Utställning första gången

Vill du prata uppfödning, utställning och genetik? Isåfall är detta rätt ställe!

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Aziz
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt
Katt: Bengal, Abessinier

Utställning första gången

Inläggav Aziz » tis 24 maj 2016, 16:47

Funderar på att ställa ut vår kattunge en gång på kul för att pröva hur det är. Har varit på många utställningar men aldrig ställt ut katt själv. Vad behövs? Finns det någon checklista?

Användarvisningsbild
Monica
Katt Tant
Katt Tant
Katt: Cornish Rex & La Perm
Kontakt:

Re: Utställning första gången

Inläggav Monica » tis 24 maj 2016, 16:54

Ta kontakt med din uppfödare så kan hon/han hjälpa dig.
Bild
♥Alla katter har ett livsvärde men inte alla har ett avelsvärde.♥.

Totta
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: Somali + hund

Inläggav Totta » tis 24 maj 2016, 17:25

http://www.absolutkattklubb.se/innanutstallning.html
Här står det lite vad man kan behöva ha med. Säg till om du vill låna något :-D
Pixie SOM n, f 2008
Francis SOM p, f 2009
Havalina SOM a, f 2012

Persson SBI a 1990 -2008, Ronja SOM n 1990 - 2006, Moix SOM p 1991 - 2004, Zelig svart husis 1995 - 2007, Chap rödtabby husis 1983 - 1990, Wham svart husis 1983 - 1986, Tusse SIA n 1969 - 1971

Aziz
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt

Inläggav Aziz » tis 24 maj 2016, 17:49

Monica skrev:Ta kontakt med din uppfödare så kan hon/han hjälpa dig.

Det har jag gjort och hen hjälper gärna till som mentor och lånar ut skynke m.m. men jag tänkte att det kan vara bra att ha lite koll själv också. Vill inte vara jobbig och maila 1000 frågor. :oops: Men på forumet har jag inga problem vad gäller den saken. :grin:

Tack för länken Totta, precis vad jag behövde. :-)

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator
Katt: ett gäng busiga birmor

Inläggav Yrhättans » tis 24 maj 2016, 23:04

Kan också lägga till ett par frottehanddukar och våtservetter (jag köper babyservetter) för ev olyckor.
Jag vet inte vad du har för ras men lite schampo och hårfön kan vara bra. Det har hänt att jag fått bada om katt, sist gick en av katterna under automatisk tvålpump och fick svansen nerlöddrad på kvällen före utställning.
Ta med vatten hemifrån till katten att dricka och ge aldrig aldrig någon ny rolig kattmat du köpt eller fått på utställningen, spara det tills ni är hemma. Man vet aldrig hur magen reagerar på nya saker och ny miljö.

Aziz
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt

Inläggav Aziz » ons 25 maj 2016, 13:52

Tack för råd Yrhättans, har en abessinier och enligt mig behöver han inte någon annan pälsvård än klappar och pussar. :-)

Ni som vet bättre, måste han bada innan? :shock:

Totta
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav Totta » ons 25 maj 2016, 13:58

Aziz skrev:Tack för råd Yrhättans, har en abessinier och enligt mig behöver han inte någon annan pälsvård än klappar och pussar. :-)

Du kommer få olika svar från olika :smile: .
Jag säger nej, om han inte börjat få fetsvans eller visar andra tecken på att vara trist i pälsen. Om du badar honom, gör det två, tre dagar innan utställning så pälsen hinner lägga sig. Det är bra att borsta honom dagligen veckan innan, så han inte har mycket död päls kvar.
Pixie SOM n, f 2008
Francis SOM p, f 2009
Havalina SOM a, f 2012

Persson SBI a 1990 -2008, Ronja SOM n 1990 - 2006, Moix SOM p 1991 - 2004, Zelig svart husis 1995 - 2007, Chap rödtabby husis 1983 - 1990, Wham svart husis 1983 - 1986, Tusse SIA n 1969 - 1971

