jeans tyg

Vill du prata uppfödning, utställning och genetik? Isåfall är detta rätt ställe!

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Användarvisningsbild
tjjo
Superkatt
Superkatt
Katt: NEM
Kontakt:

jeans tyg

Inläggav tjjo » tis 08 nov 2016, 12:08

jag har funderat på att sy ett burskynke av jeans tyg...
men vet inte riktigt hur jag ska göra fästningen högst upp...
har gardinspiral på mina andra, men blir det för tjockt att sy det i jeans?
Sen skulle jag vilja ha ett ljust tyg, kanske vitt, på taket, för att det inte ska bli för mörkt, är det nån som har nått tips på tyg som kan påminna om jeans, men inte lika tjockt?
Bild

Användarvisningsbild
KattenOxå
Avstängd
Katt: Bengaler

Re: jeans tyg

Inläggav KattenOxå » tis 08 nov 2016, 18:52

Chambray liknar ju denim men är inte lika tjockt. Det brukar användas till skjortor, men om man inte hittar det på metervara kanske man kan kolla efter påslakan eller liknande hemtextilier.

Annars vore det väl lite coolt att använda gamla jeans och sy ihop till burskynke? Sömmar, fickor och "labels" (hittar inte ordet vad man brukar säga om själva jeansmärket) kunde bli dekorativt. Och använder du linning med hällor till att hänga upp skynket med så slipper du sy i gardinspiral, kanske kan sprätta ett pytte hål och tråckla i en inuti linningen/linningarna?

Om du ändå vill sy någon slags kanal upptill kan du väl ta ett tunt bomullsband på insidan av denimen så slipper du sy i så många tjocka lager. Låt jeanstyget fransa sig så blir det ännu enklare... :blink:

Ja, jag är lite lat. Brukar förenkla så mycket som möjligt om det inte handlar om haute couture. :grin:
Bette Davis: "It's better to be hated for who you are, than to be loved for someone you're not. It's a sign of your worth sometimes, if you're hated by the right people."

Användarvisningsbild
tjjo
Superkatt
Superkatt
Kontakt:

Inläggav tjjo » ons 09 nov 2016, 00:03

jag har börjat samla byxben från gamla avklippta jeans.
tänkte sen lyckas sy en bädd av en gammal lång jeans kjol.

Tack för tipsen =)
Bild

Användarvisningsbild
KattenOxå
Avstängd
Katt: Bengaler

Inläggav KattenOxå » ons 30 nov 2016, 16:36

tjjo skrev:jag har börjat samla byxben från gamla avklippta jeans.
tänkte sen lyckas sy en bädd av en gammal lång jeans kjol.

Jeanskjol i stor storlek är ju toppenbra att ta tillvara tyget av, stora utsvängda brallor blir ju iofs också mycket material för pengarna. ;-) Blev nästan sugen på att själv sy burskynken och sånt till mina katter, även om de inte ställs ut.

Postar länkar till favoritpysslaren nr 1, fastän det inte direkt är utställningsrelaterat.

Planerar att tillverka en sådan hängande kjolgunga - eller två - till pergolan inför nästa säsong. Har flera jeanskjolar köpta på loppis som bara ligger och längtar efter att få komma ut och lufta sig. Borde bli bra som icke-hängande kattkorgar också?

Soffan gjord av ett par jeans ser rätt tacky ut enligt mig, men testpanelen verkar gilla den iaf.

:edit:
Och förresten, mindre storlekar eller rentav barnplagg, kanske funkar storleksmässigt i utställningsbur? Hängande liggkoja kan eventuellt få plats ovanför kattlådan t ex?
Bette Davis: "It's better to be hated for who you are, than to be loved for someone you're not. It's a sign of your worth sometimes, if you're hated by the right people."

Användarvisningsbild
tjjo
Superkatt
Superkatt
Kontakt:

Inläggav tjjo » tor 01 dec 2016, 15:58

Tack för länkarna, gungan var läcker =)
Bild

Återgå till "Avel, genetik, utställning och uppfödning"