Avla trots förbud? Kan man bli anmäld

Vill du prata uppfödning, utställning och genetik? Isåfall är detta rätt ställe!

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Användarvisningsbild
angelicasamuelsson
Ungkatt
Ungkatt
Katt: Bengal & Bondkatt

Avla trots förbud? Kan man bli anmäld

Inläggav angelicasamuelsson » sön 30 jul 2017, 17:19

Hej.

Jag har funderat ett tag på att ta en kull på min raskatt. Dock har jag skrivit kontrakt på att hon ej får avlas på. Men vid 6månaders ålder skulle vi ha skickat bevis på kastrering men fick ingen adress eller info på hur jag skulle skicka detta, uppfödaren är väldigt oseriös och ej intresserad av katten vi köpt.

Så har inte kastrerat henne. Hon är idag 16 månader gammal & jag skulle gärna vilja ta en kull på henne då hon är en väldigt vacker och underbar katt.

Skulle jag kunna ta en kull trots förbud eller hur man ska gå tillväga, har ingen kontakt med uppfödaren.

Mvh
angelica

Stig-Britt
Überkatt
Überkatt

Re: Avla trots förbud? Kan man bli anmäld

Inläggav Stig-Britt » mån 31 jul 2017, 01:07

Det beror på. Om katten är registrerad med avelsförbud kan du inte registrera avkommor efter den.

Sedan kommer den moraliska biten. Du har förbundit dig till att inte avla på din katt och nu funderar du på att bryta denna överenskommelse. Det är inte schysst. Det är även något som kan försvåra framtida avel för dig om du vill fortsätta med avel. Man vågar kanske inte sälja katter till en person som inte håller vad hen lovar och man vågar inte heller låna ut sina hanar till denne.

Rent praktiskt kan du göra precis vad du vill, men det är inte säkert att du kommer kunna registrera renrasiga avkommor och det du tänker göra är oetiskt.
I won't yield before a man.

Användarvisningsbild
Colourspot
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt
Katt: huskatt

Inläggav Colourspot » mån 31 jul 2017, 09:32

Kan och bör är två vitt skilda saker. Utöver det som tidigare talare nämnde, är du själv kunnig nog för att bedriva seriös avel? "Vacker och underbar" tycker nog de flesta av oss att våra djur är, men det behöver - med all respekt - inte betyda att djuret ifråga faktiskt är bra avelsmaterial, både rent generellt och utifrån den aktuella rasstandarden. Är du beredd att riskera att förlora din katt, om något går fel under dräktighet eller förlossning? (Se det här som retoriska frågor, dvs inget du behöver lämna svar på här. Men väl något att noga tänka igenom, innan betäckning.)

Uppfödarens adress är inte särskilt svårt att ta reda på, åtminstone inte om katten inte är importerad och om uppfödaren inte lever med skyddad identitet. Folkbokföringen är nämligen ingen hemlig handling, och någon form av personuppgifter bör ju finnas med i det köpeavtal du skrivit på. Är det en raskatt ska du också ha fått stamtavla på katten. Med det sagt bör du alltså utan problem kunna kontakta Skatteverket (som har hand om folkbokföringen i Sverige) och få reda på var personen ifråga är skriven. Om du inte hittar hen på t.ex. Eniro (där det ju är frivilligt att finnas med).

Användarvisningsbild
Missan
Superkatt
Superkatt

Inläggav Missan » mån 31 jul 2017, 10:46

Om jag inte minns fel är din katt och dess uppfödare registrerade i Tica. Det är till detta förbund du främst ska vända dig till om du har synpunkter på uppfödaren (inte polisen eller länstyrelsen).

Din katt har troligen inte all dokumentation just nu för att vara en formell raskatt. Din uppfödare och Tica har en överenskommelse att den slutliga dokumentationen utfärdas först när du skickat in kastreringsbeviset.

Just nu har du inget avelsmaterial om du tänkt att föda upp renrasiga Bengaler med din nuvarande hona som bas. Din katt är just nu att betrakta som en vanlig huskatt oavsett att den har ett genetiskt påbrå från renrasiga Bengalkatter.

För att ta reda på om beslutet går att ändra på avseende kastrering av din katt får du vända dig till Tica. Det är slutligen Tica som utfärdar alla papper som gör det möjligt för dig att bedriva uppfödning.