Aziz
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt

Inläggav Aziz » ons 25 maj 2016, 18:28

Totta skrev:
Aziz skrev:Tack för råd Yrhättans, har en abessinier och enligt mig behöver han inte någon annan pälsvård än klappar och pussar. :-)

Du kommer få olika svar från olika :smile: .
Jag säger nej, om han inte börjat få fetsvans eller visar andra tecken på att vara trist i pälsen. Om du badar honom, gör det två, tre dagar innan utställning så pälsen hinner lägga sig. Det är bra att borsta honom dagligen veckan innan, så han inte har mycket död päls kvar.

Ok, skönt, tror jag håller mig till det svaret. Tack! :-)

Aziz
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt

Inläggav Aziz » ons 25 maj 2016, 20:31

I kategorin dumma frågor: :oops:

Kan förstagångsutställare vara med på alla utställningar eller finns det särskilda regler för sådana? Det står ofta cert 2 och jag antar att det innebär att man kan få detta, att utställningen går till den nivån sas men inte att man måste vara på utställningen för att få cert 2. Eller hur?

Vad är skillnaden mellan kattklubbar och rasringar? Jag har förstått att man måste gå med i en kattklubb för att kunna ställa ut trots att jag redan är med i både Aby -Somaliringen och Föreningen Bengalkatten. Hur väljer man kattklubb, utifrån var man bor eller vilken sorts katt/er man har?

Tur att man är någorlunda anonym på forumet :oops:

Totta
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav Totta » ons 25 maj 2016, 22:02

Aziz skrev:I kategorin dumma frågor: :oops:

Kan förstagångsutställare vara med på alla utställningar eller finns det särskilda regler för sådana? Det står ofta cert 2 och jag antar att det innebär att man kan få detta, att utställningen går till den nivån sas men inte att man måste vara på utställningen för att få cert 2. Eller hur?

Det är katten som tävlar, inte utställaren :-D . Inga specialregler för newbies.
Tvåcertsutställning betyder att det finns ett cert per dag, och om man ställer ut båda dagarna så kan man få två cert. Egentligen är det två separata utställningar. Ibland delar man upp kategorierna så att en eller två kategorier tävlar ena dagen, och övriga kategorier nästa dag - då är det en encertsutställning där man måste anmäla sig till den dag ens kategori går. Du räknas till kategori 4.

Vad är skillnaden mellan kattklubbar och rasringar? Jag har förstått att man måste gå med i en kattklubb för att kunna ställa ut trots att jag redan är med i både Aby -Somaliringen och Föreningen Bengalkatten. Hur väljer man kattklubb, utifrån var man bor eller vilken sorts katt/er man har?
Tur att man är någorlunda anonym på forumet :oops:

En kattklubb är knuten till ett nationellt förbund, och i Sverige är de flesta klubbar knutna till SVERAK. Man måste vara medlem i kattklubb för att ställa ut, och för att registrera kattungar.
En rasring är en intresseorganisation kring en specifik ras och är inte knuten till ett förbund - Aby & Somaliringen har ju t ex medlemmar från TICA och SNRF (även om flertalet verkar inom SVERAK, NRR och det finska förbundet som jag just nu glömt vad det heter.) Vi (jag sitter som du vet i styrelsen) har medlemmar från Norge, Sverige, Finland och något mindre mån Danmark.

Huruvida man är med i en lokal klubb eller en rasbunten klubb är individuellt. Det finns ju en kattklubb som är inriktad på aby och somali, AbSolut Kattklubb, som spänner över hela landet. De lokala klubbarna är oftast inte knutna till en ras. Det finns ett par stycken i Stockholm.
Senast redigerad av Totta tor 26 maj 2016, 10:05, redigerad totalt 1 gång.
Pixie SOM n, f 2008
Francis SOM p, f 2009
Havalina SOM a, f 2012

Totta
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav Totta » ons 25 maj 2016, 22:03

Det är f ö inga dumma frågor. :-D
Pixie SOM n, f 2008
Francis SOM p, f 2009
Havalina SOM a, f 2012

Användarvisningsbild
KattenOxå
Avstängd
Katt: Bengaler

Inläggav KattenOxå » tor 26 maj 2016, 07:17

Jag vet inte bättre. Jag vet knappt alls.

