Flaskmata kattunge

Vill du prata uppfödning, utställning och genetik? Isåfall är detta rätt ställe!

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Elsasmatte
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Flaskmata kattunge

Inläggav Elsasmatte » ons 13 jul 2016, 13:18

Hej, Har skrivit en annan tråd om mina kattungar som föddes, där alla var väldigt små, och många hade missbildningar eller helt enkelt inte var färdiga.

Nu har alla utom en dött och jag flaskmatar den lilla som är kvar, hon är tre dygn och väger idag 63gram. Hon vägde 49 när hon föddes. Jag matar varje till varannan timme, jag arbetar hemifrån och har henne innanför tröjan hela dagen, varje gång hon piper erbjuder jag flaska, masserar för att hon ska kunna kissa/bajsa (vilket hon gör) och hon äter oftat 1-2 ml per gång.

Jag låter även henne ligga i sin låda med värmeflaska, värmekudde och mamman är där till och från (men ger ingen mat, bara tvättar och gosar) Är det dåligt att låta henne vara med mamman?

Vad bör jag tänka på för att inte förlora den här lilla också?? :(

Användarvisningsbild
Araneas
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: Devon Rex
Kontakt:

Re: Flaskmata kattunge

Inläggav Araneas » ons 13 jul 2016, 14:56

Det är bra att låta henne vara med mamman mellan matningarna! Jag tycker det låter som att du gör allt du kan. Mata så ofta hon verkar hungrig, håll henne varm, en kall unge kan ej tillgodogöra sig mat, låt henne vara nära sin mamma, kissa henne efter varje måltid. Håll ut, jag håller alla tummar för dig! Har du sett om denna har gomspalt också eller ser den hel ut?

Skickat från min D5803 via Tapatalk
Bild

Elsasmatte
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav Elsasmatte » ons 13 jul 2016, 15:31

Araneas skrev:Det är bra att låta henne vara med mamman mellan matningarna! Jag tycker det låter som att du gör allt du kan. Mata så ofta hon verkar hungrig, håll henne varm, en kall unge kan ej tillgodogöra sig mat, låt henne vara nära sin mamma, kissa henne efter varje måltid. Håll ut, jag håller alla tummar för dig! Har du sett om denna har gomspalt också eller ser den hel ut?

Skickat från min D5803 via Tapatalk

Tack för svar :)
Denna ser ut att ha hel gom, har aldrig bubblat ur näsan heller så jag tror inte det är något hål längre ner heller, men jag har sett rätt långt ner och det har inte vart något hål öht. Hon är väldigt väldigt pipig och stark, kravlar omkring och slåss med tassarna när man bär henne, inte alls som de andra var , dvs ganska slappa och bara gapade när man försökte mata dom..

Försöker hålla henne varm så gott jag kan, men iom att hennes mamma bara är där ibland måste jag ha henne hos mig rätt mkt, och då har jag haft henne innanför tröjan för att hon skriker så när hon ligger i lådan(har värmekudde och en flaska där med ifall mamman inte är där). Hoppas att det räcker med detta, mina barn kommer bli förkrossade om denna också dör :(

Användarvisningsbild
satanica
Überkatt
Überkatt
Katt: bengaler
Kontakt:

Inläggav satanica » sön 17 jul 2016, 18:15

värme är a och o. Hade själv fått en liten som stödmatades 24timmar om dygnet då mamma varken hade mjölk eller hade intresse av den lilla. Hon matades ibland oftare än varannan timme då hon själv tydligt sa att hon var hungrig. Vi gjorde en liten bolåda av en plastbytta med petflaskor med hett vatten som var inlindad med fleece som byttes vid typ varje matning.
Bild

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator
Katt: ett gäng busiga birmor

Inläggav Yrhättans » sön 17 jul 2016, 19:05

Håller tummarna att allt går bra. Du gör allt du kan och att bära henne med dig så hon blir varm av din kroppsvärme är bra.
Du får gärna lägga in bild så vi kan se sötnosen.

StefanZ
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt
Katt: Russian blue
Kontakt:

Inläggav StefanZ » tis 23 aug 2016, 23:58

Elsasmatte skrev:Hej, Har skrivit en annan tråd om mina kattungar som föddes, där alla var väldigt små, och många hade missbildningar eller helt enkelt inte var färdiga.

