"Topsa" katten?

Vill du prata uppfödning och genetik? Isåfall är detta rätt ställe!

Moderatorer: SKS

Forumregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Reviderade 2009-11-07 (§ 2.10)

"Topsa" katten?

Inläggav Fluga » fre jul 24, 2009 16:08

Jag satt och kollade runt på Flashback, och fick syn på den här diskussionen. (Jag börjar på sidan tre, för det är där som det verkligen börjar spåra ur).
Är det rätt eller fel? Hur många uppfödare gör såhär? Vad säger lagen?
Bild

Bor ihop med världens vackraste Magic's Digital Geisha.
Fluga
Superkatt
SuperkattAnvändarvisningsbild
Status: Offline
Katt: Geisha, BRI g

Re: "Topsa" katten?

Inläggav Araneas » fre jul 24, 2009 16:15

Om det inte vore för att jag är rädd för infektionsrisken och inte riktigt vet hur man gör skulle jag gärna topsa mina honor vid löp. Naturligare och skonsammare än både tomma löp och p-piller.
Varför skulle "lagen" säga något om det?

När man topsar får honan förhoppningsvis ägglossning utan att bli befruktad, vilket leder till ett löpuppehåll på 6-7 veckor kanske.
Bild
Araneas
Überkatt
ÜberkattAnvändarvisningsbild
Status: Online
Katt: Devon Rex

Inläggav Jina » fre jul 24, 2009 17:01

Vi skämtar ju ofta om att man skulle sätta upp en tops på golvsockeln så honan kan roa sig då han löper :blink:
Jina
Bitchig katt
Bitchig kattAnvändarvisningsbild
Katt: Devon rex

Inläggav Fluga » fre jul 24, 2009 17:20

regnljus skrev:När man topsar får honan förhoppningsvis ägglossning utan att bli befruktad, vilket leder till ett löpuppehåll på 6-7 veckor kanske.

Det visste jag faktiskt inte. :)
Bild

Bor ihop med världens vackraste Magic's Digital Geisha.
Fluga
Superkatt
Katt: Geisha, BRI g

Inläggav S*Mimitos » fre jul 24, 2009 19:03

regnljus skrev:Om det inte vore för att jag är rädd för infektionsrisken och inte riktigt vet hur man gör skulle jag gärna topsa mina honor vid löp. Naturligare och skonsammare än både tomma löp och p-piller.

När man topsar får honan förhoppningsvis ägglossning utan att bli befruktad, vilket leder till ett löpuppehåll på 6-7 veckor kanske.

men detta måste ju räknas som övergrepp?
"Jag hittade denna informationen på flera ställen innan jag vågade på mig detta
Allt du behöver är en tops(en sådan du rensar öronen med) och linda in katten i en handduk eller håll katten på ett bra sätt och för in topsen i hennes
slida... katten kommer göra motstånd o skrika hejvilt men ge er inte utan kör in och ut 20-30 sec... Jag vet att det låter fruktansvärt men våran katt blir helt lyrisk efter och skuttar omkring och går sedan och lägger sig och är helt avslappnad. Men med tanke på att du e beredd att ge katen injektioner så kanske detta inte e så extremt för din del :P"

Citerat från Flashback.. Aldrig i hela mitt liv att jag kommer att göra detta mot mitt djur...
Mvh Lisa-Marie
Bild
S*Mimitos
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkattAnvändarvisningsbild
Katt: Birmisar :)

Inläggav ´carl » fre jul 24, 2009 19:10

I min värld låter det vidrigt
´carl
Kompetent katt
Kompetent katt

Inläggav Araneas » fre jul 24, 2009 20:01

S*Mimitos skrev:
regnljus skrev:Om det inte vore för att jag är rädd för infektionsrisken och inte riktigt vet hur man gör skulle jag gärna topsa mina honor vid löp. Naturligare och skonsammare än både tomma löp och p-piller.

Allt du behöver är en tops(en sådan du rensar öronen med) och linda in katten i en handduk eller håll katten på ett bra sätt och för in topsen i hennes
slida... katten kommer göra motstånd o skrika hejvilt men ge er inte utan kör in och ut 20-30 sec... Jag vet att det låter fruktansvärt men våran katt blir helt lyrisk efter och skuttar omkring och går sedan och lägger sig och är helt avslappnad. Men med tanke på att du e beredd att ge katen injektioner så kanske detta inte e så extremt för din del :P"

Citerat från Flashback.. Aldrig i hela mitt liv att jag kommer att göra detta mot mitt djur...