Men vi har också grejer att låna ut. Kam, borste, hårfön osv. :smile:

När våra katter var små bad jag en gång husse att köpa kattschampo. Tänkte mig att han skulle kila in på apoteket mitt emot jobbet, men istället åkte han till SoFor Pets och kom hem med Espree Silky Show Cat Shampoo.
Silky Show från Espree är ett högpremium schampo för även den kräsnaste användaren. Rengör hårstråna på djupet från ev preparatrester och fetter. Tillför fukt och energi till kattens päls och hud.

Vi hade användning för det nyligen när vår hona drabbats av "fettsvans", hon hade svansat runt och råkat få någon slags olja på pälsen. Trodde aldrig det skulle lösas upp med annat än rakapparat och laser typ, men högpremiumprodukten gjorde susen. Mer än halva flaskan återstår. Om det kunde utgöra grundplåten för Lillens utställningskarriär vore det en ära. Känner du att han behöver energi till sin hud?

Annars har nog husse lite sämskskinn som vi kan avvara - det var vad man använde på min tid till aby-pälsar.

Hoppas du inte tar illa upp Aziz. Tipset om sämskskinn är seriöst menat, resten är min "humor". Jättebra att frågorna om cert och kattklubbar etc fått svar. Roligt att du funderar på utställning! Bilder är du ju snål med, så enda chansen att se underverket blir väl att släpa sig dit som publik... eller kanske som konkurrerande utställare... :blink: :grin:
Bette Davis: "It's better to be hated for who you are, than to be loved for someone you're not. It's a sign of your worth sometimes, if you're hated by the right people."

Aziz
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt

Inläggav Aziz » tor 26 maj 2016, 09:36

Tack Totta! Har varit på massor av utställningar och fått olika regler förklarade för mig men det finns fortfarande saker som är höljda i dunkel när det gäller mysteriet kattutställningar. :smile:

Hoppas du inte tar illa upp Aziz. Tipset om sämskskinn är seriöst menat, resten är min "humor". Jättebra att frågorna om cert och kattklubbar etc fått svar. Roligt att du funderar på utställning! Bilder är du ju snål med, så enda chansen att se underverket blir väl att släpa sig dit som publik... eller kanske som konkurrerande utställare... :blink: :grin:

Välkommen! Blir nog i Bromma/Solvalla i augusti. Just idag har jag dock svårt att föreställa mig lillen sittandes i en bur en hel dag eller uppföra sig hanterligt på domarbordet. Han är ett sjövilt busfrö, särskilt på fm.

(Herr katt har just påbörjat en namninsamling med krav på lillens bortadoption :roll: och jag har just skickat efter två set med Feliway friends.) ;-)

Aziz
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt

Inläggav Aziz » mån 13 jun 2016, 12:43

Nu är lillen anmäld till Solvalla i augusti, med massa hjälp av hans snälla uppfödare. :rosor:

Nu börjar jag undra vad jag har gett mig in på, hjälp! :shocked:

Lillen som är så busig. Har någon kisse blivit diskad på grund av ohemult bus?

Nu blir det till att förbereda sig. Kommer ni på något förutom det som ni redan tipsat om så tas det tacksamt emot.

Jag undrar om jag ändå borde provtvätta lillen, han hårar jättemycket just nu. Hur ser domaren på hårande katter?

