Fodervärd

Vill du prata uppfödning, utställning och genetik? Isåfall är detta rätt ställe!

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Kia1959
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Fodervärd

Inläggav Kia1959 » fre 16 sep 2016, 10:42

Är för första ggn fodervärd. Kattungen har betalat med halva köpeskillingen.Upofödaren står som ägare och bet försäkr premien.Kattungen blir svårt sjuk jag betalar naturligtvis vet vård ( precis som det ska vara) men kattungens liv går kanske inte att rädda. Har jag då rätt få del i livförsäkringsdelen? Om inte känns det väldigt tufft att, liksom stå för alla kostnader ,förutom att hantera den hjärtskärande sorgen över att om det otänkbara händer,förlora den nye familjemedlemmen vid 6 mån ålder.
Jag vill inte ta upp detta med uppfödaren för det är ju som ni förstår väldigt känsligt.Hen i sin tur är ju lika förtvivlad som vi över att vi kanske förlorar kampen och kattungen blir tvungen att tas bort. Uppfödaren är i allra högsta grad seriös och stöttar mig hela tiden så ni förstår kanske min tvekan att ta upp detta?
Hur hade ni gjort? Ha oss i era tankar! Jag orkar inte förlora den här underbare lille pälsklingen! :-(

Totta
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: Somali + hund

Re: Fodervärd

Inläggav Totta » fre 16 sep 2016, 11:46

Först och främst: Hoppas kissen klarar sig.
Vem har betalat livförsäkringen? Det kommer ju att gå till den som står som försäkringstagare/ägare, rent rättighetsmässigt.
Ibland faller försäkringen inte ut utan obduktion.

Jag skulle ta en sak i sänder, och ta upp det så fort katten är bättre, eller om det går illa, när ni ställs inför faktum. Dvs, avvakta.
Jag personligen tar inte betalt innan kattungen övergår i fodervärdens ägo, dvs när fodervärden fullgjort sitt uppdrag, och jag står för alla försäkringar, fram tills katten övergår till fodervärden. Fodervärdarna står enbart för veterinärvård upp till självrisk, OM det inte är relaterat till avelsdelen, då betalar jag. Då kan det inte bli några missförstånd eller oklarheter. Hade det varit jag i din uppfödares fall hade jag absolut gett hälften, men det är ju bara hur jag vet att jag hade resonerat.
Pixie SOM n, f 2008
Francis SOM p, f 2009
Havalina SOM a, f 2012

Persson SBI a 1990 -2008, Ronja SOM n 1990 - 2006, Moix SOM p 1991 - 2004, Zelig svart husis 1995 - 2007, Chap rödtabby husis 1983 - 1990, Wham svart husis 1983 - 1986, Tusse SIA n 1969 - 1971

Användarvisningsbild
Kryddmamma
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt
Katt: Chili, Curry MCO och Vanilla MCO

Inläggav Kryddmamma » lör 17 sep 2016, 04:49

Jag har inga råd alls, ville bara säga att jag hoppas lilla kissen klarar sig och får komma hem till sin familj som älskar den. :rose:

Kia1959
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav Kia1959 » lör 17 sep 2016, 10:18

Uppfödaren betalar försäkrings premien och står därmed för den.Händer något som har med aveln delen står hon för ev vet-kostnader .I övrigt är det jag som betalar.Jag har betalat hälften av normal köpeskilling.När vi bestämde oss för den här lille killen, gjorde vi klart från början att, oavsett om uppföd tyckte han var lämplig att ha som foderkatt eller ej, var det honom vi ville ha, så vi har inte försökt få en "billig katt." Vi var beredda på att betala fullt pris, just för att det var honom vi ville ha:) Han tassade rakt in i våra hjärtan, sen fanns det ingen återvändo! :)<3
Var bara en tanke jag hade eftersom vi inte alls diskuterat vad som händer om foderkatten skulle gå bort (Gud förbjude att det händer;( )
Just nu är det rena bergodalbanan mellan hopp och förtvivlan;( även om det för tillfället ser en aning ljusare ut! För oss spelar det ingen roll var vet-räkn kostar jag kommer att betala precis vad som helst, bara lillkillen blir frisk! Hans värde som familjemedlem har ingen prislapp! Det är en fantastisk underbar liten kille och vi älskar honom gränslöst!
Så ni får gärna fortsätta hålla tassar o tummar för honom!

Totta
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav Totta » lör 17 sep 2016, 12:22

Jag håller absolut tummar och tassar. Bra att det ser lite ljusare ut nu. :-)
Pixie SOM n, f 2008
Francis SOM p, f 2009
Havalina SOM a, f 2012

Persson SBI a 1990 -2008, Ronja SOM n 1990 - 2006, Moix SOM p 1991 - 2004, Zelig svart husis 1995 - 2007, Chap rödtabby husis 1983 - 1990, Wham svart husis 1983 - 1986, Tusse SIA n 1969 - 1971

Kia1959
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav Kia1959 » lör 17 sep 2016, 16:36

Tack! :heart:

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt
Katt: Bengal

Inläggav Starwatcher » lör 17 sep 2016, 23:08

Vi håller också tummar och tassar för er lilla pojke.

