Rastypisk info om parningsfrekvens

Vill du prata uppfödning, utställning och genetik? Isåfall är detta rätt ställe!

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Aziz
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt
Katt: Bengal, Abessinier

Rastypisk info om parningsfrekvens

Inläggav Aziz » lör 03 mar 2018, 08:30

Ni som sysslar med avel;

Skulle ni säga att det är olika från ras till ras hur ofta/många gånger en hona alternativt hane mår bra av att bli parade?

Var kan jag hitta info om rastypiska egenskaper kring detta?

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator
Katt: ett gäng busiga birmor

Re: Rastypisk info om parningsfrekvens

Inläggav Yrhättans » lör 03 mar 2018, 16:07

Oj, aldrig sett något om detta. Men om du menar hur många gånger en hona bör få kull skulle jag säga att det är mer beroende på individ än på ras. Dock tycker jag det ska finnas en gräns, för mig är 3-4 kullar för en hona.
Jag har ju bara haft en fertil hane och han var lite ovanlig eftersom han aldrig strilade eller skrek efter tjejer. Han var bara glad och nöjd de gånger han fick para.

Aziz
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt

Inläggav Aziz » lör 03 mar 2018, 16:22

Yrhättans skrev:Oj, aldrig sett något om detta. Men om du menar hur många gånger en hona bör få kull skulle jag säga att det är mer beroende på individ än på ras. Dock tycker jag det ska finnas en gräns, för mig är 3-4 kullar för en hona.
Jag har ju bara haft en fertil hane och han var lite ovanlig eftersom han aldrig strilade eller skrek efter tjejer. Han var bara glad och nöjd de gånger han fick para.

Tack Yrhättans, :rosor: jag har heller aldrig sett något om att detta skulle skilja sig åt mellan raserna. Men frågan ställdes på det sättet så jag tänkte att jag kanske missat något.

Ett par följdfrågor:
1. Skulle du (+ ni andra som ser detta och vill svara) säga att det är bättre med 1 kull per år även om det innebär många löp däremellan som sas inte leder till något? Eller är det bättre med flera kullar per år och tidigare pensionering/kastrering istället, tex efter 3-4 kullar?

2. Vilken är den bästa boken om avel och genetik? (Har skaffat Ylva Stockelbergs Kattuppfödning" och den är säkert bra som en översikt men den känns inte så omfattande)

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator
Katt: ett gäng busiga birmor

Inläggav Yrhättans » lör 03 mar 2018, 17:47

1. Det beror på honan. Ibland är det bättre med några täta kullar om honan inte går ner sig i kondition av kull utan mår bra. En del behöver mycket vila mellan kullarna och då kan jag ge p-piller ett tag om de löper för tätt. Jag vet att en del inte gör det men jag tycker det blir mer problem för honan att löpa hela tiden och det kan i sin tur ge sjukdom .

Jag har haft kull tätt och även ibland väntat nästan två år, så för mig är det honan som styr.

2. Bästa sättet att lära sig genetik är att gå Pawpeds kurser, när det gäller böcker så ska jag snoka lite och återkommer.

Aziz
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt

Inläggav Aziz » lör 03 mar 2018, 19:38

Yrhättans skrev:1. Det beror på honan. Ibland är det bättre med några täta kullar om honan inte går ner sig i kondition av kull utan mår bra. En del behöver mycket vila mellan kullarna och då kan jag ge p-piller ett tag om de löper för tätt. Jag vet att en del inte gör det men jag tycker det blir mer problem för honan att löpa hela tiden och det kan i sin tur ge sjukdom .

Jag har haft kull tätt och även ibland väntat nästan två år, så för mig är det honan som styr.

2. Bästa sättet att lära sig genetik är att gå Pawpeds kurser, när det gäller böcker så ska jag snoka lite och återkommer.

Supertack för pedagogiskt svar. :rosor:

Användarvisningsbild
Camizen
Professionell katt
Professionell katt
Katt: Norsk Skogkatt
Kontakt:

Inläggav Camizen » tis 08 maj 2018, 09:31

Hej!

För min del så handlar det om varje individ huruvida många kullar mina avelskatter skall har.

Har honan okomplicerade dräktigheter och lätta förlossningar + att de är bra mammor, så skulle jag aldrig begränsa till 3 kullar.

Generellt vill jag att mina honor blir parade 1ggr/år... Detta är också för att slippa p-piller under allt för långa perioder.

Mina hanar går tillsammans med mina honor, så att inte ha dem på piller är inget alternativ för mig..... Och trots piller, så har det tyvärr blivit några oplanerade kullar... Jag har två honor som tyvärr uppvaktar hanen så fort jag 1-2 dagar sen med piller.

Tyvärr kanske inget bra svar på din fråga, men generellt så bör vi som uppfödare se till kattens bästa. En del honor klarar 2 täta kullar, andra honor är extremt tunna efter kull , och då får man helt enkelt låta honan komma i form innan nästa kull.
http://www.vientos.se/
ödmjuk tjänare till: Caramel, Soraya, Elektra, Summer, Eureka & Hoo-Daddy

Användarvisningsbild
satanica
Überkatt
Überkatt
Katt: bengaler
Kontakt:

Inläggav satanica » tis 08 maj 2018, 14:07

Nackdelen att ta täta kullar för att sedan kastrera är ju att man inte hinner utvärdera kullarna eller föräldrarna. Även om du gjort alla tester du ska göra så kan de visa sig att man spridit ett dåligt anlag som hade kunnat undvika. Allt går ju inte att testa för i alla raser.
Hcm tex kan ju gå till normal till svår på ett år om man har riktigt otur. Jag minns ett inlägg här i detta forum om en katt som började löpa just innan HCM scanningen. Man valde parningen då tidigare tester varit ok. Honan gick tom och man bestämde sig för HCM scanning innan nästa parning. Honan fick tyvärr HCM diagnos och minns jag inte helt fel så dog hon bara några månader efter diagnosen.

Jag har en ras som löper tätt ca varannan/var tredje vecka är inte ovanligt. Jag hade inga p-piller i början av min uppfödarkarriär utan började lite smått först då jag fick honor som revirmarkerar vid löp. Som inte heller är ovanligt för rasen. Den enda täta kull jag haft var en tjuvparning annars har det varit minst 1 år mellan kullarna
Bild

Återgå till "Avel, genetik, utställning och uppfödning"