Nu har alla utom en dött och jag flaskmatar den lilla som är kvar, hon är tre dygn och väger idag 63gram. Hon vägde 49 när hon föddes. Jag matar varje till varannan timme, jag arbetar hemifrån och har henne innanför tröjan hela dagen, varje gång hon piper erbjuder jag flaska, masserar för att hon ska kunna kissa/bajsa (vilket hon gör) och hon äter oftat 1-2 ml per gång.

Jag låter även henne ligga i sin låda med värmeflaska, värmekudde och mamman är där till och från (men ger ingen mat, bara tvättar och gosar) Är det dåligt att låta henne vara med mamman?

Vad bör jag tänka på för att inte förlora den här lilla också?? :(

Hur har det gått? Start från 49 gram är något av ett rekord. Men jag vet minst ett fall där ungen på 48g klarade sig...

Att döma av inlägget gör du allt rätt, och det går bra för ungen. Att bära kattungen vid bröstet är ett bra knep, kängurumetoden gör underverk, både med förtidiga babisar och svaga kattungar. Bra också att du väger hela tiden, så du har god koll på utvecklingen.

Ett par allmäna tips: svaga och tidigt födda är ofta dåliga på att suga. Likaså kattungar som har tillgång till mammas tutte är ofta tveksamma till flaskan. I dylika fall är det ofta lättare med en injektionsspruta utan nål, eller doseringsspruta. Ja i nödfall kan pipett eller tom ett sugrör användas... Ungen behöver inte suga, det räcker att den kan svälja.. Så det kan funka också för en del med gomspalt...
Det är dock viktigt att mata på rätt sätt i rätt ställning. Magen ner, huvudet upp. Kroppen kan lyftas något snett uppåt. Sprutan in i mungipan, och man lämnar en-två droppar där innanför mungipan. Kroppstempererat vätska. Så ungen kan svälja, och då tar man nästa droppe... Om ungen är duktig på att svälja går det rätt fort. annars tar det sin tid och tålamod. Man skall alltså INTE strila in vätskan tvärs över munnen, med risk att det hamnar i vrångstupen...
Ibland börjar ungen suga på sprutan. då kan man rent av sätta på en napp på sprutan...
Rapa efteråt.

Ett annat, nytt, tips är att använda en liten svamp, te.x en sån som används vid make-up. Mätta den med kmr eller getmjölk, och så får ungen suga ifrån den. Och man är beredd med mera kmr eller getmjölk i sprutan motsvarande, och droppar på allteftersom...
Funkar fint i vissa lägen...
"Även du kan bli en vardagshjälte"

Elsasmatte
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav Elsasmatte » ons 21 sep 2016, 21:25

Åh tack för all omtanke!!
Hon lever än idag :-) och väger 550gram. Hon är alltså fortfarande pytteliten, men hon vanlig mat, går på låda och tvättar sig Och leker en massa :)
Hon är supergosig och vill vara med överallt. När barnen är vakna följer hon efter dom vart dom än går och åker gärna dockavagn ich ligger i docksäng och spinner jämt :)

Hon har ganska stort överbett dock, ich kort nos. Vet inte om det är ngt "fel" åå henne men enl vet är hon förmodligen tidigt född och därav så liten från början.

Hon har också lite fel på bakbenen fortfarande. Går lite "ryckigt" med bakdelen men från att ha haft helt vridna ben till att gå vanligt och kunna hoppa upp i soffan och vara på alla bord ich diskbänkar och Gud vet vad måste jag ändå säga att hon är väldigt duktigt

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Elsasmatte
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav Elsasmatte » ons 21 sep 2016, 21:26

IMG_7537.JPG

Elsasmatte
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav Elsasmatte » ons 21 sep 2016, 21:30

Bild

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator
Katt: ett gäng busiga birmor

Inläggav Yrhättans » ons 21 sep 2016, 22:41

Åh, så söt hon är.

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt
Katt: Bengal

Inläggav Starwatcher » tor 22 sep 2016, 08:05

Hon är så söt och fin :love:

Måste säga att både du och lilla tjejen har kämpat så väl :rosor: Visst, liten men hennes egentliga ålder är ju lägre så hon kommer nog i kapp storleksmässigt med tiden och bakbenen tar sig nog också.

Så fint för både henne och barnen med ett så starkt band och vänskap :hi5:
Bild

Återgå till "Avel, genetik, utställning och uppfödning"