Mat till kastrerad 6 månaders katt

Forum för frågor och diskussioner kring kattens hälsa/sjukdomar, beteendestörningar och olika kost/foderfrågor.

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Missen
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse
Inlägg: 12
Blev medlem: mån 02 nov 2020, 21:17

Mat till kastrerad 6 månaders katt

Inläggav Missen » tis 23 mar 2021, 11:05

Hej.
Min 6 månaders kattkille blev nyligen kastrerad, och jag fick då tips av veterinär att byta mat till royal canin och deras mat som är till kastrerad katt. Jag har köpt maten, men nu när jag kollar på innehållet,så innehåller den socker! Någon här som vet om det är väldigt dåligt för katten? Jag tycker att det låter sådär..men det var ändå veterinären som tipsade.

Vad ger ni för mat till era kastrerade katter?

Missen
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse
Inlägg: 12
Blev medlem: mån 02 nov 2020, 21:17

Re: Mat till kastrerad 6 månaders katt

Inläggav Missen » tis 23 mar 2021, 11:15

Det är alltså blötmaten som innehåller socker. Kan inte se att torrfodret gör det.

Användarvisningsbild
Lurvpöse
Moderator
Moderator
Inlägg: 11193
Blev medlem: tor 26 aug 2010, 11:30
Katt: Midna och Link (hcs & nfo)
Ort: Borlänge

Re: Mat till kastrerad 6 månaders katt

Inläggav Lurvpöse » tis 23 mar 2021, 13:40

Jag ger blötmat från mjau eller bozita i första hand. Jag har en bild av att Royal Canin ofta sponsrar veterinärer eller har varit sjukt bra på att marknadsföra sig... fodret från RC är väl helt okej, men det finns många andra som är minst lika bra.

Anledningen till att jag helst inte ger torrfoder är för att det innehåller för lite vätska och för mycket kolhydrater (spannmål).

Blötmat liknar generellt sett katters naturliga föda mer. De har ganska dålig känsla för törst eftersom de är byggda för att få i sig större delen av vätskan genom bytesdjur.

Socker är inget katter behöver, men det bör inte vara direkt farligt. Ibland slänger man i ex sockerkulör för att det ska se aptitligare för människor.

Vid 6 månaders ålder växer katten fortfarande så den behöver äta mycket. Jag hade inte gett foder för kastrerade katter än.
Pix (200?-2015) och Doxy (200?-2021) fattas oss. <3

Aziz
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt
Inlägg: 3456
Blev medlem: tor 21 nov 2013, 12:40
Katt: Bengal, Abessinier
Ort: Sollentuna

Re: Mat till kastrerad 6 månaders katt

Inläggav Aziz » tor 25 mar 2021, 14:33

Min ena katt äter MUSH som är råa och frysta köttbullar och finns på t.ex. Arken Zoo. Det finns tre olika varianter för katt. Den gula anses bra för växande kattungar. Min andra katt äter både våtmat och torrmat från Canagan som också säljs där. Idag fick de dela på ett litet paket Shiba som vi fått av grannen och de kastade sig över maten som om de aldrig ätit något godare i hela sitt liv så det var tydligen en hit. :-D

Användarvisningsbild
Lilla Gumman
Professionell katt
Professionell katt
Inlägg: 944
Blev medlem: fre 22 jul 2005, 11:29
Katt: Timon, Frassw, Sotis
Ort: Ludvika
Kontakt:

Re: Mat till kastrerad 6 månaders katt

Inläggav Lilla Gumman » fre 30 apr 2021, 13:42

Jag kastrerade min 11 månaders katt Timon i onsdags. Ja, veterinärerna är "köpta" av Royal Canin och Hills. De innehåller mycket spannmål och sån skit som katter inte behöver. OK, om katten får problem senare i livet kan man ju köpa deras specialfoder, till kattunge tycker jag det är onödigt.

Jag tänkte ge blötmat morgon och kväll, samt låta torrfoder och vatten stå framme jämt. Bozita och Orijen torrfoder verkar bäst eftersom de nästan uteslutande har kött i sig, men har inte bestämt mig ännu. Blötmat, ja det spelar nog ingen roll. Gourmet Gold går hem hos alla.

Det sägs att direkt efter kastreringen ska man börja med "rätt" foder, om katten blir överviktig är den svår att banta och den får lättare urinsten. Må vara sant, men man får testa sig fram till ett foder som katten gillar och inte ge för mycket.
:tb_laugh:
:heart: Timon, född 24 maj 2020.
:heart: Frasse, född 15 maj 2021
:heart: Sotis

Användarvisningsbild
thomaren
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse
Inlägg: 12
Blev medlem: mån 12 jul 2021, 09:49

Re: Mat till kastrerad 6 månaders katt

Inläggav thomaren » ons 28 jul 2021, 12:21

Eftersom det rekommenderas av en veterinär är det säkert. Jag föreslår att man är observant. Observera din katt varje gång den äter färdigt. Du bör strikt följa din katts dagliga ransonering. Royal canin är kompletta näringsformler som är utformade för att ta hand om din katts hälsa när deras energi- och aktivitetsnivåer förändras när de åldras.


Återgå till "Hälsa, beteende och kosthållning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 19 och 0 gäster