Genetikhjälp!

Vill du prata uppfödning, utställning och genetik? Isåfall är detta rätt ställe!

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Elsasmatte
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Genetikhjälp!

Inläggav Elsasmatte » ons 27 jul 2016, 22:39

Hej,
Min lilla tjej ser väldigt konstig ut i ansiktet, brett mellan ögon, ganska runt huvud(har kollat så dd inte är vattenskalle hos vet) och ganska kort nos. Hon är långhårig.
Hennes mamma är en svart/vit korthårig huskatt(tog över henne då hon car dräktig) vet vem pappan är då dom hade två innekatter, han är en långhårig huskatt(ser lite ut som en ragdoll).

Min fråga är nu; skulle de möjligtvis kunna vara perser i hans gener som träder fram i min? Eller tror ni bara att hon är utvecklingsstörd eller liknande? Jag har trott att hon har downs syndrom typ, men har googlar en del på perser kattungar i 2 veckors ålder och det finns en mer likhet där än det gör hos andra raser iaf..

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Användarvisningsbild
Kryddmamma
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt
Katt: Chili, Curry MCO och Vanilla MCO

Re: Genetikhjälp!

Inläggav Kryddmamma » tor 28 jul 2016, 00:28

Den missbildning som man vanligen avlar på inom perser (brachycephalia) kan uppkomma spontant och behöver inte bero på att det finns perser I släkten. Det behöver inte heller betyda att det finns skador på hjärnan heller.

Dock skulla jag vilja råda dig att gå till vet, eftersom du verkar orolig och eftersom du inte vet varifrån utseendet kommer eller om det påverkar/kommer påverka katten mentalt (eller fysiskt).

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt
Katt: Bengal

Inläggav Starwatcher » tor 28 jul 2016, 09:18

Även om det skulle vara en missbildning så kan ju katten bli en helt fantastiskt underbar katt. Tänk bara på t.ex Grumpy cat vilken glädje den katten gett sin ägare och vi andra :love:
Bild

Fragole
Überkatt
Überkatt
Katt: Honeydew och Pisco (huskatter)

Re: RE: Re: Genetikhjälp!

Inläggav Fragole » tor 28 jul 2016, 10:29

Starwatcher skrev:Även om det skulle vara en missbildning så kan ju katten bli en helt fantastiskt underbar katt. Tänk bara på t.ex Grumpy cat vilken glädje den katten gett sin ägare och vi andra :love:

Och Lil Bub!!

Elsasmatte
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav Elsasmatte » tor 28 jul 2016, 10:47

Alltså min kattunge är underbar och jag skulle aldrig avliva henne om det inte är något hon lider av.

Veterinären tyckte vi skulle kolla på henne ordentligt när hon är runt 9 veckor och vi ska vaccinera henne första gången, så jag väntar med stt åka dit tills dess(var den är en gång när hon var 1 vecka typ).

Hon är jättesocial, spinner hela tiden och gosar in sig i mig och barnen. Är helt kär i min lilla tjej och vill bara att hon ska må bra.

Hon har ju ökat bra i vikt och gjort allt hon "borde" för sin ålder. Möjligen lite Sen på att gå bra... Vet inte hur bra dom brukar gå när dom är 18 dagar? Men hon går inte på alla fyra utan bara ibland...

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt

Inläggav Starwatcher » tor 28 jul 2016, 10:55

Lilla tjejen och hennes mamma har verkligen dragit en vinstlott som fått er som deras familj :rosor:
Bild

Användarvisningsbild
Weaxzezz
Kosmoskatt
Kosmoskatt
Katt: 2 x huskatt
Kontakt:

Inläggav Weaxzezz » tor 28 jul 2016, 13:08

Angående "kattdowns": Katter kan inte ha Down's syndrom eftersom deras genetik och antal kromosomer är olika. Det finns en rad olika fysiska missbildningar och beteenden som många klumpar ihop eftersom de kan likna Down's något.

Vänlig hälsning, besserwisser

Sent from my iPhone using Tapatalk

Elsasmatte
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav Elsasmatte » tor 28 jul 2016, 14:04

Jag fattar väl
Också att set inte finns men skrev "typ" för att försöka förklara utseendet.

