så bits hon. Jag är inte van vid detta beteendet. Hur ska jag hantera mamma och ungar?

Hur var hon innan hon fick kullen? Ett förslag är att ni bara går in och sätter er i rummet, läs en bok eller något och bara prata med henne vilken fin mamma hon är. Prova det och se om hon lugnar sig. Det finns mammor som är väldigt överbeskyddande och behöver lite tid innan dom släpper fram någon. Fick ni vara med och hjälpa till under förlossningen? Alltså hade hon tillit till er då?
Har hon en tillräckligt lugn och fredad plats där hon känner sig trygg?

Återgå till "Avel, genetik, utställning och uppfödning"