Totta
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav Totta » mån 13 jun 2016, 17:44

Borsta honom varje dag, så kommer han att håra mindre. Sedan om du vill bada honom så gör det ändå. En katt där man inte borstat en period innan brukar börja tokhåra av att bada, är min erfarenhet. Eller bada 2 gånger, en gång nu, en gång senare, borsta emellan.
Det kan slås ner på att de hårar mycket, är min erfarenhet.
Pixie SOM n, f 2008
Francis SOM p, f 2009
Havalina SOM a, f 2012

Aziz
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt

Inläggav Aziz » tis 14 jun 2016, 04:47

Totta skrev:Borsta honom varje dag, så kommer han att håra mindre. Sedan om du vill bada honom så gör det ändå. En katt där man inte borstat en period innan brukar börja tokhåra av att bada, är min erfarenhet. Eller bada 2 gånger, en gång nu, en gång senare, borsta emellan.
Det kan slås ner på att de hårar mycket, är min erfarenhet.

Tack!

Aziz
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt

Inläggav Aziz » sön 26 jun 2016, 15:21

Om jag bestämmer mig för att bada lillen, han hårar verkligen mycket, så vilket schampo ska man ha (abessinier) och ska man ha balsam också? Har en ganska mjuk borste från Dogman som jag brukar använda på båda katterna. Borde jag använda någon annan form av borste inför utställningen?

Användarvisningsbild
MamiCat
Superkatt
Superkatt
Katt: 4 Devon Rex & 3 huskatter

Inläggav MamiCat » fre 01 jul 2016, 14:02

Att han hårar spelar inte domarna någon roll. Många katter släpper päls när de blir stressade på domarbordet. Angående schampoo så kan du höra med din uppfödare vilket du ska använda. Vet inte hur en Abbys päls ska kännas därför svårt att veta vilket schampoo som ska användas.Vilken är din uppfödare?

Aziz
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt

Inläggav Aziz » ons 03 aug 2016, 18:38

Tänkte införskaffa sämskskinn som pälsvård inför Solvalla. Någon som har tips? Finns det särskilt skinn för kattvård eller är det typ samma som för bilvård? :oops:

Användarvisningsbild
myntasmatte
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt
Katt: Huskatt x3

Inläggav myntasmatte » sön 07 aug 2016, 20:43

Jag måste tipsa om Summerwinds schampo och balsam! Jag fick tips om det på en pälsvårdsföreläsning med pälsvårdsexpert, tillika domare Eva Porat. Ger ett fantastiskt sammetslent resultat :-)

Nina blev faktiskt dömd av Eva Porat en gång, och blev NOM tack vare sin fantastiska päls som inte fällde ett uns (Eva kollade detta noga). Katten hon tävlade mot var en riktig show-katt, till skillnad från Nina som blir lite osäker av allt stök. Så det var roligt att det märktes och belönades.

En stor del av äran kan vi förstås tillägna BARF ;-)
Bild

Aziz
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt

Inläggav Aziz » mån 08 aug 2016, 15:10

myntasmatte skrev:Jag måste tipsa om Summerwinds schampo och balsam! Jag fick tips om det på en pälsvårdsföreläsning med pälsvårdsexpert, tillika domare Eva Porat. Ger ett fantastiskt sammetslent resultat :-)

Nina blev faktiskt dömd av Eva Porat en gång, och blev NOM tack vare sin fantastiska päls som inte fällde ett uns (Eva kollade detta noga). Katten hon tävlade mot var en riktig show-katt, till skillnad från Nina som blir lite osäker av allt stök. Så det var roligt att det märktes och belönades.

En stor del av äran kan vi förstås tillägna BARF ;-)

Tack för tipset, men tänkte inte bada honom inför denna gång enligt råd från uppfödaren. BARF kör vi med så vi hoppas på det. :-D

Användarvisningsbild
KattenOxå
Avstängd

Inläggav KattenOxå » mån 08 aug 2016, 16:50

Aziz skrev:Tänkte införskaffa sämskskinn som pälsvård inför Solvalla. Någon som har tips? Finns det särskilt skinn för kattvård eller är det typ samma som för bilvård? :oops:

Tror inte det finns särskilda sorter för pälsdjur, utan det blir till att köpa på valfri bensinmack eller Jula/Biltema etc. Förmodligen existerar olika kvaliteter men tror inte det spelar så stor roll.