Skulle väl kanske inte följa Flashback-personens råd utan istället tala med en uppfödare som vet och har gjort detta.
Nu har jag aldrig provat själv, men talat med flera uppfödare som gjort det och det låter väl inte riktigt lika våldsamt då om man säger så. ;)
En "p-metod" som är mycket mer skonsam och naturlig för katten än både tomma löp och P-piller.

Mina katter gör motstånd när jag badar dem också, det ser jag inte som övergrepp.
Min ena katt blir helt tokig när man ska ta blodprov hos veterinär. Ändå är det ju något man gör inför parning. Övergrepp? Tja det finns det säkerligen folk som vill påstå.

Ska man se det rent juridiskt så är till och med tidelag helt och fullt lagligt i Sverige, om det har jag dock ett och annat att säga. :roll:
Bild
Araneas
Überkatt

Inläggav Clavinova » fre jul 24, 2009 20:55

regnljus skrev:
S*Mimitos skrev:

Skulle väl kanske inte följa Flashback-personens råd utan istället tala med en uppfödare som vet och har gjort detta.
Nu har jag aldrig provat själv, men talat med flera uppfödare som gjort det och det låter väl inte riktigt lika våldsamt då om man säger så. ;)
En "p-metod" som är mycket mer skonsam och naturlig för katten än både tomma löp och P-piller.

Mina katter gör motstånd när jag badar dem också, det ser jag inte som övergrepp.
Min ena katt blir helt tokig när man ska ta blodprov hos veterinär. Ändå är det ju något man gör inför parning. Övergrepp? Tja det finns det säkerligen folk som vill påstå.

Ska man se det rent juridiskt så är till och med tidelag helt och fullt lagligt i Sverige, om det har jag dock ett och annat att säga. :roll:

Word.
Bild
Mitt i märkligheten försöker vi hitta oss själva
Clavinova
Allsmäktig katt
Allsmäktig kattAnvändarvisningsbild
Katt: Selma ABYo och Aska ABYa

Inläggav S*Mimitos » fre jul 24, 2009 21:36

regnljus skrev:
S*Mimitos skrev:
bla bla bla Aldrig i hela mitt liv att jag kommer att göra detta mot mitt djur...

folk gör ju självklart som de vill men mina katter kommer aldrig få vara med om att jag virar in de i en handduk och sen trycker upp något i deras slida.. jag får rysningar bara jag tänker på det.. rent krasst inte pga att någon lag säger hit och dit utan pga att jag är befäst med ett samvete som vägrar att vara med på ett sådant övergrepp (enligt mig) på ett djur som varken kan säga bu eller bä.. men det är bara min egen åsikt..

jag ser inte bad som övergrepp, inte heller blodtagning.. min mamma tog mig till läkaren trots att jag var nålrädd när jag var lite... jag vill inte ens nämna vad de inte gjorde.. ja, jag sammnställer djur med barn då man är på ungefär samma nivå i både komminukation och på att säga vad som är rätt och fel..

mina katter är mina bebisar.. jag har inga egna barn.. men som sagt.. detta är bara min egen åsikt..
Mvh Lisa-Marie
Bild
S*Mimitos
Pratglad orakelkatt

Inläggav Araneas » fre jul 24, 2009 22:19

Själv skulle jag absolut kunna tänka mig att topsa mina mina katter, för deras hälsas skull.
Likväl har jag varit aktiv inom hästavel en stor del av mitt liv, varit närvarande då hingstar tappas på sperma och varit närvarande vid insemination av både ston och kossor. Det är inte heller övergrepp i mina ögon, utan ett val vi människor gjort. För djurens hälsas skull. Lika lite som jag anser att gynekologen förgriper sig på mig när jag gör en vaginal undersökning.

Det lättvindiga användandet av P-piller då, anser du det vara övergrepp? Onödiga läkemedel vi trycker i våra katter för att de ska löpa när det passar oss och hålla tyst när det passar oss. Läkemedel med så mycket och allvarliga biverkningar att det aldrig hade blivit godkänt på humansidan. De kan varken säga ja eller nej, de har inget val.

