Antal parningar/kullar hankatt?

Vill du prata uppfödning, utställning och genetik? Isåfall är detta rätt ställe!

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Kattolini
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Antal parningar/kullar hankatt?

Inläggav Kattolini » fre 07 okt 2016, 23:58

Hej! Vi är helfodervärd till en hankatt, som kom till oss vid 10 månaders ålder. Han hade under sina första 3 månader hos oss 5 parningar, varav 4 resulterat i kullar. Uppfödaren ville inte specificera antalet parningar eller kullar eller antal kattungar i kontraktet trots önskemål från oss utan satte ett antal år. Nu undrar jag vad som är "normalt" antal parningar/kullar för en hankatt på helfoder? Han är orolig och skrikig och kissar i sängar och på golvet (har tom bajsat ett par gånger i en säng). Ingen parning är på gång. Uppfödaren vill ha halva inköpspriset om vi ska "köpa loss" katten nu, och föreslår kemisk kastrering. Dock oklart vem av oss som ska betala den åtgärden, vad säger ni?
Vi orkar inte ha det så här längre :-(

Totta
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: Somali + hund

Re: Antal parningar/kullar hankatt?

Inläggav Totta » lör 08 okt 2016, 00:05

Vad står det i avtalet då?
Jag skulle aldrig kräva att en fodervärd var tvungen att ha det så, och det är specificerat i avtalet. Jag specificerar dessutom hur många kullar samt gränsålder då katten övergår i fodervärds ägo (jag har satt två år , samt 1-3 parningar - båda hankatter jag haft ute på foder har kastrerats vid ca 1- 1/2 års ålder.)
Hur många kullar som är normalt kan jag inte svara på. Jag skulle aldrig ta mer än tre, men lika gärna en eller två. Min ras är liten.

I mina fodervärdsavtal skriver jag att jag tar hand om alla avelsrelaterade kostnader, som ev. suprelorinchip. Det tror jag de flesta gör.
Vad är det för ras?
Pixie SOM n, f 2008
Francis SOM p, f 2009
Havalina SOM a, f 2012

Persson SBI a 1990 -2008, Ronja SOM n 1990 - 2006, Moix SOM p 1991 - 2004, Zelig svart husis 1995 - 2007, Chap rödtabby husis 1983 - 1990, Wham svart husis 1983 - 1986, Tusse SIA n 1969 - 1971

Totta
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav Totta » lör 08 okt 2016, 00:07

Jag skulle f ö köpa loss katten direkt om jag var ni.
Pixie SOM n, f 2008
Francis SOM p, f 2009
Havalina SOM a, f 2012

Persson SBI a 1990 -2008, Ronja SOM n 1990 - 2006, Moix SOM p 1991 - 2004, Zelig svart husis 1995 - 2007, Chap rödtabby husis 1983 - 1990, Wham svart husis 1983 - 1986, Tusse SIA n 1969 - 1971

Kattolini
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav Kattolini » lör 08 okt 2016, 00:20

Tack för ditt svar!! Jag vill helst vara anonym med rasen, men enligt avtalet är katten värd 16.000. Helst skulle vi vilja köpa katten men tycker att 8000:- är för mycket. I avtalet står det 4 år. Jag hoppas att uppfödaren hör av sig snart med besked att hon betalar kemiska kastreringen, det hör ju som du skrev till aveln. Vad kan vi annars göra, när vi var dumma och skrev på....?

Totta
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav Totta » lör 08 okt 2016, 10:12

Med kemisk kastrering skall ni känna till att i inledningsskedet kan kattens beteende först eskalera under ett par veckor, sedan blir han som en kastrat (så ni är förberedda om det blir så att han chippas.)
Jag skulle ta kontakt med någon som har lite kunskaper i juridik. Det är inte säkert ert avtal håller i rätten nämligen.

Gå med i gruppen "SVERAK-medlemmar på Facebook"
Läs den här tråden:
https://www.facebook.com/groups/sverak/ ... värdsavtal
Pixie SOM n, f 2008
Francis SOM p, f 2009
Havalina SOM a, f 2012

Användarvisningsbild
satanica
Überkatt
Überkatt
Katt: bengaler
Kontakt:

Inläggav satanica » mån 10 okt 2016, 18:36

Kattolini skrev:Tack för ditt svar!! Jag vill helst vara anonym med rasen, men enligt avtalet är katten värd 16.000. Helst skulle vi vilja köpa katten men tycker att 8000:- är för mycket. I avtalet står det 4 år. Jag hoppas att uppfödaren hör av sig snart med besked att hon betalar kemiska kastreringen, det hör ju som du skrev till aveln. Vad kan vi annars göra, när vi var dumma och skrev på....?