Man kan använda det lätt fuktat för att få bort smuts och löst hår. Men sista poleringen inför bedömningen brukar nog vara med torrt sämskskinn för att få upp glans i pälsen. Polera betyder i detta sammanhang stryka medhårs. ;-)

Jag skulle nog skölja upp det (och krama ur/dropptorka) innan användning, för säkerhets skull så att det inte råkar finnas någon kemikalie från tillverkningen kvar.
Bette Davis: "It's better to be hated for who you are, than to be loved for someone you're not. It's a sign of your worth sometimes, if you're hated by the right people."

Aziz
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt

Inläggav Aziz » tis 09 aug 2016, 13:50

Tack KattenOxå, bra tips!

Användarvisningsbild
Colourspot
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt
Katt: huskatt

Inläggav Colourspot » ons 10 aug 2016, 17:51

Aziz skrev:Tänkte införskaffa sämskskinn som pälsvård inför Solvalla. Någon som har tips? Finns det särskilt skinn för kattvård eller är det typ samma som för bilvård? :oops:

Det är nog typ samma som för bilvård. Googlade lite snabbt och kvalitéerna verkar variera en hel del enligt klagomurar på diverse bilforum.

Hur som havre, så skulle jag kolla med Tärnsjö garveri. De garvar läder vegetabiliskt, dvs fritt från krom. Om de har så hade jag valt det, just pga garvningen. "Nackdelen" är att veg.garvat läder inte går att kasta i tvättmaskinen, men det kanske spelar mindre roll om det ändå ska användas torrt för att putsa kattpäls ;-) .

Användarvisningsbild
KattenOxå
Avstängd

Inläggav KattenOxå » tor 11 aug 2016, 15:13

Kunde ju hoppats att det skulle regna in tips om sämskskinnsgnidande från folk med färskare erfarenheter än mig, men nu har iaf ett läderproffs uttalat sig... och jag tolkar det som att ett skinn från macken bör kunna duga.

Tills nästa gång kanske du hinner förbi Tärnsjö, Aziz. :-)

Smart drag att inte bada Lillen tror jag.
Husse brukar säga om honan att vi har en "virvelbengal" för hon tvättar sig och sedan sover hon så tungt att hon ofta har knasiga frisyrer när hon vaknar sedan. Och när vi skulle bota hennes "fettsvans" gick alla momenten ganska bra fram tills att det var dags att torka satmaran. Så råkar man ha en katt som inte tolererar hårfön och liknande kan det nog vara bra att avstå från bad helt och hållet. Men vad vet jag?

När mina (bengal-)katter hårar brukar jag kamma dem med en vanlig hårkam avsedd för människor. Har en med antistatfunktion (vet ej riktigt vad det är för material) och andra i vanlig plast. Den där statiska elektriciteten som bildas är inte helt och hållet att förakta, håret "klumpar ihop sig" och blir nog lite lättare att få bort tycker jag (men det kanske inte är så kul med en sprakande katt på utställningsdagen?). Katterna gillar kam bättre än diverse borstar faktiskt, misstänker att borstarna mest bara kittlas på ytan liksom.

Ser fram emot evenemanget. http://www.djurenshelg.se/
Förutom katter bjuds det tydligen på både det ena och andra... artister och reptiler! :happy:

Aziz
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt

Inläggav Aziz » fre 12 aug 2016, 09:29

Colourspot skrev:

Det är nog typ samma som för bilvård. Googlade lite snabbt och kvalitéerna verkar variera en hel del enligt klagomurar på diverse bilforum.

Hur som havre, så skulle jag kolla med Tärnsjö garveri. De garvar läder vegetabiliskt, dvs fritt från krom. Om de har så hade jag valt det, just pga garvningen. "Nackdelen" är att veg.garvat läder inte går att kasta i tvättmaskinen, men det kanske spelar mindre roll om det ändå ska användas torrt för att putsa kattpäls ;-) .