Självklart får alla göra som de vill Mimitos, men sitt då inte och döm andra och kalla det för ett övergrepp på katten när den enda information du baserar det på är någon människas överdrivna, okänsliga beskrivning på Flashback.
Bild
Araneas
Überkatt

Inläggav HallonÅsa » fre jul 24, 2009 23:34

Jag har varit med och tittat på när en uppfödare topsade sin hona och det var definitivt inte obehagligt för honan! Uppfödaren tog ett nackgrepp på henne som en hane skulle ha gjort och topsade honan utan att hon protesterade. Hon hade mycket täta löp innan men efter detta dröjde det 6 veckor innan hon löpte igen.
HallonÅsa
Högt upplyst katt
Högt upplyst kattAnvändarvisningsbild
Katt: Ragdoll och huskatter

Inläggav S*Mimitos » fre jul 24, 2009 23:40

regnljus skrev:Själv skulle jag absolut kunna tänka mig att topsa mina mina katter, för deras hälsas skull.
Likväl har jag varit aktiv inom hästavel en stor del av mitt liv, varit närvarande då hingstar tappas på sperma och varit närvarande vid insemination av både ston och kossor. Det är inte heller övergrepp i mina ögon, utan ett val vi människor gjort. För djurens hälsas skull. Lika lite som jag anser att gynekologen förgriper sig på mig när jag gör en vaginal undersökning.

Det lättvindiga användandet av P-piller då, anser du det vara övergrepp? Onödiga läkemedel vi trycker i våra katter för att de ska löpa när det passar oss och hålla tyst när det passar oss. Läkemedel med så mycket och allvarliga biverkningar att det aldrig hade blivit godkänt på humansidan. De kan varken säga ja eller nej, de har inget val.

Självklart får alla göra som de vill Mimitos, men sitt då inte och döm andra och kalla det för ett övergrepp på katten när den enda information du baserar det på är någon människas överdrivna, okänsliga beskrivning på Flashback.

jag har hört om detta många gånger innan.. det är ju inte direkt ovanligt inom kattvärlden och jag kallar det det jag tycker det är..
Mvh Lisa-Marie
Bild
S*Mimitos
Pratglad orakelkatt

Inläggav Kryddan » lör jul 25, 2009 03:06

S*Mimitos skrev:

Jag antar att du aldrig varit med om när katter parar sig. Det kan t o m ske smärre blodutgjutelse hos såväl hona som hane vid en parning; Hanen biter för hårt eller honan vänder sig om och river. Avgrundsvrål får man också räkna med. Såg att du hade en en fertil hane så det är nog bäst att du tar en semestertripp när det är dags för parning. Om du nu tänkt dig att han skall para någon av dina honor.

Jag skulle mycket väl kunna tänka mig att topsa. Det känns väldigt mycket sundare än p-piller och tomma löp. Men, jag är en sådan fegis. Jag skulle inte vilja ge sprutor själv heller. Och rent krass (om man nu skall följa din logik) är väl en kastrering ett otroligt mycket större "övergrepp". (Nej, jag är inte emot kastrering av katter!) Katten på Fb verkar inte i mina ögon lida av topsningen. Hon beter sig tvärtom ungefär som vilken katthona som helst vid en parning. Att de lindar in kattan i en handduk är väl för att de själva inte skall bli rivna (Vilket, som sagt, även en hane kan bli.) Det viktiga är det beteende hon uppvisar efteråt. Även där beter hon sig av beskrivningen som en hona brukar bete sig efter en parning. Tämligen nöjd.

Jag älskar mina katter och hundar och beter mig nog ibland som om de vore mina barn. Men, jag har tillräcklig verklighetsförankring att inse att de inte är det. Att sätta likhetstecken och dra paralleller till människor tror jag kan sluta väldigt olyckligt. En av mina gamla katter fullkomligt hatade att vaccineras och fick hållas hårt med stora, tjocka handskar av minst två personer. Hon bet, spottade, fräste, sparkade och skrek. Tycker du att jag skulle ha struntat i att vaccinera henne av känslomässiga/moraliska skäl?
Kryddan
Orakelkatt
OrakelkattAnvändarvisningsbild
Katt: Basement Cat

Inläggav Lethania » lör jul 25, 2009 08:41

Jag kan förstå Mimitos reaktion. Visst det kan vara bra för katten, men jag personligen kan inte koppla bort vad det faktist är jag gör. "förmänskliga" det hela.

