Ställa ut huskatt

Vill du prata uppfödning, utställning och genetik? Isåfall är detta rätt ställe!

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Fragole
Überkatt
Überkatt
Katt: Honeydew och Pisco (huskatter)

Ställa ut huskatt

Inläggav Fragole » sön 08 jul 2018, 21:52

Jag och min syster är lite sugna på att ställa ut hennes katt. Tror hon har ganska bra temperament (till skillnad från mina katter). Behöver nog lite träning på att bli hanterad bara.

Så, som helt novis på ämnet (har varit på kattutställningar men aldrig ställt själv), vad är det som behövs? Burinredning och sådant har jag koll på, men i övrigt. Papper och liknande. Hur ska en huskatt prepareras. Hur går det till om det är jag som vill ställa katten när det inte är jag som är ägare osv.

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator
Katt: ett gäng busiga birmor

Re: Ställa ut huskatt

Inläggav Yrhättans » mån 09 jul 2018, 09:29

Fragole skrev:Jag och min syster är lite sugna på att ställa ut hennes katt. Tror hon har ganska bra temperament (till skillnad från mina katter). Behöver nog lite träning på att bli hanterad bara.

Så, som helt novis på ämnet (har varit på kattutställningar men aldrig ställt själv), vad är det som behövs? Burinredning och sådant har jag koll på, men i övrigt. Papper och liknande. Hur ska en huskatt prepareras. Hur går det till om det är jag som vill ställa katten när det inte är jag som är ägare osv.

Läs igenom tråden tips till dig som ska ställa ut. Där står det mesta du behöver veta.

Det första du/ni behöver göra är att ordna ett huskattsbevis
http://www.sverak.se/klubbmedlem/utstal ... kattbevis/

Jätteroligt med många huskatter på utställning, det stärker kattens status.

Fragole
Überkatt
Überkatt

Inläggav Fragole » mån 09 jul 2018, 11:49

Jo jag har läst igenom den tråden.

Funderar fortfarande på hur det är om jag ska ställa min systers katt. Räcker det att jag är med i en Kattklubb eller måste hon också vara det?

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator
Katt: ett gäng busiga birmor

Inläggav Yrhättans » mån 09 jul 2018, 12:31

Fragole skrev:Jo jag har läst igenom den tråden.

Funderar fortfarande på hur det är om jag ska ställa min systers katt. Räcker det att jag är med i en Kattklubb eller måste hon också vara det?

Det är alltid kattens ägare som måste vara med och det är ägaren som anmäler. Sen kan du vara den som är på plats med katten.

Fragole
Überkatt
Überkatt

Re: RE: Re: Ställa ut huskatt

Inläggav Fragole » mån 09 jul 2018, 15:07

Yrhättans skrev:
Fragole skrev:Jo jag har läst igenom den tråden.

Det är alltid kattens ägare som måste vara med och det är ägaren som anmäler. Sen kan du vara den som är på plats med katten.
Okej, då är jag med
Tack för svaren

Återgå till "Avel, genetik, utställning och uppfödning"