Jag hoppas uppfödaren svarat dig. För min del anser jag att 4år är orimlig avtalstid för en fertil hane, Speciellt då uppfödaren redan fått en massa kullar på honom. Men iofs är jag uppfödare av bengaler där fertila hanar oftast börjar revirkissa tidigt kanske andra raser är lättare att hålla fertila.
Nu vet jag inte vad som står i erat avtal men finns det någon punkt där uppfödaren skrivit om det inte skulle fungera vad som händer då? Eller är enda möjligheten enligt avtal att lösa ut honom för 8000kr?
Bild

Användarvisningsbild
KattenOxå
Avstängd
Katt: Bengaler

Inläggav KattenOxå » mån 10 okt 2016, 19:35

Kattolini skrev:Hej! Vi är helfodervärd till en hankatt, som kom till oss vid 10 månaders ålder. Han hade under sina första 3 månader hos oss 5 parningar, varav 4 resulterat i kullar. Uppfödaren ville inte specificera antalet parningar eller kullar eller antal kattungar i kontraktet trots önskemål från oss utan satte ett antal år. Nu undrar jag vad som är "normalt" antal parningar/kullar för en hankatt på helfoder? Han är orolig och skrikig och kissar i sängar och på golvet (har tom bajsat ett par gånger i en säng). Ingen parning är på gång. Uppfödaren vill ha halva inköpspriset om vi ska "köpa loss" katten nu, och föreslår kemisk kastrering. Dock oklart vem av oss som ska betala den åtgärden, vad säger ni?
Vi orkar inte ha det så här längre :-(

Har ni provat klumpbildande bentonitsand och att rengöra lådorna ordentligt? ;-)

Sorry, svårt att låta bli att dra standardrådet man brukar bli tilldelad när det uppstått problem med rumsrenhet. Har tyvärr varit med om liknande det du beskriver dock. Beklagar er situation!

Vill inte heller hänga ut uppfödare av någon specifik ras :roll: men naturligtvis är det bättre för den som är skrupelfri om katterna förorenar i någon annans bostad än i det egna hemmet.

Det gläder mig mycket att det även finns vettiga människor som sysslar med avel av katter. Men det är ju en klen tröst för den som drabbats som ni.
Bette Davis: "It's better to be hated for who you are, than to be loved for someone you're not. It's a sign of your worth sometimes, if you're hated by the right people."

Kattolini
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav Kattolini » tis 11 okt 2016, 07:49

Tack för era svar! Och tipset om Facebook-sidan var guld!
Jo vi skurar ur lådan ordentligt med jämna mellanrum, och tömmer den två gånger dagligen. Han gör ju det mesta av sina behov där. Tyvärr skrev vi ingenting i avtalet om katten skulle börja strila (han var 10 månader och könsmogen när han flyttade hem till oss) men uppfödaren menade att "det löser vi isåfall, man kan ju inte ha en kass som strilar!"

Uppfödaren tycker nu att det är ok att vi kastrerar katten, men vill fortfarande ha 7000:-. Hon kan inte ta hem katten till sig. Vi har erbjudit 4000:- vilket vi tycker är rimligt. Så här står vi nu med en katt som går in i barnens rum på nätterna och kissar (vi stänger dörrarna till alla sovrum på dagarna) och håller serenad så ingen kan sova. Och en uppfödare som vill krama ur de sista slantarna från katten. Nej nu var jag lite elak. Men det är så det känns, hon har fått tillbaka det hon lagt ut för katten med råge.
Fortsättning följer....

Användarvisningsbild
KattenOxå
Avstängd

Inläggav KattenOxå » tis 11 okt 2016, 11:20

Kattolini skrev:Tack för era svar! Och tipset om Facebook-sidan var guld!
Jo vi skurar ur lådan ordentligt med jämna mellanrum, och tömmer den två gånger dagligen. Han gör ju det mesta av sina behov där. Tyvärr skrev vi ingenting i avtalet om katten skulle börja strila (han var 10 månader och könsmogen när han flyttade hem till oss) men uppfödaren menade att "det löser vi isåfall, man kan ju inte ha en kass som strilar!"