Användarvisningsbild
satanica
Überkatt
Überkatt
Katt: bengaler
Kontakt:

Inläggav satanica » tor 28 jul 2016, 18:36

har du någon bild?
Bild

Användarvisningsbild
myntasmatte
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt
Katt: Huskatt x3

Inläggav myntasmatte » fre 29 jul 2016, 18:04

Eftersom kattungen har twisted legs, och syskonen hade gomspalt, är det inte helt osannolikt att den har andra funktionshinder.

Katten Monty som saknar näsben:

Bild
Bild

Användarvisningsbild
Jenny_E
Kompetent katt
Kompetent katt
Katt: Huskatt och ragdolldrömmar

Inläggav Jenny_E » fre 29 jul 2016, 23:32

Kryddmamma skrev:Den missbildning som man vanligen avlar på inom perser (brachycephalia) kan uppkomma spontant och behöver inte bero på att det finns perser I släkten. Det behöver inte heller betyda att det finns skador på hjärnan heller.

Dock skulla jag vilja råda dig att gå till vet, eftersom du verkar orolig och eftersom du inte vet varifrån utseendet kommer eller om det påverkar/kommer påverka katten mentalt (eller fysiskt).

Kommer den spontant i samma utsträckning som på tex perser?

Elsasmatte
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav Elsasmatte » lör 30 jul 2016, 12:21

Bild

Har lite andra bekymmer.... Enl royal canins "dag för dag" så stämmer de inte riktigt heller... Hon är 20 dagar och bör kunna gå ordentligt(vilket hon inte kan då ena bakbenet är ngt vridet fortf så hon tappar balansen...
Hon kan inte heller dra tillbaka sina klor? Brukar de diffa ngt eller kan alla normala kattungar detta när dom är 20 dagar?

Ang Twisted legs så har de inget med en "funktionsnedsättning" att göra. Det handlar om att de e trångt i livmodern och då ligger benen fel ich senorna blir för korta. Googla på det så finns det massor med information.

Att de andra hade gomspalt var för att dom inte var tillräckligt utvecklade, dom kom för tidigt enl veterinären. (Ingen vägde över 50geam)

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt

Inläggav Starwatcher » lör 30 jul 2016, 12:48

Gissar att orsaken till att hon är lite sen i utvecklingen beror på att hon är för tidigt född. I så fall kommer hon i kapp med tiden. Har hört av uppfödare som fått kull med unge som haft twisted legs att det tog lite längre tid innan ungen gick som vanligt med för den lilla bengalen blev allt perfekt senare.

Hon är verkligen söt, lilla tjejen :love:
Bild

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator
Katt: ett gäng busiga birmor

Inläggav Yrhättans » lör 30 jul 2016, 12:57

Det har med stor sannolikhet att göra att hon är för tidigt född. Det kommer med tiden. Allt helt förlita sig på kurvor och annat för kattungar är som för små barn, alla är individer och det är mycket annat som styr. Tror benet kommer att rätta till sig allteftersom den lilla sötnosen blir starkare och får mer muskelmassa. Jag har just nu fyra småtroll som alla är sina egna individer och utvecklas i sin egen takt, precis som det ska vara.

Hon är verkligen supersöt!

Elsasmatte
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav Elsasmatte » lör 30 jul 2016, 14:08

Hon är verkligen superduktig på att öva öva! Hon går omkring mest hela tiden när hon "får" för sin mamma... Jag är kanske taskig men jag har stängt in hennes mamma för att låta henne gå omkring och öva lite själv för annars får hon inte det.. Är det dumt kanske?

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator
Katt: ett gäng busiga birmor

Inläggav Yrhättans » lör 30 jul 2016, 14:29

Elsasmatte skrev:Hon är verkligen superduktig på att öva öva! Hon går omkring mest hela tiden när hon "får" för sin mamma... Jag är kanske taskig men jag har stängt in hennes mamma för att låta henne gå omkring och öva lite själv för annars får hon inte det.. Är det dumt kanske?

Låt dom vara tillsammans. Småtroll brukar se till att de får som de vill så hon kommer säkert att öva på ändå. Det är viktigt med "mamma" närhet för hennes utveckling. I vanliga fall gäller att man inte får skilja mamma från ungar före 12 veckor vilket betyder att hela familjen måste med om det är veterinärbesök eller annat.

