Vill ställa ut, men katten är rädd

Vill du prata uppfödning, utställning och genetik? Isåfall är detta rätt ställe!

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Användarvisningsbild
CloudAtlas
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse
Katt: BRI

Vill ställa ut, men katten är rädd

Inläggav CloudAtlas » lör 11 feb 2017, 20:55

Hej alla! Jag har en 3-årig brittisk korthår hankatt. Senaste tiden har jag funderat på att ställa ut honom. Älskar att gå på kattutställningar, så tänkte värför inte testa själv. Det finns dock ett stort problem - har alltid varit väldigt rädd för allt: nya människor, barn. Springer och gömmer sig under sängen och kan sitta där hela dagarna. Väldigt nervös när vi reser, sitter och flåsar i en halvtimme först innan han lugnar sig någorlunda. Tål inte ens vara ute, får total panik och försöker klättra upp på mina ben. Feliway funkar inte, testat ett antal gånger. Är det kört för oss då? :-( :cry:

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator
Katt: ett gäng busiga birmor

Re: Vill ställa ut, men katten är rädd

Inläggav Yrhättans » lör 11 feb 2017, 22:21

Det är inte någon bra start i alla fall. Sen finns det katter som på utställning fixar allt. Om du vill prova så välj en utställning nära dig, anmäl till en dag och låt katten vara med utom tävlan (om det inte går så kan du alltid själv välja att dra honom, alltså han är med men behöver inte tas fram till domaren). Då ser du hur han reagerar på miljön. Blir det för illa så pratar man med utställningssekretariatet och far hem igen.
börja med att prata med din uppfödaren som kan ge bra råd.

Totta
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: Somali + hund

Inläggav Totta » lör 11 feb 2017, 22:36

Jag skulle inte utsätta honom för det personligen.
Kanske kan du skaffa en till katt som du vänjer vid utställning tidigt?
Pixie SOM n, f 2008
Francis SOM p, f 2009
Havalina SOM a, f 2012

Persson SBI a 1990 -2008, Ronja SOM n 1990 - 2006, Moix SOM p 1991 - 2004, Zelig svart husis 1995 - 2007, Chap rödtabby husis 1983 - 1990, Wham svart husis 1983 - 1986, Tusse SIA n 1969 - 1971

Användarvisningsbild
CloudAtlas
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav CloudAtlas » lör 11 feb 2017, 23:57

Totta skrev:Jag skulle inte utsätta honom för det personligen.

Ja, jag tänkte det också. Vill inte utsätta honom för stress i onödan, men tänkte fråga er här, ifall andra katter reagerar på liknande sätt också. Är det normalt att han reagerar så starkt? Jag har inte reflekterat över det förut, han är trygg med mig och min man, samt de som han är van vid (dock inte barnen). Jag har alltid lämnat honom ifred när vi hade besök, så fick han sitta under sängen så länge han ville. Borde vi ha gjort annorlunda? Vad har gått fel?

Totta
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: Somali + hund

Inläggav Totta » sön 12 feb 2017, 02:20

CloudAtlas skrev:

Ja, jag tänkte det också. Vill inte utsätta honom för stress i onödan, men tänkte fråga er här, ifall andra katter reagerar på liknande sätt också. Är det normalt att han reagerar så starkt? Jag har inte reflekterat över det förut, han är trygg med mig och min man, samt de som han är van vid (dock inte barnen). Jag har alltid lämnat honom ifred när vi hade besök, så fick han sitta under sängen så länge han ville. Borde vi ha gjort annorlunda? Vad har gått fel?

Ja, det finns många katter som är ängsliga och bara känner sig trygga i sin flock. Nej, du har inte gjort fel. Det är bra att han vet att han kan lita på att du inte tvingar honom till kontakt, och att han får ta det i sin egen takt. Skygghet är egentligen något naturligt, och en överlevnadsstrategi. Tänk på hur en del förvildade katter beter sig :-). Skygghet kan vara förvärvat och/eller ärftligt.
Pixie SOM n, f 2008
Francis SOM p, f 2009
Havalina SOM a, f 2012

Persson SBI a 1990 -2008, Ronja SOM n 1990 - 2006, Moix SOM p 1991 - 2004, Zelig svart husis 1995 - 2007, Chap rödtabby husis 1983 - 1990, Wham svart husis 1983 - 1986, Tusse SIA n 1969 - 1971

Användarvisningsbild
Alade
Moderator
Moderator
Katt: huskatter

Inläggav Alade » sön 12 feb 2017, 09:51

+1

En utställning håller på ca 11 h. Det skulle jag inte ens testa med en katt som inte är trygg och glad i nya situationer.
Bild

Bor tillsammans med CF (människa), Rex och Bixa (huskatter).

Användarvisningsbild
eye of a tiger
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav eye of a tiger » sön 12 feb 2017, 14:36

CloudAtlas skrev:Ja, jag tänkte det också. Vill inte utsätta honom för stress i onödan, men tänkte fråga er här, ifall andra katter reagerar på liknande sätt också. Är det normalt att han reagerar så starkt? Jag har inte reflekterat över det förut, han är trygg med mig och min man, samt de som han är van vid (dock inte barnen). Jag har alltid lämnat honom ifred när vi hade besök, så fick han sitta under sängen så länge han ville. Borde vi ha gjort annorlunda? Vad har gått fel?

Du har inte gjort något fel. Katter är bode rovdjur och flycktdjur i sig skjälv.jag har en husskatt som är mycket rädd för människor han inte känner .

Men jag kan komma med några tips att få upp hans skälvförtoende.Jackson Galaxy brukar rek att man stänger för ställen när katten gömmer sig under tex sägench väljer ut platser som är högre som ger katten en skjälvförtroende. Hur små är barnen? Det är vanligt att katter är rädda för små barn då de inte kan läsa dom och katter är känsliga för ljud och rörelser . jag rek böckerna catification och catify to satisfy av jackson galaxy .Är barnen större så kan man ju pröva att göra det positivt mellan katt och barn som att leka,mata och ge extra smasika godbitar.

Lycka till med sökande efter en katt som gillar att vara på utställningar. Det finn ju katter som trivs att vissa upp sig.
Cat mojo 101- putting on your "cat glasses" and see the world through the eyes of your cat.
Jackson Galaxy

Bild

Användarvisningsbild
CloudAtlas
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav CloudAtlas » mån 13 feb 2017, 21:23

Tack alla för era svar! Kommer tyvärr att vänta med mina utställningsplaner, då jag inte riktigt har möjlighet att ta hand om fler katter i nuläget. Drömmen är ju att bli uppfödare, men det ligger lååångt fram i tiden :-k då vi inte riktig har de bästa bostadsförhållandena just nu.
Ska kolla upp böckerna och definitivt prova att föra barnen och katten närmare :P

Återgå till "Avel, genetik, utställning och uppfödning"