Önskvärd färg

Vill du prata uppfödning, utställning och genetik? Isåfall är detta rätt ställe!

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
ckannma2
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Önskvärd färg

Inläggav ckannma2 » tis 09 jan 2018, 20:30

Hej! Jag har en huskatt född april17. Hon har i mina ögon en väldigt fin färg. När hon var liten var hon helt cremefärgad, men nu har hon inslag av bruna ränder. Jag tror att hon klassas som röd. Jag har ingen aning om vilka färger hennes föräldrar har. Nu till min fråga. Vilken färg ska hanen ha för att det ska vara störst chans att ungarna får samma färg som henne?

Användarvisningsbild
Kryddmamma
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt
Katt: Chili, Curry MCO och Vanilla MCO

Re: Önskvärd färg

Inläggav Kryddmamma » tis 09 jan 2018, 21:50

ckannma2 skrev:Hej! Jag har en huskatt född april17. Hon har i mina ögon en väldigt fin färg. När hon var liten var hon helt cremefärgad, men nu har hon inslag av bruna ränder. Jag tror att hon klassas som röd. Jag har ingen aning om vilka färger hennes föräldrar har. Nu till min fråga. Vilken färg ska hanen ha för att det ska vara störst chans att ungarna får samma färg som henne?

Om du ska avla på din huskattshona (vilket jag inte rekomenderar) så ska du inte börja med att leta efter en hane med en viss färg, du ska börja med att leta efter en hane som är testad för HCM, HD fram och bak, FIV, FELv, PKD, PRA, PK, GM1, GM2, GSD IV och blodgruppa. Dessutom ska du också göra samma tester på din hona.
Efter detta är avklarat så kan du börja titta på hanarnas temperament.
När du har begränsat antalet hanar i ditt urval på bade hälso- och temperament-kriterierna kan du börja titta på färg.

Användarvisningsbild
satanica
Überkatt
Überkatt
Katt: bengaler
Kontakt:

Re: Önskvärd färg

Inläggav satanica » tis 09 jan 2018, 23:21

Vill du avla på din honkatt så är det mer än färgen på hanen du ska tänka på. Det är många som vill ha en liten avkomma av sin hona att spara men tänker inte på allt runt omkring. Läs på om avel, förlossning och genetik innan du börjar plannera en kull. Det är mycket att tänka på och mycket som kan gå fel. Ett kejsarsnitt är inte billigt och oftast händer de på kvällstid då man inte kan direkreglera (om du har försäkring) utan man står där och ska ligga ute med kanske 14000kr. De finns uppfödare som har mist både honan och/eller kattungarna vid komplikationer.

Sedan om allt flyter på och du sparar en avkomma så är det bra att veta att de inte alltid är så uppskattat av kattmamman. De kan bli bråk och sluta med att du måste omplacera en av katterna för att den misstrivs.

Om du läst tills hit så är det svårt att veta om din katt är röd eller cream och om den har mönster (då röda katter kan ha spökmönster) utifrån din beskrivning.
Bild

Återgå till "Avel, genetik, utställning och uppfödning"