Elsasmatte
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav Elsasmatte » lör 30 jul 2016, 16:32

Jo jag vet att det är 12 veckor som gäller.... Det värsta är att hon "biter" henne jättehårt så den lilla skriker, är rädd stt hon inte vill att hon ska leva typ? Hon har ju ingen mjölk och hon bryr sig bara ibland... Men det är så svårt att veta för i vanliga fall hade jag bara litat på mamman.... :/ hon löper nu också. Ska kastrera henne så fort bebis blivit lite större.

Användarvisningsbild
myntasmatte
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt
Katt: Huskatt x3

Inläggav myntasmatte » lör 30 jul 2016, 21:35

Elsasmatte skrev:Ang Twisted legs så har de inget med en "funktionsnedsättning" att göra. Det handlar om att de e trångt i livmodern och då ligger benen fel ich senorna blir för korta. Googla på det så finns det massor med information.

Att de andra hade gomspalt var för att dom inte var tillräckligt utvecklade, dom kom för tidigt enl veterinären. (Ingen vägde över 50geam)

För mig är ett funktionshinder/funktionsnedsättning något som gör att individen inte fungerar normalt, oavsett vad det beror på. Vi människor kan t.ex. få CP om vi inte får tillräckligt med syre vid födseln - då är det inget som har med genetik eller kromosomer att göra.

Vad jag menade var att det inte är helt ovanligt att sjukdomar/missbildningar drabbar flera funktioner. Jag läser en del på internationella forum, och då ser man t.ex. att neurologiska åkommor ofta ackompanjeras av blindhet, dövhet, "förståndshandikapp" och dyl.

Men jag förstår din poäng, och självklart kan det vara en olycklig slump att det var trångt i livmodern, de var för tidigt födda, och eventuellt någon annan diagnos med tanke på ögonen.
Bild

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt

Inläggav Starwatcher » lör 30 jul 2016, 22:45

Men har TS katt problem med ögonen? :-k kanske missat det. Fattade det mer som att kattungen har ett lite mer perserliktbutseende med bredare mellan ögonen.
Bild

Totta
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: Somali + hund

Inläggav Totta » lör 30 jul 2016, 23:57

Hon är ju antagligen minst en vecka "yngre" än sin ålder, så jag skulle kolla utvecklingskurvan mer efter det.
Pixie SOM n, f 2008
Francis SOM p, f 2009
Havalina SOM a, f 2012

Persson SBI a 1990 -2008, Ronja SOM n 1990 - 2006, Moix SOM p 1991 - 2004, Zelig svart husis 1995 - 2007, Chap rödtabby husis 1983 - 1990, Wham svart husis 1983 - 1986, Tusse SIA n 1969 - 1971

Elsasmatte
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav Elsasmatte » sön 31 jul 2016, 09:10

myntasmatte skrev:
Elsasmatte skrev:Ang Twisted legs så har de inget med en "funktionsnedsättning" att göra. Det handlar om att de e trångt i livmodern och då ligger benen fel ich senorna blir för korta. Googla på det så finns det massor med information.

För mig är ett funktionshinder/funktionsnedsättning något som gör att individen inte fungerar normalt, oavsett vad det beror på. Vi människor kan t.ex. få CP om vi inte får tillräckligt med syre vid födseln - då är det inget som har med genetik eller kromosomer att göra.

Vad jag menade var att det inte är helt ovanligt att sjukdomar/missbildningar drabbar flera funktioner. Jag läser en del på internationella forum, och då ser man t.ex. att neurologiska åkommor ofta ackompanjeras av blindhet, dövhet, "förståndshandikapp" och dyl.

Men jag förstår din poäng, och självklart kan det vara en olycklig slump att det var trångt i livmodern, de var för tidigt födda, och eventuellt någon annan diagnos med tanke på ögonen.

Jo absolut det håller jag med om, men "klumpfot" som kan liknas med detta är ju inget man kallar handikapp, det försvinner efter ett tag när man haft bebisen fot i skena och min kattunges ben var hela vridna när hon föddes men nu är det bara ena benet som är lite vridet inåt... Jag masserar ich det blir bättre varje dag, :) en cpskada försvinner inte! Då är det en funktionsnedsättning.

