Någon som har varit med vid avlivning?

Forum för frågor och diskussioner kring kattens hälsa/sjukdomar, beteendestörningar och olika kost/foderfrågor.

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Elliah
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse
Inlägg: 1
Blev medlem: sön 21 feb 2021, 14:19

Någon som har varit med vid avlivning?

Inläggav Elliah » sön 21 feb 2021, 15:08

Jag är ny här så känner mig lite nervös över att skriva men tänkte ändå att jag ”delar med mig” av något som jag just nu går igenom och hoppas på lite råd och stöd på vägen.

Min älskade lilla katt på 10 år har en tumör i ansiktet som inte går att behandla och hans hälsa har sedan diagnosen snabbt gått utför.
På tisdag så ska han avlivas vilket smärtar mig så otroligt mycket och jag kan inte ens förstå hur det kunde bli såhär.

När vi bokade tid för avlivning så hade jag så många frågor men samtidigt så var jag ett emotionellt vrak att alla tankar och funderingar bara rann av mig.
Och när jag sedan ringde upp kliniken så lyckades jag inte få fram något mer än att jag ville ha det noterat att jag vill ha en separat kremering. Därefter så började jag gråta och samtalet avslutades.

Min fråga nu och orsaken till att jag skriver här är: har någon mer varit med om avlivning av en katt och vad ska man förvänta sig? Hur länge sitter man i rummet? Får man hålla om katten tills dess att han har gått bort? Kan det bli en fin och tyst stund eller händer det att katten fräser och är arg?

Jag känner mig så otroligt hjärtkrossad och är också så rädd inför tisdagen då jag även, pga covid restriktionerna inte får ha någon med mig inne på kliniken. (Jag jobbar själv inom vården så det var väntat, samtidigt så hade jag ändå in i det sista hoppats på att inte behöva vara själv under processen)
Så jag tror att jag mest av allt bara vill ha någon som kanske har någon erfarenhet att dela med sig av.

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator
Inlägg: 6540
Blev medlem: tor 26 sep 2013, 23:42
Katt: ett gäng busiga birmor
Ort: Härnösand, Västernorrland

Re: Någon som har varit med vid avlivning?

Inläggav Yrhättans » sön 21 feb 2021, 15:57

Elliah skrev:Jag är ny här så känner mig lite nervös över att skriva men tänkte ändå att jag ”delar med mig” av något som jag just nu går igenom och hoppas på lite råd och stöd på vägen.

Min älskade lilla katt på 10 år har en tumör i ansiktet som inte går att behandla och hans hälsa har sedan diagnosen snabbt gått utför.
På tisdag så ska han avlivas vilket smärtar mig så otroligt mycket och jag kan inte ens förstå hur det kunde bli såhär.

När vi bokade tid för avlivning så hade jag så många frågor men samtidigt så var jag ett emotionellt vrak att alla tankar och funderingar bara rann av mig.
Och när jag sedan ringde upp kliniken så lyckades jag inte få fram något mer än att jag ville ha det noterat att jag vill ha en separat kremering. Därefter så började jag gråta och samtalet avslutades.

Min fråga nu och orsaken till att jag skriver här är: har någon mer varit med om avlivning av en katt och vad ska man förvänta sig? Hur länge sitter man i rummet? Får man hålla om katten tills dess att han har gått bort? Kan det bli en fin och tyst stund eller händer det att katten fräser och är arg?

Jag känner mig så otroligt hjärtkrossad och är också så rädd inför tisdagen då jag även, pga covid restriktionerna inte får ha någon med mig inne på kliniken. (Jag jobbar själv inom vården så det var väntat, samtidigt så hade jag ändå in i det sista hoppats på att inte behöva vara själv under processen)
Så jag tror att jag mest av allt bara vill ha någon som kanske har någon erfarenhet att dela med sig av.


Jag har varit med varje gång någon av mina pälsklingar vandrat över regnbågsbron och varje gång varit glad jag varit med. Jag har aldrig varit med i coronatider men varit ensam en del gånger. Jag har haft katter i över trettio år så det har hänt några gånger. Om du har möjlighet ha någon som kan vänta utanför och skjutsa hem dig, man är ledsen, otroligt ledsen när det är gjort.
Så här är jag van att det händer, proceduren har varit samma de gånger jag haft veterinär hemma eller jag varit på kliniken.

Katten får först en lugnande spruta (jag har alltid haft katten i famnen då). Sedan somnar den lugnt och stilla, ibland kan det komma lite kräks så ha lite papper redo.
När katten sover djupt får den nästa spruta och vandrar över bron. Man får sitta så länge man vill med sin katt och ta farväl, det har aldrig varit några problem.

Det är jättejobbigt och jag blir tårögd av att skriva om det, men aldrig att jag skulle lämna katten ensam om det inte var akut och jag inte hade möjlighet att vara där, katten ska ju inte lida för att jag är långt borta. Jag har aldrig ångrat att jag varit med, det är den sista akten av kärlek. Stor kram.

orm
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse
Inlägg: 25
Blev medlem: ons 02 jan 2019, 13:15

Re: Någon som har varit med vid avlivning?

Inläggav orm » tis 01 feb 2022, 22:18

Du får göra vad du vill med katten om du vill. Å sitta med katten såklart. 3 gånger jag var där. Men första gången jag blev så lessen. Jag gillar så mycket honom till 16 1/2 år.

Användarvisningsbild
tjjo
Orakelkatt
Orakelkatt
Inlägg: 2303
Blev medlem: tor 29 maj 2008, 22:14
Katt: NEM
Ort: Piteå
Kontakt:

Re: Någon som har varit med vid avlivning?

Inläggav tjjo » tor 03 mar 2022, 11:08

Elliah skrev:Jag är ny här så känner mig lite nervös över att skriva men tänkte ändå att jag ”delar med mig” av något som jag just nu går igenom och hoppas på lite råd och stöd på vägen.

Min älskade lilla katt på 10 år har en tumör i ansiktet som inte går att behandla och hans hälsa har sedan diagnosen snabbt gått utför.
På tisdag så ska han avlivas vilket smärtar mig så otroligt mycket och jag kan inte ens förstå hur det kunde bli såhär.

När vi bokade tid för avlivning så hade jag så många frågor men samtidigt så var jag ett emotionellt vrak att alla tankar och funderingar bara rann av mig.
Och när jag sedan ringde upp kliniken så lyckades jag inte få fram något mer än att jag ville ha det noterat att jag vill ha en separat kremering. Därefter så började jag gråta och samtalet avslutades.

Min fråga nu och orsaken till att jag skriver här är: har någon mer varit med om avlivning av en katt och vad ska man förvänta sig? Hur länge sitter man i rummet? Får man hålla om katten tills dess att han har gått bort? Kan det bli en fin och tyst stund eller händer det att katten fräser och är arg?

Jag känner mig så otroligt hjärtkrossad och är också så rädd inför tisdagen då jag även, pga covid restriktionerna inte får ha någon med mig inne på kliniken. (Jag jobbar själv inom vården så det var väntat, samtidigt så hade jag ändå in i det sista hoppats på att inte behöva vara själv under processen)
Så jag tror att jag mest av allt bara vill ha någon som kanske har någon erfarenhet att dela med sig av.


:rose: hur gick det för dig?
Bild


Återgå till "Hälsa, beteende och kosthållning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 15 och 0 gäster