Kattunge börjat minska i viktuppgång

Vill du prata uppfödning, utställning och genetik? Isåfall är detta rätt ställe!

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Tarzan2
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Kattunge börjat minska i viktuppgång

Inläggav Tarzan2 » lör 17 feb 2018, 19:50

Hej!
Har en katthona (Mainecoon) som fått sin första kull för 12dagar sedan. Blev bara en kattunge. Den har gått upp mellan 12-20g/dygn, har vägt 2ggr/dygn. Men i går dygn gick den bara upp 9g och över natten till idag 9g men över dagen i dag har den inte gått upp något. Och jag har sett honan ligga där. Efter jag vägt fick jag honan att ligga där o den lilla diade, men den vägde inget mer efteråt.
Ska jag vara orolig? Vad göra? Måste jag börja ge den lilla extra tillägg?
Tacksam för hjälp!

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator
Katt: ett gäng busiga birmor

Re: Kattunge börjat minska i viktuppgång

Inläggav Yrhättans » lör 17 feb 2018, 23:09

Tarzan2 skrev:Hej!
Har en katthona (Mainecoon) som fått sin första kull för 12dagar sedan. Blev bara en kattunge. Den har gått upp mellan 12-20g/dygn, har vägt 2ggr/dygn. Men i går dygn gick den bara upp 9g och över natten till idag 9g men över dagen i dag har den inte gått upp något. Och jag har sett honan ligga där. Efter jag vägt fick jag honan att ligga där o den lilla diade, men den vägde inget mer efteråt.
Ska jag vara orolig? Vad göra? Måste jag börja ge den lilla extra tillägg?
Tacksam för hjälp!

Först. Jag tycker inte du ska bli orolig än. En kattunge kan ibland nästan stå still i viktuppgång ett dygn eller två och sedan kan det öka väldigt mycket, det sker alltså inte en exakt dag för dag viktuppgång.
Hur mycket vägde den när den föddes och hur mycket väger den nu?
Verkar den må bra och tar mamma katt hand om den ordentligt? Alltså tvättar och pysslar om och ger di. Du kan själv kolla så mamma katt har bra med mjölk, juvren är lite svullna och om du "trampar" försiktigt så kommer lite mjölk. Det kan hända att mjölken sinar, kanske lite lättare när det bara är en katt. Om du märker att det inte finns mjölk eller att den lille ytterligare ett dygn inte går upp så tycker jag du ska börja stödmata.
Det finns många olika tankar kring stödmata eller inte, jag har alltid valt att börja stödmata hellre för tidigt än för sent men självklart se till att kattungarna också försöker dia sin mamma.
Om du inte redan skaffat mjölkersättning så rekommenderar jag KMR, jag tycker den är bättre än Royal Canin och har alltid använt den med bra resultat, små nappflaskor behöver du också.

Användarvisningsbild
satanica
Überkatt
Überkatt
Katt: bengaler
Kontakt:

Re: Kattunge börjat minska i viktuppgång

Inläggav satanica » mån 19 feb 2018, 09:55

Det kan ju vara att mjölken håller på att sina. Jag skulle hålla lite extra koll. Har du uteslutit gomspalt och flatchest?
Bild

Återgå till "Avel, genetik, utställning och uppfödning"