Feline herpes hos uppfödare...Vanligt?

Vill du prata uppfödning, utställning och genetik? Isåfall är detta rätt ställe!

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Dofaki
Ungkatt
Ungkatt
Katt: Perser

Feline herpes hos uppfödare...Vanligt?

Inläggav Dofaki » tis 19 maj 2020, 13:19

Hej,

Vad har ni för erfarenheter av feline herpes? Om det förekommer hos en uppfödare, innebär det ett slut på uppfödarverksamheten och utställningar?

Det verkar finnas väldigt skilda uppfattningar när man söker online. En del säger att 80%-90% av katter redan bär på viruset (ungefär som med corona viruset), men att endast ett fåtal visar symptom (vid stress etc.) .

Om man har en katt som visat symptom, vågar man ta en annan katt från samma hem med på utställning, eller anses det oansvarligt? Man kan ju vara säker på att den bär på viruset, även om det aldrig orsakat problem.

Stig-Britt
Überkatt
Überkatt

Re: Feline herpes hos uppfödare...Vanligt?

Inläggav Stig-Britt » tis 19 maj 2020, 18:12

Vill minnas att SVA undersökte detta för några år sedan och hittade herpes i ca 20% av katterierna de testade.

Många katter bär på det latent vilket inte är ett problem, de smittar inte när de inte har pågående utbrott. Kroniska bärare dvs sådana som får utbrott ibland bör flyttas bort från katteriet då herpes kan orsaka rätt allvarliga problem hos kattungar och visst finns det uppfödare som lagt ner pga herpes.

Jag skulle inte köpa katt från ett katteri med pågående utbrott eller som har svårt att bli av med det hos katterna.

Att ställa ut en katt som aldrig haft symptom ser jag inga problem med.
I won't yield before a man.

Dofaki
Ungkatt
Ungkatt
Katt: Perser

Re: Feline herpes hos uppfödare...Vanligt?

Inläggav Dofaki » tis 19 maj 2020, 22:10

Tack för svar.
Jag såg att man gjort Svensk undersökning hos uppfödare och att 14% av katter, som inte visade symtom, utsöndrade calicivirus, men vad jag förstått visar inte katter som bär på herpes ett positivit resultat om de inte har symtom...eftersom de inte utsöndrar virus då, och kanske inte ens ger ett positivt resultat när de har symtom?

Det känns lite som ett minfält...

Jag var utan katt i ett par år och var nu redo att skaffa katt igen. Jag är intresserad av utställning och avel på liten skala, så jag spenderade många veckor på att leta fram passande katter. Jag importerde tre katter från tre olika länder. En av dem har haft lite problem med ögonen, men det blev mycket bättre efter behandling med antibiotika (ögondroppar), men efter att jag nu tog den katten för sin vaccination,blev hon förkyld och började nysa i några dagar efter...Hon har nu återhämtat sig, och förlorade aldrig aptiten.

Sitter med tre unga katter på 11 - 15 månder nu, och det känns som att jag måste ge upp planerna på avel. :-( I första hand är de familjemedlemmar, men det känns ända tråkigt när man haft stora förhoppningar.

Återgå till "Avel, genetik, utställning och uppfödning"