Vet precis hur det är när man vet direkt att men där är ju just min katt men också hur vidrigt ont det gör när lilla katten blir svårt sjuk. Min Tös visste inte veterinärerna om hon skulle klara sig när hon blev sjuk som bara kattungen men det gjorde lilla kämpen som nu är dryga 6 år. Håller tummarna att det går lika bra för er sötnos :consoling:
Bild

Kia1959
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav Kia1959 » sön 18 sep 2016, 23:29

Såg ljusare ut skulle få hämta hem idag ( söndag kväll) efter 2 dagar utan feber.Men han insjuknade igen i hög feber så han är ännu kvar på djursjukhuset;( vi vet nu att han kämpar med att besegra corona virus, men vet ännu inte om det muterat och blivit FIP. En fruktansvärd bergodalbana mellan hopp o förtvivlan! Några timmar senare åter feberfri o äter igen, en sanslöst stark liten kämpe! Han förtjänar att vinna denna kamp, men då måste också viruset besegras innan det muterar.Så vi hoppas fortfarande men det blir allt svårare tro det här ska gå vägen, livet är allt bra ruttet ibland!;( tack alla ni som stöttar o peppar ni är hjärtegoa allihop! Må vår lille prins vinna kampen <3

Siv
Kompetent katt
Kompetent katt

Inläggav Siv » mån 19 sep 2016, 00:49

Vi håller alla tummar och tassar vi har för lille pojken. <3

Safia
Professionell katt
Professionell katt
Katt: 3 husisar från misärhem/koloni

Inläggav Safia » mån 19 sep 2016, 08:46

Två tummar och tolv tassar hålls för lill-killen. :heart:
Ägd av nervknippet och ångestmissen Jaromir, bossen i huset Jacek och blinde Vilbert.

Kia1959
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav Kia1959 » fre 14 okt 2016, 10:29

Hej!
Det har varit en jobbig månad, med vak, temptagn,ge vätskeersättning osv ,för att se till att vår lille pälskling, haft det så bra det bara gick.
Nu har vi 3 dygn bakom oss utan mediciner, och så här långt verkar allt bra ! :-D Vågar nu nästan tro på, att detta ska gå vägen, och vår pälskling kan få ett långt o lyckligt liv med oss! Har varit en riktig bergodalbana känslomässigt, och man är allt lite trött :tb_wink: Men det har varit värt precis allt! Tack alla ni som stöttat oss! Idag blir lillkillen 7 mån och det ska firas med lite extra katt godis! Ett sanslöst stort tack till vår underbara veterinär för all hjälp, och för att hon vågar tänka och agera "outside the box" :heart: :heart:

Totta
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav Totta » fre 14 okt 2016, 16:23

Härligt att höra! :rosor:
Pixie SOM n, f 2008
Francis SOM p, f 2009
Havalina SOM a, f 2012

Kia1959
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav Kia1959 » fre 24 feb 2017, 09:38

Hej!
Tänkte kanske någon funderat på hur det gick för vår lille pälskling vi hade på foder?
Efter ca 7 v med ständig oro och m hotet om att lillkillen höll på att utveckla torr FIP. Blev han så friskförklarad. Jag diskuterade m uppfödaren om att häva foderavtalet, då kattungen testats positiv för corona viruset ,och att det antogs att det var detta, han kämpat för att övervinna. Jag försökte förklara att jag inte klarade leva med oron, att han framöver skulle utveckla FIP, då han skulle vistas hos uppfödaren vid parning.Ville inte utsätta honom för den stressen, ej heller för ev stress som utställningar kan orsaka.Jag ville köpa ut honom och avvakta tills han kommit över den ålder då risken är störst att de utvecklar FIP.Gensvaret från uppfödaren var minst sagt hemskt, och jag upptäckte sidor hos henne, jag önskar att jag aldrig hade behövt se.Varken vädjan eller bön hjälpte, ej heller råd från 1 vet att vänta minst 1 år innan parning.Vet nr 2 ansåg att han inte borde gå i avel alls.Trots detta var uppfödaren inte villig häva kontraktet och låta mig köpa ut katten, utan han skulle gå i avel. Efter mycket bråk och en trasig relation till uppfödaren, valde jag att häva kontraktet, och återlämna min lille pälskling.Det värsta beslut jag någonsin tagit! Men jag kunde inte leva m oron att han skulle bli sjuk på grund av en ny stressituation. Jag kanske är korkad men så kände jag det.För mig var han en familjemedlem, för uppfödaren tycktes han vara en källa till ev framtida inkomster.Jag saknar honom fruktansvärt mycket! Har svårt bearbeta sorgen,veta hur man ska hantera sorgen då han ju faktiskt lever. Uppfödaren mötte upp och hämtade honom på"neutral" mark. Fick aldrig ens reda på om han kom hem ok. Efter denna erfarenhet har jag bestämt mig för att aldrig mer vara fodervärd.Det finns nu en ny pälsklädd familjemedlem, hos oss som är underbar på alla sätt och vis och han är inköpt på "vanligt" vis.Dvs han är vår.Vi älskar honom djupt och innerligt.Dock kan han inte ersätta lillkillen jag kände mig tvungen att lämna tillbaka,( vilket naturligtvis inte heller är meningen) vi hade en speciell relation efter 7 tuffa v där vi inte visste om han skulle överleva.Han har en alldeles speciell plats i mitt hjärta och kommer alltid finnas där.
Jag tackar för det stöd jag fick härute under tiden lillkillen var sjuk.
Önskar er allt gott, ha nu en riktigt fin helg allesammans.

Bild

Kia1959
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav Kia1959 » fre 24 feb 2017, 09:41

Tilläggas bör att lillkillen finns på uppfödaren hemsida under fliken avelshanar

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator
Katt: ett gäng busiga birmor

Inläggav Yrhättans » fre 24 feb 2017, 20:28

Jag beklagar den upplevelse ni fått gå igenom med lillkillen och jag förstår det kommer att ta lång tid att bearbeta. Tyvärr finns det bra och dåliga uppfödare och av berättelsen att döma är det inte den bästa ni har haft kontakt med.
Hoppas få se bilder på er nya för alltid kisse.

Återgå till "Avel, genetik, utställning och uppfödning"