Katten kräks ofta.

Forum för frågor och diskussioner kring kattens hälsa/sjukdomar, beteendestörningar och olika kost/foderfrågor.

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Bastet
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Katten kräks ofta.

Inläggav Bastet » sön 11 jul 2021, 11:28

Min nu 13-årige hankatt kräks väldigt ofta som varje till varannan dag. Ibland kommer det mat och andra gånger bara slem/ galla. För cirka 2-år sedan sökte jag första gången veterinär för honom och man konstaterade muskelinflamation som han sedan dess får kortison för. För ett par månader sedan tyckte jag han blev sämre, mindre rörlig, stel och kränkningarna ökade. Har än en gång varit hos veterinären med honom men alla blodprover var bra och så även hans tandhälsa.
Min katt är överviktig och får därför gastronintential dietfoder, torrfoder både för övervikten och känslig mage. Sedan han började tappa i vikt har jag märkt att han rent allmänt mår bättre och inte är lika stel men det är det här med kränkningarna. Mage/ urinblåsa fungerar som det ska. Ofta innan han kräks börjar han jama som man tänker att han skulle må väldigt illa men så fort han kräkt mår han bra igen och kan till och med äta precis efter. Jag har beställt blötfoder till honom av samma sort som torrfodret men har inte märkt någon skillnad innan när han fått blötfoder (han slickar gärna i sig såsen men är inte så glad för bitarna så brukar mixa det med vatten). Någon som har eller har varit med om något liknande?

Användarvisningsbild
tjjo
Orakelkatt
Orakelkatt
Katt: NEM
Kontakt:

Re: Katten kräks ofta.

Inläggav tjjo » sön 11 jul 2021, 16:17

jag har inte haft exakt det problem du beskriver....
men en av mina kräktes under en period
jag tror att det har att göra med att hon blev utan mat för länge, mellan kvällsmat och morgonmål, så jag började spara lite mat som hon fick precis innan jag gick å lade mig.
Bild

Aziz
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt
Katt: Bengal, Abessinier

Inläggav Aziz » sön 11 jul 2021, 19:29

Jag tänker också att du kanske kan pröva mindre portioner mer utspridda om det är praktiskt möjligt. Har en katt som gärna hetsäter och han kräks om han går för stora portioner, för stora bitar, för kall mat osv.

Bastet
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav Bastet » sön 11 jul 2021, 20:06

Tack för svar! Min katt hade fri tillgång till torrfoder tidigare men i och med att han behöver gå ner i vikt så väger jag nu hans mat. Eftersom han är van från tidigare att äta när han vill så har jag gjort precis som ni föreslår att han får många mindre portioner, jag går till och med upp mitt i natten när han väcker mig och är hungrig så alltså är det troligtvis inte det som gör att han kräker.

thomaren
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav thomaren » tor 15 jul 2021, 12:52

Aziz skrev:Jag tänker också att du kanske kan pröva mindre portioner mer utspridda om det är praktiskt möjligt. Har en katt som gärna hetsäter och han kräks om han går för stora portioner, för stora bitar, för kall mat osv.

If your cat is throwing up more than once a week, or even consistently every few weeks, you should see your vet. Frequent or repeated vomiting is not normal behavior for your cat. Cats can get an upset stomach for many reasons. If your cat vomits often, make an appointment with your vet to find the underlying cause.

Bastet
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav Bastet » lör 17 jul 2021, 10:12

Thanks but he has been at the vet more then one time. Bloodsample was god and so also his teeth. He throw up one time every day but otherwise hi's ok. Sorry for the bad spelling.

Återgå till "Hälsa, beteende och kosthållning"