Parningsfråga - ointresserad hona

Vill du prata uppfödning, utställning och genetik? Isåfall är detta rätt ställe!

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Molly2015
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Parningsfråga - ointresserad hona

Inläggav Molly2015 » lör 05 nov 2016, 20:35

Hoppas här finns några vana uppfödare som kan hjälpa till med lite tips.

Vi har en hona som vi tänkte skulle få en kull innan hon kastreras (har givetvis stamtavla, är Hcm-testad etc).
När hon nu började löpa igen, så hämtade vi hem den tilltänkta hanen (renrasig med stamtavla här också såklart).

Hon löpte väldigt tydligt (skulle säga dag 2 på höglöp), men har varit helt tyst sedan hanen kom. Så fort hanen närmar sig så morrar hon och fräser om han kommer alldeles för nära. Det är nu snart 10 timmar sedan hanen kom hit, men hon är fortsatt likadan.

Är det normalt att honan visar noll intresse och morrar efter så många timmar? Hur lång tid ska man ge det?

Jag tyckte ju det var en djungel att läsa in sig på innan parning med papper etc, men just denna biten hade jag inbillat mig skulle gå enkelt :)

Tar tacksamt emot tips och råd!

Användarvisningsbild
Monica
Katt Tant
Katt Tant
Katt: Cornish Rex & La Perm
Kontakt:

Re: Parningsfråga - ointresserad hona

Inläggav Monica » sön 06 nov 2016, 07:43

Det är inte helt ovanligt.Låt katterna vara tillsammans i ett eget rum där det finns mat sand och ställen att gömma sig på.
Fungerar det inte detta löp så går det kanske bättre nästa gång.
Bild
♥Alla katter har ett livsvärde men inte alla har ett avelsvärde.♥.

Användarvisningsbild
satanica
Überkatt
Überkatt
Katt: bengaler
Kontakt:

Inläggav satanica » mån 21 nov 2016, 23:58

Har du möjlighet att separera dem ett tag? det kan ju vara så att hanen kom lite tidigt och hon kom av sig i löp och separerar man kan hon återuppta löpet...
Bild

Användarvisningsbild
Alade
Moderator
Moderator
Katt: huskatter

Inläggav Alade » sön 08 jan 2017, 18:24

Det är nog ingen av mina honor som släppt till så snabbt som inom 10 timmar, trots höglöp. Men ingen av dem har låtit så mycket när de väl har en hane på plats och ibland har jag inte fått se nåt annat än ilska mellan dem och sen plötsligt hört tydliga rop som tyder på parning. Inte alla vill ha matte/husse med vid såna aktiviteter :blink:
Killen brukar sjunga en del för att uppvakta, men tjejerna har varit tysta (från att ha låtit som mistlurar innsn).
Bild

Bor tillsammans med CF (människa), Rex och Bixa (huskatter).

Återgå till "Avel, genetik, utställning och uppfödning"