Tänk om jag varit med om sexuella övergrepp själv? Då blir det nog ännu värre att ens tänka tanken att göra någonting liknande på stackars djur, även fast det inte skadar dem direkt. *rys*

Om man tänker på det mera praktiskt, är det inte risk för att det fastnat bommull i slidan på katten när man använder just tops?

Nej jag skulle aldrig göra någonting sådant mot min katt. Det må vara att jag förmänskligar henne i det skedet. Men jag kan bara inte.

Edit.

Och ni som försvarar topsning men inte gör det själva. Varför inte?
Bild
S*Dovienya - En Somaliuppfödning
Lethania
Überkatt
Katt: Huskatter & Somali

Inläggav ach » lör jul 25, 2009 11:14

Jag skulle kunna tänka mej att göra det, men är än så länge lite för feg för att våga försöka. Men för min ena hona som på gränsen till löper igenom p-piller även om hon får dom tätt, vore det kanske en bra lösning.
Just nu går hon utan piller för att hon ska paras (och nu löper hon naturligtvis inte :roll: ) men efter det att kattungarna vuxit upp så kan det kanske vara ett alternativ. Skulle vilja spara henne fertil för i alla fall ytterligare en kull innan hon kastreras.
Min förhoppning är framför allt superlion (stavning?) men det verkar ju inte vara så många veterinärer som är med på att sätta det på en hona, så går inte det så kanske ett tops kan vara en lösning, som i alla fall är bättre än p-piller.
Övergrepp har jag lite svårt att se det som, inte mer än annat som vi utsätter våra katter för som påverkar deras liv, i vissa fall till det bättre.
Bild
ach
Orakelkatt
OrakelkattAnvändarvisningsbild

Inläggav Araneas » lör jul 25, 2009 12:18

Lethania skrev:Jag kan förstå Mimitos reaktion. Visst det kan vara bra för katten, men jag personligen kan inte koppla bort vad det faktist är jag gör. "förmänskliga" det hela.

Jo det är väl just förmänskligandet det hänger på i det här fallet, att mänskliga känslor appliceras på katten. Självklart får folk göra precis som det vill och ingen är tvingad till att topsa sin katt.
Jag gillar dock inte att bli dömd som någon slags samvetslös människa som gladeligen förgriper mig på mitt djur bara för att jag kan tänka mig topsning som ett alternativ.

Ni negativa antar jag aldrig har varit med om insemination av häst eller ko? Där är det ingen tops man stoppar in inte. :smile:
Ett övergrepp är när människan gör det till ett övergrepp, i mina ögon.

Lethania skrev:Och ni som försvarar topsning men inte gör det själva. Varför inte?

Jag topsar inte för att jag känner mig nervös inför infektionsrisken. Jag vill prata med fler uppfödare som topsar och kanske få se på hur de gör innan jag själv ger mig på det. Dock ser jag det som ett mycket bra alternativ till p-piller och vill gärna prova.
Bild
Araneas
Überkatt

Inläggav Stig-Britt » lör jul 25, 2009 13:14

Jag topsar och jag känner inte igen beskrivningen som ges på flashbacks forum. Det går säkert att topsa på ett våldsamt och obehagligt sätt som skulle kunna klassas som olagligt. I normala fall är det enda som behövs:
1. En hona i höglöp.
2. Ett stadigt nackskinnsgrepp (likt det en hankatt tar när han parar), honan håller sig då oftast still, viker undan svansen och ställer sig i parningsställning. Om hon inte gör detta är det sannolikt fel tidpunkt i löpet för att para eller topsa.
3. När hon står i parningsställning för du in topsen (med glidmedel) i vaginan och så för du försiktigt runt topsen så att mekanoreceptorer på vaginans vägg stimuleras och framkallar ägglossning. Proceduren tar ungefär 30 sekunder men den bör göras om flera gånger under dagens gång, kanske även under 2 dagar.

