Beteende efter kastrering

Forum för frågor och diskussioner kring kattens hälsa/sjukdomar, beteendestörningar och olika kost/foderfrågor.

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Ittec
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Beteende efter kastrering

Inläggav Ittec » lör 03 apr 2021, 09:49

Hej!

Jag kastrerade mina två tjejer (6mån) på skärtorsdagsmorgon. Ingreppet gick bra och de piggnade på under eftermiddagen för att fara runt som raketer igen framåt kvällen. Var tvungen att stänga in dem i hallen så att de inte hade nått att klättra o hoppa på eftersom de är extra fumliga med tratten runt huvudet. De åt och drack som vanligt (med hjälp eftersom tratten är i vägen).

Nu till den egentliga frågan o oron. Hela dagen igår och hela natten inatt har de varit väldigt loja. Knappt någon matlust och ingen tillstymmelse till lek. Jag tror inte de har ont för de reagerar inte när man tar upp dem. Stygnen ser fina o torra ut. Dessutom gett dem färdigdoserat medföljande smärtstillande från veterinären. De låg o sov o spann i min säng i natt och det är första gången någonsin som de sover hela natten utan att kliva upp o börja aktivera sig framåt tidig morgon. Nu ligger de bara still på golvet men sover inte.

Är det normalt att de blir så loja o påverkade av operationen med fördröjning? Kan det vara så att de blev ”vuxna” med en gång på grund av operationen? Blir lite orolig men känner inte heller att det är läge att åka in till akutveterinären.

Tacksam för råd.

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator
Katt: ett gäng busiga birmor

Re: Beteende efter kastrering

Inläggav Yrhättans » lör 03 apr 2021, 14:56

Det kan vara en fördröjd effekt efter operation. Så länge de äter och dricker och går på låda som vanligt så tror jag det är lugnt.
det tar längre tid innan du ser någon effekt och jag kan ärligt säga att det inte blev några slöare katter efter kastreringen, men dom slipper löp och jag slipper ge p-piller som inte är bra i längden.

Låt dom sova så ska du se att det snart är full fart igen.

Ittec
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Re: Beteende efter kastrering

Inläggav Ittec » sön 04 apr 2021, 13:04

Yrhättans skrev:Det kan vara en fördröjd effekt efter operation. Så länge de äter och dricker och går på låda som vanligt så tror jag det är lugnt.
det tar längre tid innan du ser någon effekt och jag kan ärligt säga att det inte blev några slöare katter efter kastreringen, men dom slipper löp och jag slipper ge p-piller som inte är bra i längden.

Låt dom sova så ska du se att det snart är full fart igen.

Tack!

Återgå till "Hälsa, beteende och kosthållning"