Om du får klart allt pappersarbete finns det mer att tänka på. Utan att allt pappersarbete är klart kan du knappast få kontakt med en seriös avelshanne.

När det gäller din katt var det ju till en början stora bekymmer med att hon skulle överleva. Det behöver utredas om det var beroende på infektion eller om det var en genetisk svaghet som ledde till detta. Du behöver också studera din katts härkomst noga.

Sist men inte minst behöver du själv utbildning och kunskap i hur man bedriver kattavel. Pawped har utmärkta kurser för den som vill lära sig mer.

Stig-Britt
Überkatt
Überkatt

Inläggav Stig-Britt » tis 01 aug 2017, 20:35

Om det är en TICA-uppfödare du har köpt av är din katt sannolikt reggad som "ej för avel" eftersom uppfödaren vill ha in kastreringsbevis. Du kommer således inte kunna få ut den dokumentation som behövs för att bedriva raskattavel.

Så det enkla svaret är att du inte kan ägna dig åt seriös raskattavel med denna katt.

Användarvisningsbild
satanica
Überkatt
Überkatt
Katt: bengaler
Kontakt:

Inläggav satanica » ons 02 aug 2017, 13:20

Har du inget köpeavtal för där framgår väl uppfödarens adress?

Jag skulle nog fundera mer än en gång om att ta kull på honan. Delvis att du godtagit avtalet att kastrera henne och dels hennes svåra start med allt hon gick igenom och att de var osäkert om hon skulle överleva.
Bengaler är en vacker kattras men även skönhet kan dölja sjukdomar som bengalen har. Som tex HCM, PK-def och PRA. har du kollat henne för det?

angelicasamuelsson skrev:Hej.

Jag har funderat ett tag på att ta en kull på min raskatt. Dock har jag skrivit kontrakt på att hon ej får avlas på. Men vid 6månaders ålder skulle vi ha skickat bevis på kastrering men fick ingen adress eller info på hur jag skulle skicka detta, uppfödaren är väldigt oseriös och ej intresserad av katten vi köpt.

Så har inte kastrerat henne. Hon är idag 16 månader gammal & jag skulle gärna vilja ta en kull på henne då hon är en väldigt vacker och underbar katt.

Skulle jag kunna ta en kull trots förbud eller hur man ska gå tillväga, har ingen kontakt med uppfödaren.

Mvh
Bild

Användarvisningsbild
angelicasamuelsson
Ungkatt
Ungkatt

Inläggav angelicasamuelsson » sön 06 aug 2017, 15:30

satanica skrev:Har du inget köpeavtal för där framgår väl uppfödarens adress?

Jag skulle nog fundera mer än en gång om att ta kull på honan. Delvis att du godtagit avtalet att kastrera henne och dels hennes svåra start med allt hon gick igenom och att de var osäkert om hon skulle överleva.
Bengaler är en vacker kattras men även skönhet kan dölja sjukdomar som bengalen har. Som tex HCM, PK-def och PRA. har du kollat henne för det?

angelicasamuelsson skrev:Hej.

Mvh

Hej. Nej fick bara ett namn & han nämnde att han skulle flytta men ingen adress eller nummer.
Hade allt tänkt kolla med vet först för att hör vad dem tycker & så vidare. Osäker om dem inte gjorde HCM och PK-def när hon var sjuk. För att utesluta det, jag vet att dem prata på att de.
angelica

Användarvisningsbild
angelicasamuelsson
Ungkatt
Ungkatt

Inläggav angelicasamuelsson » sön 06 aug 2017, 16:54

Hej igen.

Tack för alla svar & råd.

Tänkte bara skriva det att det inte är planen att bedriva någon seriös bengal uppfödning. Vet att många av er skriver detta & skulle väl klar gjort det först.

Nämligen så att jag har en hane hemma, han är en bondkatt så givetvis blir det ju inga papper på dem kattungarna & dem skulle säljas som vanliga huskatter. & givetvis kommer båda besöka vet för alla undersökningar för jag vill ändå veta att allt är ok med dem båda.

Sen helt ärligt, jag har aldrig haft kattungar tidigre & förstår att men en riktigt raskatt avel är mycket man ska veta och så vidare mycket regler och så. Så tanken var inte den. Men någonstans kanske man kan börja då det ändå intresserar mig.
När vi köpa våran bengal hona så fick vi med stamtavla & papper på hennes släkt träd, går tillbaka 4 genrationer och alla är avels katter samt tica registrerade och 6 st tica champions. hennes gammal gammal mormor är import från usa dock. Så jag kan ju tänka mig att hon har bra gener. Annars hade dem väl inte fått avla på dem.

