Silver, smoke, tabby mm...?

Vill du prata uppfödning, utställning och genetik? Isåfall är detta rätt ställe!

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Limajo
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Silver, smoke, tabby mm...?

Inläggav Limajo » lör 11 aug 2018, 12:25

Hej!
Jag har en långhårig hona som är svartskölpaddssmoke med vitt. Hon har tydliga mönstermarkeringar i ansiktet och på benen men jag har tänkt att det är spökmarkeringar för visst kan inte en katt både vara mönstrad och smoke?

Nu i värmen lät jag henne bli klippt vilket såg lite extra lustigt ut för hon blev så ljus när pälsen klipptes ned till den vita smokefärgen. Det är några veckor sedan och nu börjar pälsen få färg igen och nu ser jag en typisk tabby-bullseye på sidorna hos henne.

Är det vanligt med så tydliga spökmarkeringar? Eller har jag missuppfattat något?

Användarvisningsbild
Birmafröken
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: 2 Skogisar, 1 Ragdoll 1 Birma

Re: Silver, smoke, tabby mm...?

Inläggav Birmafröken » lör 11 aug 2018, 14:18

När katter har silveranlag kallas det smoke när katten är omönstrad, och silver när katten är mönstrad. Din katt skulle alltså kunna vara svartskölpaddsilvertabby med vitt. Om det är riktigt mönster eller spökmönster ser du kanske på de svarta partierna. Svart päls är aldrig spökmönstrad, utan syns mönstret där ÄR katten mönstrad.
Matte till skogisarna Moltas och Milou, busraggisen Oberon och birmapojken Ruben!

Limajo
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Re: Silver, smoke, tabby mm...?

Inläggav Limajo » lör 11 aug 2018, 20:26

Nej hon är inte mönstrad i det svarta och tydligt vit i botten på pälsen. Då är det väl bara väldigt tydliga spökmarkeringar. Fint är det i alla fall. :)

Återgå till "Avel, genetik, utställning och uppfödning"