Kattavel och genetik föreläsning

Vill du prata uppfödning, utställning och genetik? Isåfall är detta rätt ställe!

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Användarvisningsbild
tjjo
Orakelkatt
Orakelkatt
Katt: NEM
Kontakt:

Kattavel och genetik föreläsning

Inläggav tjjo » fre 07 feb 2020, 22:48

Ylva Stockelberg kommer till Umeå för att föreläsa om kattens genetik; nedärvning, färg/mönster, defekter, DNA-test, EMS-systemet mm. Hon tar även upp annat som är viktigt vid planerad avel; inavelsgrad, antal hanar som används mm.

Ylva är författare och föreläsare och har skrivit nio böcker om katter bl a den uppskattade Kattuppfödning, avel och genetik. Hon har varit ledamot av SVERAKs avelsråd/hälsoråd i många år. Hon har varit uppfödare sedan 1985 av abessinier, burma och turkisk van. Det kommer finnas möjlighet att köpa Ylvas böcker på plats. Se info om dem på http://amrafel.se.

Nästa helg åker jag till Umeå över dagen (ca 22 mil enkel väg) för att gå på föreläsning med Ylva Stockelberg. Är det någon som lyssnat på henne?
har varit på några föreläsningar inom ämnet, men aldrig lyssnat på Ylva,
Bild

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator
Katt: ett gäng busiga birmor

Re: Kattavel och genetik föreläsning

Inläggav Yrhättans » lör 08 feb 2020, 10:14

tjjo skrev:
Ylva Stockelberg kommer till Umeå för att föreläsa om kattens genetik; nedärvning, färg/mönster, defekter, DNA-test, EMS-systemet mm. Hon tar även upp annat som är viktigt vid planerad avel; inavelsgrad, antal hanar som används mm.

Ylva är författare och föreläsare och har skrivit nio böcker om katter bl a den uppskattade Kattuppfödning, avel och genetik. Hon har varit ledamot av SVERAKs avelsråd/hälsoråd i många år. Hon har varit uppfödare sedan 1985 av abessinier, burma och turkisk van. Det kommer finnas möjlighet att köpa Ylvas böcker på plats. Se info om dem på http://amrafel.se.

Nästa helg åker jag till Umeå över dagen (ca 22 mil enkel väg) för att gå på föreläsning med Ylva Stockelberg. Är det någon som lyssnat på henne?
har varit på några föreläsningar inom ämnet, men aldrig lyssnat på Ylva,

Jag blir lite avundsjuk, har aldrig lyssnat på henne själv men hört av andra att hon ska vara riktigt bra. Hoppas du får en riktigt härlig dag och kör försiktigt.

Användarvisningsbild
tjjo
Orakelkatt
Orakelkatt
Katt: NEM
Kontakt:

Re: Kattavel och genetik föreläsning

Inläggav tjjo » tor 20 feb 2020, 19:33

Det var en bra föreläsning.
Många delar kommer från hennes bok, och mycket har jag hört på tidigare föreläsningar. Fast hon var lätt att lyssna på. så helt klart värt att lyssna på =) :-D
Bild

Återgå till "Avel, genetik, utställning och uppfödning"