Lång tid för stamtavlan

Vill du prata uppfödning, utställning och genetik? Isåfall är detta rätt ställe!

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Användarvisningsbild
Ida-Maria
Überkatt
Überkatt
Katt: Skräpkatter
Kontakt:

Lång tid för stamtavlan

Inläggav Ida-Maria » tor 16 maj 2019, 09:42

I juni köpte jag en maine coon. Stamtavlan var försenad då, men kom med posten efter några veckor. Tyvärr hade dom stavat kattens namn fel, så jag kontaktade uppfödaren som sa att jag skulle skicka tillbaks den till hon så skulle hon fixa det.
Jag skickade i augusti och i slutet av september mailade jag för att fråga ungefär hur lång tid det tar att få en ny stamtavla. Fick då till svar att hon inte fått nån stamtavla. Jag kontaktade posten, som så klart inte kunde göra nåt, och hon skulle kontakta snrf.
I oktober hörde jag av mej igen och fick till svar att den ansvariga på snrf skulle komma tillbaks i slutet av oktober.
Frågade igen i november och då hade hon kämpat med posten och äntligen fått rätt på stamtavlan jag skickat.
Skönt, tänkte jag, då löser det sej äntligen.
I december frågade jag ungefär hur lång tid det tar, fick svaret upp till tre månader.
Mailade i mars, men fick inget svar så jag ringde istället. Då var hon bortrest men skulle kolla posten när hon kommit hem.
I slutet av april ringde jag igen. Stamtavlan hade kommit och hon skulle hämta ut dom veckan därpå.
Fortfarande har ingen stamtavla dykt upp.
Så vad gör jag?
Tar det verkligen så lång tid för stamtavlor?
Känner mej så tjatig när jag mailar och ringer en gång i månaden.
Det är en seriös uppfödare, inte nån som bara lurar folk.

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator
Katt: ett gäng busiga birmor

Re: Lång tid för stamtavlan

Inläggav Yrhättans » sön 19 maj 2019, 21:22

Ida-Maria skrev:I juni köpte jag en maine coon. Stamtavlan var försenad då, men kom med posten efter några veckor. Tyvärr hade dom stavat kattens namn fel, så jag kontaktade uppfödaren som sa att jag skulle skicka tillbaks den till hon så skulle hon fixa det.
Jag skickade i augusti och i slutet av september mailade jag för att fråga ungefär hur lång tid det tar att få en ny stamtavla. Fick då till svar att hon inte fått nån stamtavla. Jag kontaktade posten, som så klart inte kunde göra nåt, och hon skulle kontakta snrf.
I oktober hörde jag av mej igen och fick till svar att den ansvariga på snrf skulle komma tillbaks i slutet av oktober.
Frågade igen i november och då hade hon kämpat med posten och äntligen fått rätt på stamtavlan jag skickat.
Skönt, tänkte jag, då löser det sej äntligen.
I december frågade jag ungefär hur lång tid det tar, fick svaret upp till tre månader.
Mailade i mars, men fick inget svar så jag ringde istället. Då var hon bortrest men skulle kolla posten när hon kommit hem.
I slutet av april ringde jag igen. Stamtavlan hade kommit och hon skulle hämta ut dom veckan därpå.
Fortfarande har ingen stamtavla dykt upp.
Så vad gör jag?
Tar det verkligen så lång tid för stamtavlor?
Känner mej så tjatig när jag mailar och ringer en gång i månaden.
Det är en seriös uppfödare, inte nån som bara lurar folk.

Som uppfödare skulle jag inte känna att det var tjat utan skulle själv ringa och berätta hur det går. Ring och fråga och om det känns bättre ta själv kontakt med förbundet och fråga varför det tar så lång tid.

Användarvisningsbild
Ida-Maria
Überkatt
Überkatt
Kontakt:

Inläggav Ida-Maria » mån 20 maj 2019, 15:32

Yrhättans skrev:Som uppfödare skulle jag inte känna att det var tjat utan skulle själv ringa och berätta hur det går. Ring och fråga och om det känns bättre ta själv kontakt med förbundet och fråga varför det tar så lång tid.

Tack för svar!
Ja jag tycker ju hon borde vara lite mer "serviceinriktad" eller vad man ska kalla det, och höra av sej med hur det går. Det är hennes sätt att svara dom gånger jag ringt som ger mej känslan av att tjata, hon har varje gång svarat jättekort lite som att hon vill lägga på så fort som möjligt. Men hon kan ju ha varit upptagen med annat oxå, det vet jag ju inte.
Men jag kan nog maila förbundet och fråga. För det känns litegrann som att hon ljuger för mej...

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator

Inläggav Yrhättans » ons 22 maj 2019, 22:02

Jag håller tummarna och hoppas allt går bra för dig och kissen så ni får er stamtavla.

