Problem efter chipkastrering?

Vill du prata uppfödning och genetik? Isåfall är detta rätt ställe!

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
EllinorÅkerström
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Problem efter chipkastrering?

Inläggav EllinorÅkerström » fre 05 maj 2017, 12:39

Någon som har chipkastrerat sin hankatt och sen haft problem med hans fertilitet när chippet "gått ur"?

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator
Katt: ett gäng busiga birmor

Re: Problem efter chipkastrering?

Inläggav Yrhättans » fre 05 maj 2017, 18:52

Menar du att de inte blir fertila igen eller något annat?

Användarvisningsbild
satanica
Überkatt
Überkatt
Katt: bengaler
Kontakt:

Inläggav satanica » lör 06 maj 2017, 08:44

EllinorÅkerström skrev:Någon som har chipkastrerat sin hankatt och sen haft problem med hans fertilitet när chippet "gått ur"?

På vissa hanar har det suttit i i över 3 år så de får man ha med i beräkningen även risk för infertilitet. Chipkastrering är ju eg gjord för hundar och inte testat på katter.
Bild

Tessera
Überkatt
Überkatt
Katt: Långhårig huskatt och birma
Kontakt:

Inläggav Tessera » lör 06 maj 2017, 12:47

Nja, chipkastrering har testats en hel del på katt också

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Bild
Tess 080207-121020, Leonardo 960101-130109 och Pandora 960101-150121 - saknade och älskade!

Användarvisningsbild
Missan
Superkatt
Superkatt

Inläggav Missan » lör 06 maj 2017, 13:10

Det finns många studier gjorda på katt, både hanar och honor.

Däremot är inte läkemedlet Suprelorin (Deslorelin) godkänt för katt enligt Djur-FASS.

Användarvisningsbild
satanica
Überkatt
Überkatt
Katt: bengaler
Kontakt:

Inläggav satanica » sön 07 maj 2017, 11:16

Tessera skrev:Nja, chipkastrering har testats en hel del på katt också

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Jo men inga riktiga studier som på hund menar jag. Det är ju spridda skurar på när man ger till katter allt från allvarliga biverkningar tills att kastreringschipet inte fungerar alls. Biter kastreringschipet kan de sitta i från nån vecka till flera år oavsett om man tar det stora eller lilla chipet
Bild

Användarvisningsbild
Missan
Superkatt
Superkatt

Inläggav Missan » sön 07 maj 2017, 11:32

Nej, man har inte gjort studier på katt i den omfattning (antal individer) som krävs för att få läkemedlet godkänt för katt.

Det innebär inte att medlet inte fungerar på katt. Det innebär att man inte satsat på ett godkännande för den konsumentgruppen. Det finns även ekonomiska intressen för att utvidga godkännandet. Just nu är det väl inte intressant att lägga pengar på en utökad studie.

Läkemedlet används till katter både inom och utanför Sveriges gränser.

Här är en granskning av läkemedlet. Det finns fler om du söker på läkemedelsnamnen Suprelorin eller Deslorelin.

A review of Suprelorin (Deslorelin) in cats.

Stig-Britt
Überkatt
Überkatt

Inläggav Stig-Britt » sön 07 maj 2017, 22:52

Missan skrev:Nej, man har inte gjort studier på katt i den omfattning (antal individer) som krävs för att få läkemedlet godkänt för katt.

Hur vet du att det inte finns tillräckligt med studier för att få läkemedlet godkänt för katt? Vad jag vet har läkemedelsbolaget inte ansökt om att få det godkänt för katt.
I won't yield before a man.

Användarvisningsbild
Missan
Superkatt
Superkatt

Inläggav Missan » sön 07 maj 2017, 23:16

Stig-Britt skrev:
Missan skrev:Nej, man har inte gjort studier på katt i den omfattning (antal individer) som krävs för att få läkemedlet godkänt för katt.

Hur vet du att det inte finns tillräckligt med studier för att få läkemedlet godkänt för katt? Vad jag vet har läkemedelsbolaget inte ansökt om att få det godkänt för katt.

Du får gärna läsa sammanställningen kring forskningen i ämnet som jag refererade till i mitt senaste inlägg. :-D

Stig-Britt
Überkatt
Überkatt

Inläggav Stig-Britt » fre 12 maj 2017, 19:38

Missan skrev:
Stig-Britt skrev:

Du får gärna läsa sammanställningen kring forskningen i ämnet som jag refererade till i mitt senaste inlägg. :-D

Jag har läst den (och fler studier angående deslorerin och katt). Man kan inte dra slutsatsen att läkemedlet inte är godkänt pga. brist på studier utifrån den. Mig veterligen har Virbac inte ansökt om godkännande. Att de inte har gjort det kan bero på flera saker t.ex. på att katter rutinmässigt kastreras kirurgiskt och att man därför inte har satsat på "kattmarknaden".

I andra länder (t.ex. i USA) är Suprelorin godkänt på iller också, men inte i Sverige. Inte pga. bristande studier utan för att Virbac inte har ansökt om att få det godkänt på iller här.
I won't yield before a man.

Användarvisningsbild
Missan
Superkatt
Superkatt

Inläggav Missan » mån 15 maj 2017, 21:35

Stig-Britt skrev:
Jag har läst den (och fler studier angående deslorerin och katt). Man kan inte dra slutsatsen att läkemedlet inte är godkänt pga. brist på studier utifrån den. Mig veterligen har Virbac inte ansökt om godkännande. Att de inte har gjort det kan bero på flera saker t.ex. på att katter rutinmässigt kastreras kirurgiskt och att man därför inte har satsat på "kattmarknaden".

I andra länder (t.ex. i USA) är Suprelorin godkänt på iller också, men inte i Sverige. Inte pga. bristande studier utan för att Virbac inte har ansökt om att få det godkänt på iller här.

Sammanställningen som jag refererat till är gjord till ett temanummer 2015 av Journal of Feline Medicine and Surgery som är framtaget i samarbete med Alliance for Contraception in Cats & Dogs.

ACC&D arbetar för icke-kirurgiska metoder avseende fertilitetskontroll för både hundar och katter. I specialnumret finns även artiklar om vaccin för kemisk kastrering.

Artikeln om Suprelorin utgår ifrån ett tjugotal medicinska artiklar (se referenslista i slutet) där majoriteten är skrivna efter 2010 dvs väldigt färska. Artikeln börjar med en sammanfattning om nuläget samt vad som krävs för att gå vidare t ex mer omfattande studier (se sid 766). Artikeln avlutas med att peka på vilka områden som behöver mer studier (se sid 770). På samma sida finns även sex stycken nyckelområden (Key Point) som summerar dagens läge.

Artikeln är skriven av Christelle Fontaine som är anställd av Virbac.

Jag håller inte med om ditt antagande att Virbac inte satsar på den här typen av metoder. Just nu är det stor spridning av resultat i de studier som genomförts. Dels är det stora individvariationer och dels är läkemedlet inte fullt ut testat enligt artikeln.

Din jämförelse med att läkemedlet är godkänt för iller utomlands men inte i Sverige kan inte jämföras med katt där det inte finns något godkännande alls. Därmed inte sagt att det är ett "farligt" läkemedel.

Vilka artiklar var det som du hänvisade till?

Återgå till "Avel, genetik och uppfödning"