Till Birmauppfödare (skulle behöva lite hjälp)

Vill du prata uppfödning, utställning och genetik? Isåfall är detta rätt ställe!

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Användarvisningsbild
Fam.Morrhår
Gurukatt
Gurukatt
Katt: Ett gäng Morrisar
Kontakt:

Till Birmauppfödare (skulle behöva lite hjälp)

Inläggav Fam.Morrhår » tis 11 okt 2016, 21:02

Hej alla Birmauppfödare. Det är så att jag går på en kurs som heter PawPeds( tror en del av er känner till den) och där har jag en kursuppgift om kattraser. Vi skulle välja ut en ras och ta reda på lite mer fakta och vad uppfödare anser om sin ras. Jag valde Helig Birma.
Då jag inte har fått svar från de ställen jag har mailat till, slänger jag ut en nästan desperat förfrågan här också då deadline är i morgon Onsdag (ja jag vet, jag är ute i sista minuten men det har kommit en del grejer i vägen denna veckan....*host* :oops: :pfft: )
Skulle nån av er uppfödare kunna svara på någon av frågorna hade det varit super!! :hi5:

1: "Anser uppfödarna att det finns för få avelshanar att tillgå i ditt land?"

2: "Importeras det många katter av denna ras till ditt land? Om ja, vilka länder kommer importerna huvudsakligen ifrån?"

3: "Vad anser uppfödarna vara det viktigaste att arbeta med vad gäller hälsan i denna ras? Varför anser uppfödarna att detta är det mest allvarliga problemet?"
Plexi - HcL ns 3 år
Bobo Rag n04 2 år
Messi - Rag n04 2 år
Mirai - HcL n 03 6 Mån
R.i.p Atlas 2016-08-12 :cry: :-({|=

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator
Katt: ett gäng busiga birmor

Re: Till Birmauppfödare (skulle behöva lite hjälp)

Inläggav Yrhättans » tis 11 okt 2016, 21:35

Fam.Morrhår skrev:Hej alla Birmauppfödare. Det är så att jag går på en kurs som heter PawPeds( tror en del av er känner till den) och där har jag en kursuppgift om kattraser. Vi skulle välja ut en ras och ta reda på lite mer fakta och vad uppfödare anser om sin ras. Jag valde Helig Birma.
Då jag inte har fått svar från de ställen jag har mailat till, slänger jag ut en nästan desperat förfrågan här också då deadline är i morgon Onsdag (ja jag vet, jag är ute i sista minuten men det har kommit en del grejer i vägen denna veckan....*host* :oops: :pfft: )
Skulle nån av er uppfödare kunna svara på någon av frågorna hade det varit super!! :hi5:

2: "Importeras det många katter av denna ras till ditt land? Om ja, vilka länder kommer importerna huvudsakligen ifrån?"

3: "Vad anser uppfödarna vara det viktigaste att arbeta med vad gäller hälsan i denna ras? Varför anser uppfödarna att detta är det mest allvarliga problemet?"

1. Ja, jag anser att det finns för få hanar. Det beror på många saker, en är att birma är en svår ras att få till alla detaljer på vilket betyder att många som skulle behövas i avel försvinner till sällskap och kastreras. Det är också så att vissa uppfödare behåller hanar och inte lånar ut till andra än de som tillhör deras egen "grupp" vilket ökar risken för inavel i en ras som har en smal avelsbas.

2. Återkommer, ska läsa på lite, svar inom en timme. Hmm, hittar inget konkret svar men England och Tyskland är vad jag känner till även om det inte är alltför många. På 90-talet var det från Australien. En av alla svårigheter med att importera är att vi i Sverige har vackra birmor och det kan vara svårt att hitta det man vill ha även om jag personligen tycker att det är viktigare med nya linjer än perfekt look. Det finns ju redan i dag stor skillnad (tycker jag) med hur birman såg ut för 30 år sedan och nu, till viss del beroende på inparning av bland annat perser vilket ger längre päls och rundare huvud.