Poängen är alltså att imitera en parning så att ägglossning framkallas och honan blir skendräktig. För honor som har svårt att få ägglossning är detta även något som av fertilitetsexperter rekommenderas om man vill öka chanserna att få honan dräktig. Man låter henne gå med en fertil hane, man låter henne paras men så topsar man även för att öka chansen för ägglossning.

Det är även en metod som av en del veterinärer rekommenderas före p-pillerbruk.

Det är väldigt odramatiskt om man har vett att göra det korrekt. Du behöver absolut inte bruka våld mot katten. Behövs det så befinner hon sig som sagt antagligen inte i höglöp och då ska hon inte topsas.
Stig-Britt
Superkatt
Superkatt

Inläggav annmi » lör jul 25, 2009 13:44

´carl skrev:I min värld låter det vidrigt

I min mé :sad:
Bild
annmi
Inaktiverad
InaktiveradAnvändarvisningsbild
Katt: Helig Birma

Inläggav sweet and naked » lör jul 25, 2009 14:04

Jag har en katt som började löpa vid 5 månaders ålder, var 12 dag...väldigt jobbigt.
Jag tyckte hon var för ung att äta p-piller så jag prövade topsning. Det var inte alls som ett övergrepp. Utan man tar bara precis som beskrivet innan tag i nackskinnet och sen för man försiktigt in toppsen och snurrar lite på den i ca: 30 sek. Min hon tyckte det var riktigt mysigt uppfattade jag det.
Jag tyckte det var bättre än p-piller som kan vara skadligt för katten. Är inte det i så fall ett mer övergrepp att stoppa in piller som skadar? Om man kan hitta ett annat alternativ.
Sen tycker jag att man kan beskriva proceduren på väldigt olika sätt.
sweet and naked
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav swix13 » mån jul 27, 2009 00:00

Haha, att jag inte tänkte på det för ett par år sen när en rumskamrat till mig hade en katthona som löpte var tredje veckan och något så otroligt mycket. Satt man med benen i kors backade hon in i foten på en, jag brukade rycka bort foten då men jag kanske skulle hållt kvar stortån så skulle både hon och jag blivit nöjda (jag för att hon skulle bli tyst :P) Nej men, skämt åsido...Lite makabert känns det väl, man kanske skulle kunna skaffa sig en kattdildo och fästa i väggen och låta katten sköta påsättningen själv genom att backa, om hon är sugen? :grin: (vilken ide, en helt ny marknad, och hur många kattägare finns det inte som vill göra allt för att deras katter ska vara nöjda och glada, en kattdildo skulle bli storsäljare!! :smile: )
Gosisarna Maja Mjau och Bageera och lilltussan Vilda
swix13
Mästerkatt
MästerkattAnvändarvisningsbild
Katt: Två husbusar och en devontjej

Inläggav sweet and naked » mån jul 27, 2009 01:36

Ja, och så slapp vi allt problem och sjukdom som p-piller har till följd :hi5:
sweet and naked
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav Totta Pixie » mån jul 27, 2009 01:39

Mina somaliflickor älskade att backa upp mot benet på en svarvad stol jag hade :-x Fick torka av den ibland.
Pixie SOM n, f 2008
Francis SOM p, f 2009

Persson SBI a 1990 -2008 Ronja SOM n 1990 - 2006
Moix SOM p 1991 - 2004 Zelig svart husis 1995 - 2007
Chap rödtabby husis 1983 - 1990 Wham svart husis 1983 - 1986
Tusse SIA n 1969 - 1971
Totta Pixie
Pratglad orakelkatt
Katt: Somali + hund

Inläggav Juliette » fre feb 05, 2010 13:30

Hur kommer folk på allt :roll:
S*Lapommis Norska Skogkatter
Vi har kattungar!

http://www.lapommis.se
Juliette
Kosmoskatt
KosmoskattAnvändarvisningsbild
Katt: Norsk Skogkatt & Oriental

Inläggav Sakana » fre feb 05, 2010 13:56

Ursäkta, men för mig låter det verkligen helt barockt. Jag förstår tanken bakom och att det kanske är bättre än andra metoder, men ändå...
Bild
Sakana
Bananana
BanananaAnvändarvisningsbild
Katt: Fanny Vittra & Plommon (CRX)

Inläggav Yolibie » fre feb 05, 2010 14:44

Sakana skrev:Ursäkta, men för mig låter det verkligen helt barockt. Jag förstår tanken bakom och att det kanske är bättre än andra metoder, men ändå...