Tack Colourspot! Hinns inte med inför denna utställning men om det visar sig att lillen gillar utställning och att det är meningsfullt att göra igen så ska jag definitivt följa tipset.

Tack KattenOxå för inspel. Jag börjar blir ordentligt nervös inför hela tillställningen, tack och lov ska lillen inte vara med förrän söndag och jag kan gå dit på lördag och reka lite. Mycket att tänka på och jag tror jag fattar ca hälften. Men det brukar vara roligt att besöka, jag har varit där varje år och bl.a. i stort sätt lyckat bota min råttfobi genom att tala med tamråttsfrälsta om dessa faschinerande djur. Brukar tillbringa mycket tid i papegojtältet också och blir mer och mer sugen på en goja. Osäkert om katter och papegojor går ihop dock. :smile:

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt
Katt: Bengal

Inläggav Starwatcher » fre 12 aug 2016, 10:41

Aziz skrev:Men det brukar vara roligt att besöka, jag har varit där varje år och bl.a. i stort sätt lyckat bota min råttfobi genom att tala med tamråttsfrälsta om dessa faschinerande djur. Brukar tillbringa mycket tid i papegojtältet också och blir mer och mer sugen på en goja. Osäkert om katter och papegojor går ihop dock. :smile:

Intressant kombination kattutställning och där det också finns fåglar och råttor :smile: Bra sätt att distrahera katterna :grin: fast jag antar att djuren finns i olika delar....

Prickisarna hälsar att dom är säkra på att Herr Katt skulle bli mkt nöjd om ni skaffar en fågel även om fågeln kanske inte blir kvar så lång stund......Själv är jag mkt tveksam till om man kan ha den kombinationen 8-[
Bild

Aziz
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt

Inläggav Aziz » fre 12 aug 2016, 11:10

Starwatcher skrev:
Aziz skrev:Men det brukar vara roligt att besöka, jag har varit där varje år och bl.a. i stort sätt lyckat bota min råttfobi genom att tala med tamråttsfrälsta om dessa faschinerande djur. Brukar tillbringa mycket tid i papegojtältet också och blir mer och mer sugen på en goja. Osäkert om katter och papegojor går ihop dock. :smile:

Intressant kombination kattutställning och där det också finns fåglar och råttor :smile: Bra sätt att distrahera katterna :grin: fast jag antar att djuren finns i olika delar....

Prickisarna hälsar att dom är säkra på att Herr Katt skulle bli mkt nöjd om ni skaffar en fågel även om fågeln kanske inte blir kvar så lång stund......Själv är jag mkt tveksam till om man kan ha den kombinationen 8-[

Ja olika arter håller till på olika platser tack och lov, skulle bli minst sagt rörigt annars. :smile: Men som sagt Solvalla väl värt ett besök denna helg om man gillar djur generellt. Finns mycket hundar på plats också för oss som saknar sådant sällskap. :-D

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt

Inläggav Starwatcher » fre 12 aug 2016, 11:48

Åh, vill verkligen gå både för att titta på kattutställningen men även se andra djur. Hoppas hinna dit under helgen - vore så roligt också att få se Herr Katts lillebror :-D
Bild

Användarvisningsbild
KattenOxå
Avstängd

Inläggav KattenOxå » sön 14 aug 2016, 18:50

Trevligt evenemang!

Massor av hundar, varav de flesta verkade vara "vanliga besökare" som kanske deltog i prova på agility, eller sprang som galningar efter en plastpåse längs en bana eller bara flanerade omkring. Ganska roliga att titta på. En och en annan riktigt fin Jack Russel såg jag.

Fågeltältet fick ett besök. Väldigt fina papegojor, men det är en aning läskigt att de är friflaxande... inte så läskigt att man avstår dock.

