Avla på sphynx utan papper?

Vill du prata uppfödning, utställning och genetik? Isåfall är detta rätt ställe!

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
simoneg
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Avla på sphynx utan papper?

Inläggav simoneg » tor 01 jun 2017, 11:05

Hej!

Jag har en fantastiskt fin Sphynx hona på 2 år, frisk, bra psyke och personlighet.
Varje gång vi varit hos veterinären får jag höra att hon är en ovanligt fin Sphynx.

Saken är, att när jag köpte henne fick jag inte med några som helst papper. Mannen som sålde henne snackade dålig svenska och engelska, men förklarade att han har avlat sphynx-katter i åtta år i sitt hemland, Estland.

Nu har jag lust att få mig en kull med min fina tjej, men undrar om det är något man kan göra för att göra det hela lite mer "korrekt". Eftersom vi inte har papper på henne. Kan man gå till en veterinär eller något som checkar och skriver under på att allt är fint och att det är en bra katt?

Jag vill alltså göra detta så proffsigt som möjligt även fast vi inte har något släktträd eller papper.

Ha en strålande dag alla katt-tokiga :rosor:

Fragole
Überkatt
Überkatt
Katt: Honeydew och Pisco (huskatter)

Re: Avla på sphynx utan papper?

Inläggav Fragole » tor 01 jun 2017, 11:19

Eftersom hon inte har någon stamtavla är hon en huskatt, och hennes ungar kommer också bli huskatter. Har svårt att tro att någon skulle låna ut en avelshanne till en stamtavlelös hona (men vet inte hur det ser ut i Sphynx-världen).

Hon bör testas för alla sjukdomar som kan förekomma hos sphynx och hanen likaså. Sen skulle jag rekommendera att du går Pawpeds kurser innan du avlat på henne.

(Och rent personligen tycker jag att du ska kastrera henne och köpa en avelshona med stamtavla om du vill avla)

Användarvisningsbild
Monica
Katt Tant
Katt Tant
Katt: Cornish Rex & La Perm
Kontakt:

Inläggav Monica » tor 01 jun 2017, 12:29

Med tanke på hur det ser ut med HCM på rasen skulle jag starkt avråda från att avla på katten.
Bild
♥Alla katter har ett livsvärde men inte alla har ett avelsvärde.♥.

agrippas
Kattunge
Kattunge

Inläggav agrippas » tor 01 jun 2017, 18:11

Du har tyvärr blivit lurad. Jag hoppas att du inte har betalt en massa pengar för den här katten som faktiskt är en huskatt i och med att den saknar stamtavla. Man kan aldrig göra något i efterhand för att ändra detta. Katten skall alltid vara registrerad och ha med sig en stamtavla vid köpet för att få kallas raskatt oavsett ras.

När det gäller avel är det FÖRBJUDET för enskilda medlemmar i FIFe eller SVERAK att låna ut en registrerad hankatt till parningar. Följande står i deras stadgar:
"Ingen hankatt/avelshane ägd av enskild FIFe-medlem får användas/lånas ut för parningar vilka kan resultera i kattungar som ej kan registreras (få en officiell stamtavla) inom FIFe eller en icke FIFe organisation."

För att kattungarna skall kunna registreras krävs att bägge föräldrakatterna är registrerade raskatter.

Njut av din katt som säkert kan vara underbar men kastrera henne och låt henne få ett skönt kastratliv.

Användarvisningsbild
Lavine
Kosmoskatt
Kosmoskatt

Inläggav Lavine » tor 01 jun 2017, 19:16

Och med all respekt för veterinärer och deras kunskaper, men såvida de inte själva råkar vara uppfödare av aktuell ras så vet de oftast inget om man "bör" avla på en katt eller ej. (Att den är "ovanligt fin för att vara en..." kan ju rentav betyda att den inte är rastypisk, och bara inte ser ut som de den personen brukar se). Men det är ju kul att höra att någon tycker att ens katt är fin!

Och bra att du frågar.

Stig-Britt
Überkatt
Überkatt

Inläggav Stig-Britt » ons 07 jun 2017, 21:10

Utan papper kan du inte bedriva seriös avel på katten, tyvärr. Du har ingen koll på härstamning eller släktingars sjukdomshistoria. Var glad att du har en fin katt och om du är intresserad av att börja föda upp kan du börja leta efter uppfödare som föder upp katter i din stil.
I won't yield before a man.

Användarvisningsbild
Alade
Moderator
Moderator
Katt: huskatter

Inläggav Alade » mån 12 jun 2017, 08:22

Bra att du frågar här!
Som så många andra skrivit finns det inga intyg du kan få i efterhand för att kunna föda upp kattungar seriöst. Du kan inte undersöka släktskap med eventuella hanar att para med (uppfödare får inte låna ut sina hanar till dig för avel utan stamtavla på din katt heller). Risken med det är att du av misstag kan inavla och därmed öka risken för sjukdomar hos avkommor.

Innan all avel, huskatt som raskatt, behöver vissa tester göras. Du behöver kolla blodgrupp, testa för olika sexuellt överförbara sjukdomar (Japp, katter har såna med), göra ultraljud av hjärtat för att utesluta HCM.

Om du är sugen på avel hoppas jag att du hittar en fin kisse med stamtavla att starta upp med istället.
Bild

Bor tillsammans med CF (människa), Rex och Bixa (huskatter).

Användarvisningsbild
kitecat
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt
Katt: Luca och Fiona sphynxar

Inläggav kitecat » tor 06 jul 2017, 20:55

Sphynx har svåra rasbundna sjukdomar (HCM en fruktansvärd sjukdom) du INTE vill föra vidare, du ar tur om din katt ens är frisk då en mycket lukrativ handel med insmugglade djur förekommer och många har blivit lurade att köpa katter utan stamtavla med parasiter och andra sjukdomar.

nu behöver inte din katt ha några fel men att avla på en huskatt för den är fin är inte .. nej snälla kastrera katten det finns sphynxuppfödare som lägger ner så mycket pengar och tid på få fram friska katter och varje huskatt gör deras seriösa avel en otjänst.

Var glad för din katt , kastrera den och gå gärna med i Älskade sphynxar på facebook.
Ok jag kan inte stava så bra de bor en elak gubbe i mitt tangentbord, han blandar bokstäver .
Bild

Återgå till "Avel, genetik, utställning och uppfödning"