Så är det väl med allt ovant och nytt. Jämför man riskerna med topsning mot riskerna med p-piller så anser jag att topsningen vinner med hästlängder. En metod som inte skadar katten och inte riskerar ge den dödliga problem i framtiden borde väl föredras av alla egentligen. Men nej, istället ger man p-piller trots att man vet att man riskerar kattens liv. Och det med gott samvete?
Min håriga familj består av mig, S*Iliadens Yoga (BRI n 03) samt Yogas dotter S*Lisuanto's Abiding Addiction (BRI c). Fattas gör Fideli "Fia" 970721-050301. Saknar dig för mycket, min vackra svarta!

Min a-tangent krånglar ifall nån noterar att mina a:n faller bort.
Yolibie
Allsmäktig katt
Katt: 2 britter, Yoga och Abbie

Inläggav Lilja » fre feb 05, 2010 16:43

Spontant känns det fel för mig men precis som Lethania är inne på så är det väl för att man förmänskligar det hela. Exemplet från Flashback späder ju dessutom på att det känns som ett övergrepp men jag tror som flera sagt att det inte behöver (eller rättare sagt ska) ske på sådant sätt. Jag skulle nog aldrig kunna göra det själv även om det finns många hälsoaktiga fördelar men jag dömer inte de som gör det, man har väl olika bild av det helt enkelt.
~ Fyra maine coon-bebisar födda 22 maj och en sibbe-bebis född 1 juni ~
Bild
Lilja
Profetkatt
ProfetkattAnvändarvisningsbild
Katt: Huskatt & Sibirisk katt

Inläggav Jina » fre feb 05, 2010 16:53

Juliette skrev:Hur kommer folk på allt :roll:

Hur hittar folk så gamla trådar? ;-)
Jina
Bitchig katt
Bitchig kattAnvändarvisningsbild
Katt: Devon rex

Inläggav Monica » fre feb 05, 2010 16:55

Jina skrev:
Juliette skrev:Hur kommer folk på allt :roll:

Hur hittar folk så gamla trådar? ;-)

Gissar på sökfunktionen.pga den här tråden.
viewtopic.php?f=6&t=186189
Bild
Jag är inte rädd för att flyga,jag är rädd för att störta.
Monica
Katt Tant
Katt TantAnvändarvisningsbild
Katt: Cornish Rex & La Perm

Inläggav Zamia » mån feb 08, 2010 21:50

sweet and naked skrev:Jag har en katt som började löpa vid 5 månaders ålder, var 12 dag...väldigt jobbigt.
Jag tyckte hon var för ung att äta p-piller så jag prövade topsning. Det var inte alls som ett övergrepp. Utan man tar bara precis som beskrivet innan tag i nackskinnet och sen för man försiktigt in toppsen och snurrar lite på den i ca: 30 sek. Min hon tyckte det var riktigt mysigt uppfattade jag det.
Jag tyckte det var bättre än p-piller som kan vara skadligt för katten. Är inte det i så fall ett mer övergrepp att stoppa in piller som skadar? Om man kan hitta ett annat alternativ.
Sen tycker jag att man kan beskriva proceduren på väldigt olika sätt.

Jag antar att katten tycker att det är mysigt för att klitoris sitter i slidan på katter :blink:
Bild Bild
Zamia
Professionell katt
Professionell kattAnvändarvisningsbild
Katt: Helig Birma och Huskatt

Inläggav DiiVau » mån feb 08, 2010 23:57

Fluga skrev:Jag satt och kollade runt på Flashback, och fick syn på den här diskussionen. (Jag börjar på sidan tre, för det är där som det verkligen börjar spåra ur).

Det jag undrar över är om inte katten kan koppla ihop än sexuellt om man gör detta? :-k Katten kommer ju kanske se än som den som "stimulerar".. Jvligt äckligt i alla fall.. Borde finnas mycket vettigare lösningar på detta :-?
Bild
DiiVau
Superkatt
Katt: 2 bebisar ;-)

Inläggav Stig-Britt » tis feb 09, 2010 00:12

jvlaskit skrev:
Fluga skrev:Jag satt och kollade runt på Flashback, och fick syn på den här diskussionen. (Jag börjar på sidan tre, för det är där som det verkligen börjar spåra ur).