Reptilerna däremot... dem hann vi tyvärr inte kolla på. ;-)

Kattutställningen var den trevligaste jag bevistat på länge faktiskt. (Det säger kanske inte så mycket eftersom det är evigheter sedan jag gick senast men... :roll: ) Smockfullt av vackra katter och trevliga kattmänniskor!

Noterade:
En tjusig egyptisk mau, aldrig sett någon förr. En russian blue, som jag inte visste vad det var pga att det var en "ny modern typ". Flera snygga burmor med intensiv blick. Fina burmillor också. Minst en snygg, slank ocicat. Många fantastiska bengaler, vackra och "vältempererade", flera från Kungsgardencats varav en bjässig 4-årig hane var den läckraste enligt mig. En fluffig somali var snygg, men inte som forumkatten bredvid förstås! Abessiniern Lillen var jättefin kan jag meddela, men allt snack om livligt busfrö verkar ganska överdrivet - han låg och dåsade som en latmask hela tiden vi var där iaf. :blink:
Han hade fått någon slags rosett, inte best in show - men någonting ditåt om jag fattade rätt. :grin:

Grivel
Kattunge
Kattunge
Katt: 2 huskatter och 2 ragdoll

Inläggav Grivel » mån 15 aug 2016, 14:35

Det var en trevlig och ffa välbesökt utställning på Solvalla i helgen.
Kul, kul!

Jag ställde min somalipojke med fin kritik och två cert, BIV togs av en superduperfin kattunge bägge dagarna.

Aziz
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt

Inläggav Aziz » mån 15 aug 2016, 17:29

KattenOxå Abessiniern Lillen var jättefin kan jag meddela, men allt snack om livligt busfrö verkar ganska överdrivet - han låg och dåsade som en latmask hela tiden vi var där iaf. :blink:
Han hade fått någon slags rosett, inte best in show - men någonting ditåt om jag fattade rätt. :grin:

:smile: Tack för omdömet! Rosett som rosett liksom...

Mycket i utställningsvärlden är fortfarande ett mysterium för mig men lite nytt lärde jag mig nu när jag var med "inifrån" och inte bara beundrade andras kissar. Lillen tillhör fortfarande klass 11 som är junior och då kan man tydligen inte få nåt cert, (för er som inte är insatta, så samlar man på cert för då kan man få olika titlar på rosetterna så småningom, typ... ) :grin: utan han fick en rosett som det står EX 1 på. Jag antar att det står för Excellent. Han fick i alla fall många Excellent i bedömningen av domaren som var en hyvens prick enligt både mig och lillen. (Vi var lite rädda båda två.) Domaren tyckte bl. a. att han hade excellent svans, haha, det blev lillen väldigt stolt över. Jag blev gladast för att domaren tyckte att han hade excellent päls, det är ju liksom det enda man kan ta åt sig äran av lite grann. Lillen gick vidare och tävlade om "bäst i variant" (tror jag det hette) men en förtjusande liten abessinierfröken slog honom där.

Lillen uppförde sig exemplariskt hela dagen förutom oavbrutet ylande till och från Solvalla. Stackarn gillar verkligen inte att bli transporterad. Ändå hade vi lånat herr katts stora bur för att få mer plats. Men mest nöjd med dagen blev ändå lillen när vi kom hem, han var så trött att han inte ens vill gå ut. Herr katt brydde sig inte alls om att lillen luktade konstigt utan var nöjd med att han hade med sig leksaker hem med kattmynta i.

