Orolig skrikande katt om nätterna

Forum för frågor och diskussioner kring kattens hälsa/sjukdomar, beteendestörningar och olika kost/foderfrågor.

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Keshi09
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Orolig skrikande katt om nätterna

Inläggav Keshi09 » lör 01 okt 2022, 08:41

Hej! En av mina katter har alltid varit väldigt mysig, närhetstörstande och kärleksfull. Men med det också väldigt orolig av sig. Går bara ut om vi också är ute, går vi på promenad sitter han kvar på tomtgränsen och skriker tills vi kommer tillbaka (fast han har kattlucka och kan gå in). Hela hans liv har alla han träffat alltid reagerat på sättet han ylar och hur han söker närhet. Ett beteende som jag aldrig sett hos nån annan katt. På dagarna vill han alltid vara nära nära. Inte så lekfull och busig längre som när han va liten- utan vill mest gosa. Vi har alltid haft tillfällen där han skriker om nätterna ibland. Det har aldrig varit ett stort problem, utan blivit löst av att vi gett extra uppmärksamhet på kvällen samt avslutat med en skål blötmat innan läggdags. Men senaste månaderna har han blivit hemsk nattetid. Han ylar och ylar helt förfärligt. Ibland blir det bättre av att jag hämtar honom och lägger honom intill mig. Men oftast hoppar han bara ner och springer in till barnens rum eller hallen och fortsätter yla. Det är tydligt att hans mål är att väcka oss, och att vi ska vakna. Ibland sker det inte förrän tidigt på morgonen och min man brukar då gå upp och gå ner till vardagsrummet med honom. Men han fortsätter yla tills alla är vakna och uppe. Då brukar han bli nöjd och gå och lägga sig nånstans och sova. Senaste veckorna har vi när han skriker som värst stängt in honom i tvättstugan (stor) med tillgång till kattlåda och mat. Men det känns inte alls bra och jag har så dåligt samvete varje morgon när jag går upp och hör honom ropa på mig från tvättstugan. Det är det enda rummet förutom sovrummen som vi kan stänga. Så kan inte ge honom större yta än det rummet. Läser överallt att det bästa är att ignorera skriken, men det går inte när vi har två små barn som försöker sova. Vad kan man göra? Funderar på feliway classic, läser att det funkar mot bråkiga eller skygga katter. Kan det även funka mot denna typ av oro? Tolkar det i alla fall som oro, ovilja att va ensam, sättet han verkligen ylar högt. Han är 13 år.

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator
Katt: ett gäng busiga birmor

Re: Orolig skrikande katt om nätterna

Inläggav Yrhättans » lör 01 okt 2022, 15:28

Keshi09 skrev:Hej! En av mina katter har alltid varit väldigt mysig, närhetstörstande och kärleksfull. Men med det också väldigt orolig av sig. Går bara ut om vi också är ute, går vi på promenad sitter han kvar på tomtgränsen och skriker tills vi kommer tillbaka (fast han har kattlucka och kan gå in). Hela hans liv har alla han träffat alltid reagerat på sättet han ylar och hur han söker närhet. Ett beteende som jag aldrig sett hos nån annan katt. På dagarna vill han alltid vara nära nära. Inte så lekfull och busig längre som när han va liten- utan vill mest gosa. Vi har alltid haft tillfällen där han skriker om nätterna ibland. Det har aldrig varit ett stort problem, utan blivit löst av att vi gett extra uppmärksamhet på kvällen samt avslutat med en skål blötmat innan läggdags. Men senaste månaderna har han blivit hemsk nattetid. Han ylar och ylar helt förfärligt. Ibland blir det bättre av att jag hämtar honom och lägger honom intill mig. Men oftast hoppar han bara ner och springer in till barnens rum eller hallen och fortsätter yla. Det är tydligt att hans mål är att väcka oss, och att vi ska vakna. Ibland sker det inte förrän tidigt på morgonen och min man brukar då gå upp och gå ner till vardagsrummet med honom. Men han fortsätter yla tills alla är vakna och uppe. Då brukar han bli nöjd och gå och lägga sig nånstans och sova. Senaste veckorna har vi när han skriker som värst stängt in honom i tvättstugan (stor) med tillgång till kattlåda och mat. Men det känns inte alls bra och jag har så dåligt samvete varje morgon när jag går upp och hör honom ropa på mig från tvättstugan. Det är det enda rummet förutom sovrummen som vi kan stänga. Så kan inte ge honom större yta än det rummet. Läser överallt att det bästa är att ignorera skriken, men det går inte när vi har två små barn som försöker sova. Vad kan man göra? Funderar på feliway classic, läser att det funkar mot bråkiga eller skygga katter. Kan det även funka mot denna typ av oro? Tolkar det i alla fall som oro, ovilja att va ensam, sättet han verkligen ylar högt. Han är 13 år.

Det kan vara svårt att bli äldre, även för en katt. Orolig och i behöv av att veta vart alla är kan skapa beteenden som kanske inte är så bra alla gånger. Det finns Felliway optimum och även torrfoder, typ Royal Canin calm som fungerar bra. Men, i första hand kan det vara så att han ser sämre och tror han är ensam när det blir tyst i huset. Här hemma har jag nattlampor tända sedan mina äldsta fyllt tio år och man kan också ha en radio på, riktigt låg volym men det kan räcka ibland. Hoppas ni hittar det som fungerar för er.

Keshi09
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav Keshi09 » lör 01 okt 2022, 18:34

Vi har faktiskt köpt lite nattlampor nu för att göra det lite trevligare i resten av huset för han. Men jag tror inte det har att göra alls med att inte vet vart vi är. För han vet var vi är. Hämtar in honom till mig flera gånger om natten men han väljer att sätta sig i hallen utanför och skrika ändå. Och när en av oss vaknat och går ner till vardagsrummet och det är ljust så fortsätter han ju ändå skrika tills alla är vakna. Så han vill ha oss vakna och med honom. Och av någon anledning räcker det inte alltid med en av oss heller.

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator
Katt: ett gäng busiga birmor

Inläggav Yrhättans » sön 02 okt 2022, 19:24

Keshi09 skrev:Vi har faktiskt köpt lite nattlampor nu för att göra det lite trevligare i resten av huset för han. Men jag tror inte det har att göra alls med att inte vet vart vi är. För han vet var vi är. Hämtar in honom till mig flera gånger om natten men han väljer att sätta sig i hallen utanför och skrika ändå. Och när en av oss vaknat och går ner till vardagsrummet och det är ljust så fortsätter han ju ändå skrika tills alla är vakna. Så han vill ha oss vakna och med honom. Och av någon anledning räcker det inte alltid med en av oss heller.

Har ni gjort någon seniorkoll hos vetr? Kan vara att han börjar få problem med syn eller annat.

Återgå till "Hälsa, beteende och kosthållning"