Uppfödaren tycker nu att det är ok att vi kastrerar katten, men vill fortfarande ha 7000:-. Hon kan inte ta hem katten till sig. Vi har erbjudit 4000:- vilket vi tycker är rimligt. Så här står vi nu med en katt som går in i barnens rum på nätterna och kissar (vi stänger dörrarna till alla sovrum på dagarna) och håller serenad så ingen kan sova. Och en uppfödare som vill krama ur de sista slantarna från katten. Nej nu var jag lite elak. Men det är så det känns, hon har fått tillbaka det hon lagt ut för katten med råge.
Fortsättning följer....

Ja, det skadar ju inte att erbjuda så bra toalettsituation som möjligt för katten/katterna, men i vissa fall handlar det inte om lådan och dess innehåll. Min teori är att sådana här revirmarkeringar beror på hormoner kombinerat med stress, och man behöver vidta åtgärder så att beteendet inte sätter sig och orsakar långdragna problem.

Med stress syftar jag exempelvis på om katten flyttas runt och träffar olika katter som han introduceras för och förväntas para. Vissa "experter" hävdar att det inte ska spela någon roll för risken att han ska börja/fortsätta strila - men jag vet vad jag tror.

Kattforums erfarna uppfödare får mer än gärna utveckla sin syn på saken!

Vad ni ska betala för er katt har jag inga synpunkter på - men jag tycker ni ska köpa loss och kastrera honom så fort som möjligt. Det hade jag gjort i ert ställe.
Bette Davis: "It's better to be hated for who you are, than to be loved for someone you're not. It's a sign of your worth sometimes, if you're hated by the right people."

Totta
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav Totta » tis 11 okt 2016, 14:00

KattenOxå skrev:
Ja, det skadar ju inte att erbjuda så bra toalettsituation som möjligt för katten/katterna, men i vissa fall handlar det inte om lådan och dess innehåll. Min teori är att sådana här revirmarkeringar beror på hormoner kombinerat med stress, och man behöver vidta åtgärder så att beteendet inte sätter sig och orsakar långdragna problem.

Med stress syftar jag exempelvis på om katten flyttas runt och träffar olika katter som han introduceras för och förväntas para. Vissa "experter" hävdar att det inte ska spela någon roll för risken att han ska börja/fortsätta strila - men jag vet vad jag tror.

Vad ni ska betala för er katt har jag inga synpunkter på - men jag tycker ni ska köpa loss och kastrera honom så fort som möjligt. Det hade jag gjort i ert ställe.

När det är en fertil hankatt tror inte jag heller det hjälper med annan låda eller sand. Han kissar inte för att han är nödig, utan för att markera revir och attrahera damer. Precis som kattenoxå säger så är det hormoner och/eller stress som säger till kroppen att han skall kissa vitt och brett. Vissa hanar är som individer mer benägna att strila, och vissa raser är mer benägna att markera öht, t ex bengaler. I min ras, somali, är hanarna överlag enklare, men kan sätta igång om de triggas av doften från en hona eller annan katt.

Det verkar väldigt individuellt det här med att permanenta beteende, vissa hanar slutar strila direkt efter kastrering, andra fortsätter om de fått gå fertila länge. Katter är individer, och det finns ingen one size fits all. Jag tycker personligen att ni borde kastrera snarast. Det är stor risk att ni permanentar stressen annars, snarare än något annat. Kattkiss är svårt att städa bort, katten känner doften även när ni inte gör det, och därför bör man snabbt ta tag i problemet. Det finns jättebra medel som tar bort kattdoften ner på molekylnivå, men det kan man ju inte hålla på med dagarna i ända.

Jag tycker er uppfödare är oschysst mot er. Hon kan inte ta hem katten av samma anledningar som ni inte vill ha honom gående fertil. Hoppas det löser sig.
Pixie SOM n, f 2008
Francis SOM p, f 2009
Havalina SOM a, f 2012

Användarvisningsbild
KattenOxå
Avstängd

Inläggav KattenOxå » ons 12 okt 2016, 16:36

Totta skrev:
KattenOxå skrev:

När det är en fertil hankatt tror inte jag heller det hjälper med annan låda eller sand. Han kissar inte för att han är nödig, utan för att markera revir och attrahera damer. Precis som kattenoxå säger så är det hormoner och/eller stress som säger till kroppen att han skall kissa vitt och brett. Vissa hanar är som individer mer benägna att strila, och vissa raser är mer benägna att markera öht, t ex bengaler. I min ras, somali, är hanarna överlag enklare, men kan sätta igång om de triggas av doften från en hona eller annan katt.