Det jag undrar över är om inte katten kan koppla ihop än sexuellt om man gör detta? :-k Katten kommer ju kanske se än som den som "stimulerar".. Jvligt äckligt i alla fall.. Borde finnas mycket vettigare lösningar på detta :-?

Det finns tyvärr inte så många lösningar: p-piller (ökad risk för livmoderinflammation, diabetes mellitus, benmärgsdepression, juvertumörer), tomma löp (risk för livmoderinflammation), kastratparningar (infektionsrisk), akupressur (svårt att få till rätt) och topsning.

Mina katter har ingen skam i kroppen när de löper och om jag topsar dem eller om de backar in i skor eller fötter och gnuggar sig... är det ena verkligen äckligare än det andra?
Stig-Britt
Superkatt
Superkatt

Inläggav Totta Pixie » tis feb 09, 2010 01:03

Stig-Britt skrev:Mina katter har ingen skam i kroppen när de löper och om jag topsar dem eller om de backar in i skor eller fötter och gnuggar sig... är det ena verkligen äckligare än det andra?
[/quote]
Böjd att hålla med.
Pixie SOM n, f 2008
Francis SOM p, f 2009

Persson SBI a 1990 -2008 Ronja SOM n 1990 - 2006
Moix SOM p 1991 - 2004 Zelig svart husis 1995 - 2007
Chap rödtabby husis 1983 - 1990 Wham svart husis 1983 - 1986
Tusse SIA n 1969 - 1971
Totta Pixie
Pratglad orakelkatt
Katt: Somali + hund

Inläggav heffaklumpens » tis feb 09, 2010 01:46

Fast visst finns det lösningar - men det är nog inga lösningar som någon vill följa... :grin:

Det är normalt för ett kattdjur att löpa en gång per år - likaså hunddjur. Människan har fortsatt avla på djur som löper oftare och med det kan ta fler kullar - sedan lång tid tillbaka.

Hon hundar är översexualitet inte önskvärt, men hos katter verkar detta inte spela någon roll ! Kanske tänker de flesta att dom ska ändå kastreras. Själv tycker jag att översexualitet åtminstone borde finnas med någonstans på listan över icke önskvärda egenskaper. En katta som löper mer eller mindre oavbrutet om den inte blir parad mår inte bra - och kan inte heller vara rolig att ha som avelsdjur i ett hem. Det är stor skillnad på kattor som löper om varje vecka och de som löper om en gång per månad/en gång varannan månad.

Nåt att tänka på - eller är sådant helt oviktigt i avlen idag ?
heffaklumpens
Veterankatt
VeterankattAnvändarvisningsbild
Katt: En gäng paddor

Inläggav Malin L » tis feb 09, 2010 11:26

heffaklumpens skrev:Fast visst finns det lösningar - men det är nog inga lösningar som någon vill följa... :grin:

Det är normalt för ett kattdjur att löpa en gång per år - likaså hunddjur. Människan har fortsatt avla på djur som löper oftare och med det kan ta fler kullar - sedan lång tid tillbaka.

Hon hundar är översexualitet inte önskvärt, men hos katter verkar detta inte spela någon roll ! Kanske tänker de flesta att dom ska ändå kastreras. Själv tycker jag att översexualitet åtminstone borde finnas med någonstans på listan över icke önskvärda egenskaper. En katta som löper mer eller mindre oavbrutet om den inte blir parad mår inte bra - och kan inte heller vara rolig att ha som avelsdjur i ett hem. Det är stor skillnad på kattor som löper om varje vecka och de som löper om en gång per månad/en gång varannan månad.

I så fall är i stort sett alla katter inom kat 4 olämpliga avelsdjur då. :grin:
Jag vill nog inte gärna avla bort fertiliteten på våra avelsdjur, vare sig det är honor eller hanar. Och dessutom, har en avelsbas verkligen råd att man sållar bort de mer tätlöpande honorna?
Bild
http://www.balines.se
Föder upp balines och siames.
Malin L
Pratglad orakelkatt
Katt: Balines och siames

Inläggav Malin L » tis feb 09, 2010 11:29

jvlaskit skrev:

