Preparera långhårig huskatt

Vill du prata uppfödning, utställning och genetik? Isåfall är detta rätt ställe!

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Användarvisningsbild
Fam.Morrhår
Gurukatt
Gurukatt
Katt: Ett gäng Morrisar
Kontakt:

Preparera långhårig huskatt

Inläggav Fam.Morrhår » mån 06 jun 2016, 16:55

Bild
Tjena!
Har äntligen tagit mod till mig att prova lyckan på utställning! Hade tänkt ställa ut min Plexi (huskatt) i Helsingborg nu i Augusti. Dock har jag lite frågor ang. preparering, specifikt shampoo samt balsam.
Vad tror ni för sort skulle passa? Det finns ju en biljon olika sorter och jag vet inte alls var jag ska börja...
Plexi har en väldigt fluffig o mjuk päls när man tar på henne, en hel del underull och krullar sig lätt när hon blivit blöt o sedan torkar. Samtidigt känns den inte direkt silkig o sval som Bobo´s (Ragdoll) eller lång och "flyig" som hennes bror Atlas (kullsyskon).
Jag har provat bada henne en gång med Espree Silky Show shampoo samt balsam, men efteråt tyckte jag att pälsen blev väldigt platt. Fortfarande mjuk, men inte alls lika uppfluffad som hon var före badet.
Hoppas det går att få rätsida med det, och att Plexi inte har nått emot att visa upp sig bland en massa främmande katter o människor!

Bild
Plexi - HcL ns 3 år
Bobo Rag n04 2 år
Messi - Rag n04 2 år
Mirai - HcL n 03 6 Mån
R.i.p Atlas 2016-08-12 :cry: :-({|=

Fragole
Überkatt
Überkatt
Katt: Honeydew och Pisco (huskatter)

Re: Preparera långhårig huskatt

Inläggav Fragole » mån 06 jun 2016, 18:59

Har inga tips då jag bara har korthåriga katter som tyvärr inte har psyket att ställas ut, men ville bara säga att hon är underbart vacker!

Användarvisningsbild
zaddraya
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: Merlin (husis) Riga, Manda (BRI)
Kontakt:

Inläggav zaddraya » mån 06 jun 2016, 19:00

Huskatt är ju svårt, alla har olika päls... Men såhär gör jag med Merlin;
1. Anju beaute degrease + skölj snabbt
2. Någon form av vitschampo och någon form av svartschampo (Merlin är svartvit) + skölj snabbt
3. Espree silky show schampo + skölj snabbt
4. Espree silky show balsam
5. Skölj, skölj, skölj och skölj lite till.

Det har väl gått sådär för Merlin på utställning, men sen jag började med den här proceduren har han i alla fall aldrig fått anmärkning på prepareringen. I lördags lyckades han ta dubbla BIS t.o.m. ("vanligt" BIS och senior-BIS).
Merlin (HCL n02) - 15/4 -09
IP S*Billfeldt's Riga made of gold (BRI g) - 29/10 -09
SP S*Billfeldt's Manda Mandarin (BRI e24) - 3/7 -10
Ganondorf (kinesisk grottgecko) - 2012

Kattstatus - För ett bättre kattliv!
SE*Expelliarmus

Användarvisningsbild
Miamiomi
Veterankatt
Veterankatt
Katt: SRS, LPL & BRI

Inläggav Miamiomi » mån 06 jun 2016, 19:04

Har inga tips själv, men om du har facebook finns det en grupp som heter "Vi som ställer ut huskatter". Där kan du säkert få en massa tips och råd :-D
"You've met with a terrible fate, haven't you?"

Midna (GRCA/PIP Tiddlywinks Sotiga Sodom, SRS n) 21/5-12
Ghirahim (IP S*ÄgirsHus BC Rune, LPL n 32) 13/10-13
Link (S*Billfeldt's Primo, BRI b) 3/8-15

SE*Hyrule's (Under uppbyggnad) http://hyruleselkirkrex.weebly.com/

Användarvisningsbild
Fam.Morrhår
Gurukatt
Gurukatt
Kontakt:

Inläggav Fam.Morrhår » mån 06 jun 2016, 19:31

Fragole skrev:Har inga tips då jag bara har korthåriga katter som tyvärr inte har psyket att ställas ut, men ville bara säga att hon är underbart vacker!

Tack! Ja hon är väldigt vacker! :heart: Dock har jag tvekat med att ställa ut så hon är lite misstänksam mot nya människor o katter, men har man inte provat så får man inte veta om det går eller inte. :)

zaddraya skrev:Huskatt är ju svårt, alla har olika päls... Men såhär gör jag med Merlin;
1. Anju beaute degrease + skölj snabbt
2. Någon form av vitschampo och någon form av svartschampo (Merlin är svartvit) + skölj snabbt
3. Espree silky show schampo + skölj snabbt
4. Espree silky show balsam
5. Skölj, skölj, skölj och skölj lite till.

