Hej! Jag och min partner har två katter, en bondkatt på 1 & halvt år samt en ragdoll/perser mix på snart fyra år. Denna katt heter Egon och är en omplacerings katt som vi har haft i strax 1 år. Katterna kommer bra överens och busar med varandra dagligen. Ett problem som har växt är att Egon till en början började jama så fort en av våra väckarklockor började ringa och slutade inte förens sovrumsdörren öppnades (dörren höll stängd pga katterna använde oss som en hinderbana medans dem lekte på nätterna).
Vi har under de senaste månaderna flyttat och vi spenderade några dagar att sova på madrass i tv-rummet och då fick Egon en vana av att hoppa upp på min partners kropp medans hon sov och jama oavbrutet fram tills att hon ställde sig upp och gick iväg från sängen. Detta blev ju såklart ett problem då detta började hända under natten.
Vi har nu flyttat och bor i en ny lägenhet och Egons beteende har blivit ännu värre. Om jag går och lägger mig innan min partner så är det inga problem, Egon hänger gärna med och gosar med mig en stund och ibland somnar, vill han ut så krafsar han lite tyst på dörren. Men om enbart min partner ligger och sover så jamar han oavbrutet, oavsett tid på dygnet. Blir han utestängd från sovrummet så sitter han utanför dörren och jamar högt utan att sluta, detta kan pågå i flera timmar. Vad ska vi göra för att bryta hans dåliga vana?
Kan även tillägga att Egon är mer dragen till min partner och bondkatten är mer dragen till mig.
Katt väcker partner på natten
Moderator: SKS
Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Återgå till "Hälsa, beteende och kosthållning"