Förlossningsproblem

Vill du prata uppfödning, utställning och genetik? Isåfall är detta rätt ställe!

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Mollyette
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Förlossningsproblem

Inläggav Mollyette » tor 20 jun 2019, 14:02

Jag har en dräktig katthona som är inne på dag 66. I tisdags trodde jag att det var på gång eftersom hon betedde sig oroligt, sprang omkring och jamade och tvättade sig frenetiskt. Men efter någon timme blev hon som vanligt igen. Jag har gjort iordning 3 olika bolådor till henne på lugn o avskild plats men hon verkar inte helt nöjd med någon av dom. Sedan i tisdags har det alltså inte hänt något och jag börjar bli ganska orolig. Hon beter sig som vanligt äter och dricker och sover mycket. Men går omkring och letar i mellanåt. Jag vill inte att hon ska föda under soffan eller badkaret eftersom jag inte har någon möjlighet att hjälpa henne då om det skulle behövas. Hon fick en kull i fjol på 65:e dagen och allt gick bra och snabbt och det blev 7 ungar.

Kan man göra något för att hjälpa henne att få i gång värkarbetet igen, eller ska jag ha is i magen och avvakta?

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator
Katt: ett gäng busiga birmor

Re: Förlossningsproblem

Inläggav Yrhättans » tor 20 jun 2019, 14:12

Mollyette skrev:Jag har en dräktig katthona som är inne på dag 66. I tisdags trodde jag att det var på gång eftersom hon betedde sig oroligt, sprang omkring och jamade och tvättade sig frenetiskt. Men efter någon timme blev hon som vanligt igen. Jag har gjort iordning 3 olika bolådor till henne på lugn o avskild plats men hon verkar inte helt nöjd med någon av dom. Sedan i tisdags har det alltså inte hänt något och jag börjar bli ganska orolig. Hon beter sig som vanligt äter och dricker och sover mycket. Men går omkring och letar i mellanåt. Jag vill inte att hon ska föda under soffan eller badkaret eftersom jag inte har någon möjlighet att hjälpa henne då om det skulle behövas. Hon fick en kull i fjol på 65:e dagen och allt gick bra och snabbt och det blev 7 ungar.

Kan man göra något för att hjälpa henne att få i gång värkarbetet igen, eller ska jag ha is i magen och avvakta?

Har vattnet gått? Kan du känna att det rör sig i magen?
Fler frågor: När det närmar sig förlossning brukar man kunna se att magen liksom försvinner neråt mot förlossningskanalen, ser du någon ändring på magen?
Om du är orolig vilket jag kan förstå kan det vara bra att du redan idag far till vetr med tanke på att det är midsommarafton i morgon. Ibland kan bilturen dit starta förlossning (egen erfarenhet). Bättre att du kollar i dag än att du inte hittar någon vetr i morgon.
Om du sitter med henne och håller handen stilla över magen kan du känna några värkar? Ibland kan det vara förvärkar som är svaga men kan kännas med lite tålamod.

Mollyette
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav Mollyette » tor 20 jun 2019, 17:32

Jag har inte lyckats få tag på någon veterinär här. Vattnet har inte gått och jag kan inte känna några värkar på henne. Jag känner att ungarna rör sig så dom lever, i alla fall någon.

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator

Inläggav Yrhättans » tor 20 jun 2019, 17:37

Mollyette skrev:Jag har inte lyckats få tag på någon veterinär här. Vattnet har inte gått och jag kan inte känna några värkar på henne. Jag känner att ungarna rör sig så dom lever, i alla fall någon.

Bra att du känner att dom rör sig. Förhoppningsvis kommer hon igång snart, håll koll noga och även om du inte far till vetr så se till att du har kontroll på vart du ska åka om det behövs.
Jag själv börjar bli nervös över dag 67-68 men det är för att jag vet att de brukar föda 66-67.

Mollyette
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav Mollyette » tor 20 jun 2019, 18:00

Tack! Jag får hålla tummarna att det blir snart.

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator

Inläggav Yrhättans » tor 20 jun 2019, 18:35

Mollyette skrev:Tack! Jag får hålla tummarna att det blir snart.

Håller koll om du skriver något och jag kan svara.

Mollyette
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav Mollyette » fre 21 jun 2019, 11:35

Inez fick 3 fina kattungar i natt. Allt gick bra men dom har fortfarande inte kommit igång och dia. Jag försöker hjälpa dom och hitta en spenen men dom vänder bara bort huvudet. Till saken hör också att hon hade inte mjölk i mer än 4 spenar förra gången och dom spenarna är väldigt torra och helt platta. Jag har prövat både med dom och med dom andra små spenarna men dom vill inte suga på någon av dom. Jag gav dom lite druvsockerlösning på en tesked för en stund sedan för att dom skulle få lite styrka.

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator

Inläggav Yrhättans » fre 21 jun 2019, 12:19

Mollyette skrev:Inez fick 3 fina kattungar i natt. Allt gick bra men dom har fortfarande inte kommit igång och dia. Jag försöker hjälpa dom och hitta en spenen men dom vänder bara bort huvudet. Till saken hör också att hon hade inte mjölk i mer än 4 spenar förra gången och dom spenarna är väldigt torra och helt platta. Jag har prövat både med dom och med dom andra små spenarna men dom vill inte suga på någon av dom. Jag gav dom lite druvsockerlösning på en tesked för en stund sedan för att dom skulle få lite styrka.

Stödmata. Jag skulle börja direkt för att dom ska klara sig

Användarvisningsbild
tjjo
Orakelkatt
Orakelkatt
Katt: NEM
Kontakt:

Inläggav tjjo » fre 28 jun 2019, 00:21

hur har det gått med bäbisarna?
Bild

Återgå till "Avel, genetik, utställning och uppfödning"