Det verkar väldigt individuellt det här med att permanenta beteende, vissa hanar slutar strila direkt efter kastrering, andra fortsätter om de fått gå fertila länge. Katter är individer, och det finns ingen one size fits all. Jag tycker personligen att ni borde kastrera snarast. Det är stor risk att ni permanentar stressen annars, snarare än något annat. Kattkiss är svårt att städa bort, katten känner doften även när ni inte gör det, och därför bör man snabbt ta tag i problemet. Det finns jättebra medel som tar bort kattdoften ner på molekylnivå, men det kan man ju inte hålla på med dagarna i ända.

Jag tycker er uppfödare är oschysst mot er. Hon kan inte ta hem katten av samma anledningar som ni inte vill ha honom gående fertil. Hoppas det löser sig.

Stort tack för ditt svar Totta!

"Han kissar inte för att han är nödig, utan för att markera revir och attrahera damer."
Javisst, fast jag vill bara flika in att den sortens markeringar minsann också sker av nöd. ;-)

Vi har ju haft dessa problem med vår bengalhanne, men kommit tillrätta med "felbeteendet" undan för undan. Räknar honom numera som helt rumsren, och behöver aldrig mer vara rädd att få saker förstörda.

Men ibland bara måste han markera.
Det händer några gånger om året att det måste strilas urin mot ett specifikt fönster vi har. Det är ett burspråk där hans syrra brukar sova - och det har hänt att främmande katter suttit och kollat in där. Vissa av dem har även sjungit opera där utanför. När Knutte kissar där sker det alltid efter att han tydligt talat om vad han känner sig tvungen att göra. Så jag brukar alltså bli förvarnad och kan förbereda med att hämta hushållspapper eller liknande. Sedan torkar jag, ibland med lite diskmedel, men oftast bara med vatten. Annars har vi använt DAX Ytrengöring, som är bra på att ta bort lukten, men just i den kritiska hörnan har vi märkt att det kissas ännu mer om vi städar för noga. (Fast såklart att vi aktar så det inte kryper ner urinlukt bakom fönsterkarmar och sånt.)

I huvudsak gäller dock att urinmarkeringar bör saneras bort grundligt för att inte trigga katterna att använda det stället som toalett fler gånger. Tycker DAX är bra, spriten tar med sig lukten när preparatet dunstar. Det finns ännu effektivare medel också, men de brukar vara ganska dyra, tror jag. Och hursomhelst - så länge katten är fertil kommer han att fortsätta markera oavsett vad ni tvättar med...

Jag tycker också att denna uppfödare verkar oschysst - men som vanligt är det ju bara en sida som kommit till tals om detta på forumet. Menar ingenting illa mot TS med det, mest en påminnelse om att vi andra ju inte har hela bilden. 4 år och inget max-antal ungar låter ganska sniket i mina öron, men det kanske bara är en säkerhetsmarginal formulerad utifallatt det skulle tid innan det blev några ungar?

Att hen inte kan ta tillbaka katten kan ju också bero på att hen redan har många andra katter och/eller fertila honor?

Kattolini
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav Kattolini » ons 12 okt 2016, 18:17

Slutet på historien: Nästa onsdag blir katten kastrerad och uppfödaren har fått den summa hon begärt. För jag orkar inte tjafsa och vi måste ffa få sova på nätterna. Jag är helt övertygad om att hans beteende beror på hormoner, eftersom han allra helst kissar i sonens rum (=parningsrummet). Men sen det eskalerade har han nu markerat i alla rum och på många olika ställen. Tex på diskstället igår.

Såklart har ni bara min sida av saken. Och jag är ju inte uppfödare. Och inte vet jag hur hon planerade eftersom jag aldrig fick svar på den frågan. Men eftersom det är en ganska liten ras, och utifrån det jag kan om genetik tycker inte jag det verkar så klokt att mass-avla på den här hanen även om han är importerad. Och det måste väl ha varit hennes plan att göra det eftersom hon tyckte att antalet kullar och ungar var långt ifrån tillräckligt?