Det har väl gått sådär för Merlin på utställning, men sen jag började med den här proceduren har han i alla fall aldrig fått anmärkning på prepareringen. I lördags lyckades han ta dubbla BIS t.o.m. ("vanligt" BIS och senior-BIS).

Oj det var många preparat. o.o Ja det verkar ju vara jättetrixigt med huskatter eftersom de kan se så himla olika ut...
Plexi lär få en tuff tid framför sig när jag nu ska experimentera med vad som kan bli bra. :smile:
(Ska dock försöka undvika bada henne föööör mycket.)

Miamiomi skrev:Har inga tips själv, men om du har facebook finns det en grupp som heter "Vi som ställer ut huskatter". Där kan du säkert få en massa tips och råd :-D

Tack för tipset! :-D
Plexi - HcL ns 3 år
Bobo Rag n04 2 år
Messi - Rag n04 2 år
Mirai - HcL n 03 6 Mån

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator
Katt: ett gäng busiga birmor

Inläggav Yrhättans » mån 06 jun 2016, 22:07

Åh, så vacker hon är!
Jag har själv birma som ska vara silkig men inte platt. Det som fungerar bäst här är:

Blöt katten lite, krama in balsam, vänta 5-10 min. Enklast att linda in katt i handduk så den inte försöker slicka bort balsam.
Skölj en kort stund och sedan schampo, jag sköljer alltså inte bort allt balsam innan jag schamponerar.
Sen är det dags att skölja, när du tror du är klar så fortsätt minst 10 minuter till.
Vattnet ska pärla, precis som regn på en nyvaxad bil, då är det klart.

Jag använder all system professional som fungerar bra på mina.
Balsam jag använder är all system botanical conditioner (ger inte platt päls utan är lagom)
Schampo all system professional whitening (fungerar till alla färger)

Användarvisningsbild
Trashkitten
Mästerkatt
Mästerkatt
Katt: Huskatt, ragdoll, norsk skogkatt
Kontakt:

Inläggav Trashkitten » tis 07 jun 2016, 09:32

Jag har provat att bada katt på många olika sätt genom åren, men den katt (skogis) som ställs nu tycker inte om schampon som luktar så jag använder det här schampot och det här balsamet och har som bonus fått till en badrutin som ger henne perfekt show-kondition.
Det finns många olika schampon för att framhäva färger och pälsstruktur, men personligen uppskattar jag det här för att jag tycker att det tar fram den naturliga strukturen i pälsen och för en huskatt behövs egentligen inte så mycket mer. Vill du framhäva färgen på henne skulle du kunna använda deras"diamant-schampo" som jag tror skulle kunna fungera fint på en smoke-katt. Jag har själv använt det som nöd-schampo på min ragdoll en gång och han har nog aldrig varit så fin och olockig som efter det badet.
Att katten blev lite "platt" efter badet är inte så konstigt, det kan ta några dagar för pälsen att fluffa till sig igen. Man får prova sig fram för att se när man behöver bada sin katt. Min ragdoll badas alltid onsdagen innan utställning och skogisarna badas en vecka innan.

Lycka till med både bad och utställning! :-D

Tessera
Überkatt
Überkatt
Katt: Långhårig huskatt och birma
Kontakt:

Inläggav Tessera » tis 07 jun 2016, 09:37

Och jag använde PCL schampoo och balsam till mina långhåriga husisar (och använder det även till birmahuliganerna). Fungerar bra för mig, men det beror ju helt på pälskvaliten.
Bild
Tess 080207-121020, Leonardo 960101-130109 och Pandora 960101-150121 - saknade och älskade!

Användarvisningsbild
Fam.Morrhår
Gurukatt
Gurukatt
Kontakt:

Inläggav Fam.Morrhår » lör 18 jun 2016, 19:43

Tack för alla tips o råd, känns skönt att man alltid kan räkna med er forumister. :rosor:

Jag har bestämt mig för att prova ett märke som inte har nämnts här tror jag, Summerwinds, både shampoo o balsam, samt testa diamant-shampoot som Trashkitten rekomenderat. Var en del på Fb gruppen som rekomenderade det och då jag fick fatt i lite provflaskor på Summerwinds så ska jag testa det först. :smile:

I morgon blir det baaaaaaaaaaaaaaaaaaaad för Plexi. :hihi:
Plexi - HcL ns 3 år
Bobo Rag n04 2 år
Messi - Rag n04 2 år
Mirai - HcL n 03 6 Mån

BeaMorris
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse
Katt: Huskatt Morris F. 2015-05-14

Inläggav BeaMorris » tis 23 aug 2016, 20:01

https://www.instagram.com/p/BJddvCagDY8/Hej!

Måste bara skriva för din Plexi är sååååå lik min huskatt Morris.
Var har du får Plexi ifrån? Skulle kunna vara syskon från olika kullar... Vi bor i Ängelholm.
Har funderat på att ställa ut. :)

Vet inte hur man får in bilder här men här är en länk till en bild på min instagram:
https://www.instagram.com/p/BJddvCagDY8/

Mvh
Beatrice och Morris

Återgå till "Avel, genetik, utställning och uppfödning"