Min katts ras.

Vill du prata uppfödning, utställning och genetik? Isåfall är detta rätt ställe!

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
BATMANOCHTARZAN
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Min katts ras.

Inläggav BATMANOCHTARZAN » mån 23 maj 2016, 19:57

Undrar om det är nån här inne som är bra på kattraser, har nämligen en kisse som vi tog över för 1 månad sen och enligt henne vad den tidigare ägaren sagt så är han renrasig skogskatt, fast jag fundrar på om han är mer åt maine coon hållet.

Kan man lägga in bilder här? Jag är inte så haj på forum.. ;)

Användarvisningsbild
perkele
Moderator
Moderator

Re: Min katts ras.

Inläggav perkele » mån 23 maj 2016, 20:09

Hej och välkommen!

Här hittar du hur du kan lägga in bilder: viewtopic.php?f=3&t=224190#p4802606

Vad det gäller din katt, finns det ingen stamtavla så räknas den som huskatt. :-)
The thing about fairy tales is... there's always some truth in them.

StefanZ
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt
Katt: Russian blue
Kontakt:

Re: Min katts ras.

Inläggav StefanZ » tis 23 aug 2016, 23:30

BATMANOCHTARZAN skrev:Undrar om det är nån här inne som är bra på kattraser, har nämligen en kisse som vi tog över för 1 månad sen och enligt henne vad den tidigare ägaren sagt så är han renrasig skogskatt, fast jag fundrar på om han är mer åt maine coon hållet.

Kan man lägga in bilder här? Jag är inte så haj på forum.. ;)

Ja som sagt, utan papper räknas de som huskatt. Även om man kan artigt medge rastillhörighet om man vet bakgrunden med säkerhet.

Vet t.ex. en uppfödare som hade äkta russian blue som föräldrar, men brydde sig inte om att registrera ungarna. Så tekniskt sett producerade hon husisar som liknade russian blue. Men alla i branschen kände till bakgrunden. Så man visste att kattungeköparna köpt en riktig russian blue, fast utan papper.

Sedan är det ju mycket vanligt att folk har husisar, och säger en ras bara för att de tycker så... Och näste ägaren får höra att katten är en äkta säg, skogis.... Eller någon variant på storyn.

Den stora majoriteten av katter är ju som bekant husisar. Det är rätt få som faktiskt är rasrena. Till skillnad från våra hundar tex. Men det är ett kärt nöje bland kattägarna att gissa vilken ras de tillhör / är mixade med, eller i varje fall, vilken ras de liknar...

Skicka med några bra bilder, så får vi se vad katten liknar mest. :grin:
"Även du kan bli en vardagshjälte"

Återgå till "Avel, genetik, utställning och uppfödning"