Men nu när ni vet att planen var att hon skulle få huskatter och det inte var tänkt på nån sådan seriös uppfödning är era åskiter samma? Liksom det jag tänker är ifall hon skulle lyckas bli parad och vi skulle få helt vanliga huskatter & uppfödaren eller tica får reda på det, vilka konsekvenser blir det? Hur mycket makt har uppfödaren över henne nu?..

Kan också påpeka att uppfödaren har inte hört av sig ang kastrerings papper, han var inte ens intresserad av att fråga om hon lever efter att jag skev att hon var sjuk.
angelica

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt
Katt: Bengal

Inläggav Starwatcher » sön 06 aug 2017, 17:56

angelicasamuelsson skrev:Hej igen.

Tänkte bara skriva det att det inte är planen att bedriva någon seriös bengal uppfödning. Vet att många av er skriver detta & skulle väl klar gjort det först.

Nämligen så att jag har en hane hemma, han är en bondkatt så givetvis blir det ju inga papper på dem kattungarna & dem skulle säljas som vanliga huskatter. & givetvis kommer båda besöka vet för alla undersökningar för jag vill ändå veta att allt är ok med dem båda.

Sen helt ärligt, jag har aldrig haft kattungar tidigre & förstår att men en riktigt raskatt avel är mycket man ska veta och så vidare mycket regler och så. Så tanken var inte den. Men någonstans kanske man kan börja då det ändå intresserar mig.
När vi köpa våran bengal hona så fick vi med stamtavla & papper på hennes släkt träd, går tillbaka 4 genrationer och alla är avels katter samt tica registrerade och 6 st tica champions. hennes gammal gammal mormor är import från usa dock. Så jag kan ju tänka mig att hon har bra gener. Annars hade dem väl inte fått avla på dem.

Men nu när ni vet att planen var att hon skulle få huskatter och det inte var tänkt på nån sådan seriös uppfödning är era åskiter samma? Liksom det jag tänker är ifall hon skulle lyckas bli parad och vi skulle få helt vanliga huskatter & uppfödaren eller tica får reda på det, vilka konsekvenser blir det? Hur mycket makt har uppfödaren över henne nu?..

Kan också påpeka att uppfödaren har inte hört av sig ang kastrerings papper, han var inte ens intresserad av att fråga om hon lever efter att jag skev att hon var sjuk.

Men varför ska det inte vara lika noga med huskattsungar? :cry: Du råkade ju själv ut för en uppfödare som inte gjorde allt rätt och blev med rätta mkt besviken. Det är massor att testa innan, blodgruppp t.ex - hemskt om ungarna skulle dö pga en sådan miss.

Går det ens att teckna avelsförsäkring för denna typ av avel? En kollega till mig blev varse om hur dyrt det kan vara med en kull ungar. Blev akut snitt mitt i natten under helg vilket så klart den vanliga försäkringen inte täcker. Allt som allt gick bara det som var runt förlossningen på 20000kr.

Marknaden svämmar över av sk bengaler med ett visst antal procent bengal i sig :-(

Jag hoppas innerligt att du kastrerar dina fina katter. Vill du uppleva det fantastiska med kattungar behövs det akuthem för dräktiga kattmammor. Då har du all hjälp som du kan behöva av katthemmet! Ett annat alternativ är att bli fodervärd hos en seriös uppfödare .
Bild

Stig-Britt
Überkatt
Überkatt

Inläggav Stig-Britt » sön 06 aug 2017, 20:51

Man behöver lika mycket kunskap oavsett om kattungarna är raskatter eller huskatter. Om något kommer nog de flesta vara mindre förlåtande mot huskattavel. Om du "bara" vill uppleva hur det är att ha kattungar kan du vara jourhem åt en hemlös kattmamma med ungar. Det finns flera anrop om hjälp att ta hand om kattmammor med ungar den här tiden på året. Katthemmen har inte plats för alla och de vill helst att kattungarna växer upp i hemmiljö, inte i katthemsmiljö.

