Gentest för katter

Vill du prata uppfödning, utställning och genetik? Isåfall är detta rätt ställe!

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Användarvisningsbild
Weaxzezz
Kosmoskatt
Kosmoskatt
Katt: Shroomy, huskatt

Gentest för katter

Inläggav Weaxzezz » tis 19 dec 2017, 18:15

Är det någon på forumet som testat sin katt?

https://www.basepaws.com/

Jag funderar på att testa min. Hon är ju huskatt så det hade varit intressant att veta om hon bär på några sjukdomsanlag. Alltid kul att bidra till vidare forskning också men jag vet inte - det kostar ju en slant.

Användarvisningsbild
lindak
Kosmoskatt
Kosmoskatt
Katt: Änglakatten Gullan <3
Kontakt:

Re: Gentest för katter

Inläggav lindak » tor 21 dec 2017, 13:47

Åh vilken rolig grej! Har jag för mycket pengar någon månad måste jag testa :-D

Användarvisningsbild
Kryddmamma
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt
Katt: Chili, Curry MCO och Vanilla MCO

Inläggav Kryddmamma » tor 21 dec 2017, 23:19

Verkar kul, men jag vill inte betala den summan de vill ha, plus frakt eftersom vi inte är amerikaner....

Fragole
Überkatt
Überkatt
Katt: Honeydew och Pisco (huskatter)

Inläggav Fragole » fre 22 dec 2017, 02:07

Hade varit skoj, men som sagt för dyrt. Honey ska ju ha raskatt i sig (hennes mamma var enligt utsago norsk skogkatt och exotic) så hade varit skoj att se om det stämde.

ApanAnn
Gurukatt
Gurukatt
Katt: Chilla och Chaplin, huskatter

Inläggav ApanAnn » fre 22 dec 2017, 09:19

Jag vet inte riktigt. Gentest för människor är ju inte superexakta så jag är lite skeptisk till hur bra de får till raskattsprocent på katter... kul grej men dyrt för mer eller mindre kvalificerade gissningar.

Jag vill inte veta sjukdomsanlag. De ska inte avlas på, och anlag för betyder ju inte nödvändigtvis att katten får sjukdomen. Bara en till sak att oroa sig för.

Inavelsgrad vore skoj. Min gissning är att pappa kan vara morfar med tanke på vilka katter som plockades in samtidigt som mina ligister.

Användarvisningsbild
Weaxzezz
Kosmoskatt
Kosmoskatt
Katt: Shroomy, huskatt

Inläggav Weaxzezz » sön 24 dec 2017, 03:16

ApanAnn skrev:Jag vet inte riktigt. Gentest för människor är ju inte superexakta så jag är lite skeptisk till hur bra de får till raskattsprocent på katter... kul grej men dyrt för mer eller mindre kvalificerade gissningar.

Jag vill inte veta sjukdomsanlag. De ska inte avlas på, och anlag för betyder ju inte nödvändigtvis att katten får sjukdomen. Bara en till sak att oroa sig för.

Inavelsgrad vore skoj. Min gissning är att pappa kan vara morfar med tanke på vilka katter som plockades in samtidigt som mina ligister.

Inavelsgrad hade jag också velat se. Shroomy har en del drag som jag hört kan peka på det, till exempel svansknick och kobenthet, för att inte tala om hennes psyke... 8-[

Återgå till "Avel, genetik, utställning och uppfödning"