3. Det viktigaste är att fortsätta arbeta med hälsoprogram och scanna för hjärta och njurar. Det är inget som är obligatoriskt att göra men vi är många som gör det. Det är fortfarande ingen garanti men är, än så länge det bästa vi kan göra. Vi vill ju alla ha kvar våra katter och inte att de ska dö unga eller vid sövning.

Användarvisningsbild
Fam.Morrhår
Gurukatt
Gurukatt
Katt: Ett gäng Morrisar
Kontakt:

Inläggav Fam.Morrhår » tis 11 okt 2016, 23:00

Tusen O åter tusen tack Yrhättan för svar!! :rosor: :rosekiss: Nu har jag en liten grund att stå på! :happy:
Plexi - HcL ns 3 år
Bobo Rag n04 2 år
Messi - Rag n04 2 år
Mirai - HcL n 03 6 Mån
R.i.p Atlas 2016-08-12 :cry: :-({|=

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator
Katt: ett gäng busiga birmor

Inläggav Yrhättans » tis 11 okt 2016, 23:08

Jag har haft birma i 30 år drygt. Kollar i morgon om det är något mer du behöver. Svaras så gärna på frågor om min vackra ras. Missa inte heller nya färgen, silver

Aziz
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt
Katt: Bengal, Abessinier

Inläggav Aziz » ons 12 okt 2016, 09:42

Ursäkta för OT men har just ställt en fråga om PawPeds kurser i tråden om föreläsningar m.m. Du får gärna berätta där eller någon annanstans eller pm mig om vad du tycker om innehåll m.m. :-)

Tessera
Überkatt
Überkatt
Katt: Långhårig huskatt och birma
Kontakt:

Inläggav Tessera » ons 12 okt 2016, 10:32

Yrhättans skrev:
Fam.Morrhår skrev:Hej alla Birmauppfödare. Det är så att jag går på en kurs som heter PawPeds( tror en del av er känner till den) och där har jag en kursuppgift om kattraser. Vi skulle välja ut en ras och ta reda på lite mer fakta och vad uppfödare anser om sin ras. Jag valde Helig Birma.

1. Ja, jag anser att det finns för få hanar. Det beror på många saker, en är att birma är en svår ras att få till alla detaljer på vilket betyder att många som skulle behövas i avel försvinner till sällskap och kastreras. Det är också så att vissa uppfödare behåller hanar och inte lånar ut till andra än de som tillhör deras egen "grupp" vilket ökar risken för inavel i en ras som har en smal avelsbas.

2. Återkommer, ska läsa på lite, svar inom en timme. Hmm, hittar inget konkret svar men England och Tyskland är vad jag känner till även om det inte är alltför många. På 90-talet var det från Australien. En av alla svårigheter med att importera är att vi i Sverige har vackra birmor och det kan vara svårt att hitta det man vill ha även om jag personligen tycker att det är viktigare med nya linjer än perfekt look. Det finns ju redan i dag stor skillnad (tycker jag) med hur birman såg ut för 30 år sedan och nu, till viss del beroende på inparning av bland annat perser vilket ger längre päls och rundare huvud.

3. Det viktigaste är att fortsätta arbeta med hälsoprogram och scanna för hjärta och njurar. Det är inget som är obligatoriskt att göra men vi är många som gör det. Det är fortfarande ingen garanti men är, än så länge det bästa vi kan göra. Vi vill ju alla ha kvar våra katter och inte att de ska dö unga eller vid sövning.

Jag håller i mycket med Yrhättans.
1. Ja, det finns för få hanar. Själv är jag inte speciellt noga med vitfläcksdetaljerna då jag väljer avelskatter, det finns så många andra saker som är viktigare. Generellt sett så finns det för få hanar i ALLA raser.

2. Vi exporterar nog mer än vi importerar faktiskt. Det finns svenska katter bak i stamtavlan på många katter i Europa.

3. HCM/RCM, där det pågår rätt rejäl forkning.
Bild
Tess 080207-121020, Leonardo 960101-130109 och Pandora 960101-150121 - saknade och älskade!

Yusuke
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav Yusuke » mån 24 okt 2016, 05:24

Det enda problemet med ägaren för att komma till samma svar.

Återgå till "Avel, genetik, utställning och uppfödning"