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator
Katt: ett gäng busiga birmor

Inläggav Yrhättans » sön 06 aug 2017, 22:23

Du frågade vilka konsekvenser det kan bli. En konsekvens är att du med stor säkerhet inte kommer att kunna köpa en ny raskatt av någon seriös uppfödare.
De tester du skulle behöva ta är inget som är billigt, men det är nödvändigt om man vill vara så säker som möjligt att ungarna inte blir sjuka eller dör.
Du bidrar däremot till det som kallas BYB där människor tar kull efter kull på en raskatt, säljer avkomman som blandning för dyra pengar och inte tar de tester man ska göra. Du riskerar att få sjuka kattungar och göra en köpare väldigt ledsen, precis som du blev. Du kan riskera att mista din hona om hon inte klarar en förlossning eller betala dyra pengar hos vetr, ett snitt kostar i regel över 20.000 kr.

Var glad över dina fina katter och kastrera. Jag säger som övriga att om du vill vara med om kattungetiden så öppna ditt hem för en jourkatt som behöver det.

Användarvisningsbild
Missan
Superkatt
Superkatt

Inläggav Missan » mån 07 aug 2017, 09:27

Du blandar ihop olika saker.

Det är ditt ansvar att kastrera din katt inte uppfödarens. Det ansvaret har du oberoende av hur kontakten varit till uppfödaren. Det är TICA som slutligen utfärdar dokumentationen så vänd dig till dom istället för till uppfödaren för att reda ut hur du skickar kastreringsbeviset. Det kan inte vara ett argument att inte kastrera pga att du saknar adress till uppfödaren.

Det finns olika skäl till att inte låta en katts gener gå vidare och din uppfödare har beslutat att din katt inte ska gå vidare till avel, respektera det. Det har nödvändigtsvis inget med stamtavlan att göra om katten ska gå vidare i avel eller inte. Det finns fler faktorer man behöver ta hänsyn till.

Du vet dessutom att din katt har varit mycket sjuk men du vet inte varför så din katt är inte ett bra material att avla ifrån.

Så länge din katt inte är kastrerad kan du inte räkna henne som Bengal oavsett stamtavla. Din katt är en huskatt så länge du inte kastrerat henne.

Du skriver också att orsaken till din önskan att avla på katten är att den är så underbar och vacker. Om jag förstår det hela rätt är din tanke att använda en annan huskatt i aveln. Vad är det som får dig att tro att det kommer att bli kattungar med bengalteckning vid denna parning och på vilket sätt är din katt mer underbar än andra väl hanterade katter?

Som tidigare angivits är den här typ av avel inte önskvärd. De som förlorar på den här typen av hantering är inte registrerade uppfödare utan varje enskild katt.

Vill du hantera kattungar satsa på de råd du fått eller planera för en seriös avel. Oavsett vilket behöver du mer kunskap innan du sätter igång.

Användarvisningsbild
perkele
Moderator
Moderator

Inläggav perkele » mån 07 aug 2017, 09:48

Missan skrev:Så länge din katt inte är kastrerad kan du inte räkna henne som Bengal oavsett stamtavla. Din katt är en huskatt så länge du inte kastrerat henne.

Men va? Så du menar att en okastrerad renrasig katt med stamtavla är huskatt?
The thing about fairy tales is... there's always some truth in them.

Användarvisningsbild
Missan
Superkatt
Superkatt

Inläggav Missan » mån 07 aug 2017, 10:08

perkele skrev:
Missan skrev:Så länge din katt inte är kastrerad kan du inte räkna henne som Bengal oavsett stamtavla. Din katt är en huskatt så länge du inte kastrerat henne.

Men va? Så du menar att en okastrerad renrasig katt med stamtavla är huskatt?

Ja, villkoret för att få ut all dokumentation från TICA är att katten kastreras.

Olika förbund har olika regler och TICA har just denna regel när det gäller beslutet att katten inte ska gå vidare till avel.

Du får slutgiltig dokumentation (registreringsbevis plus stamtavla) först när kastrering är genomförd fram tills dess är det en huskatt. Iallafall inte en renrasig Bengal.

När det gäller andra förbund bakas stamtavla och nödvändig dokumentation ihop till en handling tex SVERAK, så är det inte för katter registrerade i TICA. Du kan själv studera villkoren för respektive förbund/organisation.

Ur ett genetiskt perspektiv ser det naturligtvis annorlunda ut. En katt kan ha x-procents rasinblandning men formellt är även dessa katter huskatter.