Så tack för intressanta synpunkter :-) Vem vet, jag kanske börjar med uppfödning så småningom :smile:

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator
Katt: ett gäng busiga birmor

Inläggav Yrhättans » ons 12 okt 2016, 22:28

Kattolini skrev:Slutet på historien: Nästa onsdag blir katten kastrerad och uppfödaren har fått den summa hon begärt. För jag orkar inte tjafsa och vi måste ffa få sova på nätterna. Jag är helt övertygad om att hans beteende beror på hormoner, eftersom han allra helst kissar i sonens rum (=parningsrummet). Men sen det eskalerade har han nu markerat i alla rum och på många olika ställen. Tex på diskstället igår.

Såklart har ni bara min sida av saken. Och jag är ju inte uppfödare. Och inte vet jag hur hon planerade eftersom jag aldrig fick svar på den frågan. Men eftersom det är en ganska liten ras, och utifrån det jag kan om genetik tycker inte jag det verkar så klokt att mass-avla på den här hanen även om han är importerad. Och det måste väl ha varit hennes plan att göra det eftersom hon tyckte att antalet kullar och ungar var långt ifrån tillräckligt?

Så tack för intressanta synpunkter :-) Vem vet, jag kanske börjar med uppfödning så småningom :smile:

Bra att det blir en lösning även om jag har mina tankar runt uppfödaren. Tänk på att det kan ta lite tid innan han fattar att han är kastrerad så det kan vara bra att plugga in Felliway som lugnande och/eller ge något lugnande foder typ Royal Canin Calm under en period.

Kattolini
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav Kattolini » tor 13 okt 2016, 23:14

Tack för tipsen Yrhättan! Vi räknar ner dagarna till onsdag och hoppas på att det blir en kort period efteråt med kiss och skrik:-)

Ett komiskt efterspel: uppfödaren hörde av sig ikväll och undrade om vi kunde ta en parning i helgen (han har alltså inte träffat en hona sedan i början av juni)! Isåfall skulle vi få parningsavgiften. Jag visste inte ens att honkattsägarna betalade en parningsavgift. Alla i familjen utom katten röstade nej till det.

Totta
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav Totta » fre 14 okt 2016, 00:36

Kattolini skrev:Tack för tipsen Yrhättan! Vi räknar ner dagarna till onsdag och hoppas på att det blir en kort period efteråt med kiss och skrik:-)

Ett komiskt efterspel: uppfödaren hörde av sig ikväll och undrade om vi kunde ta en parning i helgen (han har alltså inte träffat en hona sedan i början av juni)! Isåfall skulle vi få parningsavgiften. Jag visste inte ens att honkattsägarna betalade en parningsavgift. Alla i familjen utom katten röstade nej till det.

Jag tar parningsavgift när jag har fodervärd; honkattägarna betalar då en "städavgift" på 500 :- som tillfaller fodervärden. Om det blir omparning behöver de inte ta om den (vilket aldrig hittills behövts, då honorna har blivit dräktiga som de skall.) Det står reglerat redan i kontraktet med fodervärden.
I övrigt tar jag en avgift per kattunge upp till fyra kattungar som överlever 4 veckors ålder.
Jag har inte haft hane hemma, men jag skulle då inte ta avgift, och har inte behövt betala avgift utöver kattungetaxa när jag har parat. Jag gillar dock att fodervärden får tillbaka något för att de tar hand om honan i några dagar, tar emot mina otaliga sms och uppdaterar mig löpande :-).
Pixie SOM n, f 2008
Francis SOM p, f 2009
Havalina SOM a, f 2012

Kattolini
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav Kattolini » fre 14 okt 2016, 11:11

Jag önskar att jag hade varit fodervärd till någon av dina katter, Totta! Och jag önskar också att jag hade hittat det här forumet innan jag skrev på avtalet...
Men vi blev en erfarenhet rikare :-)

Totta
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav Totta » fre 14 okt 2016, 16:30

Tack! Men jag tror inte jag ät ovanlig, så har de flesta uppfödare jag känner gjort med sina fodervärdar, jag har bara härmat dem :-) .

Problem är alltid överrepresenterade på forum. Väldigt få startar trådar om "Allt går så bra och smärtfritt".
Bra att det löser sig nu, snart har ni en harmonisk kastrat att gosa med.
Pixie SOM n, f 2008
Francis SOM p, f 2009
Havalina SOM a, f 2012

Återgå till "Avel, genetik, utställning och uppfödning"