Ragdoll färger

Vill du prata uppfödning, utställning och genetik? Isåfall är detta rätt ställe!

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Jeahla
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Ragdoll färger

Inläggav Jeahla » lör 14 okt 2017, 21:34

Jag har läst och läst men det här med färger tycker jag är jätte svårt.
Hur beräknar jag vilken färg kattungarna kommer att få? Är det bara efter föräldrarna man går efter?
Vad är sköldpadd och bicolor?

Användarvisningsbild
Birmafröken
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: 2 Skogisar, 1 Ragdoll 1 Birma

Re: Ragdoll färger

Inläggav Birmafröken » sön 15 okt 2017, 14:13

Är du eller planerar du att bli ragdolluppfödare? (registrerad avel i så fall hoppas jag...).

Hos katter finns bara två genetiska grundfärger och dessa är svart och röd.

All genetik handlar om att man får sina anlag i dubbel uppsättning (ett från mamman och ett från pappan).

Könskromosomerna är XX hos honor och XY hos hanar. Ärver ungen X från både pappan och mamman blir det en hona (XX), men ärver den Y från pappan blir det en hane (XY).

Färgen sitter på X-kromosomen så honor har alltid två färganlag (det kan vara svart/svart, röd/röd, eller svart/röd). När honan har två olika färganlag och alltså är både svart och röd kallar man det sköldpadd.

Eftersom färgen sitter på X-kromosomen ärver honor (XX) sin färg från både mamman och pappan, medan hanar (XY) ärver sin enda färg från en av mammans.

Förutom grundfärgen svart, röd eller svart/röd finns det recessiva anlag som kan ändra och bleka grundfärgen. Att ett anlag är recessivt innebär att det kan finnas dolt eftersom det måste ärvas av både mamman och pappan (och därmed finnas i dubbel uppsättning) för att synas. Ärvs det bara från ena föräldern kommer det inte att synas hos avkomman, men kan föras vidare i generationer tills parning sker med en individ som också bär på anlaget.

Exempel på recessiva anlag som påverkar färgen är Choklad och Dilution. Choklad påverkar den svarta färgen och gör den chokladfärgad. Dilution bleker svart till blått, rött till creme och choklad till lila.

Följande färger finns alltså hos ragdoll:

Brunmaskad (egentligen svartmaskad, men man brukar oftast säga brunmaskad)

Blåmaskad

Rödmaskad

Crememaskad

Chokladmaskad

Lilamaskad

Svartsköldpaddmaskad (kallas också brunsköldpaddsmaskad).

Blåsköldpaddsmaskad

Chokladsköldpaddsmaskad

Lilasköldpaddsmaskad

En ragdoll som är mönstrad kallas tabbymaskad och då lägger man in "tabby" efter färgen, t.ex. Rödtabbymaskad.

Vitfläcksgraden är sedan det som avgör om en Ragdoll är Colorpoint, Mitted eller Bicolor.

1. Colorpoint är en maskad katt utan vitt. (som en siames).

2. Mitted har vita sockor på framtassarna, vita bakben, vit haka som går som en vit strimma under magen och ev. en liten bläs på nosryggen.

3. Bicolor har helvita tassar och ben, ett uppochnervänt vitt V i ansiktet och eventuellt någon eller flera vitfläckar på ryggen.

:edit: Såg att jag glömde två färger så la till chokladmaskad och lilamaskad.
Matte till skogisarna Moltas och Milou, busraggisen Oberon och birmapojken Ruben!

Återgå till "Avel, genetik, utställning och uppfödning"