Import från Ryssland

Vill du prata uppfödning, utställning och genetik? Isåfall är detta rätt ställe!

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Användarvisningsbild
Honungskaka och M&M
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt
Katt: 1 huskatt & 3 britter
Kontakt:

Import från Ryssland

Inläggav Honungskaka och M&M » lör 24 sep 2016, 21:12

Är det någon som importerat från Ryssland? Jag har blivit rekommenderad att absolut inte hämta själv utan att anlita en kurir men jag blir lite lätt stressad på när jag tänker på allt som kan gå fel. Är det någon som importerat från just Ryssland och kan tänka sig att dela med sig av sina egna erfarenheter vore jag väldigt tacksam.
Bild

Totta
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: Somali + hund

Re: Import från Ryssland

Inläggav Totta » lör 24 sep 2016, 21:55

Jag har inte själv importerat från Ryssland men känner dels ett par uppfödare som gjort det, och dels har jag läst många skräckhistorier.
Jag skulle kräva intyg på att man testat för tritrichomonas och giardia, jag skull absolut inte skicka kurir, utan hämta själv.
Se till att alla vaccinationer är i ordning (intyg!) och att katten är id-märkt.
Pixie SOM n, f 2008
Francis SOM p, f 2009
Havalina SOM a, f 2012

Persson SBI a 1990 -2008, Ronja SOM n 1990 - 2006, Moix SOM p 1991 - 2004, Zelig svart husis 1995 - 2007, Chap rödtabby husis 1983 - 1990, Wham svart husis 1983 - 1986, Tusse SIA n 1969 - 1971

Kilo
Überkatt
Überkatt
Katt: 2 Kurilean Bobtail

Inläggav Kilo » sön 25 sep 2016, 11:15

Hämta själv och se till att alla papper finns. Köp bara från en uppfödare du kan maila/chatta med ordentligt och som du fått rekommenderad av någon du litar på. "Min" uppfödare har importerat från Ryssland, både bra importer och en gång då hen blivit lurad och inte fått katt eller ens pengarna tillbaka trots polisanmälan.

Skickat från min BV6000 via Tapatalk
Wookie och Hekto - Kurilean Bobtail

Användarvisningsbild
Honungskaka och M&M
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt
Katt: 1 huskatt & 3 britter
Kontakt:

Inläggav Honungskaka och M&M » sön 25 sep 2016, 21:39

Tack för svar! Jga har hittat en uppfödare som jag blivit rekommenderad av en annan uppfödare. Då katten inte finns i Moskva så känns det inte aktuellt att åka och hämta själv och jag har dessutom blivit rekommenderad att anlita en kurir. Uppfödaren har skickat flera katter utomlands och en vän till henne har då tydligen varit kurir. Jag tänkte att jag kunde be om en lista på de katterier hon sålt till utanför Ryssland.

Katten är inte testad för PKD (det är en britt) men uppfödaren testar om man lämnar en deposition (som man får tillbaka om testresultatet är positivt).

När det gäller pengarna får man nog vara inställd på att man kan bli lurad... Värre är om man får en katt som det är något fel på.
Bild

Puma
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav Puma » fre 04 nov 2016, 19:13

Hej! Jag importerat en huskatt från Ryssland och det gick bra.

StefanZ
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt
Katt: Russian blue
Kontakt:

Inläggav StefanZ » mån 16 jan 2017, 17:03

Honungskaka och M&M skrev:Är det någon som importerat från Ryssland? Jag har blivit rekommenderad att absolut inte hämta själv utan att anlita en kurir men jag blir lite lätt stressad på när jag tänker på allt som kan gå fel. Är det någon som importerat från just Ryssland och kan tänka sig att dela med sig av sina egna erfarenheter vore jag väldigt tacksam.

Hur så? Vad är skillnaden? Var det någon speciellt erfaren kurir med kontaktnät, eller att tullen är snällare mot kuriren än ägaren??
"Även du kan bli en vardagshjälte"

Koshka_ru
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav Koshka_ru » mån 27 mar 2017, 14:50

Jag har importerat mina kattungar från Ryssland i oktober förra året. Åkte till Moskva själv och träffades med uppfödaren på flygplatsen. Sedan gick vi tillsammans igenom vetkontroll. Sov över i närheten av flygplatsen och morgonen därpå flög vi hem :hi5:

Återgå till "Avel, genetik, utställning och uppfödning"