Beteendeproblem

Forum för frågor och diskussioner kring kattens hälsa/sjukdomar, beteendestörningar och olika kost/foderfrågor.

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
MalinG
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse
Inlägg: 2
Blev medlem: lör 08 maj 2021, 09:00

Beteendeproblem

Inläggav MalinG » tor 07 jul 2022, 22:48

Hej

Min killes katt är en blandras hona på ca 4-5 år, vit blåögd och troligen döv innekatt.

Hon har en rad, enligt mig beteendeproblem.
Hon klöser sönder möbler så som soffor och sängar, biter på påsar, bananer mm, men framförallt elsladdar. Det är till den grad att de måste stänga alla rum som sovrum och vardagsrum pga av detta. Toaletten kan heller ej stå öppen för att hon biter/river sönder toapappret och biter i metallföremål bakom toaletten, så hon har en egen med kattlådan. Den toaletten verkar hon inte röra.

Jag har hund, och jag förstod att det kunde bli en viss problematik när han kommer in på hennes revir i början.
Även om vi var tvungna att vara försiktiga så kunde de vara i samma rum (med uppsikt) till en början. Och det verkade ett tag gå bra när vi var där ofta. Han kunde röra sig i samma rum och hon hade koll på avstånd. Men plötsligt har Hon börjat föra nån form av jakt mot honom när han går runt tom när han bara ligger och sover smyger hon och försöker hoppa på. Nu är vi instängda i ett rum när vi är där. jag får bära honom mellan rummen när vi ska förflytta oss. Vi provade ha han i transportbur en period för att hon skulle få komma nära och lukta utan att han kan skadas och vi är i vägen, för att hon skulle känna att han inte är ett hot och vänja sig. i början lukta hon och var nyfiken, kunde ändast kloa lite i buren. Men nu smyger hon runt och hoppar på buren tom, som att hon är på jakt.

Jag är uppvuxen med utekatter och har aldrig upplevt eller hört om nått liknande.
Försökt googla runt vad detta kan stå för men hittar inget forum eller fakta med en katt som haft alla dessa problem. Vad kan detta stå för?

Återgå till "Hälsa, beteende och kosthållning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 17 och 0 gäster