Alla nybörjare fick en liten påse med ditt och datt och det kändes väldigt välkomnande. En på det hela taget rolig upplevelse och vi gör nog ett till försök senare i år då lillen kommer upp i klass 10 för kastrater. :-D

Användarvisningsbild
eye of a tiger
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav eye of a tiger » mån 15 aug 2016, 17:44

Grattis,så roligt för er att det gick bra :-D
Cat mojo 101- putting on your "cat glasses" and see the world through the eyes of your cat.
Jackson Galaxy

Bild

Aziz
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt

Inläggav Aziz » mån 15 aug 2016, 18:28

Tack Eye! :-D

Totta
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav Totta » mån 15 aug 2016, 19:05

Grattis! Ex1 betyder att han var bäst av de katter i samma klass som också var Ex. :rosor:
Pixie SOM n, f 2008
Francis SOM p, f 2009
Havalina SOM a, f 2012

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt

Inläggav Starwatcher » tis 16 aug 2016, 11:56

Grattis Lillen (och matte) :rosor: Prickisarna skickar också en hälsning till Herr Katt - är man prickig katt så är man alltid finast och behöver inga rosetter för att visa det ;-) (Prickisarna ställs inte ut, den cirkusen vill nog vare sig jag, Prickisarna, domare eller andra på utställning vara med om.... :oops: )
Bild

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator
Katt: ett gäng busiga birmor

Inläggav Yrhättans » tis 16 aug 2016, 13:19

Grattis! Det är ganska roligt att träffa så många som också vill prata katt och se hur ens egen katt klarar sig. Jag förstår att det var en trött kisse som kom hem, det är mycket intryck och dofter att smälta.

Aziz
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt

Inläggav Aziz » tis 16 aug 2016, 13:47

Tack Totta, Starwatcher och Yrhättans! :-D

Herr katt låter hälsa att han håller med om prickarna och att han själv aldrig skulle gå med på ett dylikt spektakel. Lillen är fortfarande mallig över sin excellenta svans. :smile:

Användarvisningsbild
KattenOxå
Avstängd

Inläggav KattenOxå » tis 16 aug 2016, 17:07

Grivel skrev:Det var en trevlig och ffa välbesökt utställning på Solvalla i helgen.
Kul, kul!

Ja, kul, kul var det att vara där som besökare också! Det tål att sägas igen, om inte annat så för arrangörernas skull. Järva Kattklubb! :rosor:

Vilket jättejobb som måste ha lagts ner av massor av ideellt arbetande kattvänner (ersatta med en symbolisk summa). Släpa bord, montera burar, klura ut hur alla ska få plats osv... och sedan städa undan allt efteråt.

Visserligen kanske kattutställningen åker lite snålskjuts på evenemanget "Djurens helg" i övrigt, vi tänkte iaf att om det blir lika bedrövligt avslaget som senast vi krånglade oss ut i förorten och stretade i motvind till en gymnastikhall och betalade inträde för att enbart mötas av gäspningar - så lär det väl finnas någonting annat vi kan slänga ett getöga på innan vi återvänder hem till skogen och våra egna skönheter. ;-)
Men vi har bevistat liknande multianimala jippon tidigare - och det har inte varit lika hjärtlig stämning där, så det måste vara delvis arrangörernas förtjänst iaf. Väldigt många trevliga främlingar som exempelvis nappade på att man mumlade för sig själv "Vilken fin mönstring!" och svarade med en liten föreläsning om kattens pälsfärg, eller snappade upp att sambon undrade något om domarbedömning och kvickt pekade ut vart man skulle gå för att hinna ta del av en sådan.

Förövrigt är det ett fullständigt mirakel att sambon stannade kvar ända till stängningsdags utan att knorra. När 15-minuter-kvar-meddelandet ljöd köpte vi varsin glass, och satt kvar och åt dem tillräckligt länge för att hamna efter Ben&Jerry-glassbilen på väg därifrån. Det ni! :smile:

Aziz
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt

Inläggav Aziz » sön 12 mar 2017, 13:56

Lillen var på sin tredje utställning i går och blev nominerad till panel som bästa kastrathane. :studsmatta: Lillskruttet fick väldigt fina omdömen av domaren som förutom allt som var excellent på honom, dvs allt, sa att han hade fina ben och tassar. Tänk den som fick det omdömet. :smile:

Grattis älskade lillkisse! :balloon: (fn 5,4 välproportionerliga kilon) :shock:

Återgå till "Avel, genetik, utställning och uppfödning"