Hur bor era avelskatter?

Vill du prata uppfödning, utställning och genetik? Isåfall är detta rätt ställe!

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Dofaki
Ungkatt
Ungkatt
Katt: Perser

Hur bor era avelskatter?

Inläggav Dofaki » mån 21 okt 2019, 17:16

Hej,

Jag är nyfiken på hur ni som föder upp katter och har egen avelshane håller era katter. Har ni dem tillsammans med honor (på p-piller), eller separat. Har ni fler än en avelshane tillsammans, och hur fungerar det?

Har någon provat kemisk kastrering av hankatt, och hur har det fungerat sedan när ni velat ta en kull?

Jag har inte haft avelshane tidigare, utan haft tur att fått låna hane från annan uppfödare. Jag har nu en ung hankatt som jag vill börja med att ställa ut, innan jag bestämmer mig för om han ska vara i avel, men känner en viss stress eftersom han kommer bli könsmogen om några månader. Har en honkatt som redan löpt en gång, och jag skulle helst vilja prova att fortsätta hålla dem tillsammans, då de trivs väldigt bra ihop, men det skulle ju då innebära p-piller till honan eller/och kemisk kastrering av hanen tills jag kunnat utvärdera om jag vill ha dem i avel.

Jag har alltid varit avskräckt av de biverkningar man kan läsa om vad gäller p-piller till honkatt. Hur vanligt är det att hälsoproblem uppstår när man använder p-piller under kortare tid?

Hoppas på lite tips. :blink:

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator
Katt: ett gäng busiga birmor

Re: Hur bor era avelskatter?

Inläggav Yrhättans » mån 21 okt 2019, 21:14

Jag har haft egen avelshane. Han bodde som övriga i hela huset och de två honor jag hade var tänkt att han skulle para. Min tanke var två kullar med ganska nära mellanrum och sedan kastrera eftersom jag även behöll en hona ur vardera kullen.
I korta perioder gav jag p-piller, men det är inget som är helt säkert. En hane som är "på" kan para ändå vilket kan starta ägglossning. Jag hade enormt med tur som hade en hane som inte strilade eller var orolig. Han kastrerades först när han var närmare sex år eftersom hans döttrar då började bli könsmogna.
Han hade även honor på besök ibland, det var fantastiskt att se hur fort de lär sig. När hona nr 2 kom på besök luktade han på buren och sprang upp till arbetsrummet/parningsrummet och väntade.

P-piller i kortare perioder, max ett år tycker jag är ok. Mina honor är nu tio år och ingen av dom har fått några problem. Kemisk kastrering finns det mycket information om, för en del fungerar det bra men det finns även dom som aldrig blir fertila igen eller att det tar väldigt lång tid, upp emot ett par år. Finns även hanar som blir fertila väldigt fort. Det man ska tänka på är att den kemiska kastreringen gör att alla hormoner far som pingpongbollar första månaden och en hane som strilar och är orolig kan bli värre den första tiden.

Kan tillägga att om min hane börjat strila hade jag kastrerat omgående, jag har svårt att tänka mig att ha en hane som inte kan bo tillsammans med oss som en i familjen.

Användarvisningsbild
satanica
Überkatt
Überkatt
Katt: bengaler
Kontakt:

Re: Hur bor era avelskatter?

Inläggav satanica » ons 23 okt 2019, 03:45

Har haft 2 avelshanar. Jag rekommenderar att du har en A, B och C-plan.

Den första hanen var släkt med mina honor jag hade då. Det blev eget rum ganska snabbt då han blev könsmogen, då jag inte ville ha en olyckskull med inavel. Han skötte sig ett bra tag utan att strila så han bodde ett tag fritt hos mamma och hennes kastrathona. Det gick bra tills han blev lite för mkt för honan när han började försöka para sig med henne så det blev eget rum igen men fick komma ut under uppsikt med hanbyxor eller vara i utegården. I slutet innan kastreringen strilande han väldigt mkt. Det var en gudomlig hane som man bara får en gång i livet så jag tänkte nog inte riktigt noga då jag köpte hane 2 :smile: :roll:

Nr 2 hade extrema röstresurser om man jämför med hane 1. Han började strila redan direkt vid könsmognaden. Honorna var inte riktigt glad i honom då hann inte var 12 v när han kom utan mer ungkatt men vid löpet glömde de bort det :smile:

Jag har haft katter på både med och utan piller mest dels pga att de löpte ca varannan till var tredje vecka och man ville vila öronen ibland.

Visst kan p-piller ge biverkningar med det kan även kastreringschipet också om man har otur. Det finns hanar som även parat med chipet och fått kattungar så jag skulle inte lita fullt på de samma sak gäller ju p-piller, det är lätt att spotta ut och vissa honor verkar de inte fungera alls på alt man måste ge tätare än var 7e dag. Just nu är det ju även svårt att få tag på p-piller så vill du ha det i framtiden är tipset att försöka få tag på det redan nu alt provera. (männislopreparatet veterinären kan skriva ut om de vill). En annan sak med kemisk kastrering är att de kan sitta i från nån månad till över 3 år om de fungerar, fast vanligast är att hanar kan para efter 1 år.

Planera redan nu och jag håller tummarna att du lyckas hålla en hane fertil
Bild

Återgå till "Avel, genetik, utställning och uppfödning"