Köpa katt från Finland

Vill du prata uppfödning, utställning och genetik? Isåfall är detta rätt ställe!

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Tiffin
Mogen katt
Mogen katt

Köpa katt från Finland

Inläggav Tiffin » ons 08 feb 2017, 10:48

Det finns väl i alla fall några här som har importerat en kattunge från Finland :) Jag undrar om det behövs mer än pass och rabiesvaccin? När kan man rabies vaccinera? Tänker på att man kan nog inte hämta hem kattungen vid 12v :)

Valka
Veterankatt
Veterankatt
Katt: RagdollLok och SibirKira

Re: Köpa katt från Finland

Inläggav Valka » ons 08 feb 2017, 13:23

Jag köpte katt från Åland för snart 5 år sedan, så vet inte om det fortfarande är samma regler. Vi fick hem kattungarna efter karenstiden för rabiessprutan. :) så de var väl 4 månader eller så när de flyttade hem till mig.

Uppfödarna brukar ha ganska bra koll.

Stig-Britt
Überkatt
Überkatt

Inläggav Stig-Britt » ons 08 feb 2017, 14:21

Rabiesvaccinet får ges tidigast vid 12 veckors ålder. Sedan måste det gå 21 dagar innan katten får tas in i Sverige. Reglerna finns här: http://www.jordbruksverket.se/amnesomra ... 06989.html

Tänk på att det spelar roll vilket rabiesvaccin som används. Om t.ex. Rabisin används krävs 2 vaccinationer med 3-4 veckors mellanrum för en grundvaccination. Det innebär att katten inte får flytta förrän 21 dagar efter dos 2 har getts. Används Nobivac Rabies behövs bara en vaccination som grundvaccination.

Så har koll på vilket rabiesvaccin som används.
I won't yield before a man.

Tiffin
Mogen katt
Mogen katt

Inläggav Tiffin » ons 08 feb 2017, 14:46

Tusen tack för era svar :)

Återgå till "Avel, genetik, utställning och uppfödning"