Elsasmatte
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav Elsasmatte » sön 31 jul 2016, 09:12

Starwatcher skrev:Men har TS katt problem med ögonen? :-k kanske missat det. Fattade det mer som att kattungen har ett lite mer perserliktbutseende med bredare mellan ögonen.

Nope inga fel på ögonen, verkar se bra och höra bra och det rinner inget ur ögonen :)

Elsasmatte
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav Elsasmatte » sön 31 jul 2016, 09:12

Totta skrev:Hon är ju antagligen minst en vecka "yngre" än sin ålder, så jag skulle kolla utvecklingskurvan mer efter det.

Tack! Ska försöka tänka så! Även om de e svårt man vill ju att ens bebis ska va perfekt [HEAVY BLACK HEART]️[HEAVY BLACK HEART]️[HEAVY BLACK HEART]️

Elsasmatte
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav Elsasmatte » sön 31 jul 2016, 09:18

IMG_6859.JPG

IMG_6859.JPG

Översta bilden är hur Pälsis see ut idag, där ser man hur benen ser, att den ena är lite inåt..

Understa bilden är hon kanske 1 dag gammal, hittade ingen annan bild men man ser iaf lite hur konstiga tassar och ben ser ut...

Elsasmatte
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav Elsasmatte » sön 31 jul 2016, 09:19

Bild

Bild

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt

Inläggav Starwatcher » sön 31 jul 2016, 10:04

Elsasmatte skrev:
Totta skrev:Hon är ju antagligen minst en vecka "yngre" än sin ålder, så jag skulle kolla utvecklingskurvan mer efter det.

Tack! Ska försöka tänka så! Även om de e svårt man vill ju att ens bebis ska va perfekt [HEAVY BLACK HEART]️[HEAVY BLACK HEART]️[HEAVY BLACK HEART]️

Hon är perfekt, precis som just hon är! Men för tidigt född - det tar hon igen med tiden precis som små människobebisar gör som är för tidigt födda.
Bild

Elsasmatte
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav Elsasmatte » ons 21 sep 2016, 21:29

Bild

Elsasmatte
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav Elsasmatte » ons 21 sep 2016, 21:29

Såhär ser hon ut idag... förmodligen ingen perser men världens bästa katt [HEAVY BLACK HEART]️

Användarvisningsbild
KattenOxå
Avstängd
Katt: Bengaler

Inläggav KattenOxå » ons 21 sep 2016, 21:33

Wow! Hurra för den lilla överlevaren Pälsis! :rosor:
Hon är ljuvligt söt!
Vilket superbra jobb ni verkar ha gjort med flaskmatning och varmhållning osv osv
Bette Davis: "It's better to be hated for who you are, than to be loved for someone you're not. It's a sign of your worth sometimes, if you're hated by the right people."

Användarvisningsbild
Weaxzezz
Kosmoskatt
Kosmoskatt
Katt: 2 x huskatt
Kontakt:

Inläggav Weaxzezz » tor 22 sep 2016, 17:26

Dör sötdöden, så himla fin

Elsasmatte
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav Elsasmatte » tor 22 sep 2016, 22:57

Tack:) Hon är världens mysigaste :) Dock är hon ju pytteliten, hon är ju snart 12 veckor ich väger bara 550gram.
Dock inget fel på henne förutom att hon har underbett, sa veterinären när vi vaccinerade. Så hoppas det stämmer!

Aziz
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt
Katt: Bengal, Abessinier

Inläggav Aziz » tor 22 sep 2016, 23:18

Men en sån sötnos. :luv: Vilket bra jobb du har gjort! :rosor:

Användarvisningsbild
Trashkitten
Mästerkatt
Mästerkatt
Katt: Huskatt, ragdoll, norsk skogkatt
Kontakt:

Inläggav Trashkitten » lör 24 sep 2016, 14:26

Söt tjej :luv:
Har veterinären kollat hennes sköldkörtelvärden? Ragdollklubbarna har börjat uppmärksamma dvärgväxt hos katt och framförallt då hos ragdoll och man har hittat ett samband med en dåligt fungerande sköldkörtel. Finns mer att läsa här http://www.scandinavianragdoll.com/halsa/dvargvaxt/

Återgå till "Avel, genetik, utställning och uppfödning"