Färgfråga, olika pappor på kullen?

Vill du prata uppfödning, utställning och genetik? Isåfall är detta rätt ställe!

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Användarvisningsbild
Bast
Kompetent katt
Kompetent katt
Katt: Cornish Rex

Färgfråga, olika pappor på kullen?

Inläggav Bast » tor 01 jun 2017, 22:41

En familjemedlem fick i dagarna en kull med kattungar efter en av deras honor. Men jag undrar om det verkligen är så att det är samma pappa till alla ungarna? Mamma är padda av rasen "norsk skogskatt" dvs. det är inte en raskatt utan en supersöt liten långhårig huskatt.
Honan är sköldpadda med vitt, väldigt ljusgrå (nästan lila-ton). Sett tre av kattungarna (på bild) där två är svarta med vitt och en är röd med vitt. Den sista som inte är med på bild är enligt uppgift "randig". Är detta möjligt med en pappa? Kan fråga om färg på den hane som de tror är pappan om det behövs. De kan inte avgöra kön på ungarna själva okulärt.
Jag är kass på färger så vad säger ni?
there's a difference between alone and lonely
"One's a choice you make for yourself. The other's the power you give to someone else to make for you."

Användarvisningsbild
satanica
Überkatt
Überkatt
Katt: bengaler
Kontakt:

Re: Färgfråga, olika pappor på kullen?

Inläggav satanica » fre 02 jun 2017, 08:48

Bast skrev:En familjemedlem fick i dagarna en kull med kattungar efter en av deras honor. Men jag undrar om det verkligen är så att det är samma pappa till alla ungarna? Mamma är padda av rasen "norsk skogskatt" dvs. det är inte en raskatt utan en supersöt liten långhårig huskatt.
Honan är sköldpadda med vitt, väldigt ljusgrå (nästan lila-ton). Sett tre av kattungarna (på bild) där två är svarta med vitt och en är röd med vitt. Den sista som inte är med på bild är enligt uppgift "randig". Är detta möjligt med en pappa? Kan fråga om färg på den hane som de tror är pappan om det behövs. De kan inte avgöra kön på ungarna själva okulärt.
Jag är kass på färger så vad säger ni?

vilken färg är den randiga?
Bild

Användarvisningsbild
Bast
Kompetent katt
Kompetent katt
Katt: Cornish Rex

Inläggav Bast » fre 02 jun 2017, 09:26

satanica skrev:
vilken färg är den randiga?

Fått en bild nu som är kass, i samband med att jag är usel på färg.. Men den är svart-isch. Sebra-ränder på benen, ljus runt ögon och mun men mörk i övrigt i ansiktet. Röd nosspegel.
Kan bara se huvud och bakben på bilden men tolkar det som om mönstret gäller hela kroppen, dvs ränderna. De andra ungarna är tydligt svarta, denna är mer mörkt difust i brun/grå/svart. Någon form av tigré, men exakt vilken är lite knepigt för mig att se.
there's a difference between alone and lonely
"One's a choice you make for yourself. The other's the power you give to someone else to make for you."

Användarvisningsbild
Trashkitten
Mästerkatt
Mästerkatt
Katt: Huskatt, ragdoll, norsk skogkatt
Kontakt:

Inläggav Trashkitten » fre 02 jun 2017, 14:42

Det låter inte som en omöjlig kombination. Är pappan röd eller svart kan det här bli utfallet. Om en av ungarna är mönstrad krävs att en av föräldrarna är det. Om pappan är mönstrad och svart i grunden så kan han se brun ut, men räknas genetiskt som svart.

Användarvisningsbild
Camizen
Professionell katt
Professionell katt
Katt: Norsk Skogkatt
Kontakt:

Inläggav Camizen » ons 28 jun 2017, 14:24

Om mamma är blåskölpadda / svartskölpadda så kan ungarna får en mängd olika färger.

MEN för att få en röd hona med eller utan vitt, så bör pappan vara röd eller creme.

två solida katter dvs utan mönster - kan inte få omönstrade kattungar
två mönstrade katter - kan få omönstrade barn. ( beroende på om de bär på ett solid anlag.

Hanar har bara 1 färganlag - och de får färgen av mamma
Mönster nedärvs både i från mamma katt och pappakatt.
http://www.vientos.se/
ödmjuk tjänare till: Caramel, Soraya, Elektra, Summer, Eureka & Hoo-Daddy

Återgå till "Avel, genetik, utställning och uppfödning"