Vad är det som är äckligt? En katt har inte skamkänslor och den tycker inte att det är äckligt. Varför måste vi människor jämt förmänskliga allting? Huvudsaken är väl att man väljer en metod som är så skonsam och naturlig för katten som möjligt.
Själv topsar jag inte mina honor, men skulle inte ha några som helst moraliska aspekter på att göra det om jag fick det att funka. Provade en gång för länge sedan, men jag fick inte till det och ville inte prova mer, eftersom jag ville vara säker på att jag fick till metoden rätt.
Bild
http://www.balines.se
Föder upp balines och siames.
Malin L
Pratglad orakelkatt
Katt: Balines och siames

Inläggav Stig-Britt » tis feb 09, 2010 11:32

heffaklumpens skrev:Fast visst finns det lösningar - men det är nog inga lösningar som någon vill följa... :grin:

Det är normalt för den europeiska vildkatten att löpa en gång om året. Falbkatten (som anses vara tamkattens närmsta släkting) löper flera gånger om året och får flera kullar om året. 3 kullar/år är vanligt, i extremfall kan det bli 4.

Katter som är besvärliga att hålla fertila får generellt sett färre avkommor än de som är lätthanterliga vilket antagligen innebär att vi håller de "extremfertila" katterna i mycket begränsad avel och att det faktiskt är de "normalfertila" katterna som är normen.

Nu vill ju få uppfödare ta 2-3 kullar på sin hona varje år så vi håller dem i ett onaturligt lågt reproduktionstempo. Det är väl egentligen grundproblemet.
Stig-Britt
Superkatt
Superkatt

Inläggav DiiVau » tis feb 09, 2010 12:33

Vad är det som är äckligt? En katt har inte skamkänslor och den tycker inte att det är äckligt. Varför måste vi människor jämt förmänskliga allting? Huvudsaken är väl att man väljer en metod som är så skonsam och naturlig för katten som möjligt.
Själv topsar jag inte mina honor, men skulle inte ha några som helst moraliska aspekter på att göra det om jag fick det att funka. Provade en gång för länge sedan, men jag fick inte till det och ville inte prova mer, eftersom jag ville vara säker på att jag fick till metoden rätt.

Kan man f å tycka att det är äckligt? Jag tycker det är äckligt. För mig är detta som att ha "sex" med sin katt. Jag kastrerar nog hellre än att penetrera saker i mina katter, faktiskt. Men det är ju jag då!
Bild
DiiVau
Superkatt
Katt: 2 bebisar ;-)

Inläggav Monica » tis feb 09, 2010 12:38

jvlaskit skrev:

Kan man f å tycka att det är äckligt? Jag tycker det är äckligt. För mig är detta som att ha "sex" med sin katt. Jag kastrerar nog hellre än att penetrera saker i mina katter, faktiskt. Men det är ju jag då!

Det är väldigt svårt att avla på kasterade katter.
Bild
Jag är inte rädd för att flyga,jag är rädd för att störta.
Monica
Katt Tant
Katt TantAnvändarvisningsbild
Katt: Cornish Rex & La Perm

Inläggav Yolibie » tis feb 09, 2010 14:14

jvlaskit skrev:

Självklart får du tycka det är äckligt. Men du kan knappast kalla topsning som övergrepp för att du tycker det är äckligt.
Min håriga familj består av mig, S*Iliadens Yoga (BRI n 03) samt Yogas dotter S*Lisuanto's Abiding Addiction (BRI c). Fattas gör Fideli "Fia" 970721-050301. Saknar dig för mycket, min vackra svarta!

Min a-tangent krånglar ifall nån noterar att mina a:n faller bort.
Yolibie
Allsmäktig katt
Katt: 2 britter, Yoga och Abbie

Inläggav Clavinova » tis feb 09, 2010 14:30

Appropå topsning, pojkvännen är helt övertygad om att Aska en dag under ett löp kommer att komma på hur hon ska pilla upp något där bak, så till den grad att han går och gömmer sånt som han tycker kan se ut som "kattdildos".
På tal om övergrepp är det nog snarare min katt som begår sådant på husse här hon löper... Han brukar vara helt knäckt innan löpet är klart.
Bild
Mitt i märkligheten försöker vi hitta oss själva
Clavinova
Allsmäktig katt
Katt: Selma ABYo och Aska ABYa

Nästa

Återgå till Avel, genetik och uppfödning