Mamma katt utan mjölk!

Vill du prata uppfödning, utställning och genetik? Isåfall är detta rätt ställe!

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
kattfnatt77
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Mamma katt utan mjölk!

Inläggav kattfnatt77 » lör 03 dec 2016, 11:08

Min hona fick livmodersinflammation efter att hon hade fått en kull.
Undrar nu om det finns en chans att mjölken kan komma tillbaka igen om ungarna börjar att dia igen?

Tacksam för svar :rose:

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator
Katt: ett gäng busiga birmor

Re: Mamma katt utan mjölk!

Inläggav Yrhättans » lör 03 dec 2016, 11:26

kattfnatt77 skrev:Min hona fick livmodersinflammation efter att hon hade fått en kull.
Undrar nu om det finns en chans att mjölken kan komma tillbaka igen om ungarna börjar att dia igen?

Tacksam för svar :rose:

Hur gamla är ungarna?
Äter mamman pc, vilken sort?
Hade hon mjölk före?
Hur känns hennes juver?

kattfnatt77
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav kattfnatt77 » lör 03 dec 2016, 11:35

kattungarna är 9 dagar gamla nu och har inte diat på sin mamma på 1 vecka nu. Hon ser inte ut att ha någon mjölk kvar alls, tänker om det kan komma tillbaka om dom börjar att dia igen eller har det gått för lång tid nu?

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator
Katt: ett gäng busiga birmor

Inläggav Yrhättans » lör 03 dec 2016, 11:43

kattfnatt77 skrev:kattungarna är 9 dagar gamla nu och har inte diat på sin mamma på 1 vecka nu. Hon ser inte ut att ha någon mjölk kvar alls, tänker om det kan komma tillbaka om dom börjar att dia igen eller har det gått för lång tid nu?

Ok. Det betyder att du matar med ersättning. Jag har aldrig haft den situation du är i. Men vad jag själv varit med om under åren och lärt av andra är att mjölken kan komma tillbaka, till viss del verkar det höra ihop med mjölk före det hände och styrkan på mammainstinkter.

Jag skulle låta dom dia, även om det inte blir mjölk så kan mamman tvätta sina små, ge värme och allt som en liten bebis behöver.
Jag förstår du har det kämpigt att ge mat och sköta om de små. Var noga med att väga så alla går upp i vikt.

Återgå till "Avel, genetik, utställning och uppfödning"