Användarvisningsbild
Ida-Maria
Überkatt
Überkatt
Kontakt:

Inläggav Ida-Maria » ons 22 maj 2019, 23:27

Nu har jag mailat snrf men dom har inte fått in nån stamtavla :-(
Det är så typiskt! Första gången jag köper raskatt, hade tänkt prova ställa ut han nu i maj bara för skoj skull. Åsså blir det så här :crying:

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator

Inläggav Yrhättans » tor 23 maj 2019, 11:06

Mejla igen och fråga hur man kan göra om stamtavlan kommit bort. Ersättningsstamtavla borde gå att fixa. Sen tar du kontakt med uppfödaren

Användarvisningsbild
Ida-Maria
Überkatt
Überkatt
Kontakt:

Inläggav Ida-Maria » ons 29 maj 2019, 21:51

Yrhättans skrev:Mejla igen och fråga hur man kan göra om stamtavlan kommit bort. Ersättningsstamtavla borde gå att fixa. Sen tar du kontakt med uppfödaren

Jag har förklarat allt och vad uppfödaren sagt. Dom skrev att dom kan inte göra en ny så länge originalet inte kommit in. Men då frågade jag inte om en ersättningsstamtavla.
Jag skickade hela min mailkonversation med uppfödaren, men har inte fått svar efter det.
Tänkte att jag avvaktar nån dag innan jag skriver igen och frågar hur jag ska göra.

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator

Inläggav Yrhättans » ons 29 maj 2019, 21:53

Ida-Maria skrev:
Yrhättans skrev:Mejla igen och fråga hur man kan göra om stamtavlan kommit bort. Ersättningsstamtavla borde gå att fixa. Sen tar du kontakt med uppfödaren

Jag har förklarat allt och vad uppfödaren sagt. Dom skrev att dom kan inte göra en ny så länge originalet inte kommit in. Men då frågade jag inte om en ersättningsstamtavla.
Jag skickade hela min mailkonversation med uppfödaren, men har inte fått svar efter det.
Tänkte att jag avvaktar nån dag innan jag skriver igen och frågar hur jag ska göra.

Bra jobbat. Jag tycker det är synd att det blivit så här med din första raskatt, men ge inte upp!
Om uppfödaren tillhör en kattklubb och du inte alls får svar från din uppfödare så kan klubben hjälpa till.

Användarvisningsbild
Lavine
Kosmoskatt
Kosmoskatt

Inläggav Lavine » tor 30 maj 2019, 08:45

Väldigt tråkigt, det går inte att begripa förfarandet. Uppfödaren borde väl tycka att det är kul att du vill ställa ut katten. Förutom att stamtavlan är något som du som köpare SKA ha. Och jag antar att SNRF-utställningar inte växer på träd, så det dröjer kanske till nästa tillfälle dessutom.

Om du kan tänka dig att leva med stavfelet hade jag bett om en ersättningsstamtavla och gått vidare utan mer kontakt med uppfödaren, eftersom det verkar vara så trögt och tar mer än det ger. Förstår dock om en sådan kostar och det är ju egentligen inte din sak att betala för något som du ska få på köpet.

Rådet om att kontakta uppfödarens kattklubb är kanske nästa steg, om du känner till vilken denne är med i. Men återigen, så tråkigt att behöva vänta så länge och fråga efter en så självklar sak.

Användarvisningsbild
Ida-Maria
Überkatt
Überkatt
Kontakt:

Inläggav Ida-Maria » mån 10 jun 2019, 09:15

Mailade snrf igen om hur jag skulle gå vidare.
Dom hade tagit upp det på ett möte igår och kommit fram till att jag får stamtavlan med rättstavat namn :hi5:
Dom hade ringt uppfödaren men hon har inte svarat.

Jag har för mej att uppfödaren sa att mammakatten skulle gå i pension nu efter den kullen, men jag vet inte om hon menade att hon la av helt då eller om hon tänkte fortsätta med andra katter.
Men hon har även tagit bort sin sida på Facebook.
Så det är möjligt att hon la av helt och inte bryr sej alls om tidigare katter eller köpare.

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator

Inläggav Yrhättans » mån 10 jun 2019, 09:33

Ida-Maria skrev:Mailade snrf igen om hur jag skulle gå vidare.
Dom hade tagit upp det på ett möte igår och kommit fram till att jag får stamtavlan med rättstavat namn :hi5:
Dom hade ringt uppfödaren men hon har inte svarat.

Jag har för mej att uppfödaren sa att mammakatten skulle gå i pension nu efter den kullen, men jag vet inte om hon menade att hon la av helt då eller om hon tänkte fortsätta med andra katter.
Men hon har även tagit bort sin sida på Facebook.
Så det är möjligt att hon la av helt och inte bryr sej alls om tidigare katter eller köpare.

Så skönt att det löser sig. Bra att du själv tagit kontakt med dom så du får den stamtavla du ska ha.
Jag tycker ändå att det inte är ok av din uppfödare, man har alltid ett ansvar för de kullar man haft vare sig man är aktiv eller inte.
Stort lycka till och hoppas du väljer att ställa ut och berättar hur det går.
:rosor:

Användarvisningsbild
Lavine
Kosmoskatt
Kosmoskatt

Inläggav Lavine » mån 10 jun 2019, 21:08

Så bra att de kunde ta det beslutet! Bra och envist av dig. :-D

Återgå till "Avel, genetik, utställning och uppfödning"