Användarvisningsbild
perkele
Moderator
Moderator

Inläggav perkele » mån 07 aug 2017, 11:02

Okej, då förstår jag. :-)
The thing about fairy tales is... there's always some truth in them.

Användarvisningsbild
satanica
Überkatt
Überkatt
Kontakt:

Inläggav satanica » mån 07 aug 2017, 12:30

angelicasamuelsson skrev:
Hej. Nej fick bara ett namn & han nämnde att han skulle flytta men ingen adress eller nummer.
Hade allt tänkt kolla med vet först för att hör vad dem tycker & så vidare. Osäker om dem inte gjorde HCM och PK-def när hon var sjuk. För att utesluta det, jag vet att dem prata på att de.

Veterinärerna kollar inte per automatiskt HCM och PK-def när en katt är sjuk utan de får du kolla själv. HCM är en hjärtsjukdom som även huskatter kan få. Man scannar hjärtat med ul med en kunnig vetererinär. PK-def och PRA är DNA test du svabbar hemma och skickar till labbet tez uc favis eller langford vet.
Du har väl uppfödarens namn på stamtavlan och då kan du ju kolla upp namnet på tex ratsit?
Bild

Användarvisningsbild
satanica
Überkatt
Überkatt
Kontakt:

Inläggav satanica » mån 07 aug 2017, 12:51

angelicasamuelsson skrev:Hej igen.

Varför ska du föda upp om du inte vill göra det seriöst från början? Du har ju redan bestämt dig att para din bengalhona med din huskattshane och det spelar väl ingen roll vad folk än säger då?

Bara för att det finns importblod och champions i din honas stamtavla innebär det inte per automatik att just din hona är bra avelsmaterial. Det beror på så mycket mer. Hälsan är ju en stor del och det har ju din hona ganska minus med. Vet du vardör din hona blev dålig och vill du riskera att även hennes kommande kull får samma problem?

Att föda upp är inge billigt oavsett om det är raskatt eller huskatter. Bara ett kejsarsnitt en jourhelg kan gå på 15000kr som du inte kan direktreglera.

Konsekvenser om uppfödaren få reda på de. Tja i värsta fall kan han dra det inför domstol. Vem som vinner målet är ju svårt att sia om. Men för en partner kan de bli dyrt. Dra han dig inte inför rätta brukar rykterna spridas fort och har uppfödaren stort kontaktnät kan du i framtiden få svårt att köpa ny katt eller låna hankatt för parning. Men har du "tur" händet ingenting. Med tillägget att jag inte vet hur det fungerar med TICA.
Bild

Kulan
Mästerkatt
Mästerkatt
Katt: Donna MCO-tjej, Poppe husishane

Inläggav Kulan » tis 15 aug 2017, 12:02

Hur tänker du nu? Vad vill du uppnå med detta?

Att "avla" innebär att man har ett syfte med sin avel. I första hand gäller det att avla så att man tillför rasen någonting, att man försöker få fram katter som har bättre genetisk variation eller bättre temperament eller bättre utseende (= stämmer bättre med rasstandarden) eller vad som helst som tillför något.

Det du har beskrivit här handlar inte om avel, det handlar om kattungeproduktion. Det behöver ingen, det finns alldeles för många huskattsungar redan. Och som alla andra redan skrivit, att avla innebär att man måste ha stora kunskaper om vad man gör och ha ekonomisk buffert om det skulle gå snett.

Men det första man måste fråga sig själv när man tar beslut om avel är vad syftet är med denna avel. Har du funderat på det?
Ragdoll och huskatt

Användarvisningsbild
angelicasamuelsson
Ungkatt
Ungkatt

Inläggav angelicasamuelsson » mån 06 nov 2017, 19:39

Hejhej alla :-D

Tänkte skriva här att mitt beslut blev att inte avla. Hon är inte rätt katt för detta och jag har inte rätt utbildning eller erfarenhet. Så hon är idag kastrerad.
Och mår toppen.
angelica

Kulan
Mästerkatt
Mästerkatt
Katt: Donna MCO-tjej, Poppe husishane

Inläggav Kulan » mån 06 nov 2017, 21:55

Så bra! Men lägg inte ner tanken på att avla. Det behövs uppfödare som tänker många kloka tankar innan dom tar beslut om såna viktiga saker.
Ragdoll och huskatt

Återgå till "Avel, genetik, utställning och uppfödning"