Tingning

Vill du prata uppfödning, utställning och genetik? Isåfall är detta rätt ställe!

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Tiffin
Mogen katt
Mogen katt

Tingning

Inläggav Tiffin » tis 27 sep 2016, 19:10

Brukar ni ta tingningsavgift? I så fall hur mycket? Är det ok enligt lagen att behålla pengarna ifall köparen ångrar sig? Nyfiken på skäl att ta tingningsavgift eller låta bli.

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator
Katt: ett gäng busiga birmor

Re: Tingning

Inläggav Yrhättans » tis 27 sep 2016, 21:11

Jag tar ingen tingningsavgift. Mina skäl är att om en köpare ångrar sig är det ändå inte rätt köpare som jag vill ha. Om något skulle hända så de inte kan köpa innan leverans så har de sina orsaker. Dessutom ger det mig som säljare en möjlighet att ändra sig. Det kan vara en köpare som inte berättat allt utan försöker mörka och då är det bra att inte vara bunden av något.
Jag kan väl också lägga till att under mina år har det hänt någon enstaka gång, kanske fem gånger på trettio år.
För mig handlar det också om tillit.

Stig-Britt
Überkatt
Überkatt

Inläggav Stig-Britt » fre 30 sep 2016, 21:31

Juridiskt har du inte rätt att behålla mer än de extrautlägg en eventuell avbokning innebär (t.ex. ytterligare veterinärbesiktning och annonsering). Man kan därför inte säga att det är okej att rutinmässigt ta 15% i tingningsavgift och sedan behålla de pengarna vid en avbokning.

Säljer man en katt för 15000 kr är 15% trots allt 2250 kr och det är betydligt mer än vad en ombesiktning och annonsering (som ofta kan göras helt kostnadsfritt) innebär.

Jag tar tingningsavgift i de fall en kattunge tingas väldigt tidigt t.ex. vid 6-7 veckors ålder. Eftersom tingningsavgiften är att betrakta som en delbetalning medför det en trygghet för både köpare och säljare: köpet är redan påbörjat.

Sker tingningen sen dvs. väldigt nära leverans brukar jag inte ta någon tingningsavgift.
I won't yield before a man.

Användarvisningsbild
Jojjo
Orakelkatt
Orakelkatt

Inläggav Jojjo » ons 18 okt 2017, 11:17

Jag tog aldrig ut någon tingningsavgift. Dels väntade jag ett tag med att annonsera ut och dessutom ville jag inte "boka" bort kattungarna för snabbt ifall det skulle dyka upp något oförutsett/info från ev. köpare.
/Jojjo

Användarvisningsbild
Katarina
Überkatt
Überkatt
Katt: Perser & Heliga Birmor
Kontakt:

Inläggav Katarina » tor 19 okt 2017, 06:35

Vi har precis köpt kattungar nu. Var och tittade hos tre olika uppfödare, ingen av dessa tog ut tingningsavgift med motiveringen att om köparen ångrar sig vill de inte tvinga på ett köp.

Användarvisningsbild
satanica
Überkatt
Überkatt
Katt: bengaler
Kontakt:

Inläggav satanica » tor 19 okt 2017, 15:29

Katarina skrev:Vi har precis köpt kattungar nu. Var och tittade hos tre olika uppfödare, ingen av dessa tog ut tingningsavgift med motiveringen att om köparen ångrar sig vill de inte tvinga på ett köp.

Jag tar tingning på mina kattungar men inte föränn de är flera veckor. Dvs köparen har flera veckor att bestämma sig ang köpet. Katten är fortfarande bokat till den köparen.
Bild

Återgå till "Avel, genetik, utställning och uppfödning"